• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Om man "behöver" Whey 100 eller 80 (eller kanske Whey 10 000) har rimligen noll och INGENTING med hur hårt eller mycket man tränar. Det ena är ett isolat och det andra ett koncentrat av vassleprotein.

Det finns de som, ibland motiverat, ibland pga att de tror något, anser att koncentrat är sämre för deras magar osv. Fine, men det har fortfarande noll och ingenting med någon muskelbyggande effekt att göra. Det är hårdare behandlat och på det sättet får man en annan produkt jämfört koncentrat. Man skall ha klart för sig att på köpet får man en produkt där vissa av hälsofördelarna med vassle försvinner när man väljer isolat.

De enda anledningarna till att välja isolat är möjligen om man har haft otur med genetiken och är en känslig individ och det påverkar ens mage negativt vid större intag. Eller om man nu mot förmodan skulle gå på en mycket strikt diet där några gram hit eller dit ( map kolhydrater och fett) har en stor betydelse vilket det absolut inte har för i princip 100% av alla i den här tråden. Om man tränar mycket eller hårt är inte ett någon av anledningarna. Det bygger inte mer muskler, det ger inte bättre "resultat" eller vilket hittepåord man nu än väljer att slå sig med.
Efter att ha läst på lite bättre om skillnaderna på whey 100 och 80 så kan jag se att personer som är känsliga mot laktos med fördel kan ta whey 100.

Proteinbehovet ökar för en tränande individ, men för de flesta tycks behovet täckas ganska enkelt av en vanlig kost. Man kanske istället kan resonera som så att det är väldigt få som behöver proteintillskott. En inte ovanlig rekommendation är två gånger kroppsvikten, men enligt Livsmedelsverket finns det inte mycket nytta med mer än 1,6 gånger kroppsvikten.

Det kanske är bättre att säga att de flesta behöver inte whey 80, och ännu färre whey 100.

Ingen "behöver" egentligen något. Just orden "behöver" är ett som jag ser det mycket dåligt använt ord i sammanhanget som vissa, gärna Svenska Olympiska kommittén, Livsmedelsverket mm, när försöker avråda från något.

Behövs koffein vid träning? Nej, absolut inte. Ger koffein i samband med träning bevisade prestationsfördelar? Ja, utan någon som helst tvekan. OM man sen anser sig vilja ha prestandafördelar eller inte är upp till var och en.

Livsmedelsverket har inte superbra koll på vad den samlade vetenskapen säger om tex proteinbehov för tränande styrketränande individer specifikt. De behandlar hälsoaspekter som är generelle för en större grupp människor.

Det finns mycket tydliga faktabaserade material som visar på de generella rekommendationerna om 1,6-2,2 gram per kg kroppsvikt för tränande individer. Så ja, 1,6 är säkert tillräckligt för de flesta i det undre intrervallet. Men det är INTE tillräckligt för en person som ligger på ett kaloriunderskott och vill gå ner i vikt samtidigt som den skall behålla maximalt med muskelmassa, då kan man absolut ha nytta av uppemot 3,0 gram/kg kroppsvikt.

Med "tillräckligt" menar jag då vad som är visat genom mängder med forskning vara något som verkar vara nivån för att maximera det man vill åstadkomma. Inte om det behövs eller inte.

Proteintillskott i form av vassleprotein är ett utmärkt (billigt, säkert, smidigt, effektivt) sätt att åstadkomma ett högre proteinintag utan att få i sig tonvis med andra näringsämnen. Äter man hyfsat men vill ligga på 2,0 gram per kg kroppsvikt men genom som dagliga kost bara får i sig 1,4 ser jag det som ett bra alternativ. Men det är lika bra som protein från kött, ägg och tro det eller ej en rad vegetariska livsmedel. Det kan dock vara lite mer bökigt eftersom man ofta får mycket annat på köpet i form av fett och kolhydrater.

Vill man ta det mer basic kan man blanda 500g naturell kvarg med vatten i shaker. Så gjorde jag en period när innehåll var det enda jag la vikt vid, smak var sekundärt.
Pröva kycklingfilé med saft i mixern och återkom..
Hur fasen blir det 77g protein?

Kvargen innehåller 10-12 gram protein per 100 gram, mjölken 3,5 gram per 100 gram. Rimligen en bit över 80 skulle jag tippa.
Min app visade 77, men den är bara riktmärke ändå. Dricka kalorierna är alltid standardtips för individer som inte får i sig tillräckligt.

Det tog många år innan jag insåg att min mage och laktos ej funkar bra tillsammans.
Var många år sedan nu som jag använt någon form av tillskott.
Är ej insatt, vad rekommenderar ni för produkter, främst någon form av protein då jag inte äter i närheten av det som behövs.
Har aldrig kört med exv kreatin är det något som funkar om man har orolig mage?

