• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Knäckehäxan

Silver
2-Faktor
Två nya in idag, otroligt positivt överraskad av PWC-dykaren! Samt min allra första G-shock.
Tack @v0n 😘

6640DC00-3A7D-494C-BC40-39B56DD74A08.jpeg 7846D876-3A08-4254-AD28-4040ACA8BF48.jpeg
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Lite komiskt att man pratar om att det eventuellt skulle vara Sericas underleverantör som säljer samma klocka genom bakdörren på fabriken när det bara behövs att ta av cocabottnarna och titta i två sekunder för att se att dimensionerna är helt annorlunda.
Är du säker? Vad jag kan se så är det enbart L2L som skiljer åt men det kan bero på hur man mäter, om man ex. mäter med ändlänkar eller ej. I övrigt verkar de vara identiska.

SERICA:
Case : 39 MM
Total thickness : 12.20 MM
Lug to lug length : 46.5 MM
Lug width : 20 MM

COPAGE:
Case diameter: 39 mm
Case length(Lug to Lug): 48 mm
Thickness: 12.2mm
Band width 20 mm
 

Rooster91

Silver
Morsan har alltid köpt billigt framför kvalite. Och hon har ofta köpt alldeles för stora kläder till en.
På nåt sätt blir det ju nästan mer sentimentalt med den här klockan som både är för stor och riktigt kass kvalite 😅 fejk chrono 👌o visst la hon till tilläggs försäkringen 😱
IMG_20230110_142450.jpg
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Är du säker? Vad jag kan se så är det enbart L2L som skiljer åt men det kan bero på hur man mäter, om man ex. mäter med ändlänkar eller ej. I övrigt verkar de vara identiska.

SERICA:
Case : 39 MM
Total thickness : 12.20 MM
Lug to lug length : 46.5 MM
Lug width : 20 MM

COPAGE:
Case diameter: 39 mm
Case length(Lug to Lug): 48 mm
Thickness: 12.2mm
Band width 20 mm
Säker ska man ju aldrig vara, bilder kan ju missvisa men om inget är helknas så är tavlan betydligt större på kopian. Sannolikt på bekostnad av en tunnare vridring?
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.31.13.png
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Säker ska man ju aldrig vara, bilder kan ju missvisa men om inget är helknas så är tavlan betydligt större på kopian. Sannolikt på bekostnad av en tunnare vridring?
Skärmavbild 2023-01-10 kl. 14.31.13.png
Tror det beror på vinkeln. Jag tänkte främst på boetten. Urtavlan kan de säkert ha ändrat något. Möjligtvis har de biffat upp lysmassan för att vara lika bred som datumfönstret. En Bra touch tycker jag. Gillar själv att copagen har datum samt datumplaceringen var perfekt. Hade önskat att Serica gjorde så.
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Tror det beror på vinkeln. Jag tänkte främst på boetten. Urtavlan kan de säkert ha ändrat något. Möjligtvis har de biffat upp lysmassan för att vara lika bred som datumfönstret. En Bra touch tycker jag. Gillar själv att copagen har datum samt datumplaceringen var perfekt. Hade önskat att Serica gjorde så.
Köper det inte. Om det skulle vara samma källa så skulle ju hela poängen att få ekonomi i det vara att använda exakt samma tillverknings"formar" och då ändrar man ju inte dimensionerna i boetten. Ett av de distinkta kännetecknen på klockan, precis som på en Doxa Sub300 är ju den lilla glaset/tavelytan i förhållande till totalstorleken, det är en av sakerna som flest verkar hänga upp sig på. Jag har haft den på armen typ varannan dag i över ett år nu och tavel/glas-ytan ser inte ut sådär. Faktum är att skillnaden i dimensionerna ser rätt lik ut den mellan en Sub 300 och en Sub300T. Att själva tavla/index/lume mm skiljer lite grand också behöver ju å andra sidan inte betyda något, det är ju detaljval.
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Köper det inte. Om det skulle vara samma källa så skulle ju hela poängen att få ekonomi i det vara att använda exakt samma tillverknings"formar" och då ändrar man ju inte dimensionerna i boetten. Ett av de distinkta kännetecknen på klockan, precis som på en Doxa Sub300 är ju den lilla glaset/tavelytan i förhållande till totalstorleken, det är en av sakerna som flest verkar hänga upp sig på. Jag har haft den på armen typ varannan dag i över ett år nu och tavel/glas-ytan ser inte ut sådär. Faktum är att skillnaden i dimensionerna ser rätt lik ut den mellan en Sub 300 och en Sub300T. Att själva tavla/index/lume mm skiljer lite grand också behöver ju å andra sidan inte betyda något, det är ju detaljval.
Så kan det säkert vara. Jag har inte detaljstuderat på den nivån. Kikade igenom watchdives utbud och blev minst sagt förvånad att det fanns så pass många copager på micro/affordable.
 

