• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

TotteH

Diamant
2-Faktor
#Keeper efter dött K&S och tråkiga bud!
672DFF63-8A3A-4522-8E44-881260CDB741.jpeg
Håller med 👇🏼 Jäkligt fin den där 👍🏻 Sugen men liiiite rädd för storleken tyvärr.
Riktigt bra pris nu ju. Och riktigt fin med!
 

BjornAgain

Silver
2-Faktor
Fast på en svensksåld klocka, ska man dra av momsen på den också för att få fram det egentliga värdet?

Gäller det hus också?
Det här nybyggda huset kostar 6 mkr, men värdet är 4,8, det får nästa köpare betala 🤔
Ja, går det inte att få fram klockan på annat sätt än ex. från Hong Kong så är ju det totala priset alltid belastat med moms och en gnutta tull. Det finns ju inget annat sätt att få klockan billigare. Då känns det väl naturligt att beg.priset sätts utifrån det (total)nypriset och med en viss reduktion utifrån ålder och skick.

Sen kan man ju ha åsikter om "skalping" där priset sätts över nypriset för klockor som sålts slut på en gång. Där känner väl jag själv att det är på gränsen till moraliskt tveksamt, men jag tror inte jag vågar mig på att kasta första stenen...men att första köparen ska ta på sig att själv förlora momskostnad etc verkar väl snällt i överkant åt andra hållet så att säga.
 

Lord_tito88

Pandion
2-Faktor
Jag hör dig, fast delar inte riktigt den synen, men det är väl okej? 😁
Har skitsvårt att se avgifter som en del av klockans egentliga värde helt enkelt, men det får givetvis potentiell beg.köpare avgöra själv.

Klart man får tycka som man vill, är fortfarande ett fritt land 😘

Mitt inlägg handlade bara om klockor som endast att går att köpa + tråkiga avgifter. Går klockan att köpa utan tråkiga avgifter så får säljaren äta den kostanden 🙈
 

ajfa

Silver
2-Faktor
Någon med erfarenhet av Maen's Manhattan 37? Verkar ha fått rätt bra recensioner online. Tycker den utan datum är schysst, är sugen på att prova men i och med att den bara är tillgänglig på webben så tänker jag att jag kikar även här först!
 

Patric J

Guld
2-Faktor
Det är fint med klockor av hög kvalitet. Men det är något speciellt med mikromärken. "Dussinklockor" som t.ex. Rolex och Omega känner alla till och även specifika modeller som Submariner och Seamaster känner även många icke klocknördar till. Dessa finns i miljoner exemplar. Och allt som säljs i stora kvantiteter kopieras av kineserna så det finns också miljoner fakemodeller av dessa på handleden på folk runtom i världen. T.o.m. G-shock finns i fakemodeller.
Här tycker jag att mikromärken är intressanta. De är inte dussinklockor. Okända av de flesta och riskerar knappast dyka upp som fakes. Här en av de finaste klockorna i min samling. Islander ISL-92. Ingen dussinklocka. Även bland klocknördar är både märket och modellen okända. Och fångar definitivt uppmärksamheten från de som är klockintresserade!

20230108_154803.jpg
 
Topp