• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Rizzie

Patek
2-Faktor
Fick bli Steinhart denna vackra höstmorgon.
IMG_20181018_100711_064.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sluta sabba mina poänger!!! :D
Ok visst det funkar kanske mindre med (inte ecozilla i 40mm kanske). Summa summarum stort, smått. Allt har sin charm på sitt sätt för egen del iaf.

Vad är det för klocka på bilden? Vilken härlig profil :cigar:
Jag tror egentligen inte att just vintagefaktorn har någon betydelse här angående tjocklek. Jag tycker mig se klocka efter klocka som lider av att ha hög vattentäthet. Har inte hanterat alla dessa microtillverkare som läggs upp här men tex Planet Ocean är på tok för tjock för sitt eget bästa. Förstör den klockan för mig. Problemet är att vi oftast inte får känna på de lite tuffare uren med sämre täthet/tunnare boetter idag. Om man gör en klocka i 42 mm eller större kan de klara sig rätt bra även idag men många är svårt tjocka. Lite OT men har en Omega Recife 120m som är tunn, eller iaf upplevs så, och det kan vara en riktigt trevlig egenskap även på dykarur.

Vintageuret ovan var nog en Sandoz Typhoon 1000m. Verkligen en helt sjuk profil.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Riktigt ball. Hur är dom första intrycken?
Grymt positiva!
Den bärs väldigt väl och bekvämt, dess tunnhet (12mm? tror jag) gör att den enkelt glider under skjortan.
Appliceringen av Lumen på index är krispigt och hela boetten har en grym stil men snygga detaljer.

Fått många positiva kommentarer idag på jobbet, vilket också en babyblå klocka kanske ger, iom att den sticker ut lite.
Skall ta mig tid och skriva en längre review framöver, men mitt i stundande flyttprocess så dröjer några dagar.

Har väl tre minimala detaljer att kommentera, men som absolut inte känns farligt med tanke på prislappen.
Nyansen på Lumen hos visarna skiljer sig något ifrån index. (dem är lite vitare)
Kronan skulle gärna få vara typ 1mm mindre i utstick, jag upplever den nog precis något för utstickande från kronskydden.
På mitt exemplar så är mitt synintryck att de två index vid kl12, inte är helt i linje höjdmässigt. (men dock parallella vilket nog är viktigare).
Datum skivan är nog inte helt i linje utan lite vänsterorienterad i förhållande till öppningen, vilket märks tydligast från 20 och uppåt. Helt klar inte så enkelt vid så liten öppning.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Grymt positiva!
Den bärs väldigt väl och bekvämt, dess tunnhet (12mm? tror jag) gör att den enkelt glider under skjortan.
Appliceringen av Lumen på index är krispigt och hela boetten har en grym stil men snygga detaljer.

Fått många positiva kommentarer idag på jobbet, vilket också en babyblå klocka kanske ger, iom att den sticker ut lite.
Skall ta mig tid och skriva en längre review framöver, men mitt i stundande flyttprocess så dröjer några dagar.

Har väl tre minimala detaljer att kommentera, men som absolut inte känns farligt med tanke på prislappen.
Nyansen på Lumen hos visarna skiljer sig något ifrån index. (dem är lite vitare)
Kronan skulle gärna få vara typ 1mm mindre i utstick, jag upplever den nog precis något för utstickande från kronskydden.
På mitt exemplar så är mitt synintryck att de två index vid kl12, inte är helt i linje höjdmässigt. (men dock parallella vilket nog är viktigare).
Datum skivan är nog inte helt i linje utan lite vänsterorienterad i förhållande till öppningen, vilket märks tydligast från 20 och uppåt. Helt klar inte så enkelt vid så liten öppning.
Vilken size har denna fina klockan?
 

Aegis

Breitling
Grymt positiva!
Den bärs väldigt väl och bekvämt, dess tunnhet (12mm? tror jag) gör att den enkelt glider under skjortan.
Appliceringen av Lumen på index är krispigt och hela boetten har en grym stil men snygga detaljer.

Fått många positiva kommentarer idag på jobbet, vilket också en babyblå klocka kanske ger, iom att den sticker ut lite.
Skall ta mig tid och skriva en längre review framöver, men mitt i stundande flyttprocess så dröjer några dagar.

Har väl tre minimala detaljer att kommentera, men som absolut inte känns farligt med tanke på prislappen.
Nyansen på Lumen hos visarna skiljer sig något ifrån index. (dem är lite vitare)
Kronan skulle gärna få vara typ 1mm mindre i utstick, jag upplever den nog precis något för utstickande från kronskydden.
På mitt exemplar så är mitt synintryck att de två index vid kl12, inte är helt i linje höjdmässigt. (men dock parallella vilket nog är viktigare).
Datum skivan är nog inte helt i linje utan lite vänsterorienterad i förhållande till öppningen, vilket märks tydligast från 20 och uppåt. Helt klar inte så enkelt vid så liten öppning.
Sett många med olika höjd på "12an" av tredje generationen på Watchuseek.
Även hört där att ETAn ska låta mycket från rotorn, är det något du märker?
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Den är jätte snygg! Jag håller med att kronan kunde veta mindre. Den digger in i handleden om banden inte matcher perfekt för mig. Intressant att se bilder efter den 20e. Jag noterade att 1 i 17 är perfekt parralel till fönstret.
Får helt enkelt dela med mig av någon mer bil imorgon. Jo men precis som du säger så är den parallell och fin själva trycket som är lite lite transiellt felplacerat bara.

Sett många med olika höjd på "12an" av tredje generationen på Watchuseek.
Även hört där att ETAn ska låta mycket från rotorn, är det något du märker?
Aha lite trist, men kan tänka mig att han kanske har fått lite bråttom ifall det är större volym än vanligt... Vem vet, är inte mycket, men detaljsynar man så...
Inte tänkt alls på att den skulle låta, så i det vardagliga inga problem alls från min sida. =)

Beställde du din direkt från Jason?
Hörde att Forasec endast kom med gröna fodral...
Jo men precis. Kände ändå att det skulle vara roligare att handla direkt. Sedan om det är lönsamt eller ej vet i f-n.
Personligen skulle jag tycka det vore lite skoj om han gjort så att det skiljer i något hänseende vart dem är köpta via. Men trodde mest det var kopplat till att match tavelfärgen. =)
 

Kanadicken

Panerai
Får helt enkelt dela med mig av någon mer bil imorgon. Jo men precis som du säger så är den parallell och fin själva trycket som är lite lite transiellt felplacerat bara.


Aha lite trist, men kan tänka mig att han kanske har fått lite bråttom ifall det är större volym än vanligt... Vem vet, är inte mycket, men detaljsynar man så...
Inte tänkt alls på att den skulle låta, så i det vardagliga inga problem alls från min sida. =)


Jo men precis. Kände ändå att det skulle vara roligare att handla direkt. Sedan om det är lönsamt eller ej vet i f-n.
Personligen skulle jag tycka det vore lite skoj om han gjort så att det skiljer i något hänseende vart dem är köpta via. Men trodde mest det var kopplat till att match tavelfärgen. =)
I read through the WUS forum and only saw one comment about the 12 indexes, but maybe I was skimming.
I did read though that it's a different typeface and that the pastel date wheel better matches the watch face now.
From what I've read Jason is good to deal with and aims for a happy customer so most likely if you get in touch with him he can sort you out some how.
I saw a couple comments about rotor noise, I guess that's as much an ETA thing as a helios thing. I don't find mine makes an unusual amount of noise.
 
Topp