• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Någon som lyckats träna bort sin ischias? Min kommer och går hela tiden. Det tråkiga är när man kommit igång med träningen och sen inte kan fortsatta pga att man knappt kan gå.

Har haft det här till och från sen 2016, gjort röntgen som visade ett diskbråck på L5. Läkaren tyckte då att jag skulle gå till en fysioterapeut, köra rehab och äta Ipren DAGLIGEN. Gjorde som han sa tills magen sa ifrån.
Eftersom det inte verkar försvinna trotts rehab så börjar jag nu överväga en operation.

Har gått till fysioterapeut, kiropraktor, kört rehab, ätit smärtstillande osv. Finns det någon som gjort något annat som fungerat? Är villig att prova allt innan jag bestämmer mig för att operera.

• Like
Reactions: Eqn
Någon som lyckats träna bort sin ischias? Min kommer och går hela tiden. Det tråkiga är när man kommit igång med träningen och sen inte kan fortsatta pga att man knappt kan gå.

Har haft det här till och från sen 2016, gjort röntgen som visade ett diskbråck på L5. Läkaren tyckte då att jag skulle gå till en fysioterapeut, köra rehab och äta Ipren DAGLIGEN. Gjorde som han sa tills magen sa ifrån.
Eftersom det inte verkar försvinna trotts rehab så börjar jag nu överväga en operation.

Har gått till fysioterapeut, kiropraktor, kört rehab, ätit smärtstillande osv. Finns det någon som gjort något annat som fungerat? Är villig att prova allt innan jag bestämmer mig för att operera.
Kolla in kneesovertoesguy och hans övningar, hjälpt mig och många andra.

Operation och marklyft var det som hjälpte mig.

Hej, det kan vara en smärt sensiterting också. Dvs din hjärna tolkar felaktigt normala signaler från din rygg som smärta.

Här kommer en länk till en trippel placebo studie där de behandlade patienter med kronisk långvarig ryggsmärta med en ny metod som tränar bort den felaktiga smärtan.

Senast ändrad:
Ju mindre träningsvolym desto mer tycks musklerna växa. Men intensiteten är hög!

Tröjorna blir tajtare och tajtare 😅

PXL_20221104_082223338.jpg

Nu skryter du bara... ;) (har liknande erfarenheter)

Hehe.
Men jag tror faktiskt att väldigt många tränar för mycket och för hårt. Så är det ju. Tränar man hårt måste man dra ner på volymen. Men klart, kör man 3-5 rir all the way kan man dra upp rejält på volymen. Men vad hjärtat vill vill oftast inte hjärnan. Det är ofta jag känner att passen känns lite så där avknipsade just pg a den låga volymen. Ibland lägger jag till ett extra set men känner direkt efteråt att det var droppen som rann över, med konsekvenser som längre återhämtning osv.

Senast ändrad:
Hehe.
Men jag tror faktiskt att väldigt många tränar för mycket och för hårt. Så är det ju. Tränar man hårt måste man dra ner på volymen. Men klart, kör man 3-5 rir all the way kan man dra upp rejält på volymen. Men vad hjärtat vill vill oftast inte hjärnan. Det är ofta jag känner att passen känns lite så där avknipsade just pg a den låga volymen. Ibland lägger jag till ett extra set men känner direkt efteråt att det var droppen som rann över, med konsekvenser som längre återhämtning osv.
Helt enig. Intensitet och volym måste lira bra över tid. Hög intensitet och hyfsad volym ger ju helt andra resultat än maximal muskeltillväxt. Är inne i en sån period just nu men då är det som uppföljning av ett halvår volym för att undersöka vad kroppen klarar av med fler fibrer i sig.

Helt enig. Intensitet och volym måste lira bra över tid. Hög intensitet och hyfsad volym ger ju helt andra resultat än maximal muskeltillväxt. Är inne i en sån period just nu men då är det som uppföljning av ett halvår volym för att undersöka vad kroppen klarar av med fler fibrer i sig.

Ja sen är det kul att variera även om upplägget inte är opti!

Vad är det för helt andra resultat du menar och vilka fler fibrer är det du menar?

