• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Här är ett inlägg C Vail (ägaren av NTH) nyligen skrev på WUS. Jag skulle inte likställa Miyota med ex ETA men verken har nu funnits i över 10 år och jag gar inte hört många klagomål.
—————————
Som kommentar på gammalt inlägg

Inlägg WUS

Manufacturer here. And author of the post linked above, about disposable movements.

So...all our data so far is anecdotal, but I think reasonable people can use it to draw some valid logical conclusions.

First - the movement debuted in 2009-2010, so, it's been around more than a decade now. If people were finding that the movements started to require servicing in under a decade, I'd think we'd know it by now. More likely, the vast majority of those in circulation are still in service, since we haven't been hearing lots of stories about problems popping up.

Second - our experience with them, after using over 6,000 units, is that maybe 1 in 1,000 (or at most, 1 in 500) will just be a dud, and need to be replaced. It usually seems to happen soon after delivery, within the first few months of ownership. But it's certainly possible that there are some which manage to evade discovery longer than that. We just haven't noticed any such issues. That experience is mirrored by what we've heard from other brands, and our vendors.

Overall, we've been very impressed with them. They're well-designed, well-made, good-performing movements.

We can't "prove" that they'll run for decades without issue, but we believe they will. Part of the reason is the above - the performance we've seen from them so far, and their obvious quality. The other part is based on looking at other Japanese workhorse movements, and their longevity. There are many watches with Seiko and Miyota movements from the 70's-80's which are still running and keeping good time, without ever having been serviced.

But, if we're strictly dealing with what we know to be true, not what we believe will be proven true, fine. We know that a replacement unit can be readily purchased for about $100-$120, depending on where you get it.

A watchmaker might charge you a bit more to source it himself and drop it in. But you're probably looking at ~$200, all-in. That's likely to be less than you'd pay to have a Swiss movement serviced. And the Miyota will be less likely to need replacement within the time that a Swiss movement will need servicing, based on our experience with the movement, and what's been confirmed by other brands and our vendors.

Hope that helps.
Klart herr Vail säger positiva saker om verken som han själv har i sina klockor, hade väl varit weird annars? 😉
 
Absolut ingen skillnad gällande den biten men NH är enligt min ödmjuka mening robustare uppbyggt och anpassat för att kunna byta ut komponenter till skillnad mot Miyota.
Highbeaten som @rambo_amadeus anger som fördel håller jag inte heller med om. Highbeat sliter mer på verkdelar och förkortar livslängden avsevärt.
Det är lite det som är frågan, byter man ens ut delar i dessa verk? När de är så pass billiga och mer eller mindre är designade att helt enkelt bytas ut i slutet av dess livslängd så spelar det egentligen ingen roll hur servicebara de är så länge de har presterat som förväntat under x antal år. Att diskutera livslängd på NH35 vs. Miyota är lite som att försöka få ut flest mil av en uppsättning LingLong-däck, de är billiga av en anledning. 😉
 
Det är lite det som är frågan, byter man ens ut delar i dessa verk? När de är så pass billiga och mer eller mindre är designade att helt enkelt bytas ut i slutet av dess livslängd så spelar det egentligen ingen roll hur servicebara de är så länge de har presterat som förväntat under x antal år. Att diskutera livslängd på NH35 vs. Miyota är lite som att försöka få ut flest mil av en uppsättning LingLong-däck, de är billiga av en anledning. 😉
Även förmodligen väldigt få av oss som kommer behålla klockorna så pass länge att vi kommer kunna få svaret :) De är iaf inte att likställa med ex ETA.
 
