• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Såg detta på Timefactors facebook. Miyota ser ut att ha ett true GMT verk. Det kan bli ”game changing” inom microvärlden :)
Eddie hade iaf planer att använda denna i en av sina klockor.
1378B027-1348-4619-97E5-C2F7F16077E8.jpeg
Jag har aldrig förstått vad som menas med true GMT. :bag: Är det bara att 24h-visaren går att ställa in helt fristående från den ordinarie timvisaren eller vad innebär det egentligen?
 
Jag har aldrig förstått vad som menas med true GMT. :bag: Är det bara att 24h-visaren går att ställa in helt fristående från den ordinarie timvisaren eller vad innebär det egentligen?
Enkelt beskrivet ""True" GMT/Traveler's GMT is defined as a mechanical watch with a GMT or dual time function that has an hour-hand that can be set independently in one-hour increments without hacking the movement." Så som Rolex. GMT visaren inställd på hemmatid.
 
harold.jpg

Enkelt beskrivet ""True" GMT/Traveler's GMT is defined as a mechanical watch with a GMT or dual time function that has an hour-hand that can be set independently in one-hour increments without hacking the movement." Så som Rolex. GMT visaren inställd på hemmatid.
Så skillnaden är i princip att GMT-funktionen är omvänd så att säga där GMT-handen är konstant men att timvisaren kan justeras fristående? Jag har ingen koll på GMT då det inte riktigt intresserar mig men det går väl att justera GMT-visaren samtidigt som verket tickar på de flesta modeller, eller? 🙈
 
Dato-RacerShopify.006_3000x.jpg

Massena LAB slår till med ännu en modell där man inte på tusen försök skulle kunna gissa var designinspirationen kom från. Eller vänta, det kan jag visst, jag har ju en!
IMG_20220623_124215__01.jpg


Lite fascinerad över varför den där snubben har den statusen han har. Det gäller väl att umgås i rätt kretsar antar jag?
Kan bara hålla med.
Tror säkert att Massenas grejer är top-notch när det kommer till fit&finish, men med tanke på den aversion som den etablerade klockvärlden har mot homager/copager så är den verkligen selektiv… Massena hyllas ju typ unisont av klockpressen, och när en journalist på Hodinkee blev utfrågad i kommentarsfältet på en artikel om deras Uni-racer varför Hodinkee skrev om Massena men inte om ex. Steinhart sa journalisten att han aldrig hört talas om Steinhart… lite märkligt att man är så insyltad inom klockor men inte hört talas om dom. Nåväl, det är tydligt att det som överallt annars handlar om vem man känner. Furlan Marri är ett annat exempel… men men. Det är ju faktiskt bara klockor.
 
Dato-RacerShopify.006_3000x.jpg

Massena LAB slår till med ännu en modell där man inte på tusen försök skulle kunna gissa var designinspirationen kom från. Eller vänta, det kan jag visst, jag har ju en!
IMG_20220623_124215__01.jpg


Lite fascinerad över varför den där snubben har den statusen han har. Det gäller väl att umgås i rätt kretsar antar jag?
Oj, hade inte sett den Certinan tidigare. Mycket snygg! K.O. till originalet!
 
Dato-RacerShopify.006_3000x.jpg

Massena LAB slår till med ännu en modell där man inte på tusen försök skulle kunna gissa var designinspirationen kom från. Eller vänta, det kan jag visst, jag har ju en!
IMG_20220623_124215__01.jpg


Lite fascinerad över varför den där snubben har den statusen han har. Det gäller väl att umgås i rätt kretsar antar jag?
T.o.m. samma teckensnitt! Loggan påminner om Bulovas stämgaffel-logotyp.
 
Tillbaka
Topp