• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Master J

Audemars
2-Faktor
Halloj igen tråden! 👋

Jag hämtade i eftermiddags ut något av en graal för mig om än inte alls av samma kaliber som postats tidigare idag... 😅

20231214_200333.jpg


Ja jag vet att jag är en total hedning med mina nylonremmar... 🫣 Men man är som man är när man inte blev som man skulle! 🤷🏼

20231214_202532.jpg


20231214_203452.jpg


20231214_204347.jpg


Christopher Ward C63 i 36mm format om någon vill ha den infon. Den usla bildkvalitén skyller jag på bristande talang, dåligt ljus samt euforisk upphetsning. 🤪🥳✌️

Äntligen! 😍
 

M26

Rolex
2-Faktor
Stort grattis och tack för ett underbart inlägg. Har du klocktidningen och thaimenyn från 2011 också?
Önskar jag kunde komma ihåg vad det var för tidning, det enda jag mins från den var vilket avtryck frontsidan gjorde på mig, detta var nu 12 år sedan och jag var en ung småbarns farsa som precis hade fått tillökning och dessutom köpt hus så ett dunderdyrt armbandsur var naturligtvis inte min prioritet i livet just då.

Med PAM382 Bronzo i färskt minne satte jag genast igång att damsuga nätet efter något snarlikt så fort jag kommit hem och hittade då en obskyr liten italiensk tillverkare vid namn Anonimo med snarlikt formspråk. Anonimo grundades av en ambitiös entrepenör vid namn Federico Massacesi som kom rätt i tiden strax efter att Vendome Group köpt upp Panerai och flyttat produktionen till Schweiz. Detta hade lämnat efter sig en hel del hantverkare med gedigen kunskap som Federico med den nyrekryterade f.d. Panerai VD'n Dino Zei in te var sena med att utnyttja. Enda kruxet med mitt nyfunna ur var att den var ytterst limiterad med endast 150 ex. och redan slutsålda och även om priset på ca $2000 endast var en bråkdel av vad en PAM382 skulle kostat så var det fortfarande en astronomisk summa för mig 😅

(Flera år senare skulle jag ändå lyckas jaga rätt på denna och då hade även min livs situation förbätras avsevärt vilket skulle möjliggöra ett köp 😍 Ännu en milstolpe in min brons evolution)
IMG-20190408-165449.jpg



Då brons var en helt ny metall för klockor och ansågs vara ett ganska stort risktagande inom klockvärlden så var det inte många tillverkare som hade kapactiet eller ens tordes serieproducera något i denna metall. Efter många om och men så stötte jag på en liten microtillverkare från Nya Zeeland (alla ni som varit med ett tag nu you guessed it, Magrette!), de hade precis gjort en relativt stor limiterad serie på 1000 klockor och till ett mycket rimligt pris av $385. Nu jäklar hade jag min dröm inom räckhåll.......trodde jag ja. Naturligtvis så var samtliga redan slutsålda och det fanns ingen att tillgå, ännu en enrom besvikelse 😩

(Egentligen så var dom inte slutsålda utan istället återkallade då man uppdagat att den fabrik som stått för produktionen använt mässing istället för brons, vilket jag fick reda på något senare via diverse klockgrupper på Facebook och Forum, tur för mig för det gav mig en möjlighet att köpa en till rabatterat pris och jag var helt likgiltig inför om det var brons (som anses vara den ädlare metallen) eller mässing. Jag har faktiskt alltid föredragit mässingens jämna brungröna patina framför bronset)
D1628-BC7-E5-CF-4-A25-BF97-E9-A96-FE3-E163.jpg



Efter ännu en besvikelse och gedignare sökande så hittade jag till slut Maranez (en pionjärerna när det kommer till Micromärken) och modellen Layan, självklart var mitt förstaval den militärgröna tavlan återigen slutsåld men nu var jag så less på allt och kunde inte bry mig mindre om vilken tavla färgen hade så det slutade med en Maranez Layan med brun Cali tavla för mig och var glad som en lärka!
293861068_5361583917264812_5284612517055447229_n.jpg




Sådan var alltså vägen in i microvärlden för mig och efter alla år ända sedan tidigt 2000 tal som jag älskat och sysslat med klockor så är det inte mycket som slår det fantastiska utbud som microtillverkarna står för. Det skulle väl vara min Blu Abisso då 😁


Restaurangen finns nog tyvärr inte längre kvar, ägaren som också var kocken träffade jag många år senare på en annan Thai Restaurang där han numer jobbade som servetör men rätten minns jag alldeles utmärkt det var en Pad Thai med räkor 😆
 
Senast ändrad:

M26

Rolex
2-Faktor
Stort grattis och tack för att vi fått följa din resa och bravader! 🙏🥳 Grym pjäs 👏👏👊 Riktigt kaninhål denna hobbyn uppenbarligen... 😂
Hoppas du dyker upp här även i fortsättningen.
Tusen tack! Det har verkligen varit en lång resa genom det mesta i klockträsket men det som gett mig mest glädje är faktiskt Microvärlden så nog lär ni får dras lite till med mig om än sporadiskt 😅 Stort tack själva för att jag får ta ut svängarna i tråden lite grann, jag har naturligtvis inte för avsikt för att kapa den men vissa saker kanske kan vara roligt att se och läsa även om de hör hemma i en annan del av forumet speciellt efter att just Microtråden haft ett så stort inflytande i mina val under resans gång.