Det är lite det som är frågan, byter man ens ut delar i dessa verk? När de är så pass billiga och mer eller mindre är designade att helt enkelt bytas ut i slutet av dess livslängd så spelar det egentligen ingen roll hur servicebara de är så länge de har presterat som förväntat under x antal år. Att diskutera livslängd på NH35 vs. Miyota är lite som att försöka få ut flest mil av en uppsättning LingLong-däck, de är billiga av en anledning. 😉
Ja, jag byter delar hela tiden i Seikoverken, balansfjädrar, huvudfjädrar, bryggor osv osv, det är inte detsamma som service.
Vissa komponenter i Miyota går inte ens att byta, sitter fan bolt on. Höll på att riva av mig håret sist jag satt med ett men nån annan får gärna försöka 😂
 
Hur var kundservicen? Vill gärna ha en Yema, men hör lite blandat (läs uteslutande negativt) angående deras kundbemötande.
För mig fungerade det riktigt bra, över förväntan. Sedan är det ju lite synd att behöva skicka dit en klocka som bara är 3 år. Jag var iaf nöjd med bemötandet och och servicen. De testade också
 
Eftersom det verkar har rensats godtyckligt i tråden beträffande bytesannonser under byteslördag vill jag bara påminna alla moderatorer om att pappa har godkänt det.
Screenshot_2022-01-22-23-23-00-26_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
 
Kul med tavlor som skiftar så i olika ljus, ger en extra dimension till klockan. 😊
Ja, jag saknar en Jade Monster jag hade som var riktigt fin ibland.
Insåg ikväll att jag har filmsimulering i kameran som trycker på aningens extra i färgerna med. Borde väl lära mig det där med vitbalans också men känner ingen brådska med det. Kanske när jag blir vuxen...
2022_0122_21143000-1.jpg

Ps. Jag har haft en del klockor med miyotaverk. Inga problem för mig. Rotorn låter en del och datumbytet är segt. Annars är det väl okej😊
 
Yema Navygraf. Automaten krånglade i höstas så nu har den varit i Frankrike på servicefix. Gick smidigt och kostade 800 kr inklusive frakt, felsökning och reparation.
D9706ABE-C46F-4A3C-A54A-2293147E1E35.jpeg
Ja herregud vad Yema är prisvärda! De fixade min risiga Ebay-superman som rasade och min älsta heritage för 1500:- inkl frakt.
Känns som det enda märket man ska äga i längden. Eller lära sig meka själv.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är synd att byteslördag är på dekis. Det är ju en skoj grej som ger oss chans att prova nya klockor :)

Jag tror att anledningen är att vi inte vet vilka regler som gäller så för att underlätta så kanske vi kan stolpa upp reglerna så att bytesförslagen inte raderas. Vi vet ju alla att vi har fått okej att ha byteslördag från ledningen och här är de regler jag vet om än så länge.

*Det får inte vara en annons utan bara bytesförslag
*Det får inte innehålla ett pris


*Det får inte innehålla en klocka som ligger ute på köp&sälj
*Det får inte innehålla en klocka som har legat ute på annons och som har bumpats för många gånger.
*Det får inte vara för detaljerat
*Det får inte innehålla för många bilder


... fyll gärna på med regler som ni har råkat ut för
 
Ja herregud vad Yema är prisvärda! De fixade min risiga Ebay-superman som rasade och min älsta heritage för 1500:- inkl frakt.
Känns som det enda märket man ska äga i längden. Eller lära sig meka själv.
Precis! Det är ju Yemas eget urverk i klockan, så när jag köpte den var jag lite skeptisk kring hur en framtida service eller reparation skulle fungera. Men det här gick ju toppen, 600 kr plus 200 kr frakt är ju svårt att klaga på.
543A9742-B944-419B-8178-A20643BF4A3D.jpeg
 
Jag tycker att det är synd att byteslördag är på dekis. Det är ju en skoj grej som ger oss chans att prova nya klockor :)

Jag tror att anledningen är att vi inte vet vilka regler som gäller så för att underlätta så kanske vi kan stolpa upp reglerna så att bytesförslagen inte raderas. Vi vet ju alla att vi har fått okej att ha byteslördag från ledningen och här är de regler jag vet om än så länge.

