• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Den här är bara så jävla bra, min skx får ju ingen handledstid. Kanske betyder att det är dags att låta den (skx) gå..
Jag är jäkligt sugen på en field watch, såg tudor ranger som jag sett förut o tänkt "meh" men den här gången vart det 🤩.
Det får dock bli för skx pengar isf. Några förslag på vad som skulle kunna scratcha den itchen för runt 3tusen?
IMG_20230315_144310.jpg
Smiths Everest kanske, får man en sådan för tre?
 
Senast ändrad:
Visade min San Martin submariner homage för en urmakare. Han menade att det var skräp.
Har svårt att förstå den synpunkten för finishen är excellent och om den är skräp så är alla Seiko 5 med NH35 urverk ju också skräp.
Har aldrig sett en Rolex i verkligheten men på bild sida vid sida ser jag knappast någon skillnad mellan San Martin submariner homage och en Rolex submariner. För mig så låter det som att urmakarens synpunkt är starkt färgad av ogillande av antingen kinesiska klockor eller homager.
Synpunkter på detta?
 
Den här är bara så jävla bra, min skx får ju ingen handledstid. Kanske betyder att det är dags att låta den (skx) gå..
Jag är jäkligt sugen på en field watch, såg tudor ranger som jag sett förut o tänkt "meh" men den här gången vart det 🤩.
Det får dock bli för skx pengar isf. Några förslag på vad som skulle kunna scratcha den itchen för runt 3tusen?
IMG_20230315_144310.jpg
Den här kanske?
 
Visade min San Martin submariner homage för en urmakare. Han menade att det var skräp.
Har svårt att förstå den synpunkten för finishen är excellent och om den är skräp så är alla Seiko 5 med NH35 urverk ju också skräp.
Har aldrig sett en Rolex i verkligheten men på bild sida vid sida ser jag knappast någon skillnad mellan San Martin submariner homage och en Rolex submariner. För mig så låter det som att urmakarens synpunkt är starkt färgad av ogillande av antingen kinesiska klockor eller homager.
Synpunkter på detta?
Kan möjligen vara så - om urisen fick veta vad det är för verk i din SM - att han då vet att det inte finns någon serviceintäkt att hämta. En nytt NH35-verk går ju att köpa för ca 500 kr eller någon hundring till. Jag har 10-12 ur med NH35 och det är ju riktigt robusta arbetshästar, men många "verkmästare" tycker att det är ett osofistikerat verk utan "skönhetsupplevelse".
 
Senast ändrad:
Nytt på gång från Excelsior Park. Deras ägare, som också äger Nivada och Vulcain verkar vara handlingskraftig.

9DEF6DE0-1F8A-4A9D-A4D1-5B98B79A8531.jpeg
Kul att ägarna kör hårt, fina släpp från samtliga om man utgår från den senaste tiden.

Det jag dock stör mig på bilden ovan är quick releasen på bandet som uppenbarligen ser ut att vara felplacerade eller något. Givetvis lätt åtgärdat men det ser ju estetiskt kajko ut på bilden :)
 
Visade min San Martin submariner homage för en urmakare. Han menade att det var skräp.
Har svårt att förstå den synpunkten för finishen är excellent och om den är skräp så är alla Seiko 5 med NH35 urverk ju också skräp.
Har aldrig sett en Rolex i verkligheten men på bild sida vid sida ser jag knappast någon skillnad mellan San Martin submariner homage och en Rolex submariner. För mig så låter det som att urmakarens synpunkt är starkt färgad av ogillande av antingen kinesiska klockor eller homager.
Synpunkter på detta?
Att kalla ett väl fungerande mekaniskt urverk för skräp är ju märkligt oavsett om det är NH35 eller ett vostok 2415 eller seagull ST19. Det är ju fantastiska kreationer!
Det antyder väl bara att urmakararen är mer intresserad av inkomst än av klockor, vilket man väl i och för sig får ha viss förståelse för.
Det som är en hobby och intresse för oss ska ju vara en möjlighet att dra in pengar för att leva för honom/henne, och då har man helt inte råd att tycka att San Martin är en lika fantastisk klocka som den är för dig.
Skilda världar helt enkelt.

Godmorgon med en inte lika fantastisk men ändå kul klocka.
20230319_082734.jpg
 
U1 är verkligen stenhård i pvd, har de (om det går) även tegminterad behandling på det med? 🤓
Ja, den ser lite "tactical" ut. 😁 Den är i helt tegimenterat ubåtsstål. Sinn använder någon särskild process som gör att ytan blir ännu hårdare än en vanlig tegimentering till och med. 316L är 220 vickers hårdhet, tegimenterat ubåtsstål är 1200 vickers och tegimenterat ubåtsstål med pvd är 2000 vickers.
 
