• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tränar också alltid på semestern. Vart är
Detta?
Starkt att göra det - men jag undrar om ni någonsin tar viloveckor?
Jag som tränar varje dag (styrketräning, löpning, brottning) i princip året runt passar givetvis på att vila åtminstone de enstaka veckor jag drar utomlands. Skönt för leder, ligament, psyke.. och mer tid över för softologi :) (och svulleri)

Det är kul med träning utomlands! Jag har varit fyra veckor i Brasilien nu, och testat på gym både i Praia do Rincão och Vitória.

Vilovecka blir det bara vid sjukdom. Deload kan man med fördel köra om man känner sig sliten.

Jag som tränar varje dag (styrketräning, löpning, brottning) i princip året runt passar givetvis på att vila åtminstone de enstaka veckor jag drar utomlands. Skönt för leder, ligament, psyke.. och mer tid över för softologi :) (och svulleri)
Vilodagar bör man ju ha i sin vanliga rutin men också lära känna sin kropp och vila vid behov. Ser man träningen som en livsstil som något man mår bra av så ser jag inget syfte med att ta bort träningen helt (min åsikt). Om inte psyket är helt slut och motivationen borta så är semestern ofta ett utmärkt tillfälle med högre energiintaget och därför lite extra energi. Jag brukar också tycka det är lättare att röra mig utomlands i värme. Är man lite rastlös så använder man träningen för att få ett break och sen för att komma tillbaka gladare och mer tillfreds med barn o fru 😁
. Sen är lite pump aldrig fel. Men vi är alla olika. Det som fungerar för dig kanske inte är rätt för mig. Vi har också olika förutsättningar hur vår vardag ser ut så egentligen omöjligt att jämföra. Snickaren som arbetar på knä och sliten med kroppen hela dagarna har andra förutsättningar än kontorsräven. Både sett till återhämtning och fysiskstress jobbet sätter på kroppen.
Deloadveckor är annars ett ypperligt sätt att återhämta sig.

Tror kroppen ändå mår bättre att köra lätt + låg volym än att inte träna alls under deload.

Några tips på hur man kombinerar styrketräning av ben med löpträning?

Jag får alltid sån jävla träningsvärk när jag tränar ben, oavsett om jag tränat ben 1-2 ggr per vecka i 1 år eller mer så sitter träningsvärken i benen i ca 2-4 dagar. Och nu försöker jag få upp konditionen en del med löpträning och ska ut 3 ggr per vecka tänkte jag.

Men problemet blir då att styrketränar jag ben så pajjar jag mer än halva veckans möjlighet till löpträning på grund av träningsvärken som sitter i. Så vad ska man göra? Skita i benpassen under tiden? Och anse att benen får sin träning genom löpningen istället?

Jag får alltid sån jävla träningsvärk när jag tränar ben, oavsett om jag tränat ben 1-2 ggr per vecka i 1 år eller mer så sitter träningsvärken i benen i ca 2-4 dagar. Och nu försöker jag få upp konditionen en del med löpträning och ska ut 3 ggr per vecka tänkte jag.

Men problemet blir då att styrketränar jag ben så pajjar jag mer än halva veckans möjlighet till löpträning på grund av träningsvärken som sitter i. Så vad ska man göra? Skita i benpassen under tiden? Och anse att benen får sin träning genom löpningen istället?
Jag har exakt samma problem som dig. Kör Ironman träning nu och mina ben (speciellt framlåren) lider av brutal träningsvärk konstant. Inte kul att hoppa på cykeln efter squats på gymmet.

Jag funderar på att helt enkelt börja träna benen enkelt, lite lunges, leg curles och extensions och så får det vara bra så…

Jag har exakt samma problem som dig. Kör Ironman träning nu och mina ben (speciellt framlåren) lider av brutal träningsvärk konstant. Inte kul att hoppa på cykeln efter squats på gymmet.

Jag funderar på att helt enkelt börja träna benen enkelt, lite lunges, leg curles och extensions och så får det vara bra så…
Ja, det är bara så jäkla svårt att träna "lugnt" och inte ta i ordentligt, känns lite meningslöst rent mentalt att köra ben utan ta i ordentligt. (därför min fråga om man egentligen kan skippa det helt o hållet för att benen ändå får tillräckligt av löpningen?)

