• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Wotd. På väg hem i äkta svenskt sommarväder :)
IMG_20190611_164558_9.jpg
 
Vad säger vi om denna? Är så sjukt sugen på att beställa. Är det någon som vet om det är egen design eller är det en homage?

D7FE2EAE-8839-485E-B1A9-3591B15FA975.jpeg
Hade denna för en 4-5 år sedan, tycker den är riktigt grym och skulle inte vilja påstå att det är någon homage. Det närmaste den kommer är väl en B&R och då ändå ganska radikalt annorlunda. Jag hade svårt att acceptera att den var PVD och var hela tiden rädd för en repa så jag fick helt enkelt sälja den
 
  • Like
Reactions: FOQ
Hade denna för en 4-5 år sedan, tycker den är riktigt grym och skulle inte vilja påstå att det är någon homage. Det närmaste den kommer är väl en B&R och då ändå ganska radikalt annorlunda. Jag hade svårt att acceptera att den var PVD och var hela tiden rädd för en repa så jag fick helt enkelt sälja den

Okej, är den mycket känslig för repor då? Antar att det ser förjävligt ut ifall det är silver under som lyser igenom
 
Okej, är den mycket känslig för repor då? Antar att det ser förjävligt ut ifall det är silver under som lyser igenom
Nej förmodligen mindre mottaglig för repor då PVD beläggningen oftast är hårdare än basmetallen men med nackdelar som bl.a. äggskalseffekt samt att vid en eventuell repa så kan du inte åtgärda det vilket resulterar i att jag går runt och väntar på den första oundvikliga repan istället för att njuta av klockan ;)
 
Senast ändrad:
Nej förmodligen mindre mottaglig för repor då PVD beläggningen oftast är hårdare än basmetallen men med nackdelar som bl.a. äggskalseffekt samt att vid en eventuell repa så kan du inte åtgärda det vilket resulterar i att jag går runt och väntar på den första oundvikliga repan istället för att njuta av klockan ;)


Förstår dig fullt, hade nog känt samma sak, kanske ska fundera på en av de vanliga stainless
 
Förstår dig fullt, hade nog känt samma sak, kanske ska fundera på en av de vanliga stainless
Såg nu att det t.o.m. är DLC (Diamond Like Coating) vilket bör ge den exceptionell tollerans mot repor men tyvärr så kvarstår äggskalseffekten, dvs. om du slår i klockan hårt så blir det en ding då basmetallen är så pass mycket mjukare

"With hardness of up to approx. 2000 HV, DLC coatings offer significantly higher resistance against abrasive wear than does hardened tool steel (approx. 800 HV). The low coefficient of friction of approx. 0.1 – unlubricated under standard conditions against steel – in addition enables use in friction pairings that are either minimally lubricated or not lubricated at all. However the incredible hardness also makes them more susceptible to damage prone to the so-called eggshell effect. This means that local overloads result in excessive punctiform tension stress of the coating and of the underlying material. The consequence is a collapse of the maximum 5 µm thick DLC coating into what is usually the significantly softer base material."
 
Tycker att det kan vara givande med tex nån affordable här och där men att trådens fokus blir mer åt micros? Blir lite roligare att lära sig mer om micromärken man kanske inte alltid känner till/har erfarenhet av samt att ta del av andras erfarenheter av nya dinkor. Och självklart vilka sidor som rekommenderas att beställa ifrån :)
Kan ju vara svårt att skilja micro från affordable. Allt micro är ju inte affordable och vice versa. Men jag förstår precis vad du menar.
Denna tråd är bland forumets bästa och alla vill vi väl att den utvecklas åt rätt håll. Jag är nog tyvärr inte åt micro-hållet utan mer affordable men älskar alla era micro-inlägg.
Kör hårt!
 
Tycker att det kan vara givande med tex nån affordable här och där men att trådens fokus blir mer åt micros? Blir lite roligare att lära sig mer om micromärken man kanske inte alltid känner till/har erfarenhet av samt att ta del av andras erfarenheter av nya dinkor. Och självklart vilka sidor som rekommenderas att beställa ifrån :)
Micros är en djungel som aldrig tar slut. Det är det som är så bra, man har alltid något att göra :)
 
Tillbaka
Topp