• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa vs Laco

erow

Patek
2-Faktor
Efter att varit sugen på en Stowa under en längre tid tog jag tag i det och gjorde en beställning igår 😁

Det blev en 36mm, manuell, solid baksida, utan datum och logga.
Nu återstår bara väntan på leverans
fliegeruhr_36_hand_1300.jpg
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Efter att varit sugen på en Stowa under en längre tid tog jag tag i det och gjorde en beställning igår 😁

Det blev en 36mm, manuell, solid baksida, utan datum och logga.
Nu återstår bara väntan på leverans
fliegeruhr_36_hand_1300.jpg
Snyggt! Går i tankar på samma fast 41mm, vad fick du för leveranstid?

/Jazze
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Efter att varit sugen på en Stowa under en längre tid tog jag tag i det och gjorde en beställning igår 😁

Det blev en 36mm, manuell, solid baksida, utan datum och logga.
Nu återstår bara väntan på leverans
fliegeruhr_36_hand_1300.jpg
Härligt! Tänkte själv beställa en så fort jag lyckats få iväg lite klockor ur lådan som inte används.
Har dom sagt ungefär hur lång tid det kommer ta till dess att man får den?
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Finns det någon mer ordentlig tråd för dessa tillverkare förresten? Finns kanske inte underlag för en tråd endast för Stowa eller Laco men finns ju en uppsjö tyska märken med ganska liknande stil. Tråden om Sinn är ju ganska het till exempel.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Finns det någon mer ordentlig tråd för dessa tillverkare förresten? Finns kanske inte underlag för en tråd endast för Stowa eller Laco men finns ju en uppsjö tyska märken med ganska liknande stil. Tråden om Sinn är ju ganska het till exempel.
Det borde finnas underlag för en bra"tysk tråd" med alla fina tillverkare. Sedan finns ju en del märkestrådar som Sinn, Nomos, Guinand mfl så kanske läge för en Stowa tråd!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kul att det blir fler Stowa ägare. Jag var haft min Marine 36 något år nu och den kommer stanna! Fantastiskt fin klocka rent utförande mässigt och fast boetten är samma skulle jag absolut kunna komplettera med en flieger 36a.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Efter att varit sugen på en Stowa under en längre tid tog jag tag i det och gjorde en beställning igår 😁

Det blev en 36mm, manuell, solid baksida, utan datum och logga.
Nu återstår bara väntan på leverans
fliegeruhr_36_hand_1300.jpg
Kul! Bra val! Recension när den kommit? ;)

@Les_Grossman Finns en Stowa-tråd som dock har en lite märklig trådstart. Tror den heter nåt i stil med "Stowa marscherar in"

@MrJazze Känner så med. Jag föredrar mindre klockor och även om de bärs stort skulle jag nog vilja ha 40mm på just fliegern. Därför jag är mer inne på en 36mm marine classic.
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Kul! Bra val! Recension när den kommit? ;)

@Les_Grossman Finns en Stowa-tråd som dock har en lite märklig trådstart. Tror den heter nåt i stil med "Stowa marscherar in"

@MrJazze Känner så med. Jag föredrar mindre klockor och även om de bärs stort skulle jag nog vilja ha 40mm på just fliegern. Därför jag är mer inne på en 36mm marine classic.
Hittade den nu, var ju ett tag sen någon skrev något i den🦖
 

erow

Patek
2-Faktor
Jag velade väldigt länge angående storleken. Får se när den kommer om jag valde rätt eller om jag som många är inne på skulle gått större...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Kul! Bra val! Recension när den kommit? ;)

@Les_Grossman Finns en Stowa-tråd som dock har en lite märklig trådstart. Tror den heter nåt i stil med "Stowa marscherar in"

@MrJazze Känner så med. Jag föredrar mindre klockor och även om de bärs stort skulle jag nog vilja ha 40mm på just fliegern. Därför jag är mer inne på en 36mm marine classic.
Bjuder på ett par bilder på Marine 36. Ruskigt trevlig klocka. Tyvärr sällan som man lyckas fånga dom blå visarna då det ofta sammanfaller med reflektioner i tavlan.
IMG_20191017_123843.jpg
IMG_20191223_193057.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag vet också att om man skriver till Stowa och frågar så kan man få boetten helborstad. Väljer man tex detta i kombination med siffer index och datum så har man ju en lite mindre dressig variant.
 
Senast ändrad:

G-force

Omega
Jag har nedan fliegeruhr typ A från Laco som heter Salzburg. En ovanlig modell i 36 mm som utgått sen några år. När jag köpte min stod det mellan Laco och Stowa som jag upplever hyffsat jämförbara. För mig föll det på praktiska kompromissen med länk, även om det såklart inte har någon som helst anknytning till originalet.
PXL_20210626_143510346.jpg
 

Jonteh

Cartier
Jag har nedan fliegeruhr typ A från Laco som heter Salzburg. En ovanlig modell i 36 mm som utgått sen några år. När jag köpte min stod det mellan Laco och Stowa som jag upplever hyffsat jämförbara. För mig föll det på praktiska kompromissen med länk, även om det såklart inte har någon som helst anknytning till originalet.
PXL_20210626_143510346.jpg
Vilken vacker pjäs 😍 riktigt snygg och stilren.
 