Ja, det är bara så jäkla svårt att träna "lugnt" och inte ta i ordentligt, känns lite meningslöst rent mentalt att köra ben utan ta i ordentligt. (därför min fråga om man egentligen kan skippa det helt o hållet för att benen ändå får tillräckligt av löpningen?)
Håller med. Men borde väl gå att skippa hypertrofin och köra jävligt lite volym men ändå tungt.
Många löpare förespråkar ju styrketräning då det förhindrar skador men vettefan hur dom tränar 😄

Har periodvis kombinerat styrketräning m rätt mkt löpning och känner igen mig, mitt recept är att ändå kör ben en ggn i veckan men att nöja mig med halvtunga knäböj 5x5. Finns en hel del studier som pekar på att tunga knäböj gör gott för löpningen och jag är helt klart beredd att hålla med. Sen är benen rätt stela dagen efter, men för min del tycker jag att det ger sig m tiden. Ju äldre jag blir desto viktigare upplever jag styrketräningen är, både för löpningen och för livet i helhet. Så nej, jag hade gnetat på m lite halvtunga knäböj, bra för hela kroppen.

Jag är ingen löpare av rang men jag skulle testa "tyngre" styrketräning på benen i tex knäböj och köra max 3 reps på varje set men högre antal set. Kanske 6-8 set med 2-3 reps på en förhållandevis hög vikt men kanske 2-3 RIR eller liknande. Det kan ge dig en schysst volym bra styrketräning med mindre träningsvärk.

Är man fokuserad på sin löpning och har det som prio ett skulle jag absolut inte känna mig speciellt orolig att mer eller mindre skippa stora delar av styrketräningen. Nu är väl det iofs fel tråd för löpningsrelaterade specialfrågor men men.

Jag är ingen löpare av rang men jag skulle testa "tyngre" styrketräning på benen i tex knäböj och köra max 3 reps på varje set men högre antal set. Kanske 6-8 set med 2-3 reps på en förhållandevis hög vikt men kanske 2-3 RIR eller liknande. Det kan ge dig en schysst volym bra styrketräning med mindre träningsvärk.

Är man fokuserad på sin löpning och har det som prio ett skulle jag absolut inte känna mig speciellt orolig att mer eller mindre skippa stora delar av styrketräningen. Nu är väl det iofs fel tråd för löpningsrelaterade specialfrågor men men.
Jag har inga problem att kombinera löpning och styrketräning. Det är ju snarare så att styrketräningen gör att utväxlingen blir bättre i steget och rekommenderas ju ofta i olika löpprogram.

I perioder där jag springer mer så brukar jag lägga in 2-3 basövningar ben och ofta supersetta med armar eller axlar.
Då kan jag tex köra benpress, utfall och baksida lår. Är inte målet att få större ben så ser jag ingen anledning att köra så du får den där brutala träningsvärken. Testa och sänk stressen på benen med färre övningsval och i slutändan färre totalt antal reps. Att springa sliter ju också på benen och dagarna man springer är ju också stress för benen.
Det kan ju också vara en tanke att undvika tex utfall om det är just de som ger dig din brutala träningsvärk. Lite som när man är skadad man får laborera sig fram till hållbara lösningar/alternativ.

Jag har inga problem att kombinera löpning och styrketräning. Det är ju snarare så att styrketräningen gör att utväxlingen blir bättre i steget och rekommenderas ju ofta i olika löpprogram.

I perioder där jag springer mer så brukar jag lägga in 2-3 basövningar ben och ofta supersetta med armar eller axlar.
Då kan jag tex köra benpress, utfall och baksida lår. Är inte målet att få större ben så ser jag ingen anledning att köra så du får den där brutala träningsvärken. Testa och sänk stressen på benen med färre övningsval och i slutändan färre totalt antal reps. Att springa sliter ju också på benen och dagarna man springer är ju också stress för benen.
Det kan ju också vara en tanke att undvika tex utfall om det är just de som ger dig din brutala träningsvärk. Lite som när man är skadad man får laborera sig fram till hållbara lösningar/alternativ.
Det låter sunt. :)

Men det beror ju på att du inte prioriterar din styrketräning så hårt utan tränar mer allround (eller vice versa). Inget fel i det iofs men man kan inte vara bäst på både och, där blir det kompromisser.

Mindre volym och lägre intensitet, och lättare vikter måste ju hjälpa.

