• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Alltså, om en färsking får flika in ......

Hur kommer det sig att ingen ropar kopia när det är någon etablerad schweizisk prestigetillverkare som "kopierar"? Nu har jag typiskt nog inget bra exempel att backa upp detta med men jag har snöat in på dykarklockor den senaste tiden och kollat hur mycket modeller som helst och bland den typen av klockor finns det massor av exempel som skulle kunna kallas kopior enligt samma bedömningsgrunder som i denna tråden. Det verkar vara väldigt sällan denna diskussion dyker upp när det är märkesklockor som är förvillande lika varandra och om diskussion skulle uppstå så finns det alltid något ursäktande om och men.

Det blir lite ännu jobbigare när vissa hyllade modeller är sprungna från riktiga illegala varumärkeskopior. Finns roliga nya klockor från små producenter men dessa kopior smutsar ner tråden rejält. Hade kunnat vara riktigt intressant annars. Dock ingen mening att skriva den åsikten här då det är gruppmobbningsmentalitet här och avviker man från vissas åsikt hör man inte hemma här.
Vad vi vet så är det väl bara något enstaka märke som är så? Jag tror inte att det är många procent här inne som skulle försvara ett sånt märke.

Hur kommer det sig att ingen ropar kopia när det är någon etablerad schweizisk prestigetillverkare som "kopierar"? Nu har jag typiskt nog inget bra exempel att backa upp detta med men jag har snöat in på dykarklockor den senaste tiden och kollat hur mycket modeller som helst och bland den typen av klockor finns det massor av exempel som skulle kunna kallas kopior enligt samma bedömningsgrunder som i denna tråden. Det verkar vara väldigt sällan denna diskussion dyker upp när det är märkesklockor som är förvillande lika varandra och om diskussion skulle uppstå så finns det alltid något ursäktande om och men.
Finns som tur är väldigt få av dessa i alplandet, men visst har de som finns fått skit för det.

Har väl med prislappen att göra. Är den bara tillräckligt dyr så är det ingen kopia längre.

Min definition:
Sir Edmund Hillarys Rolex
ADE604E0-069E-443F-B833-1679D43CCF5A.jpeg

Sir Edmund Hillarys Smiths
B4998166-5587-492E-9FDF-3F08BE89A664.gif

Rolex 214270
819F3104-1D94-43AB-AC6F-7C6E5E0BAC81.jpeg

Borealis Adraga Hommage
CB2C4707-AB7A-4579-86E7-D66F2BC96954.jpeg

Rolex kopia
43446592-0C3F-48B7-AE6C-B58CBB9EC6D2.jpeg

• Like
Reactions: M26
Har väl med prislappen att göra. Är den bara tillräckligt dyr så är det ingen kopia längre.

Min definition:
Sir Edmund Hillarys Rolex
ADE604E0-069E-443F-B833-1679D43CCF5A.jpeg

Sir Edmund Hillarys Smiths
B4998166-5587-492E-9FDF-3F08BE89A664.gif

Rolex 214270
819F3104-1D94-43AB-AC6F-7C6E5E0BAC81.jpeg

Borealis Adraga Hommage
CB2C4707-AB7A-4579-86E7-D66F2BC96954.jpeg

Rolex kopia
43446592-0C3F-48B7-AE6C-B58CBB9EC6D2.jpeg
Finns väl ingen som kopplat ihop prislapp med kopie-debatten?

Vad ville du förresten visa med bilderna? Du vet att hommage används som ett finare ord för just kopia?

Som sagt, jag är färsk men har lurkat här och på WUS länge och det verkar i.a.f. inte bli såna här infekterade trådar om prestigemärken som låter sig inspireras/lånar/kopierar.
Inspireras och lånar gör alla i någon mån, men de rena kopiorna är väldigt få. Tag Heuer och Seiko vet jag på rak arm har varit för nära originalet och har fått skit för det.

Jag svarade på ett trist återkommande inslag från din sida som ständigt återkommer så fort någon skriver kopia eller hommage.
Du missuppfattade inlägget isf. Jag frågade vad bilderna skulle visa på då jag inte förstod. Gillar du inte diskussioner om kopior kan du hoppa över de inläggen ist.

Vad ville du förresten visa med bilderna? Du vet att hommage används som ett finare ord för just kopia?
Du menar som vintage gör för överprisat skräp? Vi kan också leka den leken, Microtråden är helt enkelt fel plats för en person som har svårt at kliva över homage tröskeln. Ingen vänder sig mot att du ogillar homager/kopior eller vad du nu vill kalla det för, men vädra gärna dina åsikter hos likasinnade. Du ser väl inte oss komma över i vintagetråden och göra konstanta påhopp hela tiden?

