• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fräckt! Nu blev jag också sugen. Funderar dock över vad de menar med storlek på länk (S/M/L/XL)? o_O

Får man en kortare länk om man väljer S eller menar de bara att de kortar den till vad de tror skulle passa någon som är en generell storlek S? Väldigt förvirrande.
Tror du citerade fel där :)

Inte alls, jag var inte medveten om att den hade svepande/flytande sekundvisare förrän du påpekade det. Det är väldigt läckert men tyvärr även väldigt sällsynt. :)
Ah :) Tycker jag med, men var inte helt hundra säker på att Concordian hade ett sånt verk. Passade ju bra att fråga när det dök upp en hör i tråden. Jag har kikat på den, var ju inte så blodigt dyr heller. Hur det funkar med banden har jag ingen aning om.

@Flysnapper Sveper sekundvisaren och hur funkade det när man väljer storlek på bandet? ;)

Ah :) Tycker jag med, men var inte helt hundra säker på att Concordian hade ett sånt verk. Passade ju bra att fråga när det dök upp en hör i tråden. Jag har kikat på den, var ju inte så blodigt dyr heller. Hur det funkar med banden har jag ingen aning om.

@Flysnapper Sveper sekundvisaren och hur funkade det när man väljer storlek på bandet? ;)
De menar förmodligen att de kortar länken men frågan är om man får med de extra länkbitarna. Annat vore konstigt men man vet ju aldrig.

Det är dessutom rätt stora spann så man lär justera längden själv oavsett. Det kanske är lika bra att ta XL och korta själv istället.
Measure your wrist using a tape metre or string.

Find your bracelet size with the information below:

Less than 170 mm: S

170-190 mm: M

190-210 mm: L

Greater than 210 mm: XL

Halloj!

Ja, den sveper sig fram. Kanske inte lika seamless som mina automatiska ur, men nära inpå. Gällande storlek på länk så fick jag aldrig det valet när jag beställde, det måste vara något som tillkommit nu. Får man kanske fler länkbitar om man väljer större? Ytterst oklart!

E3ED8201-A7BF-43CF-94D7-C4F9D3F285E6.png

Får man kanske fler länkbitar om man väljer större? Ytterst oklart!

E3ED8201-A7BF-43CF-94D7-C4F9D3F285E6.png
Ja, jag tolkar det som det även om det verkar märkligt. De anger ju ändå spann så jag tolkat det som att man får med bitar upp till 17/19/21/21+cm beroende på val. Kanske ett sätt att spara in några kronor?

Jag skulle i alla fall ta XL så att man slipper sitta där med skägget i brevlådan. Även om S-M räcker för mig är det inte säkert att det gör det för en eventuell andrahandsköpare.

Förresten, jag minns att den var på tapeten för ett par veckor sen så jag antar att det tar ett par veckor att få hem?

Jag köpte den på pre-order så det tog ca 2 månader. Men nu är den ju lanserad, så torde få rätt fort. Såg att den svarta var slutsåld redan!
Märkligt. Från huvudmenyn står det att den ska gå att beställa men när man väl klickar sig in på produkten står det att den har utgått och aldrig kommer att komma in i lager igen. Trots detta går det dock att genomföra beställning.

Detta gäller varianten på länk, den på canvas eller vad det nu är listas bara som slutsåld. Den större modellen på 40mm med bezel listas också som slutsåld men verkar inte ens finnas att beställa på länk trots att det visas i produktbilderna? Väldigt rörigt och dessutom är mycket av texten på franska även om man väljer engelska som språk.

Det kan vara så enkelt som att canvasbandet är slut och att hemsidan därför listar alla varianter som går att få på canvas som slutsålda. Jag antar att man fick både canvas och länk till samma pris om man förbokade?

Senast ändrad:
Det här blir bara märkligare och märkligare. Nu finns modellen med svart tavla och länk inte kvar på hemsidan trots att den fanns där för tio minuter sedan? Sista exet/exen kanske precis tog slut men det är fortfarande konstigt att produkten då skulle försvinna från hemsidan när andra slutsålda modeller fortfarande ligger kvar.

Meccaniche Veneziane har strulat till det ordentligt. Är över en månad sen med leverans och nu vid montering så upptäcker dom att ETAverken dom skulle ha i är gamla och går dåligt - därför väljer man att sätta i Selita istället. Man fick även en extra gift i form av oyster bracelet men det har inte motsvarat förväntningarna så istället skickar man med ett extra läderband.

Känns som det är mycket fel och ser man inte fram emot att ta emot klockan lika mycket. Hoppas deras QC är ok så att klockan håller standard.

Meccaniche Veneziane har strulat till det ordentligt. Är över en månad sen med leverans och nu vid montering så upptäcker dom att ETAverken dom skulle ha i är gamla och går dåligt - därför väljer man att sätta i Selita istället. Man fick även en extra gift i form av oyster bracelet men det har inte motsvarat förväntningarna så istället skickar man med ett extra läderband.

