• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Back bitc.....
Grymt okul att börja om på "nytt" än en gång vid 40 års ålder....

20220319_094332.jpg
Tränar du i någon av Älvsjömässans hallar?!?:)

Kanske fel tråd men skulle uppskatta lite hjälp 😊 Har börjat gymma igen nu efter ett långt uppehåll. Kommer träna 3-4ggr i veckan, ca 1h per pass. Vilka muskelgrupper bör man kombinera? Och några man bör göra varje ggn?

Kanske fel tråd men skulle uppskatta lite hjälp 😊 Har börjat gymma igen nu efter ett långt uppehåll. Kommer träna 3-4ggr i veckan, ca 1h per pass. Vilka muskelgrupper bör man kombinera? Och några man bör göra varje ggn?
Här kommer några alternativ!

Push-Pull-Legs (PPL)
Push: Bröst, axlar, triceps
Pull: Rygg, biceps
Legs: Ben (+ mage)

Upper / Lower
Kör övrekropp varannan gång och ben varannan.

Fullbody
Har åtminstone för mig gett grymma resultat men slutar alltid med att jag struntar i benträningen ;)

Jag kör tre gånger i veckan nuförtiden och så här ser mitt schema ut:

Mån: Rygg & biceps
Ons: Ben & axlar
Fre: Bröst & triceps

Detta upplägg tycker jag funkar bäst, jag gillar inte att kombinera bröst och axlar om jag bara tränar igenom kroppen en gång per vecka. Kör jag 5-6 dagar i veckan så kör jag PPL så jag får variera mellan att börja med bröst eller axlar.

Tycker det är rätt fritt hur man kombinerar musklerna under ett pass men låt bendagen vara en dedikerad dag, för när man kört ben är gärna orken på låg nivå. Jag kör själv två överkroppspass + två bendagar /vecka.

Eller, kör ett helkroppspass en gång i veckan och en halv och helkropp pass = 3 pass

I början är det vettigt att träna lagom för att låta kroppen vänja sig. En övning per muskel, 3 set.

Edit ; om det är nån muskel som sackar kan man med fördel lägga den först i passet. T ex om ryggen sackar kör den först innan du går över till man breast.

Edit 2 : Så här ser mina pass ut på ett ungefär :

Överkropp :
Rygg : latsdrag 3 set, rodd 3 set
Bröst : Snedbänk eller sned-maskinpress 3 set, samt maskinpress 3 set
Baksida axlar : 3 set i maskin
Triceps : Dips i maskin, 3 set, triceps hiss, 2-3 set
Biceps : Curl i maskin eller hiss : 3-4 set, hammercurls 2 set

Ben :
Knäböj alt benpress eller knäböj i smithmaskin : 3-4 set
Benspark eller air squats med upphöjd häl eller motsvarande : 2-3 set
Lårcurl : 3 set
Axlar : axelpress eller axellyft 3 set
Mage : crunches i hiss med rep 3-4 set
(vader kör jag inte då jag fick ärva dem av min pappa. ;-P)

Slutar repetitionen när rörelsen går markant långsammare och nästa repetition riskerar påverka utförandet negativt.

Passen tar ungefär 1 h i anspråk

Senast ändrad:
Tycker det är rätt fritt hur man kombinerar musklerna under ett pass men låt bendagen vara en dedikerad dag, för när man kört ben är gärna orken på låg nivå. Jag kör själv två överkroppspass + två bendagar /vecka.

Eller, kör ett helkroppspass en gång i veckan och en halv och helkropp pass = 3 pass

I början är det vettigt att träna lagom för att låta kroppen vänja sig. En övning per muskel, 3 set.

Edit ; om det är nån muskel som sackar kan man med fördel lägga den först i passet. T ex om ryggen sackar kör den först innan du går över till man breast.
Önskar jag hade sån självdisciplin :D

Åsikter och tankar om mitt PPL-program? A och B efter varandra i sex dagar, en vilodag - rinse and repeat.

Mycket volym och relativt låga vikter för att hålla nere skaderisk .
DA6E9FD9-6E53-42DC-985D-E6B6D75FCA95.jpeg

501A3505-496D-4765-9148-98D445FC3CFD.jpeg

Tror du att det skulle underlätta med 3 dagar träning + 1 vila istället? Det blir en dag vila per vecka extra jämfört med idag.

O ja. Mer vila desto bättre. Skynda långsamt är #rule no.1.
Jag tränar ganska lite men det är på senare tid jag börjar märka mer resultat.
Men det är svårt. Jag älskar att träna och helst hade jag vilja träna varje dag.

