• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Maranez som gör sig bra på orange gummi, tycker jag😇
1000003946.jpg

Verkligen!
Min hälsar 👋👋

IMG_6281.jpeg
 
Hade en liten fundering igår kväll när jag inte riktigt kunde sova. Hoppas ingen uppfattar det som drygt eller nåt, jag är bara nyfiken.

Vad betraktas som "affordable" egentligen? Mikromärken är väl hyfsat lätt att identifiera, även om det finns några jag inte riktigt vågar klassificera själv*. Men "affordable" antyder ju, för mig, att något är relativt billigt. Relativt till vad är lite oklart. Till andra märken? Till Rolex? Eller till andra vardagsintressen som människor lägger hobbypengar på?

En del Seiko känns givna att de är "affordable" medan andra inte är det.
Samtidigt kan klockor från mikromärken kosta långt mycket mer än en Seiko, fast då platsa under just mikromärkeskategorin.

Är inte ute efter någon siffra utan mer en känsla. Jag har väl en summa i huvudet som jag tycker är en sorts "affordable"-gräns för just mig.
Hur tänker andra?

* Har sett argument för att CW inte längre är ett mikromärke utan bör betraktas som ett "stort" klockmärke nu. Vågar inte ha nån åsikt själv i den frågan
 
Hade en liten fundering igår kväll när jag inte riktigt kunde sova. Hoppas ingen uppfattar det som drygt eller nåt, jag är bara nyfiken.

Vad betraktas som "affordable" egentligen? Mikromärken är väl hyfsat lätt att identifiera, även om det finns några jag inte riktigt vågar klassificera själv*. Men "affordable" antyder ju, för mig, att något är relativt billigt. Relativt till vad är lite oklart. Till andra märken? Till Rolex? Eller till andra vardagsintressen som människor lägger hobbypengar på?

En del Seiko känns givna att de är "affordable" medan andra inte är det.
Samtidigt kan klockor från mikromärken kosta långt mycket mer än en Seiko, fast då platsa under just mikromärkeskategorin.

Är inte ute efter någon siffra utan mer en känsla. Jag har väl en summa i huvudet som jag tycker är en sorts "affordable"-gräns för just mig.
Hur tänker andra?

* Har sett argument för att CW inte längre är ett mikromärke utan bör betraktas som ett "stort" klockmärke nu. Vågar inte ha nån åsikt själv i den frågan

Jag tror jag talar för en majoritet här inne när jag säger att det där är en burk vars lock ingen är särskilt pigg på att lyfta. Har gjorts i tid och otid här i tråden och mynnar sällan ut i något.
Men för egen del har jag nog en mental gräns runt 10' där jag drar gränsen för vad som i min värld är affordable. Det finns säkert de som drar den gränsen betydligt lägre, eller för den sakens skull högre. :)
 
Hade en liten fundering igår kväll när jag inte riktigt kunde sova. Hoppas ingen uppfattar det som drygt eller nåt, jag är bara nyfiken.

Vad betraktas som "affordable" egentligen? Mikromärken är väl hyfsat lätt att identifiera, även om det finns några jag inte riktigt vågar klassificera själv*. Men "affordable" antyder ju, för mig, att något är relativt billigt. Relativt till vad är lite oklart. Till andra märken? Till Rolex? Eller till andra vardagsintressen som människor lägger hobbypengar på?

En del Seiko känns givna att de är "affordable" medan andra inte är det.
Samtidigt kan klockor från mikromärken kosta långt mycket mer än en Seiko, fast då platsa under just mikromärkeskategorin.

Är inte ute efter någon siffra utan mer en känsla. Jag har väl en summa i huvudet som jag tycker är en sorts "affordable"-gräns för just mig.
Hur tänker andra?

* Har sett argument för att CW inte längre är ett mikromärke utan bör betraktas som ett "stort" klockmärke nu. Vågar inte ha nån åsikt själv i den frågan

Jag tror man får avgöra själv. Finns ju inget exakt ramverk för vad som är affordable eller microbrand. Sällan någon blir irriterad här inne även om man skulle posta en bild på en Breitling eller liknande heller, även om den såklart inte är micro. En vintage GS för 4’ kan ju anses affordable och man vill visa upp den här för att det är den trevligaste tråden på forumet.. även om trådens glansdagar är över 😅
R.I.P Skattemojin
 
Vad som är överkomligt (affordable) är väl upp till var och en att bedöma,har jag ett konto med 1M så är ju en Rolex för 250k överkomligt för mej,så är väl också tråden utformad,alla är välkomna att visa upp sina alster.
 
Låter rimligt :)
Är väl ungefär så jag resonerar också. Och inte blir jag ledsen om jag ser en dyr* klocka här inne heller.

* Relativt min plånbok dårå
 
Tillbaka
Topp