• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

1 dl havregryn
1 msk solrosfrön
1 msk chiafrön
~2 msk proteinpulver (mest för chokladsmak)
2 dl havredryck
Låter rätt gott, det ska jag nog prova nån gång. Brukar bli havregrynsgröt med proteinpulver eller kvarg till frukost för min del.
Har du nåt hum om hur många kalorier den innehåller på ett ungefär?

Provat med större mängd proteinpulver? Blir det fortfarande bra?
Ja, ännu godare och aningen tjockare.
Låter rätt gott, det ska jag nog prova nån gång. Brukar bli havregrynsgröt med proteinpulver eller kvarg till frukost för min del.
Har du nåt hum om hur många kalorier den innehåller på ett ungefär?
Har justerat receptet lite sedan jag vägde och räknade men nånstans runt 700 kcal har jag för mig.

• Like
Reactions: Nic
Uppgradering av henmagymmet med ny ställning och bänk. Känns jäkligt lovande. Nu blev man ju pepp att måla golv och väggar också! 😅💪🏼

7D2E914C-9581-417A-9CCC-718A9BDDBA1D.jpeg

9ECB3121-4958-47B5-9775-C70ECF6FE9A8.jpeg

Senast ändrad:
En annan blev sjuk förrförra veckan. Var frisk i typ 5 dagar och fått halsont igen. Frustrerande.
Hade halsont i 10 dagar, gick inte äta och dricka utan smärtstillande. De värsta jag haft. Sen blev näsan angripen blåsor och sår riktigt elände. Näsan inte fullt bra än, tappade 4 kg denna tiden. Men kraften o energin jag har nu har jag inte känt på flera år. Jäklar va vila är effektivt

Hade halsont i 10 dagar, gick inte äta och dricka utan smärtstillande. De värsta jag haft. Sen blev näsan angripen blåsor och sår riktigt elände. Näsan inte fullt bra än, tappade 4 kg denna tiden. Men kraften o energin jag har nu har jag inte känt på flera år. Jäklar va vila är effektivt

Oj. Skitskumt förlopp. Låter skitjobbigt! Jag hade inga sår eller blåsor i näsan men febern kom och gick, blev plötsligt sängliggande hela dagen, Alvedon hjälpte inte mot febern osv. Kvardröjande torrhosta i flera dagar efter tillfrisknande.
I vanliga fall blir jag förkyld knappt 1/år. Självtest x 3 visade ingenting. Säkert nån omikron, för jag har aldrig varit med om att ett sådant märkliglt sjukdomsförlopp. Men skönt att jag hann med ett par pass innan jag fick halsont igen.^^
Intressant nog tappade jag ingen nämnvärd massa men styrkan däremot...

Oj. Skitskumt förlopp. Låter skitjobbigt! Jag hade inga sår eller blåsor i näsan men febern kom och gick, blev plötsligt sängliggande hela dagen, Alvedon hjälpte inte mot febern osv. Kvardröjande torrhosta i flera dagar efter tillfrisknande.
I vanliga fall blir jag förkyld knappt 1/år. Självtest x 3 visade ingenting. Säkert nån omikron, för jag har aldrig varit med om att ett sådant märkliglt sjukdomsförlopp. Men skönt att jag hann med ett par pass innan jag fick halsont igen.^^
Intressant nog tappade jag ingen nämnvärd massa men styrkan däremot...
Låter jobbigt. Samma med mitt skit med de konstiga förloppet. Hade nån dag de blev bättre i halsen, sen kom allt tillbaka igen. Gjorde också själv test men visade ingenting. Va verkligen sväljreflexen som var smärtsam, en klunk vatten innebar att man fick blunda och spänna varje muskel i kroppen för de gjorde så satans ont. Inte heller sjuk ofta. Hoppas du blir bättre snart

Låter jobbigt. Samma med mitt skit med de konstiga förloppet. Hade nån dag de blev bättre i halsen, sen kom allt tillbaka igen. Gjorde också själv test men visade ingenting. Va verkligen sväljreflexen som var smärtsam, en klunk vatten innebar att man fick blunda och spänna varje muskel i kroppen för de gjorde så satans ont. Inte heller sjuk ofta. Hoppas du blir bättre snart

Usch. Låter ju nästan som rabies det där med att knappt kunna dricka vatten.
Men skönt att du mår bättre. Det är inte lite man är taggad när man väl har tillfrisknat. Men jag försöker ändå ta det lite lugnare de första passen för det kan annars bli lite för chockerande för kroppen att köra igång som om inget hade hänt.

