• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Axington

Omega
2-Faktor
Officiell tavla. Citizen kör en kampanj för just denna nu på sociala medier. Det inlägget jag såg hade inte jättemånga positiva kommentarer om man utrycker sig diplomatiskt 😅

Kan det vara nån känd konstnär? Och att det liksom är meningen att den ska se ut som en dålig LSD-tripp? Måste kolla hemsidan...
Tror inte det är en officiell Citizen tavla, det är https://iflwatches.com/ som gör den. Deras grej är att handmåla tavlor från olika märken, Casio, Citizen, Tissot, osv.

Dom smäcker på en saftig prislapp efter dom är klara med ritandet också :p
 

DrDre

Patek
Tror inte det är en officiell Citizen tavla, det är https://iflwatches.com/ som gör den. Deras grej är att handmåla tavlor från olika märken, Casio, Citizen, Tissot, osv.

Dom smäcker på en saftig prislapp efter dom är klara med ritandet också :p

De är rätt kreativa och roliga.

De här t.ex. gillar jag

1706708975158.png


1706709049934.png
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Monta är ju näst intill oslagbara gällande finish och bra kvalitet, piskar många av dom stora drakarna också enligt mig. Visst kostar det en slant men man får grejer därefter också 👍.
Bjussar på min Triump för lite inspiration 🙋.

1000001363.jpg
Mycket talar för att det är dags att sälja den där till mig. Eller har jag missförstått allting som vanligt? 😀 Fin är den i alla fall.
 

Nikk

Panerai
2-Faktor
Kör samma idag igen och förmodligen ett bra tag framöver. Andra gången med Serica 5303 nu och även samma exemplar igen så det är lite extra kul.
Kanske har man lärt sig något...🤔...men förmodligen inte 😄.

1000001389.jpg
Mycket talar för att det är dags att sälja den där till mig. Eller har jag missförstått allting som vanligt? 😀 Fin är den i alla fall.

Blir det inget med Montan så kan jag ta den här istället. 🤦
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Tja igen, har som sagt dålig koll på micros/affordables.. Jag jämför med Omega/Breitling/Rolex.. Vill gärna köra lite affordables men tycker inte känslan är där..
Hmm.. Har själv en fantastisk Bratte Avenger Mop som är otroligt trevlig, absolut! Men tycker nog flera av microna är relativt nära ändå i finish mm. Lite beaktar man att priset är en 10-del förstås, men överlag finns det många micros som är nära trots allt.
 

M26

Rolex
2-Faktor
Ja, om man menar att kop.. jag menar homage rakt av, är desamma som kvalité så absolut!
Nu är ju i o f s inte Ginault ensamma om detta förstås. Har själv homages som jag gillar. Det vet du.. 😘
Jo kanske Ocean Rovern men inte Silent Service och ska man räkna kopior så finns det väl andra som är mycket mer rip-off än Ginaults Ocean Rover som bygger på en Milsub i 5 ref case med 6 ref bezel enligt min ödmjuka mening.

Man måste hålla en i handen för att förstå vad jag menar med kvalitet, det är inte för intet som majoriteten av nuvarande Ginault ägare är fd. Rolex ägare 🤷🏻‍♂️
 

LoveL

Rolex
Paneristi
2-Faktor
Jo kanske Ocean Rovern men inte Silent Service och ska man räkna kopior så finns det väl andra som är mycket mer rip-off än Ginaults Ocean Rover som bygger på en Milsub i 5 ref case med 6 ref bezel enligt min ödmjuka mening.

Man måste hålla en i handen för att förstå vad jag menar med kvalitet, det är inte för intet som majoriteten av nuvarande Ginault ägare är fd. Rolex ägare 🤷🏻‍♂️
Hmm... Har ingen Ginault... Men du kanske kan övertyga mig över en fika eller nåt?! Den ser ju riktigt fin ut! Så länge den är utan bubbla. 😂
 

Weberg

Audemars
Tror inte det är en officiell Citizen tavla, det är https://iflwatches.com/ som gör den. Deras grej är att handmåla tavlor från olika märken, Casio, Citizen, Tissot, osv.

Dom smäcker på en saftig prislapp efter dom är klara med ritandet också :p
Det stämmer helt och hållet! 👍

Den stilen verkar vara deras manér. Stor variation bland utförandet, men en del var faktiskt coola!
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Har något mikromärke någon vettig historia egentligen? Inte många iaf 😅
Kan tänka mig att de köper in selitta-verk och sen sätter ihop klockorna i staterna.

Det är inget märke som har en fin historia, förutom de Engelska och Franska pionjärerna. Sen kom de Schweiziska lågprisbönderna och tog över med sina franken-ur. Nu finns ju inga vettiga märken med stabil historia kvar 😅

Nådå, jag tycker nog att man får köpa vad man vill. Info om kvalitet och icke-kvalitet finns det gott om på nätet och forum.
 
  • Like
Reactions: M26

Delgada

Patek
Tja igen, har som sagt dålig koll på micros/affordables.. Jag jämför med Omega/Breitling/Rolex.. Vill gärna köra lite affordables men tycker inte känslan är där..
Nu vet jag inte riktigt om du menar känslan vad gäller urverk eller finishen på tavla, bezel och boett.
Om du menar verk så går väl många bort i så fall som har NH35 eller liknande under huven, även om jag tycker det verket känns rent av lyxigt jämfört med Vostok.
Dyrare verk blir ju oftast rejält mycket dyrare .
Men om man då tycker liknande verk är ok och du menar finish på övriga detaljer vill jag gärna slå ett slag för Geckota och Le Forban. I mina ögon verkligt fin finish och känsla.
20240103_190311.jpg
20231123_172030.jpg

Men även Spinnaker tycker jag nog är bra hantverk.
20231016_074556.jpg
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
IMG_3659.jpeg


Den här bor rent-free i mitt huvud sedan en tid tillbaka. Kan den vara värd 1200 dollares tro?
För den pengen hade jag velat ha en länk.. även om den suttit som skit med de raka bandhornen.

Jag har varit väldigt sugen länge, särskilt när den kom med stålbezel. Om du vågar köpa har du en given arvtagare i mig. Så köööööp bara. Jag stöttar ett sånt beslut.

(Så länge du inte tar en PVD)
 
Topp