Känns som det är mycket fel och ser man inte fram emot att ta emot klockan lika mycket. Hoppas deras QC är ok så att klockan håller standard.
Det positiva i kråksången är väl ändå att dom försöker kompensera för sina tillkortakommanden?

• Like
Reactions: M26
Det är positivt, detta är nog stressigt för dom och jag betalade extra för jubilee så oyster gör inte så mycket för mig men tycker det varit lite väl med stök. Sånt man får räkna med dock på kickstarter kampanjer :)
Menade såklart inte att du inte har rätt att vara irriterad. Utan att dom till skillnad från många andra iaf verkar känna ansvar.

Det låter snarare som en dålig bortförklaring för att dölja andra (finansiella?) problem. Jag har då aldrig hört talas om att verk skulle gå dåligt för att de legat på hyllan ett par månader. Det är ändå ETA vi talar om och ett modernt ETA-verk lär inte försämras nämnvärt av att ligga i något år. De kanske lovade mer än man kunde leverera?

Det låter snarare som en dålig bortförklaring för att dölja andra (finansiella?) problem. Jag har då aldrig hört talas om att verk skulle gå dåligt för att de legat på hyllan ett par månader. Det är ändå ETA vi talar om och ett modernt ETA-verk lär inte försämras nämnvärt av att ligga i något år. De kanske lovade mer än man kunde leverera?

Dom förklara då det varit en sån enorm efterfrågan så har dom fått tag på ETAverk som var över något år gammalt. Gammalt lager alltså som inte har underhållits. Dom påstår även dock att dom får betala 20% mer för selita vilket jag är osäker på... hoppas klockan kommer snart iaf, så får ni se en bild :)

Japp.. orkar inte riktigt med dem atm. Funderar på att kräva refund, enlig kickstarter reglerna. Ska sova på saken, känns som att det inte bara är en sak som gått fel....

Funderar på att testa brons i sommar. Ett material jag egentligen ogillat starkt tidigare, men fått upp intresset för.

Spinnakers Croft verkar kul, men visst är detta stål och inte brons? Patinering är alltså uteslutet?

87E1E94A-7315-4A0D-AE88-E599CE01AA28.jpeg

Funderar på att testa brons i sommar. Ett material jag egentligen ogillat starkt tidigare, men fått upp intresset för.

Spinnakers Croft verkar kul, men visst är detta stål och inte brons? Patinering är alltså uteslutet?

87E1E94A-7315-4A0D-AE88-E599CE01AA28.jpeg
Yes det stämmer att den är i stål och inte patineras vad jag kan tänka mig åtminstone.

Senaste uppdateringen från Ventus Northstar. Kommer att komma på tropic gummi, horween-läder paketerat i klockrulle och träbox. Dessutom kommer en av följande modeller läggas till modeller som går att välja efter kampanjen slutar (omröstning pågår just nu, nr 4 leder).

09c3e98505a9851c740b02a0747ae2b2_original.png

Gällande Charlie Paris Concordia så drog jag inte några paralleller alls till Tudors Black Bay. Det är en modell som jag har varit totalt ointresserad av och aldrig förstått hypen kring men nu när jag jämför dem ser jag så klart att de är väldigt lika och att det troligtvis är där man hämtat mycket inspiration.

Det är lustigt hur små detaljer kan göra sådan skillnad. Till och med nu när jag ser dem sida vid sida och inser dess likheter tilltalas jag av den ena samtidigt som jag anser den andra vara trist och på gränsen till ful...

image(4).png

Senaste uppdateringen från Ventus Northstar. Kommer att komma på tropic gummi, horween-läder paketerat i klockrulle och träbox. Dessutom kommer en av följande modeller läggas till modeller som går att välja efter kampanjen slutar (omröstning pågår just nu, nr 4 leder).

09c3e98505a9851c740b02a0747ae2b2_original.png

Jag röstade på nr 4 men full lume leder nu. Tycker nr 4 är riktigt bra och hoppas på den!

Vad har ni era Mako på för band? Jag provade länken direkt när jag fick hem den men upptäckte rätt omgående att den är närmast livsfarlig med sitt sylvassa spänne och bara efter någon timme åkte länken av då jag lyckats rispa både sambo och soffa...

Jag slängde på den på ett brunt gammalt nato och tycker att färgerna gjorde sig riktigt bra tillsammans. Hur gör ni andra? Kör ni på origonallänken eller använder ni läder, gummi eller kanske någon eftermarknadslänk?

20190407_123626.jpg

Vad har ni era Mako på för band? Jag provade länken direkt när jag fick hem den men upptäckte rätt omgående att den är närmast livsfarlig med sitt sylvassa spänne och bara efter någon timme åkte länken av då jag lyckats rispa både sambo och soffa...

Jag slängde på den på ett brunt gammalt nato och tycker att färgerna gjorde sig riktigt bra tillsammans. Hur gör ni andra? Kör ni på origonallänken eller använder ni läder, gummi eller kanske någon eftermarknadslänk?

20190407_123626.jpg
Jag tycker den sitter riktigt bra på tropic-gummit som den kommer på :) Annars är nog något honungsfärgat snyggt mot det gröna!

Tillbaka
Topp