Håller helt med, men vilken bandbredd skulle du vilja ha? Hur ser det ut med en 36mm klocka och 20mm armband?
20 mm skulle inte se osymmetriskt ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Håller helt med, men vilken bandbredd skulle du vilja ha? Hur ser det ut med en 36mm klocka och 20mm armband?
Kloka resonemangJag har varit i dom banorna exakt och vänt. Men... Tanken om att en Flieger måste vara stor tycker jag du kan släppa. Det är nog mest ett hjärnspöke. Isf skall dom ju vara gigantiskt stora typ 55mm eller vad dom nu var. Det är man ju knappast intresserad av och om den då är 36 eller 40 spelar väl ingen historisk roll. Däremot är utseende, bärbarhet och känsla viktigt och om du (som jag) gillar lite mindre ur kan jag (16,5 runt armen) nästan garantera att du kommer gilla storleken. Den känns klart större än min DJ36a tex och den känns i sig inte för liten. Nu har ju jag en Marine 36 som är vit så den känns kanske ytterligare ett snäpp större av det men när jag väl rycker tofsen på en svart Flieger så blir det garanterat en 36a gör min del. Sedan är det absolut inga fel att gå på 40 om man mest har stora dykare och gillar stora ur.
Jag tycker att det ska vara stort med fliegers. Marine skulle jag inte ta i 40 dock. Båda lär ju bäras större pga. lång lug to lug och mycket tavla.Hörni, @yonsson har med sitt ivrigt påhejande av Stowa även lett ner mig i träsket. Jag tänkte lura av honom hans nuvarande klocka men vid närmare eftertanke funderar jag på om 40mm flieger kommer se ut som ett dasslock på min 17cm handled. Jag har bara små klockor. Därmed har jag hamnat i ett dilemma. 40mm kommer förmodligen bli för stort och något jag nog inte kommer trivas med. 36mm skulle därmed säkerligen bli bra. MEN, är det någon mer än jag som har i tankarna att ett flygarur SKA vara stort? Jag har alltså hamnat i ett moment 22. Någon med input gärna...
Ja, exakt. Finns mycket större utbud av band i 20mm. För mig med mina 18cm handleder var det ett enkelt val med 40mm-boetten. De är ju väldigt lätta och tunna.Jag resonerar liknande som er, men stör mig lite på att Stowa valt 18 mm bandbredd på 36 mm:an. Varför varför varför?![]()
Grattis! Hur lång tid tog det att ta hem den och vilket verk fick du?Verkligen nöjd över att jag tog mig i kragen och äntligen beställde denna
![]()
Tackar! Fick Sellita men ser det inte då det är solid baksida. Pga baksidan tog det 5 veckor, skulle annars tagit 2-3 veckor. Riktigt nöjd och nu väntar vi på april så den kan användasGrattis! Hur lång tid tog det att ta hem den och vilket verk fick du?
Solid baksida vill man ha! Om man får välja.Tackar! Fick Sellita men ser det inte då det är solid baksida. Pga baksidan tog det 5 veckor, skulle annars tagit 2-3 veckor. Riktigt nöjd och nu väntar vi på april så den kan användas![]()
Jag förstår hur du känner, små detaljer man inte riktigt kan släppa trots att man är nöjdSolid baksida vill man ha! Om man får välja.- Är lite sugen på no date, no logo, solid baksida och gravyr på sidan av boetten. Men är så jäkla nöjd så kommer liksom inte till skott.
Vilken lättnad att du inte sågar modellen en timme efter att jag beställt en likadanEfter ha ägt min Marine Classic 36 ett tag nu, kan jag bara hålla med om att jag sa vid första anblicken.
Klockan spelar verkligen i en helt annan liga än liknande klockor för samma pris!
Urtavlans benvita färg kommer verkligen till liv när den möter solljus och ser ut att passa en klocka med en extra nolla på prislappen hehe. Även urgröpningen för sekundvisaren skapar en tredimensionell effekt när den får lite ljus på sig. Summa summarum är urtavlan på denna klocka helt underbar!