@spammerstakeahike kan du inte skicka ditt schema så man får se vägen till succé? :D ligger du på kaloriöverskott?

Lol, jag är långt ifrån mina mål men här är den (från mitt tidigare inlägg) ;

Per session -

Överkropp :
Rygg : latsdrag 3 set, rodd 3 set (rodd : gärna breda rodd, där övre rygg stimuleras)
Bröst : Snedbänk i smith eller sned-maskinpress 3 set, samt maskinpress 3 set

Ben :
Lårcurl eller raka marklyft : 2-3 set

# Slutar repetitionen när rörelsen går markant långsammare och nästa repetition riskerar påverka utförandet negativt.
#Övningar varieras beroende på om maskinen / utrustningen är upptagen.

Nu ligger jag lite på minus, men ska övergå till balans ett tag för att låta kroppen återhämta sig bättre.

Lol, jag är långt ifrån mina mål men här är den (från mitt tidigare inlägg) ;

Per session -

Överkropp :
Rygg : latsdrag 3 set, rodd 3 set (rodd : gärna breda rodd, där övre rygg stimuleras)
Bröst : Snedbänk i smith eller sned-maskinpress 3 set, samt maskinpress 3 set

Ben :
Lårcurl eller raka marklyft : 2-3 set

# Slutar repetitionen när rörelsen går markant långsammare och nästa repetition riskerar påverka utförandet negativt.
#Övningar varieras beroende på om maskinen / utrustningen är upptagen.

Nu ligger jag lite på minus, men ska övergå till balans ett tag för att låta kroppen återhämta sig bättre.
Grymt, tack! Blir att prova på i sommar när man har semester och förhoppningsvis hinner träna lite mera!

Åsikter och tankar om mitt PPL-program? A och B efter varandra i sex dagar, en vilodag - rinse and repeat.

Mycket volym och relativt låga vikter för att hålla nere skaderisk .
DA6E9FD9-6E53-42DC-985D-E6B6D75FCA95.jpeg

501A3505-496D-4765-9148-98D445FC3CFD.jpeg
Kör PLP istället så får axlarna vila imellan. Hört om sjukt många skador senast från min sjukgymnast för alla kör PPL.

Personligen kör jag hellre ben mellan överkroppspassen. Likt nedan.

Rygg, biceps
Ben, mage
(Vila om jag har mycket att göra)
Bröst, axlar, triceps
Komplettering, mage, vader, cardio
Vila alt börja om.

Sneak peak..

Snapchat-1623820921.jpg

O ja. Mer vila desto bättre. Skynda långsamt är #rule no.1.
Jag tränar ganska lite men det är på senare tid jag börjar märka mer resultat.
Men det är svårt. Jag älskar att träna och helst hade jag vilja träna varje dag.
Tack, jag ska tänka på det.
Går dips bra ändå?
Det går bra så länge jag kör kroppsvikt. Slänger jag på vikter så kommer smärtan direkt.
Kör PLP istället så får axlarna vila imellan. Hört om sjukt många skador senast från min sjukgymnast för alla kör PPL.
Ska testa det ett par veckor och se om jag känner någon skillnad.

Tror du att det skulle underlätta med 3 dagar träning + 1 vila istället? Det blir en dag vila per vecka extra jämfört med idag.
I know the feeling, vila är nyckeln och kosten. Jag har märkt att de är ju stor skillnad på återhämtning nu när jag är 37 jämfört när jag var 27. Går åt minst en dag extra. Ålder är ju en aspekt i det hela. Skillnad när man var ung och upcoming känns som man växte av allt då.

Folk som tränar med guldrolex, är det bara Stockholmsgangsters eller förekommer det på fler gym runt om i Sverige?

Senaste spännsbilden för uppmärksamhet:
20220221_191718.jpg

Junioren Jonathan Henningsson bänkar 206,5kg i -83 😅
Helt sinnes!

F5A074A7-B04A-4D4F-ABD0-CD0B55007CCE.jpeg

Loser workout! Typ enda tiden man hinner med en liten kille på 10 månader hemma. Dock blir det grymma pass denna tid, väldigt lite sömn bara!
Tappat jävligt mycket muskler sen jag började träna upp min löpning för att klara 3100m cooper i slutet av maj! Får hoppas man är lean som fan i sommar istället :D

Stats just nu:
Bänk: 100
Mark: 200 (utan bälte och straps)
Squat: 150

Cooper: 2850m

Tillbaka
Topp