• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
God morgon. Samma val här. HaBraDag!
1000009786.jpg
Desamma broder! :)
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Jag som inbiten main brandare har försökt få till bra microbrands köp, men blir alltid ledsen över känslan på kvallen. Finns det några micros som faktiskt håller känslan av premium brands?

Helt OK om dom kostar lite mer. Har ni några rekomendationer?

Finns en uppsjö. Märken som spontant dyker upp i sinnet är Monta, Ginault, Baltic, CW, Formex, Halios, Lorier, Nodus, NTH, Traska, Serica, Orion, Unimatic. Ett axplock, finns många fler och majoriteten florerar här i tråden i någon form.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag som inbiten main brandare har försökt få till bra microbrands köp, men blir alltid ledsen över känslan på kvallen. Finns det några micros som faktiskt håller känslan av premium brands?

Helt OK om dom kostar lite mer. Har ni några rekomendationer?
Vad har du testat för micros? Ska vi snacka riktigt bra kvalitet så rekommenderar jag Gruppo Gamma eller NTH.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
IMG_2327.jpeg
IMG_2326.jpeg
Här ett micromärke, årsproduktionen ligger strax över 1000 klockor.
Testar ett viklås från en byteshandel med @R.Capac - blev riktigt bekvämt på orginalbandet till den här klockan.

Är det förresten ngn i tråden som testat Formex viklås som kan micro justeras på annat band än deras egna band?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag har trstat: Zelos, Seiko, Orient, CW. Tycker dom är snygga, men når inte upp i kvalitet..
Fattar att Zelos inte når upp i kvalitet i jämförelse med en del större märken. Seiko och Orient (som inte är micros utan två av de absout största klocktillverkarna som finns) tar en del genvägar så väldigt rimligt med.

Men om inte CW når upp till dina kvalitetskrav så vet jag faktiskt inte vad vi ska tipsa om...
 

Master J

Audemars
2-Faktor
Jag har trstat: Zelos, Seiko, Orient, CW. Tycker dom är snygga, men når inte upp i kvalitet..

Fattar att Zelos inte når upp i kvalitet i jämförelse med en del större märken. Seiko och Orient (som inte är micros utan två av de absout största klocktillverkarna som finns) tar en del genvägar så väldigt rimligt med.

Men om inte CW når upp till dina kvalitetskrav så vet jag faktiskt inte vad vi ska tipsa om...

Håller med @thewordfox
Vilka stora märken jämför du med om inte CW når upp i kvalité?
 
Senast ändrad:

Nilas

Patek
2-Faktor
Jag har trstat: Zelos, Seiko, Orient, CW. Tycker dom är snygga, men når inte upp i kvalitet..

Fattar att Zelos inte når upp i kvalitet i jämförelse med en del större märken. Seiko och Orient (som inte är micros utan två av de absout största klocktillverkarna som finns) tar en del genvägar så väldigt rimligt med.

Men om inte CW når upp till dina kvalitetskrav så vet jag faktiskt inte vad vi ska tipsa om...

Monta är ju näst intill oslagbara gällande finish och bra kvalitet, piskar många av dom stora drakarna också enligt mig. Visst kostar det en slant men man får grejer därefter också 👍.
Bjussar på min Triump för lite inspiration 🙋.

1000001363.jpg
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Monta är ju näst intill oslagbara gällande finish och bra kvalitet, piskar många av dom stora drakarna också enligt mig. Visst kostar det en slant men man får grejer därefter också 👍.
Bjussar på min Triump för lite inspiration 🙋.

1000001363.jpg

Den där tavlan är så rackarns snygg. Fick för en tid sedan ett sug att testa montas oceanking men svåra att hitta inom EU, så jag fick nöja mig med att klicka hem en Certina ds diver.
 
Senast ändrad:

Dr. D

Patek
2-Faktor
IMG_3659.jpeg


Den här bor rent-free i mitt huvud sedan en tid tillbaka. Kan den vara värd 1200 dollares tro?
För den pengen hade jag velat ha en länk.. även om den suttit som skit med de raka bandhornen.
Snygg, flugit under min radar!

Men; Fattar inte riktigt deras historia?
Swiss Made men har sitt säte i US?
Blir alltid sur då jag inte kan se ngn adress på hemsidor...eller ngt tfn nummer..

 

Weberg

Audemars
Men någon har ju tagit minst ett (1) knark här. Är det en officiell tavla från Citizen eller någon skön snubbe från numera stängda Pusher Street som tagit sig artistiska friheter?
Officiell tavla. Citizen kör en kampanj för just denna nu på sociala medier. Det inlägget jag såg hade inte jättemånga positiva kommentarer om man utrycker sig diplomatiskt 😅

Kan det vara nån känd konstnär? Och att det liksom är meningen att den ska se ut som en dålig LSD-tripp? Måste kolla hemsidan...
 

Meridius

Panerai
2-Faktor
Snygg, flugit under min radar!

Men; Fattar inte riktigt deras historia?
Swiss Made men har sitt säte i US?
Blir alltid sur då jag inte kan se ngn adress på hemsidor...eller ngt tfn nummer..


Har något mikromärke någon vettig historia egentligen? Inte många iaf 😅
Kan tänka mig att de köper in selitta-verk och sen sätter ihop klockorna i staterna.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Har något mikromärke någon vettig historia egentligen? Inte många iaf 😅
Kan tänka mig att de köper in selitta-verk och sen sätter ihop klockorna i staterna.
Haha nä det är väl iochförsig sant :) Mer undantag än regel men de finns.
Bland nystartade(nåja) är Baltic ett föredöme.

Och från deras historia;
We want to be transparent about our production, and avoid contributing to the ambiguity that has been the bane of the horology industry for over 20 years. We manufacture and assemble in three different regions:
  • In Hong Kong for the production of the majority of our components
  • In France for the assembly and adjustment of our watches and the production of straps
  • In Italy for our accessories line
Once the various components are manufactured, we send them to our atelier in Besançon, France to be assembled and adjusted. We are proud to partner with some of the best manufacturers in horology and to provide the best quality on the market at this price range

OBS OBS Jag säger inte att jag misstror Marine instruments men vore ju kul att få veta mer!
 
Senast ändrad:

Master J

Audemars
2-Faktor
Snygg, flugit under min radar!

Men; Fattar inte riktigt deras historia?
Swiss Made men har sitt säte i US?
Blir alltid sur då jag inte kan se ngn adress på hemsidor...eller ngt tfn nummer..


Har något mikromärke någon vettig historia egentligen? Inte många iaf 😅
Kan tänka mig att de köper in selitta-verk och sen sätter ihop klockorna i staterna.

Swiss made bör nog betyda legotillverkning där likt CW.
 
Topp