• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dubbelpipigt, bara för att retas lite 😜
983F7882-EF5B-4C3A-B073-F6CD322565A3.jpeg

Kunde inte bry mig mindre om vad det står på tavlan, Doxa har jag förvisso ägt men lika glad i seestern som med den…
 
Nu kanske jag kliver på en öm nerv, men detta är bara min egna åsikt om San Martin och liknande märken. I min bok säljer det i princip kopior men med egen logotyp, de har ju gjort några egna tolkningar på andra klockor och där kan jag tycka det är ett kul initiativ. Men som klockan du visar ovan så är det ju bara San Martins egna logotyp samt index & no date som skiljer sig från originalet, well givetvis finish & urverk likaså. Gråzon, anser jag.

1665129346225.jpeg

Deras byggkvalitet är superb sett till prislappen. Samma med Cronos och dess like. Mig veterligen gör de inga inskränkningar på immateriella rättigheter. Köp det du vill ha och har råd med.
 
Hej alla, hur ställer ni er till märket San Martin? Min brorsa har en Panerai homage och jag blev imponerad av kvaliteten. Innan trodde jag att det var något kinesiskt skit som skulle gå sönder inom nån vecka. Nu har jag fastnat lite för en Bell&Ross homage. Originalet skulle jag aldrig köpa då priset är på tok för högt. Vad tycker panelen?
2F1583B6-5F4B-46B9-BFA3-0867A213C980.png
Skulle tagga denna i ovan kommentar, fel av mig @TerryTee.
 
SM är ju en vattendelare, precis som många andra märken. Typ Steinhart, NTH osv.

Personligen har jag inget emot dessa märken, tvärtom så gillar jag dom. Just SM är mycket bra fit&finish samt hög bang for the buck.
Det största problemet är ju som sagt originalitet, men i slutändan är det ju du som ska bära klockan och uppskatta den.

Testa vet ja, borde ju gå att sälja den om du inte trivs med den :)
Jag är ju av samma åsikt. Gråzon de lux. Men har ju sett ett par här på KS och den min bror köpte här tycker jag höll hög kvalitet. Jag blev förvånad hur bra den är. Men visst fan är det ju kopior/homager, inget snack om den saken.
 
Deras byggkvalitet är superb sett till prislappen. Samma med Cronos och dess like. Mig veterligen gör de inga inskränkningar på immateriella rättigheter. Köp det du vill ha och har råd med.
Gillar modellen men skulle inte köpa originalet så därför funderar jag på SM men är inte 100% med om jag är ok med det så därför frågade. Ser ju hyfsat ofta andra homager/kopior här som tex Seestern och liknande som verkar ganska så uppskattade. Är man inte laddad med cash så får man kanske skarva lite.. men det är svårt.
 

Pjäs!

Gillar modellen men skulle inte köpa originalet så därför funderar jag på SM men är inte 100% med om jag är ok med det så därför frågade. Ser ju hyfsat ofta andra homager/kopior här som tex Seestern och liknande som verkar ganska så uppskattade. Är man inte laddad med cash så får man kanske skarva lite.. men det är svårt.

Det är väl alldeles utmärkt om man är sugen på originalet, för att få en känsla innan man lägger en större summa pengar på den/det. Gillar man den kan man köpa originalet och sälja homagen med en mindre förlust 🙂 men you do you.
 
Doxa homage finns nu för under 200€

Det finns en tråd som man kan diskutera hommage i :)

 
  • Like
Reactions: v0n
Det finns en tråd som man kan diskutera hommage i :)


Seestern och liknande diskuteras ju här med jämna mellanrum så varför inte nu 🤔? Homagetråden dog ju lika fort som den startade känns det som.
 
Seestern och liknande diskuteras ju här med jämna mellanrum så varför inte nu 🤔? Homagetråden dog ju lika fort som den startade känns det som.
Att man postar och diskuterar Seestern, Sm eller andra har varit ok senaste tiden. Men att direkt referera vilka modeller som släpps och vilka dem kopierar som SM gör, är kanske lite i gråzonen när det finns en tråd för det.
 
Att man postar och diskuterar Seestern, Sm eller andra har varit ok senaste tiden. Men att direkt referera vilka modeller som släpps och vilka dem kopierar som SM gör, är kanske lite i gråzonen när det finns en tråd för det.

