• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Rizzie

Patek
2-Faktor
Dagens
1000005044.jpg
1000005043.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Spännet på en klocka är otroligt viktigt för mig. Det måste balansera upp klockan utseendemässigt. En stor klocka kan inte ha ett litet spänne. En liten klocka kan inte ha en stor metallbit på undersidan av handen. Men även designen är viktig. Inga dressiga spännen på dykare etc. Och så måste självklart materialet matcha klockan!

IMG_1520.jpeg
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Spännet på en klocka är otroligt viktigt för mig. Det måste balansera upp klockan utseendemässigt. En stor klocka kan inte ha ett litet spänne. En liten klocka kan inte ha en stor metallbit på undersidan av handen. Men även designen är viktig. Inga dressiga spännen på dykare etc. Och så måste självklart materialet matcha klockan!

IMG_1520.jpeg
Så är det….
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
OK, tack! Knepigt. Jag kunde inte få ihop just de där trestrecksintervallen.
Nä, jag håller med om att det är knepigt. Jag vet faktiskt inte historien bakom just intervallerna om tre minuter. Det är i alla fall en nästan exakt reissue av en pilotkronograf från 30-talet, så kanske har det med flygning att göra, att tre minuter var viktiga på något sätt då? Men jag vet som sagt inte utan killgissar bara nu. :D
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Spännet på en klocka är otroligt viktigt för mig. Det måste balansera upp klockan utseendemässigt. En stor klocka kan inte ha ett litet spänne. En liten klocka kan inte ha en stor metallbit på undersidan av handen. Men även designen är viktig. Inga dressiga spännen på dykare etc. Och så måste självklart materialet matcha klockan!

IMG_1520.jpeg

Kunde inte sagt det bättre själv!
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Väldigt lyckat med ISO på denna. Blir mer och mer sugen på en Magnumdinka för varje bild som läggs upp.
Samma här, men är också lite sugen på deras soldrivna Eclipse, trots att helsvarta ur egentligen inte är min grej längre.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Samma här, men är också lite sugen på deras soldrivna Eclipse, trots att helsvarta ur egentligen inte är min grej längre.
Den där var riktigt vass! 🔥 Om en sådan dyker upp till vettigt pris någonstans blir det svårt att motstå. Går ju att kombinera med hur många gummistronkar som helst.
 

LHOTSE

Cartier
Samma här, men är också lite sugen på deras soldrivna Eclipse, trots att helsvarta ur egentligen inte är min grej längre.
IMG_6653.jpeg
IMG_6654.jpeg
 

dcb

Omega
IMG_20231219_141319.jpg


Förbereder kalas med den här på armen (trots tisdag...). Letar efter annat armband. Nato eller länk, men minsta krav är att metallen är i brons. Än så länge har jag inte haft någon större framgång, de jag fått span på har visat sig omöjliga att få tag i. Förslag från hjärntrusten i denna tråd?
 

chezz81

Cartier
2-Faktor
Vad har folk för erfarenhet och vad tycker ni om våra svenska märken?

Sjöö Sandström - är sugen på en Leet/1337 alt. året jubileumsutgåva, men oavsett så skulle det bli min dyraste klocka och jag vet inte om jag är redo än.

Malm - upptäckte idag, verkar najs

Triwa - gillar deras samhällsengagemang och samarbeten, köpte en Sea shepherd och en Humanium på Black Friday rea. Billiga och ganska snygga.

Corniche

Tusenö
 

Knäckehäxan

Panerai
2-Faktor
Vad har folk för erfarenhet och vad tycker ni om våra svenska märken?

Sjöö Sandström - är sugen på en Leet/1337 alt. året jubileumsutgåva, men oavsett så skulle det bli min dyraste klocka och jag vet inte om jag är redo än.

Malm - upptäckte idag, verkar najs

Triwa - gillar deras samhällsengagemang och samarbeten, köpte en Sea shepherd och en Humanium på Black Friday rea. Billiga och ganska snygga.

Corniche

Tusenö
@Rizzie har väl en 1337?
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Vad har folk för erfarenhet och vad tycker ni om våra svenska märken?

Sjöö Sandström - är sugen på en Leet/1337 alt. året jubileumsutgåva, men oavsett så skulle det bli min dyraste klocka och jag vet inte om jag är redo än.

Malm - upptäckte idag, verkar najs

Triwa - gillar deras samhällsengagemang och samarbeten, köpte en Sea shepherd och en Humanium på Black Friday rea. Billiga och ganska snygga.

Corniche

Tusenö
En nackdel med svarta klockor utan särskild hårdhetsbehandling, som ovan nämnda Sjöö Sandström, är att de riskerar att få färgskav så att stålet lyser igenom. Om du har tänkt ha klockan som en daglig bruksklocka och färgsläpp är något som skulle störa dig kanske du ska välja en klocka i rostfritt stål istället. Bara en heads-up i all välmening.
 

dcb

Omega
Vad har folk för erfarenhet och vad tycker ni om våra svenska märken?

Sjöö Sandström - är sugen på en Leet/1337 alt. året jubileumsutgåva, men oavsett så skulle det bli min dyraste klocka och jag vet inte om jag är redo än.

Malm - upptäckte idag, verkar najs

Triwa - gillar deras samhällsengagemang och samarbeten, köpte en Sea shepherd och en Humanium på Black Friday rea. Billiga och ganska snygga.

Corniche

Tusenö
Har en Malm Catalina. Mycket nöjd med klockan och väldigt trevlig service.
IMG_20230701_100933.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Vad har folk för erfarenhet och vad tycker ni om våra svenska märken?

Sjöö Sandström - är sugen på en Leet/1337 alt. året jubileumsutgåva, men oavsett så skulle det bli min dyraste klocka och jag vet inte om jag är redo än.

Malm - upptäckte idag, verkar najs

Triwa - gillar deras samhällsengagemang och samarbeten, köpte en Sea shepherd och en Humanium på Black Friday rea. Billiga och ganska snygga.

Corniche

Tusenö
I sina respektive prisklasser tycker jag att samtliga gör trevliga klockor - med undantag för Corniche som jag inte har någon koll på, kan mycket väl vara fina de med.

Ett par andra roliga svenska märken med mycket personlighet är Nezumi, Epoch, Halda och Gul. Även de i varierande prisklass
 
Topp