• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Är det någon mer som har problem med Styrkelabbets app efter uppdateringen, jag får inga notiser efter setvila längre?

Fortsätt träna benen! Håll er lite längre ifrån fail bara. Tränar jag knäböj till exempel 4x8 plus komplement, så får jag ingen träningsvärk om jag inte kör så jävla tungt.

Bästa alternativen för att öka intaget av protein? Osugen på pulver pga allt skit det ofta innehåller, men behöver öka intaget och kan inte käka så mycket mer. :D

Bästa alternativen för att öka intaget av protein? Osugen på pulver pga allt skit det ofta innehåller, men behöver öka intaget och kan inte käka så mycket mer. :D
Hitta valfri proteinrik källa som du tycker är gott och har lätt för att äta även när du är mätt.

Hur mycket protein vill du få i dig och hur mycket äter du på en dag?

Är sällan särskilt svårt att få i sig de 2gram/kg kroppsvikt och dag om man inte utesluter många livsmedel i sin kost (vegan etc).
Räcker ju oftast med att bara äta vettig lunch och middag + ett mål på morgonen eller kvällen.
Då tänker jag att man äter 300gram kött/kyckling/fisk till lunch/middag och gröt/fil/yoghurt/ägg etc på morgonen/kvällen, och då har jag inte ens räknat på den protein övriga livsmedel innehåller.

Finns vissa riktigt bra proteinpulver men smakar det så kostar det. Jag kör core pro från svenskt kosttillskott. Smakar bra, 90% rent till skillnad från whey 80. Finns neutral smak utan sötningsmedel.

Räkor är väl mycket protein och kalorisnåla?
Nä, ca 12-15gr protein per 100gr. Dyrt.

Ägg - väldigt mångsidigt. Öka allmänt intaget av bra eko kött, fågel & fisk. Blir billigare i längden.
Nötter funkar bra, får du upp kcalintaget också om du behöver.

Hitta valfri proteinrik källa som du tycker är gott och har lätt för att äta även när du är mätt.

Hur mycket protein vill du få i dig och hur mycket äter du på en dag?

Är sällan särskilt svårt att få i sig de 2gram/kg kroppsvikt och dag om man inte utesluter många livsmedel i sin kost (vegan etc).
Räcker ju oftast med att bara äta vettig lunch och middag + ett mål på morgonen eller kvällen.
Då tänker jag att man äter 300gram kött/kyckling/fisk till lunch/middag och gröt/fil/yoghurt/ägg etc på morgonen/kvällen, och då har jag inte ens räknat på den protein övriga livsmedel innehåller.
Finns vissa riktigt bra proteinpulver men smakar det så kostar det. Jag kör core pro från svenskt kosttillskott. Smakar bra, 90% rent till skillnad från whey 80. Finns neutral smak utan sötningsmedel.

Nä, ca 12-15gr protein per 100gr. Dyrt.

Ägg - väldigt mångsidigt. Öka allmänt intaget av bra eko kött, fågel & fisk. Blir billigare i längden.
Nötter funkar bra, får du upp kcalintaget också om du behöver.
Äter 40+ ägg i veckan. Sen typ 150+g kyckling eller annat kött dagligen. Halv deciliter jordnötssmör på det.

Äter 40+ ägg i veckan. Sen typ 150+g kyckling eller annat kött dagligen. Halv deciliter jordnötssmör på det.
Per måltid? Hur många måltider? Posta vad du äter på en dag så blir det enklare att föreslå något. Jag hade ökat mängden protein per måltid isf, äter minst 250gr kött per måltid tex.

Nötfärs från bra leverantör, väldigt enkelt att laga, krydda & variera i alla former.

150g kyckling/kött per dag är ju rätt lite, borde vara enkelt att dubbla eller trippla det. Äter du 250gram per måltid x2 får du ju i dig typ 100gram protein per dag bara där, vilket tillsammans med ditt stora äggintag borde räcka gott och väl!

Per måltid? Hur många måltider? Posta vad du äter på en dag så blir det enklare att föreslå något. Jag hade ökat mängden protein per måltid isf, äter minst 250gr kött per måltid tex.

Nötfärs från bra leverantör, väldigt enkelt att laga, krydda & variera i alla former.
Lunch: 150g+ kyckling samt kolhydrater
Middag: 6ägg + annat

Utöver det, 0,5dl jordnötssmör.
150g kyckling/kött per dag är ju rätt lite, borde vara enkelt att dubbla eller trippla det. Äter du 250gram per måltid x2 får du ju i dig typ 100gram protein per dag bara där, vilket tillsammans med ditt stora äggintag borde räcka gott och väl!
Ja, absolut. Ibland lyckas jag med mer, men ofta landar det i att lunchportionen är vad den är.

Ja, absolut. Ibland lyckas jag med mer, men ofta landar det i att lunchportionen är vad den är.
Öka lunchen till 200gr+ proteinkälla samt ersätt middagen med likvärdigt, äggen tar du som frukost/kvällsmål istället. Storkok & matlådor, om du inte redan äter det.

Detta är ju väldigt lite mat om du inte äter mer utöver detta, gissar att du går på någon kalorisnål diet då?