Jag tror att väldigt få håller med dej.

Vi kan göra så här:
Alla som håller med @Angeli enligt ovan sätter en 👍 på hans inlägg.
Om det blir minst 20 👍 från personer som normalt skriver i tråden så slutar vi diskutera både SM och Seestern.
Blir det färre så har vi haft den här diskussionen för sista gången.
 
Att man postar och diskuterar Seestern, Sm eller andra har varit ok senaste tiden. Men att direkt referera vilka modeller som släpps och vilka dem kopierar som SM gör, är kanske lite i gråzonen när det finns en tråd för det.

Kan bli svårt med den gränsdragningen. Här visas ju det mesta utan klagomål trots att dom har egna trådar, t.ex Halios, Yema och flera andra 🤔.
 
Seestern och liknande diskuteras ju här med jämna mellanrum så varför inte nu 🤔? Homagetråden dog ju lika fort som den startade känns det som.
8 sidor är fler än andra trådar kommer upp i nånsin. Den kanske dog för att samma trötta diskussioner blossade upp här igen, vad vet jag...

(obs, kunde inte bry mig mindre om klockorna utan mer tillhörande "så här tycker jaaaaag..." i all evighet som åtminstone står mig upp i halsen).
 
Kan bli svårt med den gränsdragningen. Här visas ju det mesta utan klagomål trots att dom har egna trådar, t.ex Halios, Yema och flera andra 🤔.
Jag håller med dig och det är högt i tak som det bör vara. Men att direkt posta att Sm släpper Doxa kopia för 200€ eller denna Sm är bättre än B&R och länka är i gråzonen när vi har en sådan fin stämning och kul tråd.
 
  • Like
Reactions: v0n
Jag håller med dig och det är högt i tak som det bör vara. Men att direkt posta att Sm släpper Doxa kopia för 200€ eller denna Sm är bättre än B&R och länka är i gråzonen när vi har en sådan fin stämning och kul tråd.

Jag tycker att dessa inlägg varken förstör stämningen eller gör tråden mindre kul.

Den här diskussionen däremot...
 
Jag håller med dig och det är högt i tak som det bör vara. Men att direkt posta att Sm släpper Doxa kopia för 200€ eller denna Sm är bättre än B&R och länka är i gråzonen när vi har en sådan fin stämning och kul tråd.

Svår gränsdragning det där när även Oris, Breitling och andra dyrare pjäser visas emellanåt utan att alarmet går. I en blandtråd som denna får man lära sig att scrolla vidare när det är pjäser som man gillar mindre vilket är ganska lätt. Annars är kanske en lösning att man har en tråd för varje märke istället och sen lägger ner denna tråden 🤔.
 
8 sidor är fler än andra trådar kommer upp i nånsin. Den kanske dog för att samma trötta diskussioner blossade upp här igen, vad vet jag...

(obs, kunde inte bry mig mindre om klockorna utan mer tillhörande "så här tycker jaaaaag..." i all evighet som åtminstone står mig upp i halsen).

Att åtta sidor är fler än vad andra kommer upp i är ju ingen vidare värdemätare gällande en död och halvt likstel tråd 🤔. Så länge vanliga inlägg och bilder av vissa pjäser kan visas så ser jag inget hinder för länkar heller. Tror att du förstår vad jag menar. Det blir svårt att tillåta bilder och diskussioner av specifika objekt och sen reagera när det länkas till dom 🤔. Kanske bättre ändå att ha egna trådar för varje märke så är ju dessa diskussioner slut 🤔.
 
Att åtta sidor är fler än vad andra kommer upp i är ju ingen vidare värdemätare gällande en död och halvt likstel tråd 🤔. Så länge vanliga inlägg och bilder av vissa pjäser kan visas så ser jag inget hinder för länkar heller. Tror att du förstår vad jag menar. Det blir svårt att tillåta bilder och diskussioner av specifika objekt och sen reagera när det länkas till dom 🤔. Kanske bättre ändå att ha egna trådar för varje märke så är ju dessa diskussioner slut 🤔.

Jag för min del gillar trådens stora bredd... lätt att få upp ögonen för något nytt och märken/modeller man annars missar.
 
Tillbaka
Topp