• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Delgada

Patek
Den här har hängt med i 6-7 år. Enastående gångreserv, +50 tim. Miyota 8215 (tror jag, wind men ingen hack).
1000009340.jpg
Vilken underbar klocka. Den tror jag bestämt förtjänar mer handledstid. Använd den oftare. Mer bilder på den om jag får önska.👍
 

Baramats

Audemars
2-Faktor

Baramats

Audemars
2-Faktor
Jo, så är det ju. Jag borde skrivit Eskas egna original från 60-talet gällande nyutgåvan. För egen del tycker jag att siffrorna tar för stor plats på tavlan. Men det är en kul reissue. 👍

Sorry, det var inte meningen att vara en besserwisser där 😇 jag fick själv läsa på om ESKA-originalet eftersom den nu framställs som en legend. Medans den redan från början var en homage till BPs fifty fathoms.

Håller även med om verket vid det priset. Den är generellt för dyr för att vara en rolig grej.
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
För det priset borde man få mer än ett NH38.... 😏
Jo, det kan man naturligtvis tycka, men ibland tillskriver man t.ex. Sellita SW200-1 eller andra motsvarande schweiziska verk lite väl stor tilltro. Jag har +20 st ur med någon variant av Seikos NH-verk (34, 35, 36) där flertalet mer än väl matchar t.ex. tidshållningen och gångreserv i de schweiziska uren jag har. En fördel med NH-verken är ju att ett nytt kostar ca 500 kr istället för att serva ett ur med schweiziskt verk för +5K. Visserligen blir det "slit å släng" och ingen hållbar hantering av resurserna. Det blir det egna samvete som får avgöra hur rymligt det är.
 
Senast ändrad:

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jo, det kan man naturligtvis tycka, men ibland tillskriver man t.ex. Sellita SW200-1 eller andra motsvarande schweiziska verk lite väl stor tilltro. Jag har +20 st ur med någon variant av Seikos NH-verk (34, 34, 36) där flertalet mer än väl matchar t.ex. tidshållningen och gångreserv i de schweiziska uren jag har. En fördel med NH-verken är ju att ett nytt kostar ca 500 kr istället för att serva ett ur med schweiziskt verk för +5K. Visserligen blir det "slit å släng" och ingen hållbar hantering av resurserna. Det blir det egna samvete som får avgöra hur rymligt det är.

Jag tycker också att NH-verken gör sitt jobb väl, särskilt sett till priset. Har haft 20+ ur åtminstone med någon variant av verket och nästan alla har gått bra, oftast väldigt bra. Ett i 4r36 i en 5kx lade av utan uppenbar orsak.

Det är bara att den kostar typ dubbelt så mycket (även om allt blivit mycket mer kostsamt de senaste åren) än vad som vore rimligt sett till specifikationerna som jag vänder mig emot. 🙂
 

Smooth Operator

Rolex
2-Faktor
Jag tycker också att NH-verken gör sitt jobb väl, särskilt sett till priset. Har haft 20+ ur åtminstone med någon variant av verket och nästan alla har gått bra, oftast väldigt bra. Ett i 4r36 i en 5kx lade av utan uppenbar orsak.

Det är bara att den kostar typ dubbelt så mycket (även om allt blivit mycket mer kostsamt de senaste åren) som vore rimligt sett till specifikationerna som jag vänder mig emot. 🙂
Så är det. Att vår krona dessutom är klenare än en vandrande pinne förenklar ju inte tillvaron.
 
Topp