• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Blir så löjligt nöjd när jag tar på mig denna :)
57DC6078-71B4-4E1B-9593-260598351A97.jpeg
Go känsla det där. Ju mindre en klocka kostar fast den samtidigt är jäkligt bra det ger en stor tillfredsställelse. Det blir affordable-deluxe :).

Mitt bidrag i tråden, Zixen DSR-500. En keeper. Införskaffades för 5 år sedan och är utan tvekan den som utsmyckat min handled mest sedan dess. Har fått många dings och dylikt sen dess, men jag är minst lika förälskad i den nu som när jag först bar den.

Zixen kånkade för något år sedan, men det finns någon som kränger nya/oanvända på bukten till ungefär vad jag vill minnas att listpris var. Riktigt välgjorda klockor som jag varmt kan rekommendera. Min går otäckt bra (<+20 spm) - ej servad.

IMG_20190505_100914.jpg

Mitt bidrag i tråden, Zixen DSR-500. En keeper. Införskaffades för 5 år sedan och är utan tvekan den som utsmyckat min handled mest sedan dess. Har fått många dings och dylikt sen dess, men jag är minst lika förälskad i den nu som när jag först bar den.

Zixen kånkade för något år sedan, men det finns någon som kränger nya/oanvända på bukten till ungefär vad jag vill minnas att listpris var. Riktigt välgjorda klockor som jag varmt kan rekommendera. Min går otäckt bra (<+20 spm) - ej servad.

IMG_20190505_100914.jpg
Zixen gör stenhårda klockor! Hade en Nitrox för en tid sedan, den tålde att slå i spik med fanimej.

Klockan behöver inte ha slutat gå innan man utför åtgärden och det tar typ 20-30sek med en liten aparat som de flesta seriösa urmakarna har inne i butiken så du behöver inte lämna ifrån dig klockan mer än 5min. Det utförs oftast när du är på plats.
Passade på att pipa in till en urmakare i stan som avmagnetiserade klockan på en gång, utan att ta betalt för det. Fastnade sen i en trevlig diskussion med säljaren om mikromärken, Zelos och limiterade utgåvor av guldiga casios :). Bäst av allt, min Phoibos Eagle Ray är nu tillbaka till sitt vanliga jag utan att springa före i tid. Nöjd :)!!

Den är ju så himla fin!

Tyvärr åker min mint tillbaka till USA under veckan som kommer. Något som inte stämmer med verket. Fortar sig typ 30 min på 12 h! Snacka om utanför spec :) Hade tänkt att fixa den i Sverige. Skulle få nytt urverk av Traska, men det blev för meckigt till slut. Vänta på nytt urverk från Kina åka in och fixa osv. Dessutom tyckte jag att kronan var alldeles för kass i sin action vilket blev droppen för mig.

Nog om det. Traska och Jon som äger det är superbra att ha att göra med. Villig att betala kostnader och verkligen mån om att fixa saker.

Jag skulle nog råda alla att ha koll på Traska framöver. Kommer ett spännande släpp längre fram. :)

F74B3B20-5E14-4657-95C4-ACEE907A3DA2.jpeg
Vem var det!? Vem var det som fucking tipsade om den här?
Bästa köpet ever i prisklassen!
Plussat 45 sek under första dygnet så väl inom specs oxå!
Trevlig kväll!
Ja jävlar, det var ingen dålig gångavvikelse! :D Vad är de speccade till om +45spd anses riktigt bra?

Den är ju så himla fin!

Tyvärr åker min mint tillbaka till USA under veckan som kommer. Något som inte stämmer med verket. Fortar sig typ 30 min på 12 h! Snacka om utanför spec :) Hade tänkt att fixa den i Sverige. Skulle få nytt urverk av Traska, men det blev för meckigt till slut. Vänta på nytt urverk från Kina åka in och fixa osv. Dessutom tyckte jag att kronan var alldeles för kass i sin action vilket blev droppen för mig.

Nog om det. Traska och Jon som äger det är superbra att ha att göra med. Villig att betala kostnader och verkligen mån om att fixa saker.

Jag skulle nog råda alla att ha koll på Traska framöver. Kommer ett spännande släpp längre fram. :)
Oj, galet. Har du testat att avmagnetisera den?

Hade tänkt på det, men kom att kronan är kass skickar jag bara tillbaka den. :-( Kronan var väl typ värst egentligen. Otroligt svår att få trycka på plats när man ställt in tid.

Blev en konstig utveckling på min dag. Från att planera skicka tillbaka Traska till att fastna för Seiko Turtle. Nu ska jag bara plöja igenom en djungel med information om Turtlen. Haha. Har aldrig tidigare haft tanke på den pga storlek.

E3848E47-7318-454C-94C9-6201D310E75D.jpeg
Skulle gärna önska att min Aquadive stannade i tråden bland mina mikro bröder. Är någon av er intresserad så ger jag ett onödigt bra pris. Inboxa.
Mycket fin, hade definitivt övervägt att köpa den om jag hade stålarna för tillfället ;)
Som du säger så skulle det vara kul om den stannar här på KS :) Hoppas någon snappar upp den.

Jag är ledsen men jag är bara tvungen :D
FB_IMG_1551515003273.jpg
Genuint nyfiken på hur folk hanterar dessa klockor. Jag är inte mycket för automater överlag men med ett par sekunders avvikelse räcker det att ställa om den en eller två gånger i månaden vid daglig användning.

Hur gör folk med klockor som avviker en minut per dag? Nöjer man sig med att se tiden sånär som på en kvart eller ställer man den var och varannan dag?

Om du sitter på en kul dykare och känner att "ja, jag borde nog testa en riktigt fin flygare att byta dykare X mot", då slår du iväg ett PM till mig så löser vi det sömlöst. Här har vi 44 mm boett, 22 mm luggar och eta 2824-2 samt safirglas.
IMG_20190505_113235.jpg

IMG_20190505_113403.jpg

Senast ändrad:
Genuint nyfiken på hur folk hanterar dessa klockor. Jag är inte mycket för automater överlag men med ett par sekunders avvikelse räcker det att ställa om den en eller två gånger i månaden vid daglig användning.

Hur gör folk med klockor som avviker en minut per dag? Nöjer man sig med att se tiden sånär som på en kvart eller ställer man den var och varannan dag?
För egen del så hade jag nog lämnat in den för ruckning eller allmän koll om den gick en minut fel på ett dygn. Dom flesta verken ska klara betydligt bättre än så. Gäller givetvis inte vintage men sådana håller jag mig ifrån.

Ställer alla klockor när dom går mer än 30 sek fel. Vissa oftare än andra alltså..

Antar att Geckota går som microbrand, om inte annat väldigt affordable, aningens stor på 44mm för mina veka handleder men man kanske vänjer sig, tyvärr inga halvlänkar och butterfly spänne så blir lite tajt eller bilhandlarhäng så hoppas den sträcker sig lite med tiden.
C7B6611A-0136-403D-91CF-4AE428A2C93E.jpeg
E5F3BDBB-C641-4C14-84A9-37C434710115.jpeg
14644F9D-BA77-43EB-BBA8-BEFCB458F574.jpeg
74CF714E-DA07-45B1-ADAF-52099392A52C.jpeg
90CDF947-65E5-45ED-9CB7-68A57301EDFE.jpeg
Snygg! Här kommer en hälsning från en brorsa. Känns länken knepig kanske brunt läder kan vara ett alternativ?
IMG_20190505_161546x.jpg

Tillbaka
Topp