Det tog många år innan jag insåg att min mage och laktos ej funkar bra tillsammans.
Är ej insatt, vad rekommenderar ni för produkter, främst någon form av protein då jag inte äter i närheten av det som behövs.
Har du prövat något som inte är laktosbaserat? Finns uppsjö av alternativ på marknaden.

Man måste pröva sig fram i dessa scenario. Köpa lite olika och se vad som fungerar.

Whey 100. Innehåller en försvinnande mängd laktos, ca 1%.
Dessutom tillsätter en del producenter laktasenzym som bryter ner laktoset i t ex whey-80 som då naturligt innehåller mycket mer laktos än whey 100.

Kreatin hjälper inte mot orolig mage, tror t om en del hävdar att de får orolig mage av kreatin.

Dessutom tillsätter en del producenter laktasenzym som bryter ner laktoset i t ex whey-80 som då naturligt innehåller mycket mer laktos än whey 100.

Kreatin hjälper inte mot orolig mage, tror t om en del hävdar att de får orolig mage av kreatin.

Ja jag har aldrig "vågat" prova kreatin med tanke på magen.
Skall se om jag vågar mig på att testa

Ja jag har aldrig "vågat" prova kreatin med tanke på magen.
Skall se om jag vågar mig på att testa
Väldigt anekdotiskt och forskningen på området är väl både tvetydig och knapp men vet flera personer som upplever bättre mage efter att ha börjat med Glutamin. Tillskottet har ju inga andra fördelar i sig men kan ju vara värt att testa, tänker jag. Jag själv upplever kasein som snällare mot magen än vassle.

+1 på den. Whey 100 är riktigt bra för en laktosmage, och skulle du behöva addera kalorier/kolhydrater så var noga med att köra laktosfria alternativ. För mig har laktosfri möjlk funkat men annars är ju både mandelmjölk (försvinnande få kalorier dock) och havremjölk (jäkligt mycket kalorier) bra.

Mot en orolig mage fungerar även ett tillskott av järn bra.

Tillbaka igen efter några dagars förkylning. Ska nog skippa deload- och viloveckor framöver, det blir alltid sjukdomar och resor som ger naturliga avbrott från träningen ändå.

Dagsformen@85kg
CC25280B-3EFA-4B41-B49D-1F4C88F7F6D0.jpeg

Efter att ha läst på lite bättre om skillnaderna på whey 100 och 80 så kan jag se att personer som är känsliga mot laktos med fördel kan ta whey 100.

Proteinbehovet ökar för en tränande individ, men för de flesta tycks behovet täckas ganska enkelt av en vanlig kost. Man kanske istället kan resonera som så att det är väldigt få som behöver proteintillskott. En inte ovanlig rekommendation är två gånger kroppsvikten, men enligt Livsmedelsverket finns det inte mycket nytta med mer än 1,6 gånger kroppsvikten.

Det kanske är bättre att säga att de flesta behöver inte whey 80, och ännu färre whey 100.
Med tanke på att över 50% av svenska befolkningen är klassade som överviktiga. Så ställer jag mig tveksam till att gemene man äter speciellt bra. Således väldigt tveksam till påståenden om att vardaglig kost är tillräckligt för rätt proteinintag, samt annat intag eftersom uppenbart har många problem med för mycket kalorier. Det problemet kommer knappast från att kalorierna kommit från proteinet.

1
Om man "behöver" Whey 100 eller 80 (eller kanske Whey 10 000) har rimligen noll och INGENTING med hur hårt eller mycket man tränar. Det ena är ett isolat och det andra ett koncentrat av vassleprotein.

Det finns de som, ibland motiverat, ibland pga att de tror något, anser att koncentrat är sämre för deras magar osv. Fine, men det har fortfarande noll och ingenting med någon muskelbyggande effekt att göra. Det är hårdare behandlat och på det sättet får man en annan produkt jämfört koncentrat. Man skall ha klart för sig att på köpet får man en produkt där vissa av hälsofördelarna med vassle försvinner när man väljer isolat.

De enda anledningarna till att välja isolat är möjligen om man har haft otur med genetiken och är en känslig individ och det påverkar ens mage negativt vid större intag. Eller om man nu mot förmodan skulle gå på en mycket strikt diet där några gram hit eller dit ( map kolhydrater och fett) har en stor betydelse vilket det absolut inte har för i princip 100% av alla i den här tråden. Om man tränar mycket eller hårt är inte ett någon av anledningarna. Det bygger inte mer muskler, det ger inte bättre "resultat" eller vilket hittepåord man nu än väljer att slå sig med.

Jag dricker whey 100. Dyrt. Enda anledningen till det är att jag vill undvika mjölksocker som påskyndar åldrandet.

Tillbaka
Topp