• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Godmorgon... Eller typ förmiddag. Semester....
20220810_092634.jpg

På jakt efter min första dykare i 4-8k klassen! Skulle vara tacksam för tips, för familjen börjar tröttna på mitt eviga googlande :)
Kommer det en annons på en beg. Longines HC 39mm , så klipper jag nog den, Men, jag mottager gärna input på andra brands med nya klockor i den prisklassen.
Har något riktigt dåligt andrahandsvärde t.ex...?
Utöver Certina DS action har jag tittat på Glycine, Spinnaker och Steinhart. De har klockor som tilltalar mig och har modeller mindre än 41mm till mina mindre handleder...
Har ni tid så ge mig gärna lite feedback! Tack för hjälpen!

Bilagor

• gly.png
    gly.png
    215.3 KB · Visningar: 5
På jakt efter min första dykare i 4-8k klassen! Skulle vara tacksam för tips, för familjen börjar tröttna på mitt eviga googlande :)
Kommer det en annons på en beg. Longines HC 39mm , så klipper jag nog den, Men, jag mottager gärna input på andra brands med nya klockor i den prisklassen.
Utöver Certina DS action har jag tittat på Glycine, Spinnaker och Steinhart. De har klockor som tilltalar mig och har modeller mindre än 41mm till mina mindre handleder...
Christopher Ward….. iaf begagnad hamnar inom budget.

Christopher Ward….. iaf begagnad hamnar inom budget.

Beg CW är klart mest för pengarna i den prisklassen.

Jag har denna CW sapphire som kan gå gå vidare till ett bra pris, den är 40mm och bärs ganska litet (enligt mej)
20220725_154323.jpg

20220725_154238.jpg

Jädrans snygg dykare!! Vill ni upplysa en novis vilket fabrikat det är?
Som @HSK säger nedan. En Zelos Mako, detta är version 3, 2.0 eftersom den är i titan. V3 var stål.
Zelos Mako. De släpper klockor i olika omgångar och det här är den tredje upplagan om jag inte minns fel. 🙂
Nästan 😀✌🏻
Ping @Nicke75
Har du sålt din 39a?

Finns hur mycket som helst, men Seiko SPB143 är inte alls dum. Finns att få tag i lätt begagnade under 8

Hm, vad är det du söker mer konkret? Auto/quartz, WR, vintage-inspirerat eller modernt osv.?
Skulle nog säga att Seiko gör några av de creddigaste dykarna i den prisklassen, men såklärt även Citizen och kanske går det att få tag på ngn Squale runt 8?! Obs. detta är åsikter, så häng mig inte ni andra nu. 😂
Men om du vill ha en diver som är hard-as-nails och som har riktigt dyk-credd så är ngn Citizen Aqualand, eller deras promaster-linje ett bra alternativ.
Sen är ju Seiko Willard-reissuen (SPB151) eller SPB143:an riktigt fina och går att få tag på för runt 7’. Jag är ju en sucker för SKX, så där har du ett annat alternativ. Finns ju turtle i en massa utföranden som ger mycket valuta för pengen.

91393BA6-CA53-47AC-BFF1-2B91B5031871.jpeg

191B8F8A-DB7F-4301-A5EF-3E2E7EC5C334.jpeg

3D0663C7-1A9D-449A-882A-75DC711698E1.jpeg

56E008B1-EE0B-4630-84F6-A62F78A6966E.jpeg

E1AFCD3E-C2B4-43A2-B2D2-5703E3F374A5.jpeg

Hm, vad är det du söker mer konkret? Auto/quartz, WR, vintage-inspirerat eller modernt osv.?
Skulle nog säga att Seiko gör några av de creddigaste dykarna i den prisklassen, men såklärt även Citizen och kanske går det att få tag på ngn Squale runt 8?! Obs. detta är åsikter, så häng mig inte ni andra nu. 😂
Men om du vill ha en diver som är hard-as-nails och som har riktigt dyk-credd så är ngn Citizen Aqualand, eller deras promaster-linje ett bra alternativ.
Sen är ju Seiko Willard-reissuen (SPB151) eller SPB143:an riktigt fina och går att få tag på för runt 7’. Jag är ju en sucker för SKX, så där har du ett annat alternativ. Finns ju turtle i en massa utföranden som ger mycket valuta för pengen.

91393BA6-CA53-47AC-BFF1-2B91B5031871.jpeg

191B8F8A-DB7F-4301-A5EF-3E2E7EC5C334.jpeg

3D0663C7-1A9D-449A-882A-75DC711698E1.jpeg

56E008B1-EE0B-4630-84F6-A62F78A6966E.jpeg

E1AFCD3E-C2B4-43A2-B2D2-5703E3F374A5.jpeg
Tack!
Seiko har jag egentligen inte kikat så mycket denna gång, men de gör ordentligt fina klockor, oavsett prisklass. Anledningen är att jag har en "militär"-Seiko redan, och skulle vilja testa fler fabrikat till den väldigt lilla samlingen.
Jag kan ju absolut beskriva bättre vad jag söker, ha lite tålamod med mitt eventuella nybörjar-språk :)
- INTE en "hard-ass-diver" (Det enda vatten klockan kommer att känna är från ungarnas pool)
-Mer åt en "dressad" dykare, med relativt enkel design både i urtavla och bezel, lite som en Seamaster, men absolut inte en rak kopia på dess design.
-Gärna svart eller vit urtavla
  • Gärna Automat
  • Gärna med ett någorlunda andrahandsvärde, då jag har insett att varenda klocka jag äger kan vara utbytta inom ett år igen...:)

Tack!
Seiko har jag egentligen inte kikat så mycket denna gång, men de gör ordentligt fina klockor, oavsett prisklass. Anledningen är att jag har en "militär"-Seiko redan, och skulle vilja testa fler fabrikat till den väldigt lilla samlingen.
Jag kan ju absolut beskriva bättre vad jag söker, ha lite tålamod med mitt eventuella nybörjar-språk :)
- INTE en "hard-ass-diver" (Det enda vatten klockan kommer att känna är från ungarnas pool)
-Mer åt en "dressad" dykare, med relativt enkel design både i urtavla och bezel, lite som en Seamaster, men absolut inte en rak kopia på dess design.
-Gärna svart eller vit urtavla
  • Gärna Automat
  • Gärna med ett någorlunda andrahandsvärde, då jag har insett att varenda klocka jag äger kan vara utbytta inom ett år igen...:)
Hm, kanske kolla på vintage skindivers? Går att få till en bra peng även om dom är servade nyligen, dom är ofta tunnare, mindre och har ett lite mer ”dressat” intryck, iallafall jämfört med en Aqualand. 😅 Men då är iochförsig ofta WR 0m.
Du tänker på denna seamastern?
A5EAD2A3-FAD8-4F47-8360-EBBC1F6BBBFA.png

SMP/C 300 är ju rätt så tooliga.
Annars finns ju Oris, deras Divers 65 är mer elegant, men dock såklart dyrare.

Tillbaka
Topp