Vice versa är ju löpningen bra för styrketräningen. Syreupptagningen blir bättre upplever jag och då behöver man inte så mycket vila mellan reps, man jobbar bort mjölksyran snabbare, och kan bena av hela träningen i ett nafs. Helt ovetenskapligt men tränade med en polare och han löptränade inget medan jag sprang till och från gymmet ca 3 km. Efter ett halvår kunde vi inte träna tillsammans mer för han skulle ju bara sitta och flåsa hela tiden...
Vetenskapligt däremot hjälper konditionsträningen hjärnan att funka som den skall. Normalt tappar man 0,5% kapacitet årligen (minne etc) efter man fyllt 25 år, men de som konditionstränar kan inte bara hejda regressionen utan även komma upp till 2% kapacitetsökning per år. Ie hjärnans olika delar funkar bättre bäde enskilt och tillsammans. Så tränar du för att må bra, lägger mer tid på kondition och styrketräna mest för rörligheten. Även om det är najs att kunna lyfta tungt ;)

Vice versa är ju löpningen bra för styrketräningen. Syreupptagningen blir bättre upplever jag och då behöver man inte så mycket vila mellan reps, man jobbar bort mjölksyran snabbare, och kan bena av hela träningen i ett nafs. Helt ovetenskapligt men tränade med en polare och han löptränade inget medan jag sprang till och från gymmet ca 3 km. Efter ett halvår kunde vi inte träna tillsammans mer för han skulle ju bara sitta och flåsa hela tiden...
Vetenskapligt däremot hjälper konditionsträningen hjärnan att funka som den skall. Normalt tappar man 0,5% kapacitet årligen (minne etc) efter man fyllt 25 år, men de som konditionstränar kan inte bara hejda regressionen utan även komma upp till 2% kapacitetsökning per år. Ie hjärnans olika delar funkar bättre bäde enskilt och tillsammans. Så tränar du för att må bra, lägger mer tid på kondition och styrketräna mest för rörligheten. Även om det är najs att kunna lyfta tungt ;)
Du hade nästan kunnat citera Anders Hansen i texten 😉😀. Men absolut fysisk aktivitet och konditionsträning/pulshöjande aktivitet i olika former finns det ju massvis med forskning om, alltså fördelarna.
Men hjärthälsa/cardio kan nog även tränas på en cykel eller på en trappmaskin/crosstrainer.

Jag tycker inte det är en 1 0 fråga. Jag kan lyfta tungt och hämta progression i gymmet även om jag löper 2-3 gånger i veckan. Nu är jag ju ingen maratonkille eller springer under 45 på milen. Men skönt för både hälsan, hjärnan och formen att ha med löpning i träningsrutinen. Finns det något skönare efter?

Du hade nästan kunnat citera Anders Hansen i texten 😉😀. Men absolut fysisk aktivitet och konditionsträning/pulshöjande aktivitet i olika former finns det ju massvis med forskning om, alltså fördelarna.
Men hjärthälsa/cardio kan nog även tränas på en cykel eller på en trappmaskin/crosstrainer.

Jag tycker inte det är en 1 0 fråga. Jag kan lyfta tungt och hämta progression i gymmet även om jag löper 2-3 gånger i veckan. Nu är jag ju ingen maratonkille eller springer under 45 på milen. Men skönt för både hälsan, hjärnan och formen att ha med löpning i träningsrutinen. Finns det något skönare efter?
Nej fn. All rörelse är bra!!! Konditionsträning i vilken form som. Fotboll, cykla, promenera. Vad som helst men inte sitta stilla.
Min rygg är åt skogen, men kör lätt x-fit 1 (enbart stång) gång och 2 kondition i veckan.
Håller utbrändheten borta och mer än väl i form för skrivbordsjobb.
Läser här för inspiration tills ryggen blir bättre.

Känner inte igen namnet på författaren men det har blivit en och annan bok för att fixa till skallen igen. Mental träning är ju bra för att få styrfart men fysträningen är det som gör allt starkare på lång sikt. Så heja på alla som tränar!
Vill man få bra karma så ta med en slö kompis och få honom att komma igång. Nog bland det bästa man kan göra för en medmänniska. Det svåraste är ju att börja.
Lycka till med all träning!

Mindre volym och lägre intensitet, och lättare vikter måste ju hjälpa.
Det gör det garanterat och jag kan absolut köra ett lättare benpass o på så sätt slippa all träningsvärk. Men det är oxå svårt att hålla igen och inte ta i ordentligt när man styrketränar.

Ska prova tipsen ovan i tråden, färre (och ev tyngre) reps och se om jag får mindre träningsvärk av det.

(för jag vill definitivt fortsätta träna ben, speciellt som jag tycker att det hjälpt till att motverka knäont som jag annars lätt fått när jag löper)

Allt beror på ambitionsnivå i de respektive grenarna.
Vill du bli grov bodybuilder med stockar till ben? Då kan du glömma löpning mer än fisjoggar a 25 min ett par dagar i veckan.
Vill du bli svinsnabb löpare kan du glömma nämnvärd progression i benträningen i gymmet.