Kul att ägarna kör hårt, fina släpp från samtliga om man utgår från den senaste tiden.

Det jag dock stör mig på bilden ovan är quick releasen på bandet som uppenbarligen ser ut att vara felplacerade eller något. Givetvis lätt åtgärdat men det ser ju estetiskt kajko ut på bilden :)

Det mest spännande och ambitiösa märket i stallet är väl Vulcain, med inhouse urverk med alarm. Det skulle vara roligt om de skakar liv i deras decompression modeller igen.

F6D5965F-64F3-45DC-9900-93B85D519CD1.jpeg

431989E0-281E-4776-AD9F-8845153B5B6F.jpeg
 
Ja, den ser lite "tactical" ut. 😁 Den är i helt tegimenterat ubåtsstål. Sinn använder någon särskild process som gör att ytan blir ännu hårdare än en vanlig tegimentering till och med. 316L är 220 vickers hårdhet, tegimenterat ubåtsstål är 1200 vickers och tegimenterat ubåtsstål med pvd är 2000 vickers.

Se där visste jag inte! Skapligt hårt då iaf 😎
 
Vad är det för specs på den där! Verk? Bytesvärde? :)
Det är en Rdunae R6 legendary diver med steril tavla.
Faktiskt en riktigt trevlig klocka som jag kan rekommendera. Enda ”nackdelarna” är mineralglas samt spökposition (nh35). Funderar dock om man ska försöka hitta akryl till den samt ev byta till ett Nh38 verk :)

Edit: fick svar att glaset har måtten ”The thickness is 5.9mm and 28.8mm for the diameter.”. Någon som vet vart man kan hitta akryl med dessa mått?
 
Fortsatt nöjd med Hajmästaren. Nån som har lite info om Helsons historia? Google nämner en mytomspunnen Peter Helson, men verkar oklart om det är en fiktiv karaktär eller ej. Klockorna monteras i Hongkong ser det ut som, och hemsidan säger att märket drivs av entusiaster från Europa och Asien, men sen hittar jag inte så mkt mer. Är det entusiaster bakom tro, eller är det mer av en fabrik i Kina som spottar ut sig rätt kvalitativa homager?

PXL_20230319_094012928.jpg
 
Visade min San Martin submariner homage för en urmakare. Han menade att det var skräp.
Har svårt att förstå den synpunkten för finishen är excellent och om den är skräp så är alla Seiko 5 med NH35 urverk ju också skräp.
Har aldrig sett en Rolex i verkligheten men på bild sida vid sida ser jag knappast någon skillnad mellan San Martin submariner homage och en Rolex submariner. För mig så låter det som att urmakarens synpunkt är starkt färgad av ogillande av antingen kinesiska klockor eller homager.
Synpunkter på detta?
Jag antar att det ligger i betraktarens öga och referensramar 🤷‍♂️ delarna i sig är det väl inget fel på och tillsammans blir de en vad jag förstår full kompetent klocka - men tittar man på den från perspektivet ”är detta den klocka den försöker efterlikna?” Så antar jag att somliga kanske inte tycker att den håller måttet.

Är den skräp som klocka betraktat? Knappast. Är den skräp som rolexklocka? Möjligen, jag kan inte avgöra sådant - men din uris verkar tycka det. En Casio i plast för några tjugor är knappast en skräpklocka på egna meriter - men kanske är en CasiOak en skräpklocka om man mäter den enligt samma måttstock som en AP?

Jag vet inte alls men det känns lite trist att inte din uris skötte det snyggare än att kalla din klocka för skräp, även om det nu var vad han tyckte om den.. känns som ett dåligt sätt att skaffa sig återkommande kunder om inte annat.
 
Fortsatt nöjd med Hajmästaren. Nån som har lite info om Helsons historia? Google nämner en mytomspunnen Peter Helson, men verkar oklart om det är en fiktiv karaktär eller ej. Klockorna monteras i Hongkong ser det ut som, och hemsidan säger att märket drivs av entusiaster från Europa och Asien, men sen hittar jag inte så mkt mer. Är det entusiaster bakom tro, eller är det mer av en fabrik i Kina som spottar ut sig rätt kvalitativa homager?

PXL_20230319_094012928.jpg

Mkt tyder på att det är samma team bakom Armida och eventuellt även Maranez.
 
Tillbaka
Topp