• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

v0n

Pandion
2-Faktor
Serica, har ni snackat om dem på sistone, riktigt grymma :banghead:

Jag vill ha en 5303 men avvaktar till de löst problemet på riktigt. Jag tror att problemet är att de ha en automatare som används som en manuell klocka av de flesta som oss, dvs den stannar och så måste man skruva ut/in kronan bra mycket fler gånger än vad herr ingenjör på Soprod hade tänkt. Feltänk absolut, men det är min teori till att de inte bryr sig om att fixa detta bättre. Yema hade samma problem med hacking på sin första inhouse MPB1000 (heter den så?) som jag har i min bronsare, men det struntar jag i för jag vet hur jag ska hantera kronan.
Ming och Omega är de ur som haft knasiga verk som inte riktigt fungerat som de borde så Soprod är ju i bra sällskap i alla fall. Ming uppfattades ju också som hyfsat dryga ;)
Serica? Nä har jag aldrig hört talas om...franskt va? 🤔

Närå, klart att all finmekanik kan strula, det var egentligen inte alls det som var min poäng egentligen. Du vet ju att även jag diggar koola frassar 😊
 

Baramats

Guld
2-Faktor
"Jag tror att problemet är att de ha en automatare som används som en manuell klocka av de flesta som oss, dvs den stannar och så måste man skruva ut/in kronan bra mycket fler gånger än vad herr ingenjör på Soprod hade tänkt."....... Nja, nog mer än så. Det är definitivt något småknas med konstruktionen, för små toleranser inåt i kronan eller whatever som gör att rörelsen och lägena blir så odistinkta. Sen som sagt en smaksak hur problematiskt man upplever det. Vintagefolk är ju vana vid lite olika feeling i kronor och att man behöver lite fingertoppskänsla men det ska naturligtvis inte vara så på en helt modern klocka (Vostok undantaget).

Serica? Nä har jag aldrig hört talas om...franskt va? 🤔

Närå, klart att all finmekanik kan strula, det var egentligen inte alls det som var min poäng egentligen. Du vet ju att även jag diggar koola frassar 😊
Jag håller ju med om er kritik på det ena och det andra, jag säger inte emot. Men jag tar inte bort Serica med Soprod från min lista från intressanta märken som vissa andra verkar göra om man läser kommentarer. Men jag tror aldrig dessa som kommenterar högljutt på YT tänkte köpa klockan i fråga ändå.
Du @v0n har ju alltid haft Soprod som nemesis och haft rätt i det. Däremot är ju det manuella verket som sitter i 4512 helt problemfritt och jag hoppas det är samma sak med Soprods GMT. Det är möjligt att det sitter en STP-11 i min 4512.
 

Smooth Operator

Guld
2-Faktor
Oljefylld liten Lorus från tidigare idag. Har visst blivit en luftbubbla men går nog att leva med 😄
gDeFuUS.jpg

@Smooth Operator , Pierce Brosnan? 👇🏼🤔
7SojUld.jpg

FaqxNG0.jpg
Pierce v0n Brosnan! The noble art of free diving!
Go 4 it. Looks GR8! 👍👍
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Jag håller ju med om er kritik på det ena och det andra, jag säger inte emot. Men jag tar inte bort Serica med Soprod från min lista från intressanta märken som vissa andra verkar göra om man läser kommentarer. Men jag tror aldrig dessa som kommenterar högljutt på YT tänkte köpa klockan i fråga ändå.
Du @v0n har ju alltid haft Soprod som nemesis och haft rätt i det. Däremot är ju det manuella verket som sitter i 4512 helt problemfritt och jag hoppas det är samma sak med Soprods GMT. Det är möjligt att det sitter en STP-11 i min 4512.
För att till fullo beskriva hur allvarligt jag ser på kronproblemet så kanske jag ska säga att jag satt upp mig på notis-listan hos Serica för när den andra batchen av blåa 5303-3 kommer. :)
 

BjornAgain

Silver
2-Faktor
Serica, har ni snackat om dem på sistone, riktigt grymma :banghead:

Jag vill ha en 5303 men avvaktar till de löst problemet på riktigt. Jag tror att problemet är att de ha en automatare som används som en manuell klocka av de flesta som oss, dvs den stannar och så måste man skruva ut/in kronan bra mycket fler gånger än vad herr ingenjör på Soprod hade tänkt. Feltänk absolut, men det är min teori till att de inte bryr sig om att fixa detta bättre. Yema hade samma problem med hacking på sin första inhouse MPB1000 (heter den så?) som jag har i min bronsare, men det struntar jag i för jag vet hur jag ska hantera kronan.
Ming och Omega är de ur som haft knasiga verk som inte riktigt fungerat som de borde så Soprod är ju i bra sällskap i alla fall. Ming uppfattades ju också som hyfsat dryga ;)
Jag tror nog vi i forumet har en ganska bra pejl på hur kronor funkar och det är nog så att dom som köper en Serica i allmänhet förmodligen är rutinerade klockköpare. Det är inte direkt ett märke man snubblar över helt abrupt i TV-reklamen. Problemet Serica hade med kronan var något som dök upp direkt, inget som slets fram över tid. Det mest konstiga vara väl att de inte själva märkte det innan de började skicka ut dem.

Jag tycker inte heller ni som läser ska avskriva dem helt, men ett litet varningsfinger tycker jag det definitivt ska viftas med avseende 5303 om det är så att folk fortfarande får exemplar som har det här problemet i den senaste batchen. Om det är så att Serica erbjuder en pengarna tillbaka garanti - no questions asked - så är det kanske inget problem. Strängt taget kanske nuvarande fjärrköpslagar redan har det där intäkt - med en veckas returrätt eller hur det nu funkar.
 

M.L.

Diamant
2-Faktor
Ni som har lite längre erfarenhet av Formex Essence 39, vad är era tankar? Fumé-tavlan är för jäkla fin!
Jag har haft min i drygt ett år nu. Fortfarande väldigt nöjd!🙂 Gillar ju formen på boetten och dégradé-tavlan, som varierar mellan brun och grå beroende på ljusförhållandena, är helt fantastisk. Bra kvalitetskänsla och trevligt med snabbmikrojustering av länken.
Lite bilder för att bilder alltid är bättre...:snaphappy:
20220621_125303-an-jpg.2083224
_fx-jpg.2082461
20220130_132813-mm-jpg.1978121
20211023_093625-mm-jpg.1903575
 

KandreasF

Guld
2-Faktor
Jag har haft min i drygt ett år nu. Fortfarande väldigt nöjd!🙂 Gillar ju formen på boetten och dégradé-tavlan, som varierar mellan brun och grå beroende på ljusförhållandena, är helt fantastisk. Bra kvalitetskänsla och trevligt med snabbmikrojustering av länken.
Lite bilder för att bilder alltid är bättre...:snaphappy:
20220621_125303-an-jpg.2083224
_fx-jpg.2082461
20220130_132813-mm-jpg.1978121
20211023_093625-mm-jpg.1903575
Strålande! Tack för ditt svar och bilderna. Hur är tidhållningen?

Ska vi ta prisdiskussion i pm😉
 

essGunnar

Guld
2-Faktor
Jag tror nog vi i forumet har en ganska bra pejl på hur kronor funkar och det är nog så att dom som köper en Serica i allmänhet förmodligen är rutinerade klockköpare. Det är inte direkt ett märke man snubblar över helt abrupt i TV-reklamen. Problemet Serica hade med kronan var något som dök upp direkt, inget som slets fram över tid. Det mest konstiga vara väl att de inte själva märkte det innan de började skicka ut dem.

Jag tycker inte heller ni som läser ska avskriva dem helt, men ett litet varningsfinger tycker jag det definitivt ska viftas med avseende 5303 om det är så att folk fortfarande får exemplar som har det här problemet i den senaste batchen. Om det är så att Serica erbjuder en pengarna tillbaka garanti - no questions asked - så är det kanske inget problem. Strängt taget kanske nuvarande fjärrköpslagar redan har det där intäkt - med en veckas returrätt eller hur det nu funkar.
Ingen gör väl så i verkligheten för det ser för osnyggt ut rent marknadsföringsmässigt men eftersom det är ett litet personligt företag skulle jag kunna tänka mig att man lade in en disclaimer i produktinfon på köpsidan typ "Newtonverket i denna 5303 har stundtals en känsla i hanteringen av kronan som inte faller alla i smaken. Detta har ingen avgörande påverkan på funktionen men om du skulle känna att du är en av de som störs av detta så har du möjligheten att returnera klockan och få en full återbetalning."
 

rambo_amadeus

Guld
2-Faktor
Haha, jag skulle nog inte hålla det för otroligt. I den takt jag flippar lär det komma förr snarare än senare ;) Ibland hittar man dock guldkorn som håller sig kvar längre än vad som är hälsosamt :D:D


Vågar nästan inte ta fram dom efter gårdagens påhopp :angel:
IMG_20200708_181317.jpg
IMG_20200708_181350.jpg
IMG_20200708_181403.jpg
IMG_20200708_182005.jpg
IMG_20200708_182014.jpg
IMG_20200708_182022.jpg
IMG_20200708_182042.jpg
IMG_20200708_181328.jpg
IMG_20200708_181335.jpg
IMG_20200708_182221.jpg
IMG_20200708_181834.jpg
IMG_20200708_181840.jpg
IMG_20200708_181849.jpg
IMG_20200708_181703.jpg
IMG_20200708_181715.jpg
IMG_20200708_181732.jpg
IMG_20200708_181753.jpg
IMG_20200708_181915.jpg
IMG_20200708_182105.jpg
IMG_20200708_182125.jpg
IMG_20200708_182147.jpg
IMG_20200708_182302.jpg
Är grymt sugen att hitta något "affordable" i 18k guld. Finns det något alls där ute? @M26 Squales är klockrena. Har du kvar dem?
 
  • Love
Reactions: M26
Topp