Flash77

Omega
Tjena!

Ger mig in tråden lite avslappnat såhär en fredag eftermiddag, då jag själv går i fliegertankar och är nyfiken på vad ni tycker om denna sköning från Laco?

1625236938745.png


Förpatinerad och med vad som ser ut att vara raka bandhorn, kan absolut avskräcka många men vad fasen, jag tänker att till ett par härjade boots, slita jeans å en fräsch tischa - kanske ett par RayBan pilot och en svart-röd Kawasaki GPZ900R - så måste borde den ju kunna få vem som helst att platsa i Top Gun. :cool:
Till och med en medelålders tvåbarnsfarsa med ett lyte och dålig hållning. :angel:

Tänk om Stowa kunde göra en likande....
Närmast i nuläget kommer kanske deras Flieger Bronze Vintage Baumuster "B".
Med lite bronspatina på den så bör den ju också se kunna se ganska "(h)ärgad" ut.

1625237479587.png


Vilken är bäst och vad smäller högst? Look eller brand/byggkvalitet?

En fortsatt go fredag önskas!
/Flash
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tjena!

Ger mig in tråden lite avslappnat såhär en fredag eftermiddag, då jag själv går i fliegertankar och är nyfiken på vad ni tycker om denna sköning från Laco?

1625236938745.png


Förpatinerad och med vad som ser ut att vara raka bandhorn, kan absolut avskräcka många men vad fasen, jag tänker att till ett par härjade boots, slita jeans å en fräsch tischa - kanske ett par RayBan pilot och en svart-röd Kawasaki GPZ900R - så måste borde den ju kunna få vem som helst att platsa i Top Gun. :cool:
Till och med en medelålders tvåbarnsfarsa med ett lyte och dålig hållning. :angel:

Tänk om Stowa kunde göra en likande....
Närmast i nuläget kommer kanske deras Flieger Bronze Vintage Baumuster "B".
Med lite bronspatina på den så bör den ju också se kunna se ganska "(h)ärgad" ut.

1625237479587.png


Vilken är bäst och vad smäller högst? Look eller brand/byggkvalitet?

En fortsatt go fredag önskas!
/Flash


Vad grundar du det på att Laco skulle ha sämre byggkvalitet än Stowa? Har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra sida vid sida vilket vore intressant men ser ingen anledning till att det skulle vara så. Vore förvånande, om man jämför motsvarande modeller vill säga. Har en känsla av marknadsföring och en del hype är inblandat. Laco är även de en av de ursprungliga för klocktypen.

Gillar Lacos boetter bättre vad gäller ytfinish och form. Har som kanske nämnts för ett bra tag sedan funderat på det och kommit fram till att jag skulle välja Laco bl.a pga det. De ser mer "autentiska" ut i mina ögon. Men det är tycke och smak vad man föredrar.
Klockorna på bilden tycker jag ser bra ut, väljer den översta. Om priset är berättigat vete dock katten... många tusenlappar för fejkpatinan på Lacon.
 
Senast ändrad:

Flash77

Omega
Tjena URsinne,
Inte har väl jag påstått att Stowa har bättre byggkvalitet. Möjligen att jag kanske hade fördragit Stowan ( primärt då jag tror att jag skulle få svårt att bära upp Lacon med dess raka bandhorn på mina runda, taniga handleder! 😅
I övrigt så delar vi alltså uppfattningen att Lacon är nice! 😊
Sedan är min uppfattning att det verkar som om många fördrar Stowa över Laco - varför är för mig okänt!
Mvh / Flash
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tjena URsinne,
Inte har väl jag påstått att Stowa har bättre byggkvalitetMöjligen att jag kanske hade fördragit Stowan ( primärt då jag tror att jag skulle få svårt att bära upp Lacon med dess raka bandhorn på mina runda, taniga handleder! 😅
I övrigt så delar vi alltså uppfattningen att Lacon är nice! 😊
Sedan är min uppfattning att det verkar som om många fördrar Stowa över Laco - varför är för mig okänt!
Mvh / Flash

Ok, tänkte du kanske sett nån jämförelse eller nåt när du ställde byggkvalitet kontra look.

Erbstuchen är verkligen fräck (vete farao hur man gör prickarna över u)
 

Rulle

Audemars
Vad grundar du det på att Laco skulle ha sämre byggkvalitet än Stowa? Har tyvärr inte haft möjlighet att jämföra sida vid sida vilket vore intressant men ser ingen anledning till att det skulle vara så. Vore förvånande, om man jämför motsvarande modeller vill säga. Har en känsla av marknadsföring och en del hype är inblandat. Laco är även de en av de ursprungliga för klocktypen.

