• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

E8A30E30-9B48-4A31-8EA9-4BBAF55F8AA9.jpeg

Idag får gamla trofast stå i rampljuset. Över tjugo år i min ägo, införskaffades under en suddig tripp i något östeuropeiskt land.
På CVn står bl.a tre glasbyten, minst tio olika tavlor/visare/vridringar, legat på havsbottnen i ett halvår, varit "PVDad" och allmänt vanvårdad.
Urverket tuffar dock på som ingenting hänt, har inte ens bytt packningar under alla dessa år. #keeper såklart!

Vostok Amphibia 710
SaCAOJD.jpg

LtJ0sk1.jpg

Serica 5303 med silvertavla såg ju ganska trevlig ut.
serica-5303-2-white-packshot-1500.jpg

TECHNICAL SPECS​

• CASE​

316L stainless steel
    Case : 39 MM
    Total thickness : 12.20 MM
    Lug to lug length : 46.5 MM
    Lug width : 20 MM
  • GLASS​

Sapphire crystal
    Double domed (2MM)
  • MOVEMENT​

Automatic
    Swiss Caliber Newton
    44h Power reserve
  • BRACELET​

316L Steel
    Tapering folded mesh 20-16mm
    Integrated end-links
  • HANDS​

Painted Broad Arrow hands
    Black lacquered finish
    Swiss SuperLuminova
    C3 green emission
  • DIAL​

Silver, white galvanic tint
    Luminescent indexes
    High readability
  • BEZEL​

Ceramic with polished finish
    Double graduation 60 mins
    and second time zone
  • CROWN​

Screw-in crown
    Oversized 8mm
    Right-handed / Left-handed

Är riktigt nöjd med att jag lämnade in denna för ruckning. Tidigare gick den +20 spd. Nu är den +7-8 sekunder efter 40 h.... så runt +5spd. Ganska så mycket bättre 😁
20220426_224543.jpg

Då har ändå miyota 9-serien mkt sämre förutsättningar än t.ex. seiko NH3x och eta 2824 då den inte har nån skruv för ruckning utan den måste ändras med verktyg vilket leder till sämre precision...

Urmakaren instämde med @v0n att det inte går att jämföra med ett eta-verk... men han gillade det ändå. Var också impad av att det var så slimat.

Hade en Artego 300 för ett gäng år sen som jag saknar enormt. Ingen som har en att sälja? Eller tips om ngn liknande? Jag måste ha större klocka på iaf minst 44mm då jag vant mig vid det :)

Är riktigt nöjd med att jag lämnade in denna för ruckning. Tidigare gick den +20 spd. Nu är den +7-8 sekunder efter 40 h.... så runt +5spd. Ganska så mycket bättre 😁
20220426_224543.jpg

Då har ändå miyota 9-serien mkt sämre förutsättningar än t.ex. seiko NH3x och eta 2824 då den inte har nån skruv för ruckning utan den måste ändras med verktyg vilket leder till sämre precision...

Urmakaren instämde med @v0n att det inte går att jämföra med ett eta-verk... men han gillade det ändå. Var också impad av att det var så slimat.
Helt klart fördelen med Miyota är just hur slimmat det faktiskt är, förstår precis varför det blivit så poppis trots sina "nackdelar"👍🏼
Nyfiken fråga, måste vara @Chumba s gamla det där va? Om jag inte minns fel är den konfigurationen med orange sekundvisare galet sällsynt...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp