• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Hej Som jag nämnde i Squale tråden har GMT priset sprungit iväg. Med dagens kurs. 7191 :- + moms 8990 :- .
Jag skulle nog gå lös på en Steinhart annars. Det som är fördelen är att de håller till i Tyskland med service och garantier. Sedan är priset 4000:- kr lägre.

Det enda jag vill påminna om är Steinharts raka bandhorn som skapat många diskussioner. Nedan är några bilder som visar på skillnaden. Squales boett påminner mer om Tudor och andra välkända tillverkares boetter.

Sedan har du Squales ökänt stora krona som retar många också : )

Steinhart GMT. lånad bild.
1.JPG

Steinhart GMT. lånad bild.
2.JPG

Squale den övre.
keywest-13.png

keywest-9.png
Stämmer med vinkeln på luggarna på Steinharten. På min smala arm blir det en "brytning" när länken går ner. Med ett nato eller annat band märks det nog mindre. L2L är 50mm lite knappt. Dock sitter klockan skönt och känns inte för stor. P bilden försöker jag förstärka effekten så mycket det går.
IMG_20180617_203737_0.jpg

Nu är det dags för en ny klocka, hade egentligen siktet inställt på en Aqua Terra/Explorer typ av klocka, men kan inte hitta något vettigt till rätt pris.
Så därför får det bli en vintage-style klocka, fast ny såklart.
Jag har 3 alternativ:
1. Evant Decodiver.
Denna tilltalar mig enormt, nästan lite Genta över den med sina vinklar. Det går också emot mina tidigare krav på en ny klocka, nämligen ingen länk. Men detta kommer jag lösa genom att inhandla mig en stadig mesh-länk (och odla mustash för den rätta looken)
EVANT%2BDecodiver%2B04.jpg

2. Squale 30 Atmos Tropic GMT Cermaica.
En homage fast ändå inte, färgspelet är ju helt fantastiskt. Och Squale gör kvalikativa klockor, inget snack om saken. Och denna är ju inget undantag. Tyvärr 21mm luggar men kanske inte gör så mkt då den gör sig bäst på länk ändå.
Squale30AtmosGMTVintageCeramicaL.jpg

3. Steinhart Ocean One vintage GMT.
Också en homage, också den som kanske är sist på listan. Men gillar den ändå. Gör sig så sjukt bra på nato. Jag kommer aldrig ha råd med orginalet så denna är ju det närmaste jag kommer.
o1v-gmt_2017_1kx1k_06.1512744190.jpg

Är det någon som ägt/äger dessa och kan ge mig input? Eller så kanske någon bara har lust att ge mig sin åsikt.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av klockorna men Squalen var ju fantastisk.
I min bok hade den fått första platsen av de tre.
Fasen att man har så små handleder själv....

Nu är det dags för en ny klocka, hade egentligen siktet inställt på en Aqua Terra/Explorer typ av klocka, men kan inte hitta något vettigt till rätt pris.
Jag har 3 alternativ:
1. Evant Decodiver.
Denna tilltalar mig enormt, nästan lite Genta över den med sina vinklar. Det går också emot mina tidigare krav på en ny klocka, nämligen ingen länk. Men detta kommer jag lösa genom att inhandla mig en stadig mesh-länk (och odla mustash för den rätta looken)

En homage fast ändå inte, färgspelet är ju helt fantastiskt. Och Squale gör kvalikativa klockor, inget snack om saken. Och denna är ju inget undantag. Tyvärr 21mm luggar men kanske inte gör så mkt då den gör sig bäst på länk ändå.

Också en homage, också den som kanske är sist på listan. Men gillar den ändå. Gör sig så sjukt bra på nato. Jag kommer aldrig ha råd med orginalet så denna är ju det närmaste jag kommer.

Är det någon som ägt/äger dessa och kan ge mig input? Eller så kanske någon bara har lust att ge mig sin åsikt.
Den översta Evant Decodiver röstar jag på, fan så fin den är. Blir nog ännu coolare med meshen också

2 tillägg på det jag frågade om tidigare.
Evant'en är den som är mest olik dom jag har i klocklådan nu.
Jag har för tillfället dessa: Chr.Ward C60 LE, Borealis Bull Shark black, Oris Aquis (Hulquis), Seiko Padi, Dan Henry 1963, Orient Star Starseeker GMT, Seiko SNN233, Seiko MM300, SKX009.

Har ägt en massa mer, men då blir listan så lång om jag lägger till dessa.

Jag har 3 alternativ:
1. Evant Decodiver.

Jag tycker Squalen är lite ”för mycket” på något vis.
Roligast är nog Evanten men med riska att man tröttnar på den om det skulle vara jag som handlar.
Steinhart är bra grejer och med 180mm handled sitter den säkert fint. Modellen ser ganska stor ut på, troligtvis pga designen.
Jag har Steinharten men den har mer grön index än den på bilden. Jag skulle kunna avvara den om det känns intressant

Jag tycker Squalen är lite ”för mycket” på något vis.
Roligast är nog Evanten men med riska att man tröttnar på den om det skulle vara jag som handlar.
Steinhart är bra grejer och med 180mm handled sitter den säkert fint. Modellen ser ganska stor ut på, troligtvis pga designen.
Jag har Steinharten men den har mer grön index än den på bilden. Jag skulle kunna avvara den om det känns intressant
Hehe, jag tyckte tvärtom först. Att Squalen var "för lite" med sina relativt ljusa pastellfärger. Men ju mer jag tittar på den desto mer växer den :)
Och det stämmer att färgen är annorlunda på den Steinharten jag postade, den är den nya versionen med fake vintage lume. Och det är oxå den versionen jag gillar mest. Så tack för ditt erbjudande, det är verkligen uppskattat. Det är sånt som gör den här tråden allra bäst! Men jag får passa :)

32E37D8A-C058-45E8-917F-F801AAD35643.jpeg
EB06E60F-A334-4F23-8CB6-B9F91261E39B.jpeg

Ytterligare en bild på senaste köpet, Crepas L’ocean, här på länk. Ni ser inte fel, det är en medveten ”lucka” i länken på varje sida. Vet inte om jag gillar denna och andra detaljer ännu eller ej. Nu förväntar jag mig att ni säger vad ni tycker om den, behålla eller sälja vidare?
Den är ju superhärlig! Jag säger som de andra: behåll eller sälj till mig!
Var hittade du den och hur ser prisbilden ut?

Jag har 3 alternativ:
1. Evant Decodiver.

Squale! Fantastisk klocka!:)
squale1-jpg.750495
0513-jpg.536465
img-jpg.580096
0901-jpg.615034
squale4-jpg.750498
13200025615620170801261046-jpg.592485
0526-jpg.545669

492D2F48-0F8D-45A9-9703-9264A46E4E17.jpeg
Fan va de tar tid 874 dagar sen man tryckte på knappen :woot:

Grattis! det tog lite tid :p Jag "bröt" plasten på min idag efter en månads flip flop tankar. Lite drygt 1000 dagar var det för mig, augusti 2015. Behåller den tack vare att den kosta skjortan 3600:- bara i moms .... haha varsågod Löfven slit dem med hälsa. Förstår fortfarande inte hur de fick fram den summa....

Som sagt vänta 3 år och spendera 3ggr mer en vanligt för en homage : ) ibland gör man inte det bästa inköpen....
keywest-7.png

Andra orsaken är roulette datumet som gör att jag inta vill sälja.
keywest-38.png

Beställde då, men det är bara en gubbe som tillverkar dem i USA. Det kommer tillverkas 400 ex
https://www.mkiiwatches.com/

Hoppas de tar 1000 dagar tills jag får klockan bara för att ha de som minne :cigar: E8C08B83-3080-40AA-89C2-FE272846335C.jpeg
Då hänger jag med.
Får väl hoppas att det stämmer som man säger, den som väntar på något gott.....
Men den ser ju som sagt grymt trevlig ut på hemsidan och de bilder som ni la in här.

Grattis! det tog lite tid :p Jag "bröt" plasten på min idag efter en månads flip flop tankar. Lite drygt 1000 dagar var det för mig, augusti 2015. Behåller den tack vare att den kosta skjortan 3600:- bara i moms .... haha varsågod Löfven slit dem med hälsa. Förstår fortfarande inte hur de fick fram den summa....

Som sagt vänta 3 år och spendera 3ggr mer en vanligt för en homage : ) ibland gör man inte det bästa inköpen....
keywest-7.png

Andra orsaken är roulette datumet som gör att jag inta vill sälja.
keywest-38.png
Svinsnygg detalj med roulette datumet ( för mig ett nytt uttryck btw, cool att man lär sig nya grejer hela tiden ). Men du, hur fan kunde det bli 3600 kronor i moms?

Här kommer en bild på min CW som nu har ett par år på nacken. Är det någon som har koll på vad en service ligger på för en CW? När jag kollade med min lokala klockmaster så uppskattade han att en service skulle gå på 5500 - 6000kr. Jag tycker det låter lite väl högt för en service av ett ETA eller selitta verk, har jag fel här?

Bilagor

• C96D5EA2-BA84-4024-A238-73653479CA6D.jpeg
    C96D5EA2-BA84-4024-A238-73653479CA6D.jpeg
    172.9 KB · Visningar: 2
Här kommer en bild på min CW som nu har ett par år på nacken. Är det någon som har koll på vad en service ligger på för en CW? När jag kollade med min lokala klockmaster så uppskattade han att en service skulle gå på 5500 - 6000kr. Jag tycker det låter lite väl högt för en service av ett ETA eller selitta verk, har jag fel här?
Har senaste året drygt servat några klockor hos erkända, erfarna urmakare med butik och då kostar det mellan 2800 kr och 3800 kr vill jag minnas för klockor med ETA verk i: ett Oris damur med ett Oris 561 verk baserat på ett ETA 2671, nån longines med ett L619.2 verk som är ett ETA 2892-2 och en glycine airman med ett ETA 2893-2 verk (det dyraste då det har en GMT). Ser har jag låtit helrenovera en conny -67 som kostade över 6000 kr men då skickades det till Omega och de har nåt standardpris och inkluderade byte av visare, glas mm.

Har senaste året drygt servat några klockor hos erkända, erfarna urmakare med butik och då kostar det mellan 2800 kr och 3800 kr vill jag minnas för klockor med ETA verk i: ett Oris damur med ett Oris 561 verk baserat på ett ETA 2671, nån longines med ett L619.2 verk som är ett ETA 2892-2 och en glycine airman med ett ETA 2893-2 verk (det dyraste då det har en GMT). Ser har jag låtit helrenovera en conny -67 som kostade över 6000 kr men då skickades det till Omega och de har nåt standardpris och inkluderade byte av visare, glas mm.

Tack för ditt svar och då var det som jag trodde att han försöker blåsa mig helt enkelt. Jag får leta upp någon urmakare som verkar seriös istället eller kolla upp vad en service hos CW kostar.

Någon som har ett 24 mm gummiband som bara ligger och skräpar? Helst mörkblått eller svart men annat kan funka också.
Inboxa mig, köper gärna det

Tillbaka
Topp