Gillar Lacos boetter bättre vad gäller ytfinish och form. Har som kanske nämnts för ett bra tag sedan funderat på det och kommit fram till att jag skulle välja Laco bl.a pga det. De ser mer "autentiska" ut i mina ögon. Men det är tycke och smak vad man föredrar.
Klockorna på bilden tycker jag ser bra ut, väljer den översta. Om priset är berättigat vete dock katten... många tusenlappar för fejkpatinan på Lacon.
Har besökt en del butiker i bland annat tyskland som säljer laco och deras displayer är i klass med invicta tycker jag på nåt sätt och det drar ner mitt intryck av märket!


Gillar stowa, gillar deras valmöjligheter och den personliga kontakten
Jörg schauer som äger stowa är en riktigt duktig urmakare som bland annat gjort en klocka där han satte in ett patekverk i klockan haha
vet dock ej om det var sanktionerat utav patek eller ej
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Grubblar över en Laco Stuttgart Pro och även en Stowa Flieger 36, lutar mest åt Laco då den klarar 200m jämfört med 50m på Stowa, hur ska man tänka? Laco är även billigare och det är även samma verk i båda. Många säger att Stowa har bättre kvalité, men samtidigt kan inte Laco vara så mycket sämre? Klurigt.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Grubblar över en Laco Stuttgart Pro och även en Stowa Flieger 36, lutar mest åt Laco då den klarar 200m jämfört med 50m på Stowa, hur ska man tänka? Laco är även billigare och det är även samma verk i båda. Många säger att Stowa har bättre kvalité, men samtidigt kan inte Laco vara så mycket sämre? Klurigt.
Har väl skrivits om det förut men det jämförs ju Lacos lågprisserie med Stowas dyrare serie av de som inte ens vet att det finns serier i motsvarande prisklass. det klart det blir rykten på nätet om att Stowa skulle vara "bättre" då. Tror inte det är någon kvalitetsskillnad alls, varför skulle det? Tavlorna på Laco exempelvis ser fantastiskt fina ut, åtminstone på de serier som motsvarar Stowas. Dessutom har de inte höjt priset nämnvärt på länge vad jag sett.

Själv är jag förtjust i deras original-serie med blästrad boett med de raka kompromisslösa bandhornen. I mitt tycke den coolaste fliegern men är naturligtvis en smaksak. Har varit ¨på väg att skaffa en men aldrig blivit av tyvärr. Alltid kommit andra klockor emellan. Som nu exempelvis.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Grubblar över en Laco Stuttgart Pro och även en Stowa Flieger 36, lutar mest åt Laco då den klarar 200m jämfört med 50m på Stowa, hur ska man tänka? Laco är även billigare och det är även samma verk i båda. Många säger att Stowa har bättre kvalité, men samtidigt kan inte Laco vara så mycket sämre? Klurigt.
Har aldrig hållit i en Laco men båda mina Stowa jag haft har hållit närmast perfekt utförande. Det är ju visserligen relativt enkla tavlor men graden av perfektion under lupp har varit jämförbar med de GS och Citizen Cronomasters jag äger/ägt. Klart bättre än min 116200 tex. Jag tvivlar på att Laco håller motsvarande nivå. Det har jag inte fått intryck av när jag läst om dom i andra sammanhang. Säkert helt OK dock. Vad gäller Stowa väljer du ju själv om du vill ha top grade vilket du såklart vill eller manuell (som håller motsvarande top för automaten.) 200m wr anser jag för egen del är rätt ointressant på den här typen av klocka och vill man verkligen bada med den förutsätter det ju nästan också något annat än läderband. Hursomhelst skulle jag inte vara rädd att bada med Stowan även om jag aldrig gör det. Ergo.... kör på Stowan!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Grubblar över en Laco Stuttgart Pro och även en Stowa Flieger 36, lutar mest åt Laco då den klarar 200m jämfört med 50m på Stowa, hur ska man tänka? Laco är även billigare och det är även samma verk i båda. Många säger att Stowa har bättre kvalité, men samtidigt kan inte Laco vara så mycket sämre? Klurigt.
Har aldrig hållit i en Laco men båda mina Stowa jag haft har hållit närmast perfekt utförande. Det är ju visserligen relativt enkla tavlor men graden av perfektion under lupp har varit jämförbar med de GS och Citizen Cronomasters jag äger/ägt. Klart bättre än min 116200 tex. Jag tvivlar på att Laco håller motsvarande nivå. Det har jag inte fått intryck av när jag läst om dom i andra sammanhang. Säkert helt OK dock. Vad gäller Stowa väljer du ju själv om du vill ha top grade vilket du såklart vill eller manuell (som håller motsvarande top för automaten.) 200m wr anser jag för egen del är rätt ointressant på den här typen av klocka och vill man verkligen bada med den förutsätter det ju nästan också något annat än läderband. Hursomhelst skulle jag inte vara rädd att bada med Stowan även om jag aldrig gör det. Ergo.... kör på Stowan
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Upptäckte precis Lacos Pro serie.
Uppskattar att man kan få den på länk samt 20 atm.
Gillade boettformen och att glasringen såg lite bredare ut än de som är mer trogna originalet.
 
Topp