• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dr. D

Pandion
2-Faktor
Leker med dotterns uv lampa.
Funkar lika bra att tanka lume som att torka nagellack 😀
6FB2DC55-1AF2-46C4-92B7-FAB221779E65.jpeg
ED7F358C-05C4-4B69-8229-FD19DCC83804.jpeg
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Får bara kolla, menar du att du fick skicka på egen bekostnad för att de skulle kolla problem med verket? Blev det bättre efter?
Man fick betala skicket till service själv först och fick det sen ersatt av Serica, ett praktisk sätt att lösa ett logistikproblem för ett litet företag med kunder i en uppsjö olika länder kändes det som men jag har inte hållit på och returskickat till en massa olika märken genom åren så jag kan inte jämföra om det är massivt sämre än vad andra erbjuder. För mig känns det som att man nånstans måste acceptera "mikro" delen när man väljer att handla av mikrobrands istället för Seiko, Rolex, Swatch mfl. Kommer de ha kundservicerutiner i paritet med stora företag? Nej troligtvis inte.

Att de väljer den flummiga kommunikationsmodellen nu när de uppenbart accepterat att kalibern har en svaghet känns som det som kommer kosta dem i längden. Riktigt vad de ska göra vet jag inte, det känns som de har sett så stora fördelar med Soprod att de är kommittade av någon anledning så de borde ha nån typ av öppenhet om problemet iaf. Jag är i lägret som skiter stort i att kronan är lite fippligare än genomsnittet det gör mig inte ett piss, tidhållningen mm är suverän så whatever, men det där att hålla på att erbjuda "pengarna tillbaka om du inte gillar det" efter leverans kommer juskapa jäkligt många besvikna kunder som känner annorlunda.
 

BjornAgain

Silver
2-Faktor
Den är ännu snyggare i verkligheten 🤌🏼
Är såklart individuellt hur tolerant/petig man är med detaljer men kan vara bra att känna till att fransk dryghet är en del av paketet så att säga...
Känns som Serica-katten är ute ur bagen för att prata lite Svengelska. Jag har legat lågt med mina problem - tänkte de var ett nytt märke och de förtjänade en chans. I mitt fall var det en 5303 ur första batchen jag hade. Mer eller mindre direkt kom beskedet att de skull återkalla de först tillverkade. Så jag skickade in den till dem och var väl egentligen ganska imponerad över hur väl de hanterade det här som måste varit en extremt stressad situation för dem. Ska jag vara ärlig så minns jag inte hur pass illa kronan kändes i den här första versionen. Den var inte helt bra - så mycket minns jag.

Nåväl, fick tillbaks den efter några veckor och den var INTE OK. Den hade definitivt de här problemen som beskrivs i videon. Speciellt irriterande var det här när man ställt tiden och tryckte in kronan så kunde minutvisaren flytta sig flera minuter. Det hände inte varje gång, utan lite lagom svajigt instabilt. Den här gången gick det inte lika enkelt och få iväg klockan till service. Fick skicka ett uppföljarmail med lite inlindade hot om att skriva på klockforum innan de vaknade till liv. Så då gick klockan iväg en andra gång. Den här gången fick jag en DHL etikett så jag behövde inte lägga ut någonting utan bara lämna in den till ett ombud.

Och när klockan kom tillbaks...så verkar de helt enkelt bytt ut den mot ett nytt exemplar. Nu känns kronan OK. Möjligtvis lite skum känsla när man skruvar in den igen.

Klockan är ju helt underbar om man ser till utseendet och länken är riktigt smart. Dykringen har en fantastisk känsla - initialt har den högt motstånd och därefter så är det en mjukare känsla. Svårt att beskriva - har aldrig känt något liknande på någon annan klocka. Så mycket att gilla, men tråkigt om de fortfarande inte fått ordning på det här med kronan!
 

v0n

Pandion
2-Faktor
Får bara kolla, menar du att du fick skicka på egen bekostnad för att de skulle kolla problem med verket? Blev det bättre efter?
Ja och ja. Ett ganska enkelt ingrepp som skulle ta ett par veckor. Tänkte att det var lika bra att få fixat inom garantitiden även om det inte var nån biggie egentligen. Nåväl, blev till slut en tre månaders fars med rena lögner via mail..."klockan är klar och skickas i veckan" x3! Veckorna blev till månader men det kom ingen klocka. Blev kontaktad av ägaren som även taggade in diverse ansvariga på Soprod/Festina, knäpptyst.
Jag drog till slut iväg ett lika drygt mail på franska, typ "skicka tillbaka min klocka åtgärdad eller ej NU annars jävlar" 😂 ...klockan dök upp två dagar senare.

