• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Borealis Adraga pre-order startar kommande torsdag eller fredag! Stay tuned!

FB_IMG_1563155209356.jpg
Men hur har det blivit ok med kopior?
Pre-order också - skrattretande. Man helt kopierar en känd klocka, sätter dit sitt eget märke och skapar någon obegriplig hype genom pre-ordersystem. Nä jag blir faktiskt riktigt provocerad även att jag inte är Rolex fanboy.

Jo. Jag lämnar nu diskussionen. Ser att tråden till stor del handlar om sminkade kopior så den är nog helt enkelt fel för mig.

Tack! Slipper vi dessa diskussioner. Jag äger ingen kopia.

Edit: inser att ovan kan uppfattas som drygt. Tidigt morgon för mig. Denna tråd handlar om mycket mer än Hommager. Alla är välkommna och nya medlemmar får oftast svar blixtsnabba svar på allt möjligt. Grym kamrat-anda är bara förordet. Jag har sett medlemmar skicka klockor till varandra kors över Sverige för testning osv. Dessutom finns det gott om unika klockor att ta det av i 99% av sidorna och lite Hommager.

Tycker vi skippar Hommage diskussionen. Den har avhandlats mycket förut.

Senast ändrad:
Pre-order också - skrattretande. Man helt kopierar en känd klocka, sätter dit sitt eget märke och skapar någon obegriplig hype genom pre-ordersystem. Nä jag blir faktiskt riktigt provocerad även att jag inte är Rolex fanboy.
Blir alltid en infekterad diskussion av ngn anledning kring det där, personligen håller jag med dig. Gillar ett ord Aurum brukar använda: "designkopia", som funkar bra när enbart loggan och någon liten detalj är utbytt gentemot en känd modell, som i sin tur också har inspiration från ditten, och så vidare med datten.

Tycker tråden innehåller himla massa intressanta saker också (ej designkopior) , väljer att ignorera det jag inte gillar, helt enkelt för att diskussionen är gjord många gånger nu, och inget läger ändrar uppfattning av den :)

Det är lustigt hur vissa individer anser sig ha validare åsikter än andra och till råga på allt känner hen sig provocerad, sist jag kollade så var detta Micro och affordable tråden eller har jag missat något? Jag skulle kunna säga mycket om ditt klockintresse men jag vill inte hålla på med pajkastning så jag nöjer mig med att önska dig en trevlig måndag :)

FB_IMG_1553591307432.jpg

Det är lustigt hur vissa individer anser sig ha validare åsikter än andra och till råga på allt känner hen sig provocerad, sist jag kollade så var detta Micro och affordable tråden eller har jag missat något? Jag skulle kunna säga mycket om ditt klockintresse men jag vill inte hålla på med pajkastning så jag nöjer mig med att önska dig en trevlig måndag :)

FB_IMG_1553591307432.jpg
Är detta en klass8 tråd då? :D

Blir alltid en infekterad diskussion av ngn anledning kring det där, personligen håller jag med dig. Gillar ett ord Aurum brukar använda: "designkopia", som funkar bra när enbart loggan och någon liten detalj är utbytt gentemot en känd modell, som i sin tur också har inspiration från ditten, och så vidare med datten.

Tycker tråden innehåller himla massa intressanta saker också (ej designkopior) , väljer att ignorera det jag inte gillar, helt enkelt för att diskussionen är gjord många gånger nu, och inget läger ändrar uppfattning av den :)

Bra sammanfattning!
Var gränsen går för vad som är okej och inte är individuellt. Och som du säger så kommer inget läger ändra uppfattning hur mycket man än diskuterar. Jag har också svårt för rena designkopior (bra ord som sagt) men att "tweaka" vissa designelement och addera till sin egen design kan jag tycka är helt okej. Var den gränsen går är svårt att sätta ord på och det tycks som sagt vara högst individuellt.

Jag bortser också från det jag inte gillar i tråden men hänger gärna här eftersom det är ytterst trevlig stämning och ett ypperligt sätt att få reda på de micro-nyheter som kommer.

Bra sammanfattning!
Var gränsen går för vad som är okej och inte är individuellt. Och som du säger så kommer inget läger ändra uppfattning hur mycket man än diskuterar. Jag har också svårt för rena designkopior (bra ord som sagt) men att "tweaka" vissa designelement och addera till sin egen design kan jag tycka är helt okej. Var den gränsen går är svårt att sätta ord på och det tycks som sagt vara högst individuellt.

Jag bortser också från det jag inte gillar i tråden men hänger gärna här eftersom det är ytterst trevlig stämning och ett ypperligt sätt att få reda på de micro-nyheter som kommer.
Amen!

Ja visst, det hade varit bättre ordval. Jag ser ju också att det inte står Rolex på den. Intressant hur alla känner behov av att attackera min åsikt efter att jag konstaterat att vi tycker olika och inte behöver diskutera det.

Håller med om att det finns fina klockor här som hämtat lagomt med inspiration. När det kommer till den ovan, och ännu värre exempel innan, tycker jag det är sorgligt att man rättfärdigar klockan med att den inte är en definitionsmässig varumärkesförfalskning. Jag tycker inte att det är ok att man helt kopierar varenda detalj på en klocka utom texten på tavlan, och i vissa fall typ färgen på tavlan eller andra små detaljer. Att man kan sälja produkter utan att själv presenterar något kreativt tycker jag är synd. Synd att folk köper och rättfärdigar med att de satte dit annan logga.

