• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Verkligen. Om jag inte missminner mig så är det ett verk många andra märken gör egna moduler för också. Antagligen för att det är enkelt att implementera och är en riktigt stabil grund. Så du hittar ofta in-house moduler ovanpå 2892-verk.
Det kan jag tänka mig, det är ju många som gör egna varianter av alla möjliga ETA-verk. Blir ju säkerligen mycket billigare än att designa ett verk från grunden.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det kan jag tänka mig, det är ju många som gör egna varianter av alla möjliga ETA-verk. Blir ju säkerligen mycket billigare än att designa ett verk från grunden.
Yep,
Däremot ska vi skilja på de som faktiskt gör egna varianter av ETA-verk och de som bara kallar verket för något eget, ta Calibre 5 från TAG som exempel.
Det är egentligen bara ett 2824 eller SW200 med egen rotor och några blåa skruvar.

Hade uppskattat lite transparens där, det är ju inget fel i sig med att använda ett vanligt ETA-verk...
 

Waldorf

Audemars
Bös, låter som lite bohuslänska om jag inte misstar mig? ;)
Bös är ett gammalt hederligt begrepp från Göteborg och kan betyda många saker, t ex: flertalet ospecificerade grejer, flertalet specificerade saker, diverse skräp, damm, löst folk. Bland mycket annat.
Hinner inte riktigt med i alla parallella diskussioner just nu. Har väl artros mellan öronen; det går lite långsamt och gör lite ont. :)
Håller med @thewordfox, är uppväxt i gbg och där används ordet ofta men i Bohuslän där vi är ofta nu sen ett 15 tal år har jag inte hört det. Därmed inte sagt att det inte används i Bohuslän...
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Verkade gå bra för bronzeklockan, över 3x målet redan. Någon som beställt en?
BE38901F-F473-4FDF-ACF5-164B14848054.jpeg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag är med men vet inte om jag kommer löpa linan ut, tycker det mycket prisvärt men är tyvärr inte helt såld. Vi får se, jag har väl närmare 20 dagar på mig att bestämma mig :)
Spännande, hoppas på bilder sen :D

Den är ju ganska tuff, men när allt kommer omkring så är det ju en Superman fast i brons. Sen verkar ju den finurliga låsmekanismen lite lustig också, om man vill snurra på glasringen under vattnet, vad händer när man måste skruva ut kronan först? :D
 

M26

Rolex
2-Faktor
Spännande, hoppas på bilder sen :D

Den är ju ganska tuff, men när allt kommer omkring så är det ju en Superman fast i brons. Sen verkar ju den finurliga låsmekanismen lite lustig också, om man vill snurra på glasringen under vattnet, vad händer när man måste skruva ut kronan först? :D
Hela poängen är väl att man inte ska snurra på ringen under vatten :) €749 är väl inte så farligt inkl. moms och frakt, nu har ju Yema rea på sina Superman men annars lär de väl ligga runt €600. Brons är ju en dyrare metall samtidigt som man får tre band till så bra pris tycker jag nog att det är, däremot tycker jag att den känns lite för kantig, speciellt om man ser den från sidan; hade gärna sett lite mjukare former på den.

Edit: Jag är inte särskilt förtjust i låsmekanismen heller men det är väl typ deras signum :)

0f22030bb4f70520e4cc4fa4daf363bc_original.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Hela poängen är väl att man inte ska snurra på ringen under vatten :) €749 är väl inte så farligt inkl. moms och frakt, nu har ju Yema rea på sina Superman men annars lär de väl ligga runt €600. Brons är ju en dyrare metall samtidigt som man får tre band till så bra pris tycker jag nog att det är, däremot tycker jag att den känns lite för kantig, speciellt om man ser den från sidan; hade gärna sett lite mjukare former på den.

0f22030bb4f70520e4cc4fa4daf363bc_original.jpg
Klart att man måste det ibland, men bara åt ett håll ifall man gör det av misstag, fast jag har inte dykt på 20 år så lyssna inte på mig ;)

Näh, den är egentligen inte dyr, bara jag som är snål och fattig :p
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Yep,
Däremot ska vi skilja på de som faktiskt gör egna varianter av ETA-verk och de som bara kallar verket för något eget, ta Calibre 5 från TAG som exempel.
Det är egentligen bara ett 2824 eller SW200 med egen rotor och några blåa skruvar.

Hade uppskattat lite transparens där, det är ju inget fel i sig med att använda ett vanligt ETA-verk...
Det är nästan skamligt att de inte kallar det för vad det är. Jag förstår inte heller hypen med inhouse, du kan ju för fanken köpa en kvartsare från Seiko för 500 spänn och de har tillverkat varenda del, inklusive odlat sina egna kvartskristaller. Eller köp en Orient- eller Seiko-automatare för 1000 spänn där allt är inhouse. :confused:

What's the big deal? Ingen annan industri skryter med den typen av grejer. Köp en BMW eller Volvo och minst hälften av delarna kommer från underleverantörer. Inte ens Koenigsegg gör alla sina delar inhouse. :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är nästan skamligt att de inte kallar det för vad det är. Jag förstår inte heller hypen med inhouse, du kan ju för fanken köpa en kvartsare från Seiko för 500 spänn och de har tillverkat varenda del, inklusive odlat sina egna kvartskristaller. Eller köp en Orient- eller Seiko-automatare för 1000 spänn där allt är inhouse. :confused:

What's the big deal? Ingen annan industri skryter med den typen av grejer. Köp en BMW eller Volvo och minst hälften av delarna kommer från underleverantörer. Inte ens Koenigsegg gör alla sina delar inhouse. :D
Jag har aldrig förstått det heller, åtminstone inte när det gäller nya, oprövade verk eller nya märken. Då vill man väl hellre ha en beprövad Sellita eller dylikt?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det är nästan skamligt att de inte kallar det för vad det är. Jag förstår inte heller hypen med inhouse, du kan ju för fanken köpa en kvartsare från Seiko för 500 spänn och de har tillverkat varenda del, inklusive odlat sina egna kvartskristaller. Eller köp en Orient- eller Seiko-automatare för 1000 spänn där allt är inhouse. :confused:

What's the big deal? Ingen annan industri skryter med den typen av grejer. Köp en BMW eller Volvo och minst hälften av delarna kommer från underleverantörer. Inte ens Koenigsegg gör alla sina delar inhouse. :D
Vad var det Koenigsegg inte gjorde inhouse? Typ en vindrutetorkare eller nått va? :D
 
Topp