• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Delgada

Patek
Själv noterar jag att vädret knappast lyfter varken humör eller julstämning...
20231221_144337.jpg
20231221_144343.jpg
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Nu tror jag du är lite skojfrisk, så läs inte in för mkt i mitt inlägg. Men jag tycker diskussionen är en av de intressantare klockdiskussionerna där det finns olika läger.

I detta fallet så handlar det ju väldigt mkt om just tycke, smak och åsikt, i dina exempel (även om dom var lite roliga) så ligger det vetenskap och fakta bakom ena sidan, och bara åsikt bakom den andra. I fallet klockor så ligger det ju åsikt bakom båda, ergo har båda lika stor/lika liten tyngd.
Dock kan man ju väga in stil, mode osv. och då blir det egentligen bara en tidsförskjutning i vem som har "rätt". Till syvende sist så ska man ju ha på sig det man gillar o är bekväm med.

Men att större klocka skulle vara manligare...? Nja. ;)
wotw-ali.jpg
Absolut är jag skojfrisk och läser inte in några genusperspektiv alls i klockor. Men jag vill däremot poängtera att klockor generellt inte var stora på den tiden och att alternativ därmed saknades. I dag har vi ett brett urval av klockors storlekar och därmed kan man fatta helt andra beslut när det kommer till passform, utseende och bekvämlighet.

Kort sagt: Muhammed Ali hade kört en 55 mm Richard Mille om alternativet fanns, men där satt han, ensam, rädd och utlämnad, och kunde inte göra mer än att dra på sig en 20 mm Cartier tank. ;)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Absolut är jag skojfrisk och läser inte in några genusperspektiv alls i klockor. Men jag vill däremot poängtera att klockor generellt inte var stora på den tiden och att alternativ därmed saknades. I dag har vi ett brett urval av klockors storlekar och därmed kan man fatta helt andra beslut när det kommer till passform, utseende och bekvämlighet.

Kort sagt: Muhammed Ali hade kört en 55 mm Richard Mille om alternativet fanns, men där satt han, ensam, rädd och utlämnad, och kunde inte göra mer än att dra på sig en 20 mm Cartier tank. ;)
Haha!

Nädu. Bilden jag la upp togs 1976, då fanns det både Speedys, Navitimers och Stora Heuers om man så ville. Även en och annan Panna som var både stora och bulkiga.
Muhammad var en man som visste vad han ville, han var säker på sitt och han var trygg med att rocka en liten Tank. Vem skulle säga till honom?

Precis som idag, där det överkompenseras med blaffiga G-Shocks, stora RM och Panerais, man ska ha 1000m WR för att våga ta med sig klockan in i badrummet och är inte klockan kronometercertifierad och har heliumventil så är den praktiskt taget obrukbar som tidsvisare. Enligt vissa, osäkra stackare... ;)

Ja, idag finns det mer valmöjligheter, men då valen baseras på tycke och smak, stor eller liten, så är båda rätt. :)
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Kanske inte alls micro, men känns inte det här väldigt affordable? Jag gillar utseendet, lume dial, true gmt om man nu bryr sig om det osv.

L1090768.jpg


https://www.uret.se/bulova-oceanogr...MIoIjk_7aggwMVRVWRBR1P5wcfEAQYASABEgIqE_D_BwE

Har alltid tyckt att djävulsdykaren ser himla trevlig ut. Gillade denna färgsättningen men den borde komma på länk som de andra färgerna.
 

Brimi

Cartier
Absolut är jag skojfrisk och läser inte in några genusperspektiv alls i klockor. Men jag vill däremot poängtera att klockor generellt inte var stora på den tiden och att alternativ därmed saknades. I dag har vi ett brett urval av klockors storlekar och därmed kan man fatta helt andra beslut när det kommer till passform, utseende och bekvämlighet.

Kort sagt: Muhammed Ali hade kört en 55 mm Richard Mille om alternativet fanns, men där satt han, ensam, rädd och utlämnad, och kunde inte göra mer än att dra på sig en 20 mm Cartier tank. ;)
Bättre sagt: Cartier Tank har alltid varit en tidlös och elegant design som nu firar 100 hundra år.
 

Bilagor

  • IMG_0186.jpeg
    IMG_0186.jpeg
    613.9 KB · Visningar: 3

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Haha!

Nädu. Bilden jag la upp togs 1976, då fanns det både Speedys, Navitimers och Stora Heuers om man så ville. Även en och annan Panna som var både stora och bulkiga.
Muhammad var en man som visste vad han ville, han var säker på sitt och han var trygg med att rocka en liten Tank. Vem skulle säga till honom?

Precis som idag, där det överkompenseras med blaffiga G-Shocks, stora RM och Panerais, man ska ha 1000m WR för att våga ta med sig klockan in i badrummet och är inte klockan kronometercertifierad och har heliumventil så är den praktiskt taget obrukbar som tidsvisare. Enligt vissa, osäkra stackare... ;)

Ja, idag finns det mer valmöjligheter, men då valen baseras på tycke och smak, stor eller liten, så är båda rätt. :)
Tror du han valde den klockan själv eller tror du att Cartier valde den till honom i samband med en nätt utbetalning? ;)

Men hur ska man annars vara trygg i regnet menar du? 200 m ISO-certifierad WR och heliumventil är väl ändå det minsta som krävs innan klockan får haka på till diskhon? Men jag tror däremot inte överkompensation med hjälp av klockans storlek är så vanligt, eller? Jag kan ju ha fel här men jag har så svårt att finna självförtroende eller självhävdelse i mitt armbandsur.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Bättre sagt: Cartier Tank har alltid varit en tidlös och elegant design som nu firar 100 hundra år.
Otroligt fint, klassiskt ur och Cartiers roll i armbandsurets utveckling är utan tvekan fundamental. Jag tvekar däremot lite på att Tank funnits så länge som 100 hundra år (10000 år). Det första kända soluret är daterat till ca år 1500 före modern tideräkning och någonstans har jag på känn att soluret kom först.
 

Brimi

Cartier
Otroligt fint, klassiskt ur och Cartiers roll i armbandsurets utveckling är utan tvekan fundamental. Jag tvekar däremot lite på att Tank funnits så länge som 100 hundra år (10000 år). Det första kända soluret är daterat till ca år 1500 före modern tideräkning och någonstans har jag på känn att soluret kom först.

Skrev för fort och utan korrekturläsning.
Ett hundra år ska det vara.

Första Tank skapades 1917.

God Jul till dig!
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Inte alls… kommer ändå att supa ihjäll mig med dry martini och glömma om hela händelse.
Underbar klocka. Mer klassisk och tidlös design är svår att hitta. Om 50 år kommer den fortfarande vara lika aktuell tror jag. Har varit sugen på en Tank länge men jag har ett jobb där det inte alls passar... Fast å andra sidan, varför ska man bry sig om konventioner? Det får nog bli en Tank framöver.
 
Topp