Halloj igen tråden! 👋

Jag hämtade i eftermiddags ut något av en graal för mig om än inte alls av samma kaliber som postats tidigare idag... 😅

20231214_200333.jpg


Ja jag vet att jag är en total hedning med mina nylonremmar... 🫣 Men man är som man är när man inte blev som man skulle! 🤷🏼

20231214_202532.jpg


20231214_203452.jpg


20231214_204347.jpg


Christopher Ward C63 i 36mm format om någon vill ha den infon. Den usla bildkvalitén skyller jag på bristande talang, dåligt ljus samt euforisk upphetsning. 🤪🥳✌️

Fantastisk klocka och stort grattis!
 

Flytspackel

Breitling
Fick idag reda på ett klockmärke som tidigare var helt okänt för mig. Och verkar vara det på Klocksnack också. Cestrian. Har redan bestämt mig för ett inköp. Nån här som har en Cestrian?



Köpte deras Master series i våras på amazon. Hade nog köpt fältklockan istället om den funnits då. Var recensioner på youtube av bl a JOMW som gjorde jag köpte. :)

För summera så är affordable en extremt bra sammanfattning av klockan i mitt tycke. För priset tycker jag länken, finishen och lumen håller bra klass.

Största nackdelen är att den går sakta, något utanför specen för NH35. Men skulle säkert en ruckning åtgärda. Och är väl kanske mer Seikos fel än Cestrians. Kronan har de prytt med deras sköld, men materialet är nån plastig sak så känns billigt. Hade de lika gärna kunnat skippa. Fältklockans krona kanske ser annorlunda ut. Och är en bagatell egentligen.
20231214_210709.jpg
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Tusen tack! Det har verkligen varit en lång resa genom det mesta i klockträsket men det som gett mig mest glädje är faktiskt Microvärlden så nog lär ni får dras lite till med mig om än sporadiskt 😅 Stort tack själva för att jag får ta ut svängarna i tråden lite grann, jag har naturligtvis inte för avsikt för att kapa den men vissa saker kanske kan vara roligt att se och läsa även om de hör hemma i en annan del av forumet speciellt efter att just Microtråden haft ett så stort inflytande i mina val under resans gång.



Fantastisk klocka och stort grattis!

Tack! 😊 Jag tycker ju att just bredden och att det är (åtminstone varit) högt i tak som gjort tråden så inspirerande. De flesta tycker jag har en känsla för vad som är rimligt.
 

Patric J

Audemars
2-Faktor
Köpte deras Master series i våras på amazon. Hade nog köpt fältklockan istället om den funnits då. Var recensioner på youtube av bl a JOMW som gjorde jag köpte. :)

För summera så är affordable en extremt bra sammanfattning av klockan i mitt tycke. För priset tycker jag länken, finishen och lumen håller bra klass.

Största nackdelen är att den går sakta, något utanför specen för NH35. Men skulle säkert en ruckning åtgärda. Och är väl kanske mer Seikos fel än Cestrians. Kronan har de prytt med deras sköld, men materialet är nån plastig sak så känns billigt. Hade de lika gärna kunnat skippa. Fältklockans krona kanske ser annorlunda ut. Och är en bagatell egentligen.
20231214_210709.jpg

Ok! Tack för info. Jag har själv utfört 2 reguleringar av automater varav den ena en NM35, så det går.
 
Senast ändrad:

Delgada

Patek
Den där är riktigt festlig! Är den köpt på forumet? Det kan ju inte finnas allt för många i det fantastiska skicket och jag är säker på att ett par andra har haft en sådan... @Master J @LoveL ? 🤔
Tack. Ja jag är mycket förtjust i den här. Mycket riktigt har den sitt ursprung i tråden. Övertagen efter @LoveL . Huruvida den dessförinnan varit hos @Master J är för mig okänt. Men det är väl rimligt med tanke på flippandet av guldkorn i denna relativt smala krets av nördar.
20231215_091137.jpg
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Tack. Ja jag är mycket förtjust i den här. Mycket riktigt har den sitt ursprung i tråden. Övertagen efter @LoveL . Huruvida den dessförinnan varit hos @Master J är för mig okänt. Men det är väl rimligt med tanke på flippandet av guldkorn i denna relativt smala krets av nördar.
20231215_091137.jpg
Det uret är synnerligen förtjusande och jag när fortfarande en förhoppning att det så småningom skall landa på min arm. Jag har väl fortfarande kölapp nummer ett?
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Tack. Ja jag är mycket förtjust i den här. Mycket riktigt har den sitt ursprung i tråden. Övertagen efter @LoveL . Huruvida den dessförinnan varit hos @Master J är för mig okänt. Men det är väl rimligt med tanke på flippandet av guldkorn i denna relativt smala krets av nördar.
20231215_091137.jpg
Jo den har varit hos mig som sagt. Ångrar mig lite varje gång jag ser den.. 😂 Men så är det oftast med dem man låtit gå vidare. Den är jäkligt kul, solid och i kanonskick för att vara en -86:a!
 
Topp