Har man då inte så mycket kalorier att spela med så är det ju rena proteinrika livsmedel som du måste få in mer av, går det inte att påverka lunchen får du kanske försöka få in mer kött/kyckling/fisk vid annat mål.
Alternativt rena proteintillskott, de riktigt rena brukar som @snoozarn vara rätt dyra. Jag har dock bara valt proteinpulver jag tycker är goda och inte brytt mig så mycket övrigt om innehållet, sällan proteinpulver innehåll något särskilt onödigt eller farligt ändå.

Alternativt rena proteintillskott, de riktigt rena brukar som @snoozarn vara rätt dyra. Jag har dock bara valt proteinpulver jag tycker är goda och inte brytt mig så mycket övrigt om innehållet, sällan proteinpulver innehåll något särskilt onödigt eller farligt ändå.
Jag undrar också vad det är som är så farligt med de ”billigare” prottepulvrena som finns på svensk marknad idag (typ whey-80). Obs ingen broscience och ”sötningsmedel dödar”.
Man får inte glömma bort att vi har en rätt hårt reglerad livsmedelsindustri i Sverige.
Allt med måtta.

Detta är ju väldigt lite mat om du inte äter mer utöver detta, gissar att du går på någon kalorisnål diet då?

Har man då inte så mycket kalorier att spela med så är det ju rena proteinrika livsmedel som du måste få in mer av, går det inte att påverka lunchen får du kanske försöka få in mer kött/kyckling/fisk vid annat mål.
La bara med det viktiga, men ja det blir inga enorma mängder mat. Därav fundering på pulver, men tål inte sötningsmedel t.ex :)

Jag undrar också vad det är som är så farligt med de ”billigare” prottepulvrena som finns på svensk marknad idag (typ whey-80). Obs ingen broscience och ”sötningsmedel dödar”.
Man får inte glömma bort att vi har en rätt hårt reglerad livsmedelsindustri i Sverige.
Allt med måtta.
Farligt har väl ingen påstått, jag föredrar bara högre kvalité på det jag intar - mat som pulver. Smaken är bättre och magen mår bättre. :)

De räkor jag brukar köpa har 24g/100 och blir runt 14:- för nästan 25g protein.

Bilagor

• räkor.JPG
    räkor.JPG
    69.9 KB · Visningar: 17
De räkor jag brukar köpa har 24g/100 och blir runt 14:- för nästan 25g protein.
Se där, kikade på mina färska som ligger i lake. Förklarar saken.

För min del oavsett så är färsen billigare PPK samt lättare att spåra leverantören och villkoren djuren lever under. Kanske inte lika viktigt för andra.

Jag ser att min fråga kan uppfattas som provocerande, och det är inte meningen. Ber om ursäkt för det.

Jag skulle i alla fall vilka hävda att whey 80 egentlig är vad de flesta behöver. 99 procent tränar inte tillräckligt mycket eller hårt för att behöva typ whey 100.

Ju högre koncentration mjölk det är, desto mer brukar det jävlas med magen. Att dyrare produkter smakar bättre håller jag med om.

Jag ser att min fråga kan uppfattas som provocerande, och det är inte meningen. Ber om ursäkt för det.

Jag skulle i alla fall vilka hävda att whey 80 egentlig är vad de flesta behöver. 99 procent tränar inte tillräckligt mycket eller hårt för att behöva typ whey 100.

Ju högre koncentration mjölk det är, desto mer brukar det jävlas med magen. Att dyrare produkter smakar bättre håller jag med om.
Inte alls, inget att be om ursäkt för. Snarare microtråd- & lifestyle-krigare som ska hävda sig i tråden av någon anledning.

Jag känner iaf skillnaden och har inga problem med att lägga extra pengar på något som upptar mkt tid. Resultaten talar för sig själva, sen kan man sitta här och skrivbordskriga hur mycket som helst.

Om man "behöver" Whey 100 eller 80 (eller kanske Whey 10 000) har rimligen noll och INGENTING med hur hårt eller mycket man tränar. Det ena är ett isolat och det andra ett koncentrat av vassleprotein.

Det finns de som, ibland motiverat, ibland pga att de tror något, anser att koncentrat är sämre för deras magar osv. Fine, men det har fortfarande noll och ingenting med någon muskelbyggande effekt att göra. Det är hårdare behandlat och på det sättet får man en annan produkt jämfört koncentrat. Man skall ha klart för sig att på köpet får man en produkt där vissa av hälsofördelarna med vassle försvinner när man väljer isolat.

De enda anledningarna till att välja isolat är möjligen om man har haft otur med genetiken och är en känslig individ och det påverkar ens mage negativt vid större intag. Eller om man nu mot förmodan skulle gå på en mycket strikt diet där några gram hit eller dit ( map kolhydrater och fett) har en stor betydelse vilket det absolut inte har för i princip 100% av alla i den här tråden. Om man tränar mycket eller hårt är inte ett någon av anledningarna. Det bygger inte mer muskler, det ger inte bättre "resultat" eller vilket hittepåord man nu än väljer att slå sig med.

Tillbaka
Topp