Jag svarade på ett trist återkommande inslag från din sida som ständigt återkommer så fort någon skriver kopia eller hommage.
Jag fattar inte varför dem återkommer hit hela tiden och vår ”gruppmobbningsmentalitet”. De vet ju vad som skrivs här, gillar dem inte det häng i någon annan tråd. Jag sitter inte och skriker överprisad och kallar folk för mobbare i Rolextråden. Det bästa är, har jag lärt mig av alldeles för många misstag, att trycka på ”ignore” och inte mata trollen när de dyker upp.

Helt rätt med undantaget att kvaliteten är i samma liga som en 200 kronors klocka från Ur & Penn, så är inte fallet med Borealis. Bara för att man gillar en vi :)

Du menar som vintage gör för överprisat skräp? Vi kan också leka den leken, Microtråden är helt enkelt fel plats för en person som har svårt at kliva över homage tröskeln. Ingen vänder sig mot att du ogillar homager/kopior eller vad du nu vill kalla det för, men vädra gärna dina åsikter hos likasinnade. Du ser väl inte oss komma över i vintagetråden och göra konstanta påhopp hela tiden?
Förstår tyvärr inte alls kopplingen, förklara gärna.
Känns som den här skivan har spelats förut? Alla vet ju att alla uppenbarligen tycker olika.

Varför diskuteras detta om och om igen?
Varje gång det händer så blir det ju bara tråkig ton i tråden.
Tror du missade min fråga till @FreakyLeo då han nog hade en poäng som jag tyvärr missade.

Förstår tyvärr inte alls kopplingen, förklara gärna.

Tror du missade min fråga till @FreakyLeo då han nog hade en poäng som jag tyvärr missade.
Jag missquotade från ett tidigare inlägg, jag har editerat min post som avsåg endast din åsikt om att homage bara var ett finare ord på kopia, min replik var att vintage endast är ett finare ord på överprisat skräp men det är inget jag väljer att vädra titt som tätt i vintagetråden.

Jag fattar inte varför dem återkommer hit hela tiden och vår ”gruppmobbningsmentalitet”. De vet ju vad som skrivs här, gillar dem inte det häng i någon annan tråd. Jag sitter inte och skriker överprisad och kallar folk för mobbare i Rolextråden. Det bästa är, har jag lärt mig av alldeles för många misstag, att trycka på ”ignore” och inte mata trollen när de dyker upp.
Kan bara hålla med och tycka det är beklagligt.
Nu skiter vi i det och låter inga troll blåsa in kyla i den goa värmen i tråden :).

Jag missquotade från ett tidigare inlägg, jag har editerat min post som avsåg endast din åsikt om att homage bara var ett finare ord på kopia, min replik var att vintage endast är ett finare ord på överprisat skräp men det är inget jag väljer att vädra titt som tätt i vintagetråden.
Vintage betyder bara att det är ur med lite ålder, knappast kan man påstå att alla dessa är överprisat skräp? Vissa är dock löjligt överprisade, ungefär som gubbstålsubbar idag. Finns väldigt många fina ur som tillverkats under åren. Gamla är de däremot.

Vintage betyder bara att det är ur med lite ålder, knappast kan man påstå att alla dessa är överprisat skräp? Vissa är dock löjligt överprisade, ungefär som gubbstålsubbar idag. Finns väldigt många fina ur som tillverkats under åren. Gamla är de däremot.
Jo det är just det man kan, det är en fråga om perspektiv och det är det jag försöker få fram. Vad jag menar är att vi alla har våra åsikter och behöver inte göra konstanta påhopp i olika trådar. För allas trevnad gör vi bäst i att ignorera sådant som vi ej tycker om, eller håller du inte med? För sakens skull så vill jag poängtera att jag uppriktigt tror att du vill hjälpa till och också gjort det många gånger men ibland så framstår en del kommentarer även om du kanske inte menar det som väldigt ignoranta, dryga och respektlösa mot folk i denna tråd. Vi behöver inte älta vidare den här frågan då den är meningslös och för allas trevnad nöja oss med att vi helt enkelt tycker olika i sakfrågan. Tycker bara att mikrotråden är en mycket lustigt tråd att tillbringa så mycket tid i när man så starkt ogillar 80% av innehållet.

Tack för mig leverpastej!

Tillbaka
Topp