• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

M26

Rolex
2-Faktor
Jag tänker att kanske topp 20 mest diskuterade och sen löpande komplettering med nya märken som ”trendar” i tråden :)
Har precis PMat dig en lista på Mikromärken enligt Microbrand Watches på FB, då är märken som Spinnaker och San Martin exkluderade men de kan man lägga till i efterhand, hoppas det hjälper :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Har precis PMat dig en lista på Mikromärken enligt Microbrand Watches på FB, då är märken som Spinnaker och San Martin exkluderade men de kan man lägga till i efterhand, hoppas det hjälper :)
Oj, va många frågor som poppade upp nu! Jag fick inget pm? Vad vill du att jag skall göra med listan? :D
 

M26

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte jag skulle lägga till taggar till tråden, någon som kan hjälpa mig med en lista på märken? Eller ska jag helt sonika bara tagga allt under 20k? :)

Jag tänker att kanske topp 20 mest diskuterade och sen löpande komplettering med nya märken som ”trendar” i tråden :)

Oj, va många frågor som poppade upp nu! Jag fick inget pm? Vad vill du att jag skall göra med listan? :D

Haha, jag taggade fel. Det var naturligtvis @Birchgrove som jag PMade listan då han efterlyste en. Det bästa hade ju varit om det hade gått att göra en sticky där man kunde nåla fast denna lista men taggar funkar också även om det blir lite krångligare :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Haha, jag taggade fel. Det var naturligtvis @Birchgrove som jag PMade listan då han efterlyste en. Det bästa hade ju varit om det hade gått att göra en sticky där man kunde nåla fast denna lista men taggar funkar också även om det blir lite krångligare :)
@Birchgrove har ju en lista på första sidan. Kanske funkar att tweaka den lite? Lägga till Tisell, Borealis, Yema, Traska, SanMartin, Spinnaker, Linjer, Aquatico, beu, Zelos, Phoibos, Bombfrog, Straton, Vostok, Unimatic, EC Andersson, Boldr, Kentex, Direnzo, Nodus, NTH, Charlie, Merci, Biatec, Hamtun, Monta, Epos, Evant, Dan Henry, Richard LeGrand, Ergon, Vratislavia, Maen, Allay, Davosa, Orion, Origin, Meraud, Baltic, Locman ..... blir nog en låååång lista :D

EDIT: Lägger till märken

EDIT2: Plockar bort märken som redan ligger på listan :banghead:

-deep Blue
-mkii
-helson
-crepas
-Kemmner
 
Senast ändrad:

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Vi behöver helt klart en "beginners guide" till denna tråden, köplänkar, tips etc.
Ja, en bra idé. Frågan är bara hur det ska göras.
Jag tänker att kanske topp 20 mest diskuterade och sen löpande komplettering med nya märken som ”trendar” i tråden :)
Bra idé. Det är nog ganska lätt att bara lägga till.
Har precis PMat dig en lista på Mikromärken enligt Microbrand Watches på FB, då är märken som Spinnaker och San Martin exkluderade men de kan man lägga till i efterhand, hoppas det hjälper :)
Yes, mottagen :)
Haha, jag taggade fel. Det var naturligtvis @Birchgrove som jag PMade listan då han efterlyste en. Det bästa hade ju varit om det hade gått att göra en sticky där man kunde nåla fast denna lista men taggar funkar också även om det blir lite krångligare :)
Jag kan ju alltid uppdatera listan i det första inlägget jag gjorde. Det ligger ju redan en lista där, men den är nog ganska gammal vid det här laget.
Och stickys går väl inte att sätta i specifika trådar, bara i själva forumlistan?
 

vlm1978

Cartier
Hittade den här i lådan och insåg att den fått typ 1h handledstid sen jag köpte den. Så den fick 1h till ikväll. Tycker att den är skitcool men den blir aldrig vald bland konkurrensen, stackarn
20190610_194553.jpg
Gillart! Förtjänar mer tid på armen
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Ja, en bra idé. Frågan är bara hur det ska göras.

Bra idé. Det är nog ganska lätt att bara lägga till.

Yes, mottagen :)