BjornAgain

Silver
2-Faktor

Så kan det säkert vara. Jag har inte detaljstuderat på den nivån. Kikade igenom watchdives utbud och blev minst sagt förvånad att det fanns så pass många copager på micro/affordable.
Vilka andra fanns det? Jag misstänker att jag kanske inte är tillräckligt bevandrad - ser liksom bara de uppenbara BB58-liknande och diverse Seiko varianter.
 

BjornAgain

Silver
2-Faktor
Köper det inte. Om det skulle vara samma källa så skulle ju hela poängen att få ekonomi i det vara att använda exakt samma tillverknings"formar" och då ändrar man ju inte dimensionerna i boetten. Ett av de distinkta kännetecknen på klockan, precis som på en Doxa Sub300 är ju den lilla glaset/tavelytan i förhållande till totalstorleken, det är en av sakerna som flest verkar hänga upp sig på. Jag har haft den på armen typ varannan dag i över ett år nu och tavel/glas-ytan ser inte ut sådär. Faktum är att skillnaden i dimensionerna ser rätt lik ut den mellan en Sub 300 och en Sub300T. Att själva tavla/index/lume mm skiljer lite grand också behöver ju å andra sidan inte betyda något, det är ju detaljval.
Knepigt, kanske är som du säger. Inte helt lätt att avgöra. Jämförelsen mellan 300 och 300T fick i a f mig att begripa vad du är ute efter :)

I de fall designen verkligen skiljer sig åt så har kopian gjort sämre val tycker jag. Datumfönstret var blä tycker jag och röd text på Minutes ordet på den svart.tavlade varianten var inte lyckat.
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Senast ändrad:

Thelonius

Silver
2-Faktor
Tycker man passerat någon slags gräns när man börjar göra copager på micromärken. Samtidigt är det ju synd inte Serica valde dom "bättre" eller mer pålitligare urverken från början.

Inte alls konstigt när man tänker efter. Kineserna håller koll på bloggar etc för att se vad som ”trendar” och kör därefter. Att det mesta som hypas också är i begränsad upplaga hjälper nog inte heller.

Enda orsaken att jag själv inte köpt en Serica fast än jag älskar designen. När Serica själva hävdar att defekta urverk egentligen är en ”funktion” snarare än en defekt, drar jag öronen åt mig.
 

Knäckehäxan

Silver
2-Faktor
Originalet har jag inte råd med :p och den nya releasen var jag inte så attraherad utav. Denna copage/homage/kalladetvadduvill-age är även mer trogen originalet. Lite synd dock att det inte är akryl. @v0n tror det är ngt man kan modda på ett vettigt sätt?
F30C134B-A6D9-4583-A9E6-6A179D6BAFDD.jpeg

haha den är fin! Nya tornek är ju så jävla svåra o köpa, vart sugen men de där kan ju va ett alternativ. uppdatera gärna hur den känns.
med en klick silikon och eltejp går det väl @v0n?

Enda orsaken att jag själv inte köpt en Serica fast än jag älskar designen. När Serica själva hävdar att defekta urverk egentligen är en ”funktion” snarare än en defekt, drar jag öronen åt mig.

Vad exakt är problemet med urverket? jag har aldrig upplevt något konstigt med min, nyfiken om jag missat något 🙈
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Kolla den här videon,

Min högst personliga teori om varför man helt enkelt inte frångått Newton verket när man upptäckte problemet med första batchen; jag gissar att Serica numera anlitar Soprod eller någon annan division i Festina Group för att slutmontera klockorna och deras hela affär och logistik är därmed knuten till Soprod. Så hellre än att göra om hela strukturen så äter man lite skit och hoppas att det ska löna sig i slutändan.
 
  • Like
Reactions: v0n
Topp