• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Sherpawatches dök upp i mitt flöde på insta idag. Jag tycker att de verkar riktigt coola och snygga! Är det någon som sitter inne på info om dessa klockor? Bild från deras websida
7D808E0A-37B7-4EF0-8178-9ABAF3A698A4.png
Har inte @Hugger69 nämnt dessa? Att det är någon Enicar-seriös som ligger bakom?
 
Har inte @Hugger69 nämnt dessa? Att det är någon Enicar-seriös som ligger bakom?
Jepp, en bekant till mig som startat verksamheten, Martin Klocke(!) och ja, han heter så! ;)

Då dagens Kina-baserade ENICAR fullkomligt struntar i sitt arv så kände Martin att han ville tag i dessa ikoniska SuperCompressor-modeller som togs fram av ENICAR tillsammans med EPSA. Finns massor att skriva om detta men jag nöjer mig med det.

Martin är ingenjör i Tyskland och extremt seriös i detta så jag kan garantera att dessa klockor har en sjukt hög kvalitét, även om jag inte sett dem live själv.
Du får dock räkna med en 50-60 000 kr/st!
 
Senast ändrad:
ENICAR av idag skiter i sitt arv, ävla käpp-kineser! 🤣
Det här är en seriös satsning och grundaren äger dessutom alla rättigheter til EPSA och SuperCompressor-boetterna idag!

Men visst bygger det på ENICARs framgångssaga från 40-talet och fram till 80-talet då allt dog ut.
Kommer ni som samlar vintage köpa dessa nya, är det någon buzz bland samlare? Det liknar Triton Subphotique som kommit tillbaka i högkvalitativ form med hög prislapp (dock verk från Soprod).
 
Säger du det, så är det så! Finns det någon tidsplan...och framför allt, kommer du tjöööpa?
Fick en känsla av ett det var ett (av många) projekt som typ rinner ut i sanden men har mer än gärna fel ✌🏼
Hade gärna köpt, särskilt en UD då jag redan har en äkta OPS, men det är åt h-vete för mycket pengar för en ny klocka för mig…😫
 
  • Like
Reactions: v0n
Kommer ni som samlar vintage köpa dessa nya, är det någon buzz bland samlare? Det liknar Triton Subphotique som kommit tillbaka i högkvalitativ form med hög prislapp (dock verk från Soprod).
Inte så seriöst med en websida utan ordentligt SSL-cert men fina klockor 👍🏼
 
Korrekt!
Men ENICAR var lite sena med att använda det i reklamen men efter den resan föddes modell-serien som heter Sherpa.

Enl vad jag förstått så var det Smiths och Rolex som var först och Enicar kom ett par efter det.

Här om Smiths och Rolex.


8971A1E5-6185-4E7B-A9B0-F5E6E011AD7E.jpeg



Om Enicar

F5CB1ED7-51C0-4111-83D7-67589923DC2E.jpeg

69D55EB7-32FA-4950-AEBF-C97B22687277.jpeg
 
Kommer ni som samlar vintage köpa dessa nya, är det någon buzz bland samlare? Det liknar Triton Subphotique som kommit tillbaka i högkvalitativ form med hög prislapp (dock verk från Soprod).
Det finns definitivt vintage-folk som kommer att köpa men inte jag, även om jag vill!
Det är ett ett enormt arbete bakom denna klocka för att få till SuperCompressor-boetten och alla övriga delar!
Martin är superpedant så det här är inget rebrandat skit!
 
Jepp, en bekant till mig som startat verksamheten, Martin Klocke(!) och ja, han heter så! ;)

Då dagens Kina-baserade ENICAR fullkomligt struntar i sitt arv så kände Martin att han ville tag i dessa ikoniska SuperCompressor-modeller som togs fram av ENICAR tillsammans med EPSA. Finns massor att skriva om detta men jag nöjer mig med det.

Martin är ingenjör i Tyskland och extremt seriös i detta så jag kan garantera att dessa klockor har en sjukt hög kvalitét, även om jag inte sett dem live själv.
Du får dock räkna med en 50-60 000 kr/st!
Dessa klockor får det faktiskt att pirra till lite i magen. De är riktigt snygga, fin historia och med en pedant som backar upp 😍 Det var länge sedan jag fick ett sådant huggbegär. Men de är dyra! Är de för dyra dock, det är frågan det?
 