Har fått så sinnessjukt ont i ryggen senaste veckorna, helt utan "förvarning". Det gör ont långt ner i ryggen av att bara hålla kroppen upprätt. Vägrar gå till en sjukgymnast, det enda man får med sig därifrån är en lapp med övningar. Tips? Att träna förvärrar inte värken, snarare tvärt om - åtminstone kort därefter.

Har fått så sinnessjukt ont i ryggen senaste veckorna, helt utan "förvarning". Det gör ont långt ner i ryggen av att bara hålla kroppen upprätt. Vägrar gå till en sjukgymnast, det enda man får med sig därifrån är en lapp med övningar. Tips? Att träna förvärrar inte värken, snarare tvärt om - åtminstone kort därefter.

Låter inget vidare. Tror inte du skall avfärda alla sjukgymnaster. Gå till någon med bra erfarenhet av idrottsskador. Övningarna du får är ju till för att hjälpa, förstår inte riktigt problemet med det.

Låter inget vidare. Tror inte du skall avfärda alla sjukgymnaster. Gå till någon med bra erfarenhet av idrottsskador. Övningarna du får är ju till för att hjälpa, förstår inte riktigt problemet med det.
Får kanske ge det en chans då, har dålig erfarenhet bara. Just nu är det jobbigaste att bära omkring på minsta barnet, ~15 kg som ska upp och ner fyrtio gånger om dagen.

Svag gluteus, tajta höftböjare?

Värt att testa dessa, väldigt vanligt om man har ett kontorsjobb eller dylikt.

Jag hade nog besökt en naprapat, så dem kan felsöka lite. Förhoppningsvis tar de reda på vad för typ av behandlingar och övningar som vore bäst under den närmaste tiden. Kan ju bli riktigt långdraget om det onda kvarstår och man väljer att bara finna sig i det..

Senast ändrad:
Jag hade nog besökt en naprapat, så dem kan felsöka lite. Förhoppningsvis tar de reda på vad för typ av behandlingar och övningar som vore bäst under den närmaste tiden. Kan ju riktigt bli långdraget om det onda kvarstår och man väljer att bara finna sig i det..
Har identifierat problemet; butt wink vid squats. Började för några veckor sedan att jobba på djupare squats (A2G) och har dessutom utöver det kört kroppsvikt-squats som uppvärmning men uppenbarligen så är min teknik dålig och rörligheten i vader låg. Filmade mig själv igår och såg direkt vad som hände när jag kommer under ett visst djup..

Bild stulen från nätet
1652854123936.png

Har identifierat problemet; butt wink vid squats. Började för några veckor sedan att jobba på djupare squats (A2G) och har dessutom utöver det kört kroppsvikt-squats som uppvärmning men uppenbarligen så är min teknik dålig och rörligheten i vader låg. Filmade mig själv igår och såg direkt vad som hände när jag kommer under ett visst djup..

Bild stulen från nätet
1652854123936.png
Extremt vanligt hos många :)

Bild stulen från nätet
1652854123936.png

Ja, säkert det som är problemet.
ATG är ju inte helt nödvändigt egentligen plus att det kan vara andra faktorer som avgör hur djupt du kan gå, utöver stela vader.

Ja, säkert det som är problemet.
ATG är ju inte helt nödvändigt egentligen plus att det kan vara andra faktorer som avgör hur djupt du kan gå, utöver stela vader.
Det där stämmer verkligen. Vissa kommer inte kunna köra ATG hur många rörlighetsövningar de än kör i sina liv. Det är väldigt viktigt att inte titta på andra som har proportioner som inte överensstämmer alls med sina egna och tro att man kan/ska imitera deras teknik.

Ett fel jag gjorde länge var att jag intalade mig att det var fel att luta framåt och att jag skulle vara väldigt upprätt i formen vilket bara ledde till att jag hade svårare att ha stabil rygg.

Det enkla svaret bör vara att gå enbart så djup så du inte behöver krumma ryggen i bottenläget. Om du nu satt fingret på vad som utlöst ditt ryggont denna gång.
Sen tycker jag du trots det ska gå till en duktig naprapat som kan se om de finns något som behöver justeras eller stärkas upp (kan ju absolut göras i förebyggande syfte också och inte när det väl brinner).

Träna på kamrater! Kul att kunna diskutera gym/träning/träningsrelaterat med er! 😃

Tack för allas input. Har börjar snegla lite på lyftarskor, är det någon här som kör med det? Har kört barfota i ett par år och nu Converse senaste året, plattare blir det inte.

