• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nikk

Panerai
2-Faktor
Nytt band från Helm. 👍
IMG_1590.jpeg

Tyvärr sprucket. 👎
IMG_1594.jpeg
 

hållundan

Breitling
Riktigt go tråd med många bra inspirationsbilder. Och jädra kul med udda fåglar. Har inte orkat skrolla igenom allt, och frågan har ju lika många svar som användare, men hur definierar ni "affordables"?

Hur långt är ett snöre, osv, men vore kul att höra hur tänket går?

Jag körde en "Momentum" ganska länge, som inte alls var dyr. Inte var den nämnvärt bra eller för den delen sexig, men gjorde jobbet ett tag och kändes åtminstone lite som att den hade kunnat passa här. Nu vill jag inte ens fota den då den är riktigt risig med sprucket glas (hur det gick till kan vi ta en annan gång...)
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Riktigt go tråd med många bra inspirationsbilder. Och jädra kul med udda fåglar. Har inte orkat skrolla igenom allt, och frågan har ju lika många svar som användare, men hur definierar ni "affordables"?

Hur långt är ett snöre, osv, men vore kul att höra hur tänket går?

Jag körde en "Momentum" ganska länge, som inte alls var dyr. Inte var den nämnvärt bra eller för den delen sexig, men gjorde jobbet ett tag och kändes åtminstone lite som att den hade kunnat passa här. Nu vill jag inte ens fota den då den är riktigt risig med sprucket glas (hur det gick till kan vi ta en annan gång...)

Jaaa, svår fråga och det är nog individuellt. För mig är det gummiband åt båda håll, dels kan mikromärken av det dyrare hållet smyga sig in, motiverat av att det är riktiga mikromärken (fortfarande).
Vanliga affordables som Orient, Boldr mm samt fd affordables och mindre tillverkare som växt till sig, som Yema, Baltic m fl.

Sen kan det bli jättebilligt och inte så mikro, t ex kinesiska kontraktstillverkare som egentligen har en egen tråd.
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt go tråd med många bra inspirationsbilder. Och jädra kul med udda fåglar. Har inte orkat skrolla igenom allt, och frågan har ju lika många svar som användare, men hur definierar ni "affordables"?

Hur långt är ett snöre, osv, men vore kul att höra hur tänket går?

Jag körde en "Momentum" ganska länge, som inte alls var dyr. Inte var den nämnvärt bra eller för den delen sexig, men gjorde jobbet ett tag och kändes åtminstone lite som att den hade kunnat passa här. Nu vill jag inte ens fota den då den är riktigt risig med sprucket glas (hur det gick till kan vi ta en annan gång...)
Allt är ju relativt och lite av en tolkningsfråga men om man ger fasen i att komma med pekpinnar i tid och otid så är detta en för jäkla trevlig tråd just pga bredden.
Sen är man ju gammal och grinig å tycker givetvis att allt var bättre förr 😂

Har lyckats köpa tillbaka min absoluta favoritmikroklocka häromdagen 😍

Mikro? Jo det tycker jag allt - affordable? Kanske inte listpris men riktigt värdelöst andrahandsvärde gör att den kan typ kvala in där 😝
IMG_9118.jpeg
 

didrikson

Omega
Finns det någon därute som funderar på att göra sig av med sin Squale Matic eller en Gruppo Gamma Peacemaker skicka gärna ett PM 🙏

Ligger sjukskriven med opererad arm så flippsuget gör sig påmint ofta. Än så länge är de denna "icke mikro men affordable" som hänger på armen för de mesta 🙏
 

Bilagor

  • 1000013936.jpg
    1000013936.jpg
    785.3 KB · Visningar: 3
Riktigt go tråd med många bra inspirationsbilder. Och jädra kul med udda fåglar. Har inte orkat skrolla igenom allt, och frågan har ju lika många svar som användare, men hur definierar ni "affordables"?

Hur långt är ett snöre, osv, men vore kul att höra hur tänket går?

Jag körde en "Momentum" ganska länge, som inte alls var dyr. Inte var den nämnvärt bra eller för den delen sexig, men gjorde jobbet ett tag och kändes åtminstone lite som att den hade kunnat passa här. Nu vill jag inte ens fota den då den är riktigt risig med sprucket glas (hur det gick till kan vi ta en annan gång...)
Känns det prisvärt passar det i tråden. Mycket pang för pengen osv

Definitionen av affordable enligt SAOL;

Afford|able adjektiv

En klocka vars monetära värde underskrider lusten att urinera på sagda klocka i vetenskapligt syfte.
 
Senast ändrad:

Islay

Panerai
2-Faktor
Hur känns kvaliten på denna? Är ju inte mycket pengar som sagt 👍
Kvaliteten är lite vad man kan förvänta sig för pengen, lite blandat högt och lågt. Boetten har lite väl skarpa kanter och inte så där len känsla som man finner hos premium märken. Däremot är borstningen och finishen i övrigt riktigt bra och ett plus för borrade lugghål. Länken är följsam och smidig men även där upplever jag lite skarpa kanter. Original spännet är riktigt bra men glidelock spännet som jag köpte till har jag inte riktigt kommit överens med ännu (väldigt kärvt och trögt att låsa det i rätt position). Vridringen tycker jag är riktigt bra och så där lagom lätt att vrida utan något som helst spel och linjerar perfekt.
Sammantaget ganska mycket klocka för den ringa pengen och kan användas slitsamt till vardags utan att man behöver vara rädd förstöra en förmögenhet.
 
Topp