• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

God afton.🤙
1000015190.jpg

Veet att det är en googling bort men vad är det för storlek på den där? Och hur tycker du att den bärs? 😊
Maaagiskt fin är den i alla fall 🥰
Ø 39 mm och den bärs tämligen troget sin storlek. Tack, ja det är ett trevligt ur som lär få mycket armtid i höst.

Varit mycket Formex på senare tiden. Lite nytändning sedan jag fick på ett nato. Hade önskat länken kom med ett riktigt spänne(med quick adjust), då jag har svårt att få till en vettig storlek för varierande handleder. Det i kombination med vass krona gör att länken mest blir liggande.
Jag tycker ändå att Formex quick adjust funkar rätt så bra, även om det hade varit bättre med många mindre steg.
Formex-Essence-20-1920x1282-1-1536x1026.jpg

IMG_8698.jpeg

En Hellcat från Orion ligger o lapar höstsol 😄. Finns det några fler därute? Eller någon som testat den nyare Sylphen?
Har dock börjat få lite problem med den, upplever att tidshållningen börjar dra iväg, får ställa tillbaka den flera ggr/veckan, gissar den snabbar sig ca 1min/dygn, och att det blivit sämre den senaste månaden ungefär. Den har används ganska mycket sen inköp i mitten av 2020. Sitter ett Miyota 9015 verk i (säger mig ingenting😄), finns det något man kan göra för att bättra på tidshållningen? Man servar väl inte sånna billiga verk, vad gör man, byter ut när man inte står ut längre?

Har dock börjat få lite problem med den, upplever att tidshållningen börjar dra iväg, får ställa tillbaka den flera ggr/veckan, gissar den snabbar sig ca 1min/dygn, och att det blivit sämre den senaste månaden ungefär. Den har används ganska mycket sen inköp i mitten av 2020. Sitter ett Miyota 9015 verk i (säger mig ingenting😄), finns det något man kan göra för att bättra på tidshållningen? Man servar väl inte sånna billiga verk, vad gör man, byter ut när man inte står ut längre?

En ruckning kanske hjälper. Om den inte bara blivit magnetiserad men då brukar dom gå mycket mer för fort tror jag.

En ruckning kanske hjälper. Om den inte bara blivit magnetiserad men då brukar dom gå mycket mer för fort tror jag.
Det som händer är att spiralen "klibbar ihop" när den blir magnetiserad, och ju kortare spiralen blir desto fortare går klockan. Så hur mycket fortare den går beror alltså på hur mycket kortare spiralen blivit. Hur starkt har den blivit magnetiserad avgör väl då på något vis hur mycket fortare den går.

Det vet jag inte vad det är?😄 Kan man gå till vilken klockbutik som helst för o få hjälp med det?
Gå till någon med urmakare i butiken. Då kan de fixa det. Om du bara går till ett ställe där de säljer klockor är det inte säkert att de kan hjälpa dig.

Det som händer är att spiralen "klibbar ihop" när den blir magnetiserad, och ju kortare spiralen blir desto fortare går klockan. Så hur mycket fortare den går beror alltså på hur mycket kortare spiralen blivit. Hur starkt har den blivit magnetiserad avgör väl då på något vis hur mycket fortare den går.

Precis 👍

Har inte råkat ut för det själv men dom exempel jag läst om har i allmänhet rusat betydligt mer än 1min/dygn varför jag tror att en ruckning borde vara vad som behövs här. 🙂

Precis 👍

Har inte råkat ut för det själv men dom exempel jag läst om har i allmänhet rusat betydligt mer än 1min/dygn varför jag tror att en ruckning borde vara vad som behövs här. 🙂
Om balansfjädern blivit magnetiskt brukar den forta sig någon minut per timme eller mer. Dvs ganska rejält. Jag hjälpte svågern med detta då hans Tag Heuer Monaco betedde sig på detta viset.
När min Omega Seamaster de Ville blev sån hjälpte inte avmagnetiseraren utan det var en oljeklutt som glibbat ihop balansfjädern. Min uris fixade detta med en droppe alkohol. Alltså en minimal pyttedroppe. Inget dyrt det heller således.

Senast ändrad:
Ett litet tillägg förresten, en klocka som blivit magnetiserad, är det också ngt som en urmakare kan fixa??
Eller så köper man en.
Skönt att ha om man har många mekaniska ur. Inget dyr historia heller.

Tillbaka
Topp