Men det är ju ytterligheterna.
Ligger sanningen där emellan är råden som du fått bra - samt att testa att sprida ut benträningen över veckan kan eventuellt hjälpa (beroende på hur du löper).
Det viktigaste tipset är att lägga det tunga benpasset så långt ifrån ditt kvalitetspass i löpningen som möjligt.
Med kvalitetspass menar jag det pass i veckan som du allra helst vill få ut maximal effekt av (vara fräsch inför). Normalt ett intervallpass.

Att springa med träningsvärk är inga problem - men några pers den dagen blir det inte. Men alla löppass ska (!) inte vara all out och då kvittar det.

Jag gjorde själv fokusskiftet från 5-6 gympass i veckan med ett par SM-placeringar till att nu springa 8-9 mil/veckan + 3 gympass utan att ha tappat så mycket styrka alls i benen. Det går att behålla styrka på VÄLDIGT låg volym. Men det krävs en del pusslande.

Det gör det garanterat och jag kan absolut köra ett lättare benpass o på så sätt slippa all träningsvärk. Men det är oxå svårt att hålla igen och inte ta i ordentligt när man styrketränar.

Ska prova tipsen ovan i tråden, färre (och ev tyngre) reps och se om jag får mindre träningsvärk av det.

(för jag vill definitivt fortsätta träna ben, speciellt som jag tycker att det hjälpt till att motverka knäont som jag annars lätt fått när jag löper)

Ja, det är svårt att hålla igen!
Men testa att köra ben en gång i veckan och kör rätt hårt, moderat volym, säg 6-8 set totalt.
Jag upplever rätt mycket bättre gains av benträning en gång i veckan ist för två.

Ja, det är svårt att hålla igen!
Men testa att köra ben en gång i veckan och kör rätt hårt, moderat volym, säg 6-8 set totalt.
Jag upplever rätt mycket bättre gains av benträning en gång i veckan ist för två.
Problemet när man kör så lite sets är ju att det känns "onödigt" och att man inte gungar ut ur gymmet som man vill gör efter ett hårt benpass :D
Men blir nog att prova med max 10 sets, squats, lunges och raka marklyft typ med 3-5 reps i squats och resten 5-8 typ...

Problemet när man kör så lite sets är ju att det känns "onödigt" och att man inte gungar ut ur gymmet som man vill gör efter ett hårt benpass :D
Men blir nog att prova med max 10 sets, squats, lunges och raka marklyft typ med 3-5 reps i squats och resten 5-8 typ...

Asså det ska ju kännas att man tränar hehe. Igår körde jag 8 set quads + 4 set hamstrings. Sparade 0-2 reps (mest 1) och benen kändes ~95% slutkörda efter passet. Hade säkert orka köra ett par set till tills benen blev till spaghetti, men utdelningen är med största sannolikhet 0 eller t om minus.

Lågreps lär ju också göra dig tröttare än t ex 6-10.

Asså det ska ju kännas att man tränar hehe. Igår körde jag 8 set quads + 4 set hamstrings. Sparade 0-2 reps (mest 1) och benen kändes ~95% slutkörda efter passet. Hade säkert orka köra ett par set till tills benen blev till spaghetti, men utdelningen är med största sannolikhet 0 eller t om minus.

Lågreps lär ju också göra dig tröttare än t ex 6-10.
Så är det :D det är ju pumpandet i leg extension maskinen man känner av dagen efter, inte de tunga squatsen :D

Fastän jag inte tar några viloveckor förutom vid sjukdom ser jag ut att ha haft viloveckor hela livet.

Skämt åsido, viloveckor är nog bra om man kör hårt. Jag brukar uppleva att jag är starkare när ja varit sjuk och vilat en vecka. Tyder nog på att man behövt vila.

Försöker ta var 5:e till 6:e vecka.
Tränar i genomsnitt ca. 50 timmar på 30 dagar.

Har haft brutal träningsvärk i benen hela denna vecka och somnade klockan 20 i lördags så nu visar kroppen att det ska vilas. Skulle jag varit lite smartare skulle jag vilat redan förra veckan men bättre sent än aldrig ;)

Dock kör jag inte fullständig vila, deloadar med ca. 60% och tränar mycket lätt. T.ex. jogg, bara ut och trampa med cykeln och 1-2 lätta pass på gymmet.

Här är ett lite småtrevligt samtal kring exakt detta du frågar om. Finns ju inga exakta svar på sånt här såklart, men tycker att svaren här i tråden drar åt samma håll som "experten" i denna podden.

https://open.spotify.com/episode/25kZnqNkQoCp3mH6WbU0CJ?si=x3Kl-VlHTsu5n6u1YHC5Hw

Tillbaka
Topp