• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Dagens. Imorgon blir det dags att leta lite nya straps:D
1AB2D5CE-47C7-4DB3-9090-44D7408871F2.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
Har också flertalet gånger hovrat med fingret över köpknappen. Ligger dock lite över summan där man vågar risker att testa. Tycker deras dykare var riktigt trevlig. Synd att den är 43mm bara.
BallSkindiverII1.jpg
 

levman

Cartier
Har också flertalet gånger hovrat med fingret över köpknappen. Ligger dock lite över summan där man vågar risker att testa. Tycker deras dykare var riktigt trevlig. Synd att den är 43mm bara.
BallSkindiverII1.jpg
Ja, det är lite magstarkt för 18k utan att ha sett en Ball irl förut... därför skulle jag behöva lite IRL-bilder då måtten på den jag visa passar mig perfekt med sina 40mm...
 

levman

Cartier
De få kommentarer jag har läst har varit genomgående positiva men som du säger är det ett relativt okänt märke med dåligt andrahandsvärde. Köp begagnat mao om du inte är OK med att gå back x antal tusenlappar och att det förmodligen är någorlunda svårsålt.

CW sa väl att det skulle komma en blå så småningom? Annat vore ju konstigt med tanke på efterfrågan men det hjälper kanske inte om man vill ha en blå klocka här och nu. Med en pre-order som pågår fram till mitten av juni känns det lite tveksamt till om det hinner bli någon sommarklocka oavsett?
Läste lite närmare nu och som du säger.. levereras Oktober - November. Försöker hålla mig ifrån såna väntperioder så lär nog inte hoppa på det tåget.
 

Eternalis

Cartier
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)
Jag har velat haft en Ball väldigt länge men har inte haft stålarna, den där har jag inte sett men den var ju galet fin, hoppas du köper den så vi får se lite bilder i tråden :)
 

M26

Rolex
2-Faktor
Vad säger gänget om Ball? Har länge varit nära på att klicka hem lite olika utföranden från dom men inte blivit något... är ute efter en sommarklocka nu och hade tänkt ta en Chris Ward 38mm i blått utförande men såg nu denna pre order från Ball som stänger 12 Juni.

61E2B781-4A21-4FB9-B5B9-9A9551E8E69D.png


Har ju suttit och svurit varför inte Chris Wards blåa finns i 40mm... denna kostar dock lite mer än dubbla så tveksamt om den klassas som affordable då?

Sen är jag orolig över ickebefintligt andrahandsvärde med.. vad säger ni? :)

De få kommentarer jag har läst har varit genomgående positiva men som du säger är det ett relativt okänt märke med dåligt andrahandsvärde. Köp begagnat mao om du inte är OK med att gå back x antal tusenlappar och att det förmodligen är någorlunda svårsålt.

CW sa väl att det skulle komma en blå så småningom? Annat vore ju konstigt med tanke på efterfrågan men det hjälper kanske inte om man vill ha en blå klocka här och nu. Med en pre-order som pågår fram till mitten av juni känns det lite tveksamt till om det hinner bli någon sommarklocka oavsett?

Ball är asgrymt! Jag har många gånger hoovrat med fingret på avtryckaren, men aldrig slagit till.
Andrahandsvärdet har jag inte en aning om, men kan tänka mig att det inte är superbra i Sverige.
Med det sagt tycker jag du ska slå till :)

Jag håller också med om CW, varför har dom inte fler varianter i 40mm.

Ball är hyfsat stora och respekterade internationellt även om dom inte är det i Sverige, det är ju inte riktigt affordable utan mer inträde i luxury som Longines, TAG, Oris och dylikt. Köper du rätt och kan tänka dig att flippa internationellt så behöver inte den tanka i andrahandsvärde, om du däremot är deadset på att flippa den i Svearike så misstänker jag att du t.o.m. kan fastna med en. Du kan med fördel söka på bukten eller Amazon när det gäller Ball och hitta riktigt bra priser men kanske inte på nysläpp. Jag har länge velat införskaffa deras Trainmaster Eternity som jag tycker är riktigt grym men avhållt mig än så länge.

DSC_5767.jpg
DSC_5733.jpg
20170107_110400.jpg
DSC_5762.jpg
 

levman

Cartier
Jag har velat haft en Ball väldigt länge men har inte haft stålarna, den där har jag inte sett men den var ju galet fin, hoppas du köper den så vi får se lite bilder i tråden :)

Ja, vi får se. Har bett om riktiga bilder på den men då det är en pre-order så levereras dom i Oktober / November och har försökt att gå ifrån pre-orders överlag nu... Dock är det ett bra pris nu, med skatter så går den loss på cirka 20' nu på pre-order, kommer kosta 26-27' när den är live som vanligt i vinter vilket gör en lite sugen...
 

levman

Cartier
Ball är hyfsat stora och respekterade internationellt även om dom inte är det i Sverige, det är ju inte riktigt affordable utan mer inträde i luxury som Longines, TAG, Oris och dylikt. Köper du rätt och kan tänka dig att flippa internationellt så behöver inte den tanka i andrahandsvärde, om du däremot är deadset på att flippa den i Svearike så misstänker jag att du t.o.m. kan fastna med en. Du kan med fördel söka på bukten eller Amazon när det gäller Ball och hitta riktigt bra priser men kanske inte på nysläpp. Jag har länge velat införskaffa deras Trainmaster Eternity som jag tycker är riktigt grym men avhållt mig än så länge.