Jag kan ju alltid uppdatera listan i det första inlägget jag gjorde. Det ligger ju redan en lista där, men den är nog ganska gammal vid det här laget.
Och stickys går väl inte att sätta i specifika trådar, bara i själva forumlistan?
Jag kommer mer ” från andra hållet”, men behöver kanske ej lägga till affordables, är subjektivt och listan skulle bli 9 mil lång, så pass högt till tak i denna tråd ändock, så skriver man fel kommatecken, el postar ex Seikos och Oris här, blir man ej hängd. Tycker denna tråd , generellt ger mer än ” bara” hoppa runt i märkestrådarna....
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag kommer mer ” från andra hållet”, men behöver kanske ej lägga till affordables, är subjektivt och listan skulle bli 9 mil lång, så pass högt till tak i denna tråd ändock, så skriver man fel kommatecken, el postar ex Seikos och Oris här, blir man ej hängd. Tycker denna tråd , generellt ger mer än ” bara” hoppa runt i märkestrådarna....
Utan att på något sätt klaga på denna eminenta tråd så tycker jag att affordables mer hör hemma i sina respektive märkestrådar :angel:
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Man kanske kunde dela upp mikrolistan lite också i budget (under 2500), midrange (2500-7500) och highend (7500+) ? Skulle underlätta om man helt plötsligt blir sugen på något nytt :)
Såhär skrev jag i PM med @M26
"Men nu när vi diskuterar detta så slog det mig att det som gör tråden så levande och trevlig är ju att nästan alla frågor får svar, i realtid.
Då kanske man inte ska lägga för mkt tid på detta, bara låta tråden leva sitt egna lilla liv.
Kan ju givetvis lägga dit taggar och uppdatera listan i första inlägget ändå."

Samtidigt är det ju kul med ett stort informativt inlägg där all (nåja :) ) info finns..
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Såhär skrev jag i PM med @M26
"Men nu när vi diskuterar detta så slog det mig att det som gör tråden så levande och trevlig är ju att nästan alla frågor får svar, i realtid.
Då kanske man inte ska lägga för mkt tid på detta, bara låta tråden leva sitt egna lilla liv.
Kan ju givetvis lägga dit taggar och uppdatera listan i första inlägget ändå."

Samtidigt är det ju kul med ett stort informativt inlägg där all (nåja :) ) info finns..
Det som är grymt med denna tråden :)

Däremot går det undan också så att det är väldigt lätt att missa ett märke eller sju om man inte läser alla nya inlägg hela tiden :D
 

FOQ

Audemars
Edit: sorry, bilder följde inte med. Ville få med specsen bara. Pris är 199 GDP.
Hittade info nu Saxat från:
https://www.geckota.com/geckota-r-01-dress

GR-01 DRESS



Geckota is proud to introduce the R-01 Dress, the latest watch in our dress collection which perfectly represents what a unisex watch should be. Carefully proportioned to work on a large variety of wrists, the R-01 displays classic elegance in an effortless way and gives the wearer a glimpse into the incredible period of 1930s watch design.


SPECIFICATION

CASE DIAMETER
24.6mm Tapering To 23mm

MOVEMENT
Miyota 2025 Quartz

GLASS
Flat Sapphire Crystal

WATER RESISTANCE
5 ATM

STRAP
Genuine Calf Leather

CASE
Solid 316L Stainless Steel

CASE THICKNESS
6.9mm

LUG-TO-LUG LENGTH
40.2mm

LUG WIDTH
18mm
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hittade info nu. Saxat från: https://www.geckota.com/geckota-r-01-dress

GR-01 DRESS



Geckota is proud to introduce the R-01 Dress, the latest watch in our dress collection which perfectly represents what a unisex watch should be. Carefully proportioned to work on a large variety of wrists, the R-01 displays classic elegance in an effortless way and gives the wearer a glimpse into the incredible period of 1930s watch design.

accessories_hero.jpg

SPECIFICATION
case_diameter.svg

CASE DIAMETER
24.6mm Tapering To 23mm

quartz.svg

MOVEMENT
Miyota 2025 Quartz

glass.svg

GLASS
Flat Sapphire Crystal

water.svg

WATER RESISTANCE
5 ATM

strap.svg

STRAP
Genuine Calf Leather

case.svg

CASE
Solid 316L Stainless Steel

case_thickness.svg

CASE THICKNESS
6.9mm

lug_length.svg

LUG-TO-LUG LENGTH
40.2mm

lug_width.svg

LUG WIDTH
18mm

Ser ju väldigt bra ut :) Hade dock gärna sett att de körde på arabiska siffror som på bilden framför romerska. Sen tycker jag att ett 20-16 eller kanske t.o.m. 22-20 band hade sett bättre ut. 2400kr är lite mycket också, 2000kr hade känts mer rimligt :)
 

FOQ

Audemars
Ser ju väldigt bra ut :) Hade dock gärna sett att de körde på arabiska siffror som på bilden framför romerska. Sen tycker jag att ett 20-16 eller kanske t.o.m. 22-20 band hade sett bättre ut. 2400kr är lite mycket också, 2000kr hade känts mer rimligt :)

Jag tycker nog priset är ok ändå. Beror ju helt klart på finish osv. Jag håller med om romerska kontra arabiska. Har dock sett lite mer bilder på en modell med arabiska på deras insta. Hoppas det kommer mer.

Här är lite mer färger iaf. Personligen tycker jag om den gröna.

Screenshot_20190611-134045__01.jpg

Screenshot_20190611-134052__01.jpg

Screenshot_20190611-134058__01.jpg

Screenshot_20190611-134111__01.jpg

Screenshot_20190611-134117__01.jpg

Screenshot_20190611-134124__01.jpg
 
Topp