Till skillnad mot vad @essGunnar skriver har jag aldrig någonsin fått liknande behandling av mindre märken, snarare tvärtom.
Brukligt är att ha top notch kundservice för man har inte råd att förlora kunder 🤷
 
Senast ändrad:

essGunnar

Guld
2-Faktor
Ja och ja. Ett ganska enkelt ett ingrepp som skulle ta ett par veckor. Tänkte att det var lika bra att få fixat inom garantitiden även om det inte var nån biggie egentligen. Nåväl, blev till slut en tre månaders fars med rena lögner via mail..."klockan är klar och skickas i veckan" x3! Veckorna blev till månader men det kom ingen klocka. Blev kontaktad av ägaren som även taggade in diverse ansvariga på Soprod/Festina, knäpptyst.
Jag drog till slut iväg ett lika drygt mail på franska, typ "skicka tillbaka min klocka åtgärdad eller ej NU annars jävlar" 😂 ...klockan dök upp två dagar senare.

Till skillnad mot vad @essGunnar skriver har jag aldrig någonsin fått liknande behandling av mindre märken, snarare tvärtom.
Brukligt är att ha top notch kundservice för man har inte råd att förlora kunder 🤷
För att förtydliga, jag svarade specifikt på frågan om fraktkostnad/utlägg, därför jag skrev kundservicerutiner och inte kundservice. I meningen att ett jätteföretag har befintliga fraktavtal och logistikavdelningar som enkelt ombesörjer skick av frakthandlingar, fria hämtningar från kunden mm. Ett litet enmansföretag roddar inte en sån grej, bättre låta kunden skicka och sen lösa ekonomin. På samma sätt har man sämre förmåga att hantera en stor återkallning generellt som i detta fallet av rent logistiska skäl.
Att kundbemötande skulle vara (och. oftast är) bättre i ett litet mikro kan jag absolut också tycka. I detta fallet tror jag helt enkelt att killen sitter i klämman med ett större flöde än han kan hantera och han har inte haft förstånd att ta in de resurser han behövt. (Och som en följd sitter Serica i mer skit än de skulle behöva)
 

Islay

Silver
2-Faktor
Ja och ja. Ett ganska enkelt ingrepp som skulle ta ett par veckor. Tänkte att det var lika bra att få fixat inom garantitiden även om det inte var nån biggie egentligen. Nåväl, blev till slut en tre månaders fars med rena lögner via mail..."klockan är klar och skickas i veckan" x3! Veckorna blev till månader men det kom ingen klocka. Blev kontaktad av ägaren som även taggade in diverse ansvariga på Soprod/Festina, knäpptyst.
Jag drog till slut iväg ett lika drygt mail på franska, typ "skicka tillbaka min klocka åtgärdad eller ej NU annars jävlar" 😂 ...klockan dök upp två dagar senare.

Till skillnad mot vad @essGunnar skriver har jag aldrig någonsin fått liknande behandling av mindre märken, snarare tvärtom.
Brukligt är att ha top notch kundservice för man har inte råd att förlora kunder 🤷
Känns som Serica-katten är ute ur bagen för att prata lite Svengelska. Jag har legat lågt med mina problem - tänkte de var ett nytt märke och de förtjänade en chans. I mitt fall var det en 5303 ur första batchen jag hade. Mer eller mindre direkt kom beskedet att de skull återkalla de först tillverkade. Så jag skickade in den till dem och var väl egentligen ganska imponerad över hur väl de hanterade det här som måste varit en extremt stressad situation för dem. Ska jag vara ärlig så minns jag inte hur pass illa kronan kändes i den här första versionen. Den var inte helt bra - så mycket minns jag.

Nåväl, fick tillbaks den efter några veckor och den var INTE OK. Den hade definitivt de här problemen som beskrivs i videon. Speciellt irriterande var det här när man ställt tiden och tryckte in kronan så kunde minutvisaren flytta sig flera minuter. Det hände inte varje gång, utan lite lagom svajigt instabilt. Den här gången gick det inte lika enkelt och få iväg klockan till service. Fick skicka ett uppföljarmail med lite inlindade hot om att skriva på klockforum innan de vaknade till liv. Så då gick klockan iväg en andra gång. Den här gången fick jag en DHL etikett så jag behövde inte lägga ut någonting utan bara lämna in den till ett ombud.

Och när klockan kom tillbaks...så verkar de helt enkelt bytt ut den mot ett nytt exemplar. Nu känns kronan OK. Möjligtvis lite skum känsla när man skruvar in den igen.