DSC_5767.jpg
DSC_5733.jpg
20170107_110400.jpg
DSC_5762.jpg
Tack för en utförlig kommentar :) Har också länge sneglat mot Ball. Först var det Fireman Enterprise, sedan blev det Engineer Master II Marvelight samt Engineer M Marvelight och nu den här Roadmaster M Skipper... Någon gång måste man väl klicka på avtryckaren, korrekt? :)

Men jag är också nära att klicka hem en Chris Ward i blått utförande på 38mm och den kommer ju nu på en gång istället - vilket är lockande... Suck, dessa val.... Sedan hittade jag en Zodiac Two-Tone guld/stål med som man blev sugen på, haha.

Inte lätt.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Tack för en utförlig kommentar Har också länge sneglat mot Ball. Först var det Fireman Enterprise, sedan blev det Engineer Master II Marvelight samt Engineer M Marvelight och nu den här Roadmaster M Skipper... Någon gång måste man väl klicka på avtryckaren, korrekt? :)

Men jag är också nära att klicka hem en Chris Ward i blått utförande på 38mm och den kommer ju nu på en gång istället - vilket är lockande... Suck, dessa val.... Sedan hittade jag en Zodiac Two-Tone guld/stål med som man blev sugen på, haha.

Inte lätt.
CW är ju ett etablerat märke i Svenska mikrovärlden och lättflippad om du inte faller för den så kör på CW om du vill ha mellanmjölk eller så kan du testa en ny mjölkdrink som jag personligen tror slår CW på fingrarna men det finns ju en risk att man får rännsk--a av den :D

Edit: CW är det säkra valet dels för att du redan haft en och vet med dig att du gillar den och dels för att den är lättflippad, Ball tror jag är bäst medan Zodiac är lite av en tossup men de två senare blir svårare att avyttra om de inte faller dig i smaken.
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Hittade även denna. En MVC. Storlek:40mm, 15mm hög, urverk :Seikos NH35 (finns även en quartz version, Ronda verk med 10års batteritid), keramisk ring, vattentät 300m samt det bästa av allt, TRITIUM index (tuber).. Nån som har erfarenhet av dessa? :)
Screenshot_20190526_200809.jpg
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Hittade även denna. En MVC. Storlek:40mm, 15mm hög, urverk :Seikos NH35 (finns även en quartz version, Ronda verk med 10års batteritid), keramisk ring, vattentät 300m samt det bästa av allt, TRITIUM index (tuber).. Nån som har erfarenhet av dessa? :)
Screenshot_20190526_200809.jpg

MWC är, hur ska man säga, typ homager på CWC. Kan inte påpeka kvaliteten men är lite suspekt när det kommer till företag som utger sig för att vara något de egentligen inte är. Förmodligen helt ok för pengarna dock.
 
Senast ändrad:

Hjelm

Rolex
Av förståeliga skäl! Den är riktigt bra! Även dykarna samt GMT´n ser sjukt bra ut. Nu kanske det redan avhandlats i tråden, men köpte du den ny eller hittade du en begagnad?

Begagnad, den är från tråden ;)

Grattis @Hjelm visst var detta lite av en grail för dig?

Lite så är det, stort tack!

Stort grattis!!! Ser ut att sitta grymt bra på dig :)

Tack! Känns väldigt bra :)
 

levman

Cartier
CW är ju ett etablerat märke i Svenska mikrovärlden och lättflippad om du inte faller för den så kör på CW om du vill ha mellanmjölk eller så kan du testa en ny mjölkdrink som jag personligen tror slår CW på fingrarna men det finns ju en risk att man får rännsk--a av den :D

Edit: CW är det säkra valet dels för att du redan haft en och vet med dig att du gillar den och dels för att den är lättflippad, Ball tror jag är bäst medan Zodiac är lite av en tossup men de två senare blir svårare att avyttra om de inte faller dig i smaken.

Haha ja, du har nog en poäng.. tror och hoppas att BALLen bör slå CW på fingrarna, den kostar ju ändå mer än dubbla pengen och då pratar vi ju ORIS/TAG/LONGINES.

Kanske blir båda två.. måste lösa lite mer bilder av BALL dock då jag tycker bilderna dom har hittills inte visar tillräckligt mycket för att committa på 20k.
 
  • Like
Reactions: M26
Topp