Har en seriös fråga som jag inte ens riktigt vet hur jag skall ställa.

Marklyft ska man köra det eller inte tänker vad för risk/reward som finns samma egentligen vad gäller knäböj. För just knäböj finns ju lite alternativ med maskiner(inte riktigt samma men ganska likt). Men båda övningar kan ta styggt och känns som att tekniken är superviktig. Jag kan köra relativt tungt för min vikt men känns inte riktigt bra. Nu när jag är över 40 så känns det som att gå ner betydligt i vikter eller bara strunta i dem övningarna. Marklyft med 40kg i vikter ger kanske inte så mycket så att säga...

Tack Bullen

Marklyft ska man köra det eller inte tänker vad för risk/reward som finns samma egentligen vad gäller knäböj. För just knäböj finns ju lite alternativ med maskiner(inte riktigt samma men ganska likt). Men båda övningar kan ta styggt och känns som att tekniken är superviktig. Jag kan köra relativt tungt för min vikt men känns inte riktigt bra. Nu när jag är över 40 så känns det som att gå ner betydligt i vikter eller bara strunta i dem övningarna. Marklyft med 40kg i vikter ger kanske inte så mycket så att säga...

Tack Bullen
Min personliga åsikt är att det finns så otroligt många övningar där var du träffar samma muskler som i t ex marklyft och böj, men som är betydligt skonsammare för t ex ländrygg/knän. Många som använder sig av tunga böj och mark tror jag främst jobbar på att försöka slå PB.. Sen är det ju fråga om vad man är ute efter, såklart. Tränar man för att kunna marka- eller böja tungt kan jag förstå varför man väljer just de övningarna, men jag skulle rekommendera att även testa andra övningar :) Tekniken är ju väldigt avgörande för att minimera skaderisken, och tränar man t ex ensam är det svårt att hålla koll på allt. Knäna ska inte falla inåt, ryggen ska inte tappas, bröstkorgen rätt hög, skuldror och axlar sänkta osv.

Senast ändrad:
Min personliga åsikt är att det finns så otroligt många övningar där var du träffar samma muskler som i t ex marklyft och böj, men som är betydligt skonsammare för t ex ländrygg/knän. Många som använder sig av tunga böj och mark tror jag främst jobbar på att försöka slå PB.. Sen är det ju fråga om vad man är ute efter, såklart. Tränar man föra att kunna marka- eller böja tungt så kan jag förstå varför man väljer de övningarna. Men jag skulle rekommendera att även testa andra övningar :) Tekniken är ju också väldigt avgörande för att minimera skaderisken, och tränar man t ex ensam är det svårt att hålla koll på allt. Knäna ska inte falla inåt, ryggen ska inte tappas, bröstkorgen rätt hög, skuldror och axlar sänkta osv.
Tack för input!
Ja precis så jag känner. Känns som att jag kört just marklyft och knäböj för att "det är något man bara gör"

Har kommit igång med träningen igen och kände sist gång när jag körde marklyft att det inte kändes något vidare
Får nog tänka om ....

Tack Bullen

Personligen tycker jag inte att det är värt det. I synnerhet om du börjar bli lite äldre.
Skaderisken är inte obefintlig och det tär rätt hårt på kroppen om du kör tunga marklyft jämfört med andra övningar.
Det finns mängder med övningar som bygger samma muskler som marklyft gör.
Om du t ex är ute efter stärka / bygga erektorerna kan du t ex göra ryggresningar med en viktplatta mot bröstet.
Med det sagt, är det inte fel att köra lättare marklyft eller någon av dess kusiner som t ex raka marklyft osv för att stärka många muskler på baksidan av kroppen.

Tack för input!
Ja precis så jag känner. Känns som att jag kört just marklyft och knäböj för att "det är något man bara gör"

Har kommit igång med träningen igen och kände sist gång när jag körde marklyft att det inte kändes något vidare
Får nog tänka om ....
Enligt mig är dessa två absolut inga övningar man bör eller måste köra, men gillar man dem så absolut. Då är det bara viktigt att man har koll på alla bitar så man inte drar på sig onödiga skador :)

Tack Bullen
Har du prövat marklyft med trap-bar? Ska du inte tävla (Strongman/ styrkelyft) så tycker jag inte smala konventionella marklyft är något att fokusera på. Min benträning blir mest frontböj, trapbar och belt-squats.

Tillbaka
Topp