En annan sak som står ut när det kommer till det rätta ljuset är händerna, när solen prickar rätt så tar dom blåa händerna över showen, jävlar så bra alltså!
Det sista jag vill highlighta med Marine Classic 36 är storleken och själva urverket. Med sina 36mm boett och 44,6mm lug-to-lug bärs klockan perfekt för mina 16mm vrister. Den bärs större än vad pappret säger, då det är väldigt mycket tavla och lite bezel men den känns ändå väldigt nätt och väldigt klassisk i sin storlek, två tummar upp!
Att klockan är handdragen och inte automatisk kan ses som något negativt för vissa, men då jag personligen föredrar att själv få dra upp den klockan jag ska använda den dagen, så älskar jag att dom valde att inte sätta ett automatiskt verk i den. Utöver detta så hjälper det även till att hålla klockans höjd nere på 8,5mm, vilket i samband med dom böjda bandhornen gör att klockas passform är riktigt bra.
![]()
På tal om urverket har jag inga som helst klagomål, Peseux 7001 är en riktig klassiker och har varit med förr så att säga! Urverket dras upp helt sjukt smidigt, och jämför jag det med resten av mina handdragna klockor(Speedy FOIS, Baltic Bicompax 002) så är Stowan sjukt mycket smidigare att dra upp!
Så jag är som ni ser väldigt nöjd med klockan! För 10000 svenska riksdaler så har jag svårt att tro att det finns något bättre i denna kategori av klockor, men då är jag väldigt partisk då jag fortfarande är i smekmånaden med min Stowa
![]()
![]()
Haha, det skulle inte vara det roligaste nejVilken lättnad att du inte sågar modellen en timme efter att jag beställt en likadan
Men det var å andra sidan inte ett dugg orolig förkul läsning, ser fram emot leveransen ännu mer nu!
Tack för den bilden du! Får en att drömma om gamla, enklare tider!Vet inte hur stora Stowa var i Sverige förr men här en bild från Åhlens ur Örebro, se affischen i bakgrunden. Riktigt mysig inredning f.ö.![]()
Jag förstår exakt hur du tänker där, och kan bara tipsa om att hålla i kortet tills du verkligen är 100% säker på vad du vill ha/ hittar något som känns 100% rätt!De släpper en ny flieger snart. Med silverboett! Alltså 925 Sterling silver. Även kronan i silver. Tyvärr 42mm. Mer info på fredag verkar det som.
Jag har fortfarande inte beställt någon modell... Har sån sjuk beslutsångest. Hade de haft marine small seconds med peseux-verket med romerska siffror eller en grå verus som funnits tidigare så hade det blivit beställning på dessa. Rädd för att beställa nåt och känna att någonting fattas. Särskilt på en made by order klocka som inte har så bra andrahandsvärde.
Precis 36mm. Hann bara använda klockan 4 dagar innan det blev mars, men då tänkte jag aldrig på att kronan skulle ligga emot och störa
Haha, marschen ja! Samma här. Okej gott. Är som sagt grymt sugen på en.Precis 36mm. Hann bara använda klockan 4 dagar innan det blev mars, men då tänkte jag aldrig på att kronan skulle ligga emot och störa![]()
Det var då märkligt...Jag har alltid klockan på högern, så inga problem här.
SpännandeSom TS kände jag mig obligerad att köpa en. Så nu är det gjort. Verus utan datum. Blir en lååång väntan nu.
Bad om solitt baklock, få se vad de säger om tiden. Tar det 3v extra vett sjutton om jag orkar vänta extra för det särskilt när det kostar extra. Mitt behöver ju blästras så borde ju ta en del extra tid då. Tänkte att jag beställer och får det gjort först och främst.
Vad har ni fått med för leveransbolag förresten? DHL eller fedex? Hem eller ombud?
Kul! Jag är inte riktigt påläst... Vad skiljer egentligen classic flieger och versus?Som TS kände jag mig obligerad att köpa en. Så nu är det gjort. Verus utan datum. Blir en lååång väntan nu.
Bad om solitt baklock, få se vad de säger om tiden. Tar det 3v extra vett sjutton om jag orkar vänta extra för det särskilt när det kostar extra. Mitt behöver ju blästras så borde ju ta en del extra tid då. Tänkte att jag beställer och får det gjort först och främst.