Proteinpulver har ju blivit vansinnigt dyrt senaste året. Snart dags att få i sig dagsintaget på vanligt sätt :confused:

Proteinpulver har ju blivit vansinnigt dyrt senaste året. Snart dags att få i sig dagsintaget på vanligt sätt :confused:

Asdyrt. Köpte några påsar när det var billigt och passar på att fylla på bara när det är rea. Priserna lär hålla i sig. Tror inte de tjänade så bra på pulver innan den ekonomiska krisen startade.

Brukar googla reda på nån rabattkod, typ studentrabatt eller liknande, går nästan alltid att hitta nån kod 😁 Sist fick jag ner priset till 162kr/kg för Whey100 från proteinbolaget.

Vad är det för helt andra resultat du menar och vilka fler fibrer är det du menar?

Med risk för att bli lite bro-science och en extrem förenkling av det här. Man kan använda sig av högre intensitet (i mitt fall högre vikter) och låg-/medelhög volym för att toppa inför ett maxlyft. Hög volym och lägre vikter bryter till större del sönder muskelfibrerna som svarar med att skapa fler muskelfibrer aka större muskler.

Kettlebells alltså, jäkla bra grej. Visar skoningslöst direkt dina svagheter 😁 Men jäkla bra och kul komplement till att lyfta skrot på mer traditionellt sätt. Gnetar på och försöker jobba med min relativt dåliga rörlighet.

PXL_20221105_141315996.jpg
Älskar kettlebells för att de flesta övningar stärker bålstyrkan på ett eller annat sätt. Körde massa kb under pandemin.

Med risk för att bli lite bro-science och en extrem förenkling av det här. Man kan använda sig av högre intensitet (i mitt fall högre vikter) och låg-/medelhög volym för att toppa inför ett maxlyft. Hög volym och lägre vikter bryter till större del sönder muskelfibrerna som svarar med att skapa fler muskelfibrer aka större muskler.

Fast det där med att muskelfibrerna går sönder och därigenom skapas hypertrofi är en myt. Tvärtom skapas det en typ av race condition där kroppen prioriterar lagning framför hypertrofi.

Det första köper jag, låter rimligt.

Men det andra stämmer inte riktigt, eller är aldrig visat hos människor tyvärr. Det har funnits massor med teorier runt hyperplasi, allså när fibrerna blir fler istället för det normala, blir större (hypertrofi) men det är svårtestat pga att det gör rätt ont att plocka biopsier hos folk. Det har under alla år jag varit med surrats om det och diverse olagliga tillskott som hGH men det är heller aldrig testat.

Om jag får gissa tror jag tvärt om, OM hyperplasi förekommer så är det som en funktion av hårt träning på mycket tunga vikter med få reps.

Orkar nån räkna på hur mkt det kostar att få i sig 40g protein via nötfärs vs 40g vis pulver? Lite knepigt då priset på nöt kan variera så mkt. Än så länge är det billigare med pulver skulle jag tro.
Men jag får i mig mindre pulver nu, kör en drink post workout.

Orkar nån räkna på hur mkt det kostar att få i sig 40g protein via nötfärs vs 40g vis pulver? Lite knepigt då priset på nöt kan variera så mkt. Än så länge är det billigare med pulver skulle jag tro.
Jag har läst nån gång att mjöl är billigast protein per spenderad krona. Aldrig orkar räkna om det stämmer eller ej 😁

Jag har läst nån gång att mjöl är billigast protein per spenderad krona. Aldrig orkar räkna om det stämmer eller ej 😁

Säkert är det så.
Gärna lätt hänt att glömma all protein som finns i bröd, pasta och dylikt. Jag har dessutom dragit ner på min konsumtion av protein generellt, kanske inte för att det blivit dyrare men mest för att mer inte är alltid bättre.

Lite snabbräkning på morgonkvisten säger väl att pulver fortfarande är väldigt mkt billigare. För enkelhetens skull kan vi räkna på Gymgrossistens whey80, säg att 4kg kostar typ 800 spänn om man handlar på rea. Ger 108 servings a 37 g protein. En portion a 37 gram protein kostar då 7,4 kronor. Nötfärs kan vi säga kostar typ 120 kr/kg , innehåller ca 24 gram protein/100gram färs. Blir typ 18 spänn för 36 gram protein.

Har precis vaknat, så inte omöjligt att jag räknat som en kratta, men beräkningen känns rimlig 😁 Sen får vi förstås ha priset i beaktning, både pulver och nötfärs varierar i pris.

Tillbaka
Topp