• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Studentpresent: budget kring 20.000:-

Chrisse

Patek
2-Faktor
Denna då, föreslagen tidigare, grym klocka

aqaqamur.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns massa bra tips i den här tråden.

Omega Speedmaster
Longines Legend
Longines Hydroconquest
Tudor Black bay
Rolex Datejust
Oris dykare
Seiko marinemaster

Sedan har Omega några trevliga klockor i din budget begagnat..
Planet Ocean
Seamaster 300. 2254.50.00


Det är en fin klocka, men kanske inget jag skulle rekommendera till en student, då är Tag'n mer ungdomlig enl. mig.

Med tanke på att han tänkt behålla klockan, så känns det som en bättre idé att köpa något ganska tidlöst, snarare än ungdomligt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
När jag började kolla runt på klockor (runt 18-19 år) så lockades jag också av Th. Det avtog ganska snabbt efter att jag hade upptäckt andra märken med mycket mer personlighet. Tag har ju säkert bra kvalle men för mig är dom ganska själslösa. Hade nog hellre köpt en schysst dykare från en microdykare i dagsläget än en aquaracer.

Vad vill jag ha sagt med detta? Ta din tid! Åk runt, kläm och känn på klockor, läs på lite. Kanske skulle kunna börja med en simplare klocka som går att flippa och sedan verkligen hitta något du kommer att gilla länge lite senare.

Vet dock inte hur viktigt det är att öppna studentpresenten på just studenten. För mig så hade fundsen pch vetskapen att jag ska få jaga klocka framöver varit hur bra som helst :D
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Varför så mycket skitsnack om Tag Heuer? Långt ifrån en favorit, men så fruktansvärda är dom väl ändå inte? Jag gillade deras nysläpp på årets Basel.
 

Sputniq

Panerai
Tack så mycket för alla tips och feedback!

Många har tipsat om en begagnad DJ, tyvärr så är inte riktigt det min smak.

Ang begagnat så är jag som sagt öppen för det, men i med att det är föräldrarna som styr detta så är inte internet ett alternativ, utan det skulle vara om man kunde träffa säljaren i person, vilket nog skulle bli svårt att få till med många av förslagen (exempelvis IWC och liknande).

Vissa förslag, exempelvis Tudor, verkar heller inte finnas i trakterna vilket gör det svårt att känna på den innan ett ev. köp. Heritage Diver är ett bra förslag, men lite väl dressad för min stil.

Jag håller även med om att Tag är en aning själlösa, men som första riktiga klocka nämner jag att det inte har riktigt samma betydelse. En klocka med själ behöver en större budget om jag vill handla nytt.

Jag märker att TH inte är det mest uppskattade av märken, men om vi bortser från deras inte helt genuina reklam och liknande, hur är märket rent kvalitémässigt? (Och då i synnerhet Aquaracern).

Någon som vet hur mycket Calibre 5 är modifierat? Hur stöttålig är klockan? Annat som kan vara bra att veta? :)

Hälsningar Sputniq
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tack så mycket för alla tips och feedback!

Många har tipsat om en begagnad DJ, tyvärr så är inte riktigt det min smak.

Ang begagnat så är jag som sagt öppen för det, men i med att det är föräldrarna som styr detta så är inte internet ett alternativ, utan det skulle vara om man kunde träffa säljaren i person, vilket nog skulle bli svårt att få till med många av förslagen (exempelvis IWC och liknande).

Vissa förslag, exempelvis Tudor, verkar heller inte finnas i trakterna vilket gör det svårt att känna på den innan ett ev. köp. Heritage Diver är ett bra förslag, men lite väl dressad för min stil.

Jag håller även med om att Tag är en aning själlösa, men som första riktiga klocka nämner jag att det inte har riktigt samma betydelse. En klocka med själ behöver en större budget om jag vill handla nytt.

Jag märker att TH inte är det mest uppskattade av märken, men om vi bortser från deras inte helt genuina reklam och liknande, hur är märket rent kvalitémässigt? (Och då i synnerhet Aquaracern).

Någon som vet hur mycket Calibre 5 är modifierat? Hur stöttålig är klockan? Annat som kan vara bra att veta? :)

Hälsningar Sputniq

Hur länge har du tittat på klockor?

Jag tog studenten för några år sedan, och min smak har förändrats radikalt sedan dess.
Självklart ska du inte köpa något du verkligen inte gillar, men till viss del är det bra att använda hjärnan vid ett såpass stort köp.

