Ja. Vissa av dom. Alltså, MB&F är i en annan liga, likaså Urwerk, även Ludovic Ballouard och Vianney Halter för att nämna några jag testade. Men vissa mindre independents var mest imponerande för att allt gjordes för hand, alltså vi snackar månader för att framställa och polara ett case... Dock var slutfinish inte alltid on point. Men klart att mer kärlek och arbete är nedlagt. Det är ju så och oerhört roligt att prata med skaparna bakom flera av dessa klockor!
Det går inte att jämföra en klocka som exempelvis Vianney Halter "Deep Space" eller MB&F "Legacy Machine Perpetual Evo" med en klocka i 5-20k-klassen, det är så olika klockor och prisklasser att det inte blir lönt. Men med det sagt så betyder det inte att allt dyrt alltid är "bättre", allt beror på vad man är ute efter. Jag är personligen inte dödsförtjust i den typen av klockor som ex. MB&F gör, dom är sjukt coola och oerhört imponerande, men jag är ju mer en sucker för en vintage Heuer eller liknande!
För att svara på din andra fråga, hur dom "kändes"... dyra. Dom kändes dyra. Och komplicerade. Som fan.
Men jag drog mer på smilbanden när jag testade en gammal Lemania Chronograph eller en dödsgammal Rolex bubble back tidigare på dagen. Men som sagt, olika klockor för olika tillfällen och målgrupp.