Det finns definitivt vintage-folk som kommer att köpa men inte jag, även om jag vill!
Det är ett ett enormt arbete bakom denna klocka för att få till SuperCompressor-boetten och alla övriga delar!
Martin är superpedant så det här är inget rebrandat skit!
Låter bra att det finns stöd från Enicar-communityt. Jag kan inte heller lägga så mycket pengar på klocka men jag gillar projektet!
 
Hade gärna köpt, särskilt en UD då jag redan har en äkta OPS, men det är åt h-vete för mycket pengar för en ny klocka för mig…😫
Sälj din själ? hehe, nä men det är väl den biten som kanske blir svår att berättiga. Jag tänker att både original-OPS samt UD ligger ganska likvärdigt prismässigt (?) och är 1000 ggr koolare hur man än vrider och vänder på det... i min värld 😁
 
Dessa klockor får det faktiskt att pirra till lite i magen. De är riktigt snygga, fin historia och med en pedant som backar upp 😍 Det var länge sedan jag fick ett sådant huggbegär. Men de är dyra! Är de för dyra dock, det är frågan det?
Svårt att säga…vad är för dyrt?🤷🏼‍♂️
Kul att du gillar den för det är precis den reaktionen Martin fått på klockorna hittills men kanske även frågan kring prissättningen!
Men klockorna görs för hand och bara de bästa materialen och underleverantörerna i Tyskland och Schweiz har anlitats i projektet och det kostar…
 
Sälj din själ? hehe, nä men det är väl den biten som kanske blir svår att berättiga. Jag tänker att både original-OPS samt UD ligger ganska likvärdigt prismässigt (?) och är 1000 ggr koolare hur man än vrider och vänder på det... i min värld 😁
Jag tänker lite som du och just original OPS, som jag personligen tycker är coolast, och UD har rusat i pris senast året och en OPS i bra skick kan du få ge 80 kkr för idag!🤩
 
Låter bra att det finns stöd från Enicar-communityt. Jag kan inte heller lägga så mycket pengar på klocka men jag gillar projektet!
Martin har ju egna ENICAR-klockor förstås och även en OPS så han hr involverat rätt många Enicaristis runt om i världen….men jag tror kanske inte att alla hans kunder återfinns där utan de som älskar klockorna, historiken och hr det gått ställt! 🤩🙏🏻💸
 
Senast ändrad:
Det kom ett paket....

20220405_170023.jpg


Vad har vi här tro?

20220405_170110.jpg


Glycine Combat Sub 39mm:

20220405_170219.jpg


Slängde på en nylonrem då annat än länksizing stod på schemat under aftonen:

20220405_174221.jpg

20220405_194143.jpg


Nu har det dock ordnat till sig:

20220405_212530.jpg

20220405_212527.jpg

20220405_212524.jpg


Särskilt tack till @KandreasF som uppmärksammade mig på den här modellen och @Birchgrove för ivrigt påhejande! ❤️
Stort grattis! Bra att Glycine fick tummen ur och gjorde en i 39mm! Sitter som en smäck!

Och framförallt: GILT!
 
Det kom ett paket....

20220405_170023.jpg


Vad har vi här tro?

20220405_170110.jpg


Glycine Combat Sub 39mm:

20220405_170219.jpg


Slängde på en nylonrem då annat än länksizing stod på schemat under aftonen:

20220405_174221.jpg

20220405_194143.jpg


Nu har det dock ordnat till sig:

20220405_212530.jpg

20220405_212527.jpg

20220405_212524.jpg


Särskilt tack till @KandreasF som uppmärksammade mig på den här modellen och @Birchgrove för ivrigt påhejande! ❤️

Ruggigt snygg, -grattis!
Vad bra den ser ut.. Är liksom som att man kan se att den nu hittat sina rätta proportioner jämfört med tidigare 42mm.
Måste nog fundera på om jag ändå inte behöver en till dykare..😆
Smälla upp den där på ett Bonklip kanske skulle kunna vara något..🤔
 
Tillbaka
Topp