*Det får inte vara en annons utan bara bytesförslag
*Det får inte innehålla ett pris


*Det får inte innehålla en klocka som ligger ute på köp&sälj
*Det får inte innehålla en klocka som har legat ute på annons och som har bumpats för många gånger.
*Det får inte vara för detaljerat
*Det får inte innehålla för många bilder


... fyll gärna på med regler som ni har råkat ut för
Ingen aning men hade inte gråtit floder om den las ner helt, alternativt startats en separat tråd för ändamålet.
Tycker den ursprungliga idén med byteslördag har spårat ur för längesen och förvandlats till en illa dold säljfest för mästerflippare.

obs! grov generalisering och det går alldeles utmärkt att inte hålla med 🥳
 
Ingen aning men hade inte gråtit floder om den las ner helt, alternativt startats en separat tråd för ändamålet.
Tycker den ursprungliga idén med byteslördag har spårat ur för längesen och förvandlats till en illa dold säljfest för mästerflippare.

obs! grov generalisering och det går alldeles utmärkt att inte hålla med 🥳
Mvh
Butter
 
  • Wow
Reactions: v0n
...och jag känner väl till gårdagens raid med avstängningar m.m som påföljd, är det värt fighten för byteslördags existens?

Om alla hade förhållit sig till det initiala upplägget som var beslutat, "X bytes mot X - PMa" så hade det varit ett ickeproblem.
Trots det övertydliga budskapet behöver vi enligt @FreakyLeo en uppsjö av tilläggsregler som ska bestämmas av...ja, vem Leo?
 
...och jag känner väl till gårdagens raid med avstängningar m.m som påföljd, är det värt fighten för byteslördags existens?

Om alla hade förhållit sig till det initiala upplägget som var beslutat, "X bytes mot X - PMa" så hade det varit ett ickeproblem.
Trots det övertydliga budskapet behöver vi enligt @FreakyLeo en uppsjö av tilläggsregler som ska bestämmas av...ja, vem Leo?
Ja, inte av mig i alla fall. Jag vet inte vem som bestämmer reglerna eller varför annat än att de enbart dyker upp när inlägg plockas bort som förklaring till varför. Jag har frågat och svaret är att reglerna alltid funnits, jag har missat dem och tänkte att kanske fler gjort det så därför vore det smidigt att samla alla reglerna i ett inlägg så moderatorerna slipper jobba häcken av sig och rensa i tråden hela tiden. @yonsson kanske kan bidra med en lista på regler så att vi vet vad som gäller?
 
Ja, inte av mig i alla fall. Jag vet inte vem som bestämmer reglerna eller varför annat än att de enbart dyker upp när inlägg plockas bort som förklaring till varför. Jag har frågat och svaret är att reglerna alltid funnits, jag har missat dem och tänkte att kanske fler gjort det så därför vore det smidigt att samla alla reglerna i ett inlägg så moderatorerna slipper jobba häcken av sig och rensa i tråden hela tiden.
"X bytes mot X - PMa", varför krångla till det, jag fattar verkligen inte?
Forumet har en regel som förbjuder annonsering i trådarna, tycker personligen det är en vettig regel men det får man väl tycka vad man vill om.
(inte detsamma som en subtil heads up)
 
"X bytes mot X - PMa", varför krångla till det, jag fattar verkligen inte?
Forumet har en regel som förbjuder annonsering i trådarna, tycker personligen det är en vettig regel men det får man väl tycka vad man vill om.
(inte detsamma som en subtil heads up)
Jag fattar inte heller varför det skall göras så krångligt... därför jag lyfte frågan.
 
Jag fattar inte heller varför det skall göras så krångligt... därför jag lyfte frågan.
Det är du som krånglar till det...tredje gången gillt, X BYTES MOT X - PMa ?

Skitsamma, kniper näbb från och med nu.
Det enda jag egentligen önskar och vill ha sagt är att ingen går och blir avstängd pga det här, förlåt om någon tog illa upp ❤
 
Det är du som krånglar till det...tredje gången gillt, X BYTES MOT X - PMa ?

Skitsamma, kniper näbb från och med nu.
Det enda jag egentligen önskar och vill ha sagt är att ingen går och blir avstängd pga det här, förlåt om någon tog illa upp ❤
Jag tror att du missförstår mig, jag tycker samma som du. Reglerna är inte mina, jag har inte hittat på dem, jag tycker att det räcker alldeles utmärkt med x mot x.
 
Tillbaka
Topp