Klockan är ju helt underbar om man ser till utseendet och länken är riktigt smart. Dykringen har en fantastisk känsla - initialt har den högt motstånd och därefter så är det en mjukare känsla. Svårt att beskriva - har aldrig känt något liknande på någon annan klocka. Så mycket att gilla, men tråkigt om de fortfarande inte fått ordning på det här med kronan!
Tack för att ni delar med er! Är uppfriskande att även läsa om dåliga erfarenheter mitt i allt som oftast handlar om bra kritik och lovord om märken och dylikt. Det är guld värt 👍
 

SpaceAce

Silver
2-Faktor
Reliasweden är ett väldigt oseriöst företag som inte bryr sig om sina kunder och vill bara tjäna en snabb slant. Jag köpte lite verktyg till min klocklåda och fick inte mina varor och när jag mailade dom sa dom att jag försökte lura dom och sa att varorna var levererade vilket dom inte var. Skulle aldrig köpa där igen.
Osäker på varför jag blev indragen i den här diskussionen (det du citerade skrevs för två år sedan) men tråkigt att du känner dig lurad.
 

v0n

Pandion
2-Faktor
För att förtydliga, jag svarade specifikt på frågan om fraktkostnad/utlägg, därför jag skrev kundservicerutiner och inte kundservice. I meningen att ett jätteföretag har befintliga fraktavtal och logistikavdelningar som enkelt ombesörjer skick av frakthandlingar, fria hämtningar från kunden mm. Ett litet enmansföretag roddar inte en sån grej, bättre låta kunden skicka och sen lösa ekonomin. På samma sätt har man sämre förmåga att hantera en stor återkallning generellt som i detta fallet av rent logistiska skäl.
Att kundbemötande skulle vara (och. oftast är) bättre i ett litet mikro kan jag absolut också tycka. I detta fallet tror jag helt enkelt att killen sitter i klämman med ett större flöde än han kan hantera och han har inte haft förstånd att ta in de resurser han behövt. (Och som en följd sitter Serica i mer skit än de skulle behöva)
Jepp, visst var det kundservicen i mitt fall som blev giftormen och inte meningen att blanda ihop begreppen (även om allt indirekt hänger ihop imo). Har full förståelse för svårigheterna med att driva mindre företag men nånstans får man som kund ändå dra gränsen vad som är ok...tycker jag.
Nu fick jag dessvärre även stå för fraktkostnader så antar att den rutinen inte är allt för inarbetad 🤔
 

Baramats

Guld
2-Faktor
Serica, har ni snackat om dem på sistone, riktigt grymma :banghead:

Jag vill ha en 5303 men avvaktar till de löst problemet på riktigt. Jag tror att problemet är att de ha en automatare som används som en manuell klocka av de flesta som oss, dvs den stannar och så måste man skruva ut/in kronan bra mycket fler gånger än vad herr ingenjör på Soprod hade tänkt. Feltänk absolut, men det är min teori till att de inte bryr sig om att fixa detta bättre. Yema hade samma problem med hacking på sin första inhouse MPB1000 (heter den så?) som jag har i min bronsare, men det struntar jag i för jag vet hur jag ska hantera kronan.
Ming och Omega är de ur som haft knasiga verk som inte riktigt fungerat som de borde så Soprod är ju i bra sällskap i alla fall. Ming uppfattades ju också som hyfsat dryga ;)
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Serica, har ni snackat om dem på sistone, riktigt grymma :banghead:

Jag vill ha en 5303 men avvaktar till de löst problemet på riktigt. Jag tror att problemet är att de ha en automatare som används som en manuell klocka av de flesta som oss, dvs den stannar och så måste man skruva ut/in kronan bra mycket fler gånger än vad herr ingenjör på Soprod hade tänkt. Feltänk absolut, men det är min teori till att de inte bryr sig om att fixa detta bättre. Yema hade samma problem med hacking på sin första inhouse MPB1000 (heter den så?) som jag har i min bronsare, men det struntar jag i för jag vet hur jag ska hantera kronan.
Ming och Omega är de ur som haft knasiga verk som inte riktigt fungerat som de borde så Soprod är ju i bra sällskap i alla fall. Ming uppfattades ju också som hyfsat dryga ;)
"Jag tror att problemet är att de ha en automatare som används som en manuell klocka av de flesta som oss, dvs den stannar och så måste man skruva ut/in kronan bra mycket fler gånger än vad herr ingenjör på Soprod hade tänkt."....... Nja, nog mer än så. Det är definitivt något småknas med konstruktionen, för små toleranser inåt i kronan eller whatever som gör att rörelsen och lägena blir så odistinkta. Sen som sagt en smaksak hur problematiskt man upplever det. Vintagefolk är ju vana vid lite olika feeling i kronor och att man behöver lite fingertoppskänsla men det ska naturligtvis inte vara så på en helt modern klocka (Vostok undantaget).
 
Topp