Vad har ni fått med för leveransbolag förresten? DHL eller fedex? Hem eller ombud?
Jämför nu bara med den klassiska Classic nu då det finns lite olika. Men den vanligaste classic är ju "originalet" som baseras på klockorna från andra världskriget. Med blånerade visare.Kul! Jag är inte riktigt påläst... Vad skiljer egentligen classic flieger och versus?
Tack för bra info.Jämför nu bara med den klassiska Classic nu då det finns lite olika. Men den vanligaste classic är ju "originalet" som baseras på klockorna från andra världskriget. Med blånerade visare.
Boetterna är exakt likadana från början, samma storlek (fast verus finns inte i 36mm) likadana kronor osv. Men classic är borstad, verus är glasblästrad.
Verus är en mer "modern" variant men som fortfarande har en stark koppling till originalet. Större siffror, inga blånerade visare och med BGW9 lume som får det vita på tavlan att se mer klart vitt ut och så lyser det såklart i annan färg än den på classic. Urverket är samma fast verus finns i den billigare varianten som inte är dekorerat lika mycket osv.
Så same same but different kort sagt.
![]()
Deras fliegers ligger högt på önskelistan här också. Ser råa och enkla ut på ett snyggt sätt. Och sjukt snygga armband dessutom.Tycker Stowa förtjänar en egen tråd. Finns några som är lite röriga men här kör vi en enbart dedikerad till Stowa.
Lång historia kort: Stowa är en tysk tillverkare som bildades i Tyskland 1927 av Walter Storz. Namnet Stowa kommer från hans namn, man tar första två bokstäverna i efternamnet och första två i förnamnet. De är främst kända för sina bauhaus, marin och framförallt pilotklockor.
De var tillsammans med IWC, Wempe, Laco och A. Lange & Söhne de "original 5" som tillverkade pilotklockor (fliegers) till luftwaffe. Så kallade A-uhr och B-uhr vars design blivit klassisk och populär. Originalen var 55mm, med tydlig tavla och stor krona så de blev enkla för stridspiloterna att använda.
I slutet av andra världskriget bombar de allierade sönder Stowas fabrik i Pforzheim. När Nazityskland fallit bygger Stowa upp en ny fabrik och fortsätter tillverka klockor och har gjort sedan dess. Idag ligger högkvarteret i Engelsbrand och CEO är Jörg Schauer som äger rättigheterna till märket som han tog över från Werner Storz (Walters son) och jag tycker han har väldigt intressant design på sina klockor kallade "Schauer watches" som är ett märke inom Stowa.
Har jag en Stowa? Nej. Varför startar jag ens en tråd då? Jo det kan ju verka märkligt när jag inte ens äger en. Men jag gillar deras design väldigt mycket och har länge planerat att köpa en. Kollar ofta deras hemsida och kollar vad nytt som har släppts. Vill gärna se mer tankar kring märket (och bilder!) Hade bestämt mig för en Marine Classic 36mm med romerska siffror och utan datum. Men sen hittade jag deras Marine 36mm med arabiska siffror och small seconds. Men vill ju ha en flieger också! Så svårt att välja.
Stowa har många modeller i olika storlekar. Exempelvis finns de vanliga Marine och Fliegers i 36 och 40mm. På många kan man välja automatiskt eller manuell, med eller utan datum, med eller utan logo och de graverar in text på rotor och annat om så önskas på många modeller. Tyvärr säljs bara klockorna direkt från deras hemsida stowa.de. Om jag förstått det rätt tillverkas de på beställning och tar därför några veckor att få hem klocka därifrån. Så tyvärr svårt att prova olika modeller. Även det en anledning till att jag inte köpt en än.
Nä nu orkar jag inte skriva mer. Postar lite bilder på olika klockor och så får ni som äger eller ägt en Stowa posta massa bilder och skriva vad ni vill om märket
Fliegers:
![]()
Bauhaus:
![]()
Marine:
![]()
Dykare:![]()
Schauer:![]()