Men som sagt, det kommer nog inte bli någon sansad diskussion, så jag konstaterar helt enkelt att jag nog gör bäst i att lämna denna diskussion.

Antalet individer som aldrig läst definitionen av "kopia" är skrämmande högt

FB_IMG_1553591307432.jpg

Frågar mig själv detsamma. Ett ninja-inhopp med svärdet draget i första meningen känns som ett mycket märkligt beteende. Ett kamikaze-uppdrag dömt att misslyckas.

Skall jaga vara helt ärlig så har jag lite svårt att se att det är en kopia faktiskt, det skiljer ganska mycket mellan klockorna. Boett, länk, färgsättning etc. Det dem har gemensamt är triangeln och 3-6-9 tavla. Jag tycker att det är en riktigt bra hommage och inte en kopia.

Önskar som fan att jag kunde knipa en men med mikrotrådsklockan som hägrar blir det svårt. Håller tummarna att två av mina nuvarande blir sålda iallafall så jag kan lägga vantarna på en av dem.
D41F660F-154A-4D2F-8E22-609D22D3BE71.jpeg
58A3B4F8-633C-44B9-9A45-F09AEBD7D4CB.jpeg
0E99F4CF-105A-4CE5-AEF8-8F9E6D07575C.jpeg

Borealis Adraga pre-order startar kommande torsdag eller fredag! Stay tuned!

FB_IMG_1563155209356.jpg

Skall jaga vara helt ärlig så har jag lite svårt att se att det är en kopia faktiskt, det skiljer ganska mycket mellan klockorna. Boett, länk, färgsättning etc. Det dem har gemensamt är triangeln och 3-6-9 tavla. Jag tycker att det är en riktigt bra hommage och inte en kopia.

Önskar som fan att jag kunde knipa en men med mikrotrådsklockan som hägrar blir det svårt. Håller tummarna att två av mina nuvarande blir sålda iallafall så jag kan lägga vantarna på en av dem.
D41F660F-154A-4D2F-8E22-609D22D3BE71.jpeg
58A3B4F8-633C-44B9-9A45-F09AEBD7D4CB.jpeg
0E99F4CF-105A-4CE5-AEF8-8F9E6D07575C.jpeg

Nu hade ju klockan ovan också Rolexvisare? Jämfört med en lite äldre på jubilee är de ju nästan identiska bortsett från färg och logga?
64063201.jpg

Har faktiskt svårt att försatt du inte tycker de är lika.

Ja visst, det hade varit bättre ordval. Jag ser ju också att det inte står Rolex på den. Intressant hur alla känner behov av att attackera min åsikt efter att jag konstaterat att vi tycker olika och inte behöver diskutera det.

Håller med om att det finns fina klockor här som hämtat lagomt med inspiration. När det kommer till den ovan, och ännu värre exempel innan, tycker jag det är sorgligt att man rättfärdigar klockan med att den inte är en definitionsmässig varumärkesförfalskning. Jag tycker inte att det är ok att man helt kopierar varenda detalj på en klocka utom texten på tavlan, och i vissa fall typ färgen på tavlan eller andra små detaljer. Att man kan sälja produkter utan att själv presenterar något kreativt tycker jag är synd. Synd att folk köper och rättfärdigar med att de satte dit annan logga.

Men som sagt, det kommer nog inte bli någon sansad diskussion, så jag konstaterar helt enkelt att jag nog gör bäst i att lämna denna diskussion.

Tyvärr så var det inte det du gjorde, läs gärna om din post för i ditt sätt att utrycka dig så lämnar du ingen plats för diskussion. Det jag kunde utläsa ur din post är att endast din åsikt är giltig och alla andra som tycker om denna klocka och inte anser det vara en kopia har fel.

Detta är ett alldeles utmärkt sätt att dela sin åsikt utan att för dess skull väcka anstöt

Nu hade ju klockan ovan också Rolexvisare? Jämfört med en lite äldre på jubilee är de ju nästan identiska bortsett från färg och logga?
64063201.jpg

Har faktiskt svårt att försatt du inte tycker de är lika.
Jag håller med dig till 100% här. Med det sagt så har jag inget emot homager även om de ibland kan vara väldigt lika originalet. Det finns två sidor av myntet och det ena är att någon skamlöst utnyttjar någon annans design, det andra är att någon ser till att vi vanliga dödliga har råd att köpa en klocka med den designen. Jag har själv en Smiths Everest som uppenbarligen är inspirerad av Rolex 1016. Självklart hade jag velat ha originalet men med tanke på att de kostar mellan 130' - 370' så ligger de något utanför min budget. Om jag då kan få en klocka som, för mig, är good enough för 3' så...
LRM_EXPORT_969437443681021_20190707_221650664.jpeg

Det blir lite ännu jobbigare när vissa hyllade modeller är sprungna från riktiga illegala varumärkeskopior. Finns roliga nya klockor från små producenter men dessa kopior smutsar ner tråden rejält. Hade kunnat vara riktigt intressant annars. Dock ingen mening att skriva den åsikten här då det är gruppmobbningsmentalitet här och avviker man från vissas åsikt hör man inte hemma här.

Håller helt med :) Mitt sätt att påverka är att gilla, dela och prata om de mikros jag gillar, det är det enda trevliga jag kan göra för att putta tråden åt ett håll som jag personligen uppskattar och är intresserad av :) Det, och att lägga in en "Steinhart är usch"-bild var 24e frame i alla bioreklamer. :p ;)

Tillbaka
Topp