• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nilas

Patek
2-Faktor
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg
Tjusit kompis :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Vad är det för urverk i Georg Jensen?

Boetten är rakt av en bauhaus-historia så den kan du hitta hos många andra tillverkare. Är det just kronografdesignen du tilltalas av eller bauhaus-stilen i allmänhet?
Urverket heter: Ronda 5030.D , säger mig ingenting dock.

Edit: Har kollat lite på nätet, det finns tydligen 2 versioner av detta urverk.
En med 6 juveler och den andra med 13 juveler, vet dock inte vilken av dessa som sitter i GJ klockan.
image.png
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att tala om för någon som tex gillar sitt band att det enligt dig inte passar så bra utan detta eller detta är bättre, är inte det att mästra?
Du tycker givetvis inte det utan att det är ett trevligt råd förstår jag men det läggs inte alltid fram särskilt klädsamt som du nu säger.
Nu har jag förklarat som du ville. Var det bra nog?
Säkert helt fel.
Om du nu säger att det alltid blir personpåhopp på dig, har du då någon gång ransakat dig själv efteråt? Det är ju inte bara med mig och nu detta har hänt.
Är helt övertygad om att du sitter inne med en gedigen kunskap om klockor. Det kommer bara fram på ett ibland väldigt burdust sätt vilket är synd. Man behöver väl inte tvunget vara harsch för att man är kunnig?
Vi vet inte om personen som ägde klockan gillade kombinationen. Vi vet inte om personen som ägde klockan ens läser vad jag skriver till en annan användare. Vi vet inte om personen gillar att få tips om vad som andra tycker fungerar bättre. Vi vet inte om personen som äger klockan blir kränkt för att någon vill hjälpa att vägleda till andra band som kan passa typen bättre. Vet du? Detta är definitivt inte att mästra och framförallt handlar det om en klockas band, inte en annan persons uppförande. Vad som inte är klädsamt när man enkelt framför en åsikt utan överdrivna superlativ är för mig främmande?
Jag kan inte rannsaka mig själv när jag är saklig och håller ämnet medan de som tar till personangrepp inte i text kan framföra vad som är så hemskt. Med konstruktiv kritik kan förbättring ske, annars blir det svårt? Vad jag kan läsa ut av ditt svar ovan så gjorde jag inget fel eller konstigt, du saknade bara lite gullande mellan orden som beskrev den åsikt/tips jag hade. Tyvärr är inte det min stil och tycker inte vuxna människor ska behöva det när vi pratar om klockor. Det är inte någons förstfödda. Låt oss mötas i klockorna istället för i personangrepp, det vinner alla på.
 

Code

AKA Vincent B
Cool klocka och coola bilder!
Tackar. Den kan man använda till allt. Löpning, klättring, skjutbanan, cykling, gymmet, allt. Och håller alltid tiden, quartz.. Och bästa av allt TRITIUM tuber. Sjukt coolt enligt mig. Har även plexiglas som gamla Rolex. Vintage känsla.. Gillar den..
Och åker man utomlands, kan man ställa in 2 tidszoner samtidigt.. :)
 

FOQ

Audemars
Tackar. Den kan man använda till allt. Löpning, klättring, skjutbanan, cykling, gymmet, allt. Och håller alltid tiden, quartz.. Och bästa av allt TRITIUM tuber. Sjukt coolt enligt mig. Har även plexiglas som gamla Rolex. Vintage känsla.. Gillar den..
Och åker man utomlands, kan man ställa in 2 tidszoner samtidigt.. :)

Bra klocka helt enkelt. Kul att du är så nöjd. :):)
 

levman

Cartier
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
De få kommentarer jag har läst har varit genomgående positiva men som du säger är det ett relativt okänt märke med dåligt andrahandsvärde. Köp begagnat mao om du inte är OK med att gå back x antal tusenlappar och att det förmodligen är någorlunda svårsålt.

CW sa väl att det skulle komma en blå så småningom? Annat vore ju konstigt med tanke på efterfrågan men det hjälper kanske inte om man vill ha en blå klocka här och nu. Med en pre-order som pågår fram till mitten av juni känns det lite tveksamt till om det hinner bli någon sommarklocka oavsett?
 

Code

AKA Vincent B
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
Vissa Ball Med tritium verkar grymma.. :)
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
Ball är asgrymt! Jag har många gånger hoovrat med fingret på avtryckaren, men aldrig slagit till.
Andrahandsvärdet har jag inte en aning om, men kan tänka mig att det inte är superbra i Sverige.
Med det sagt tycker jag du ska slå till :)

Jag håller också med om CW, varför har dom inte fler varianter i 40mm.
 

levman

Cartier
De få kommentarer jag har läst har varit genomgående positiva men som du säger är det ett relativt okänt märke med dåligt andrahandsvärde. Köp begagnat mao om du inte är OK med att gå back x antal tusenlappar och att det förmodligen är någorlunda svårsålt.

CW sa väl att det skulle komma en blå så småningom? Annat vore ju konstigt med tanke på efterfrågan men det hjälper kanske inte om man vill ha en blå klocka här och nu. Med en pre-order som pågår fram till mitten av juni känns det lite tveksamt till om det hinner bli någon sommarklocka oavsett?
Tror dom är färdiga och bör skickas i juni oavsett. Dom är ju ett anrikt märke i USA men i Europa saknar de följe... jag har ju tendens att flippa med om det inte känns helt rätt men annars om det är en fullträff så stannar dom oftast...
 

levman

Cartier
Ball är asgrymt! Jag har många gånger hoovrat med fingret på avtryckaren, men aldrig slagit till.
Andrahandsvärdet har jag inte en aning om, men kan tänka mig att det inte är superbra i Sverige.
Med det sagt tycker jag du ska slå till :)

Jag håller också med om CW, varför har dom inte fler varianter i 40mm.
Har bett om mer verkliga bilder än studiobilderna som dom har uppe. Hoppas dom kan ge mig något :)

Ja, visst är de surt? Tror dom släpper 40mm på resten av färgerna med men det dröjer till 2020 lät de som..
 

Poppe.

Omega
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
https://www.watchshop.com/ball-watches.html
Där har du några Ball och dessutom 20% på dom så där kan man spara några tusenlappar
 
Topp