Du får SÅ mycket mer klocka om du köper en begagnad Planet Ocean eller liknande. Kolla pantbanker, kaplans etc. Där kan dina föräldrar handla via nätet och vara lugna.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tror att en ny Aquaracer kommer klara av din behov av vattentålighet och stötsäkerhet.

Anledningen till att TH inte får så mkt kärlek här beror nog på olika saker, så som faktumet att de primärt kör på modifierade urverk från ETA samt har haft lite si och så kvalitet på vissa klockor jmf med priset de tar.

Vidare så slog de sig för bröstet rätt hårt för ett tag sen och visade upp "sitt" nya urverk, som visade sig vara en kopia av ett seiko (?) urverk. Detta med reservartion för att jag kan ha glömt detaljerna kring denna historia (finns säkert nån som har en rolig länk på detta)

Vidare tror jag att många klocknördar här föredrar gamla Heure-klockor snarare än de nya Tag Heuer-klockorna...
 

Sputniq

Panerai
Hur länge har du tittat på klockor?

Jag tog studenten för några år sedan, och min smak har förändrats radikalt sedan dess.
Självklart ska du inte köpa något du verkligen inte gillar, men till viss del är det bra att använda hjärnan vid ett såpass stort köp.

Du får SÅ mycket mer klocka om du köper en begagnad Planet Ocean eller liknande. Kolla pantbanker, kaplans etc. Där kan dina föräldrar handla via nätet och vara lugna.

Har seriöst kollat på klockor i minst ett år, och innan dess fanns ett intresse utan att jag läste speciellt mycket, mer kollade bilder osv. Som jag skrev i trådstarten så är Bremont Supermarine drömklockan, och det har den varit i nästan ett år.

Kan ta en sväng på pantbanken någon dag, men om vi för resonemangets skulle säger att jag inte hittar något där, vad rekommenderas då? Kollade nyss på kaplans utan att hitta något riktigt fynd. På tradera däremot fanns det ett potentiellt objekt, men risken finns att den kommer gå om min budget i slutändan.

Mvh
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vidare så slog de sig för bröstet rätt hårt för ett tag sen och visade upp "sitt" nya urverk, som visade sig vara en kopia av ett seiko (?) urverk. Detta med reservartion för att jag kan ha glömt detaljerna kring denna historia (finns säkert nån som har en rolig länk på detta)
Du menar 1887 kalibern som i själva verket är en modifierad Seiko kaliber?
 

Sputniq

Panerai
Tror att en ny Aquaracer kommer klara av din behov av vattentålighet och stötsäkerhet.

Anledningen till att TH inte får så mkt kärlek här beror nog på olika saker, så som faktumet att de primärt kör på modifierade urverk från ETA samt har haft lite si och så kvalitet på vissa klockor jmf med priset de tar.

Vidare så slog de sig för bröstet rätt hårt för ett tag sen och visade upp "sitt" nya urverk, som visade sig vara en kopia av ett seiko (?) urverk. Detta med reservartion för att jag kan ha glömt detaljerna kring denna historia (finns säkert nån som har en rolig länk på detta)

Vidare tror jag att många klocknördar här föredrar gamla Heure-klockor snarare än de nya Tag Heuer-klockorna...

Okej, tack för svar :)

Dom kör ju på "sin" Calibre 5, som är ett ETA 2824-2. Bra urverk i sig vad jag förstått, men inte speciellt personligt då det är massproducerat. Ingen som vet hur mycket dom modifierar det, mer än att byta rotorn?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tycker också TH får lite väl mycket skit.
Dj tycker inte är ett bra val, inget jag skulle bada med.

Köp en Tudor BB alt iwc aquatimer typ Zeds

Alt den Tag du vill ha, köp det du vill ha och inte vad alla andra vill ha.
 

Sputniq

Panerai
Jag tycker också TH får lite väl mycket skit.
Dj tycker inte är ett bra val, inget jag skulle bada med.

Köp en Tudor BB alt iwc aquatimer typ Zeds

Alt den Tag du vill ha, köp det du vill ha och inte vad alla andra vill ha.

Har faktiskt aldrig kollat in Tudor, men måste säga att både Black Bay och Pelagos var riktigt schyssta! Pelagos låg en bra bit över budget, men Black Bay var inom räckhåll. Någon som lite snabbt vet vad det är för urverk i denna?

Hur mycket kan man pruta ner en klocka förresten? En vän köpte nyligen en Omega (ny) vilken de fick ner 10% på, är det ungefär vad man kan räkna med?
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
De flesta här skulle, som du kanske märkt, inte välja TH:n, men trots vad alla skriver här så är den enda klockan som du faktiskt diskuterar just TH:n. Om det har varit såhär en längre tid så är det kanske läge att inse att du vill ha just den, och att ingen här på forumet kommer få dig att ändra dig. :)
 

Sputniq

Panerai
De flesta här skulle, som du kanske märkt, inte välja TH:n, men trots vad alla skriver här så är den enda klockan som du faktiskt diskuterar just TH:n. Om det har varit såhär en längre tid så är det kanske läge att inse att du vill ha just den, och att ingen här på forumet kommer få dig att ändra dig. :)

Haha, bra iakttagelse ;-)

Jag tycker att TH'n är schysst, det tycker jag. Men handen på hjärtat så diskuterar jag den mest för att den är så gott som mitt enda alternativ. Oris och Longines HC finns, men då gillar jag TH'n mera. Begagnade Omegor, över-budget-Tudor och begagnade rolexar utan garanti är i realiteten inga alternativ. Föräldrarna är kanske extra konservativa på just denna punkt, men näthandel när det kommer till just klockor kommer liksom aldrig hända. Och att hitta de klockorna som föreslås här inom en rimlig räckvidd är tyvärr svårt.

Det bästa tipset hittills verkar vara Tudor Black Bay, vilken jag helt klart ska läsa lite om. Men återigen, den ligger ~5000:- över budget (med läderband).

På tal om själ till klockor, så känns Tudor mer genuint än TH vid en kort anblick. :)
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om Hydroconquesten alltså är ett alternativ så är du kanske intresserad av den nya versionen: https://klocksnack.se/threads/vilken-är-egentligen-snyggast.6583/
Om du gillar kronografer så går ju faktiskt en sådan också in i budgeten.


Annars så är ju Longines legend divern dödlig på ett snyggt racing.

Edit: Annars kan du hänga lite på Köp och sälj och vänta tills ett sådant här läge dyker upp: https://klocksnack.se/threads/sÅld-omega-planet-ocean-2500-42mm.5048/#post-79185
 

Sputniq

Panerai
Om Hydroconquesten alltså är ett alternativ så är du kanske intresserad av den nya versionen: https://klocksnack.se/threads/vilken-är-egentligen-snyggast.6583/
Om du gillar kronografer så går ju faktiskt en sådan också in i budgeten.


Annars så är ju Longines legend divern dödlig på ett snyggt racing.

Edit: Annars kan du hänga lite på Köp och sälj och vänta tills ett sådant här läge dyker upp: https://klocksnack.se/threads/sÅld-omega-planet-ocean-2500-42mm.5048/#post-79185

Måste säga att den nya HC'n var ganska så tjusig! Konstigt att jag inte hittade den på officiella hemsidan? Hur som helst, tror ändå att TH'n, alternativt Tudorn (blev lite förälskad i Pelagosen :( ) är mer heta som alternativ.
 

Sputniq

Panerai
http://www.chrono24.com/en/search/i...dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list

Hur kan priserna variera mellan 3000 till 4000 $ (båda oanvända)? Hur som helst, där fanns flera säljare som sålde pelagos till drygt 20.000:-, mycket hett alternativ!

Hur säkert är chrono24 om man köper från exempelvis Italien? Givetvis från "trusted seller". Om det står "unworn" så antar jag att den är helt ny, utan någon tidigare ägare?

Ursäkta alla kanske dumma frågor, men någonstans måste man lära sig :)
 

POO

Panerai
c24 är som blocket, med trusted seller menas typ att säljarn inte har några klagomål i det senaste, en ganska osäker indikator mao. Det ligger en nästan ny här på KoS.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
http://www.chrono24.com/en/search/i...dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list

Hur kan priserna variera mellan 3000 till 4000 $ (båda oanvända)? Hur som helst, där fanns flera säljare som sålde pelagos till drygt 20.000:-, mycket hett alternativ!

Hur säkert är chrono24 om man köper från exempelvis Italien? Givetvis från "trusted seller". Om det står "unworn" så antar jag att den är helt ny, utan någon tidigare ägare?

Ursäkta alla kanske dumma frågor, men någonstans måste man lära sig :)

Om du gillar titan, så är Pelagosen ett mycket bra val.

Chrono24 i sig är inte säkert. Det är en sida likt blocket.
Trusted seller innebär ingenting.
Däremot har Premium seller lite innebörd.

Kolla alltid upp säljare innan du köper. Googla, sök på forum etc.
 
Topp