Trådens titel heter gym styrketräning hardcore. Dvs 3 rätt skilda träningskoncept. Jag kanske missförstår intentionen med tråden. En bättre passande titel hade varit styrkelyft, hardcore om det bara ska diskuteras maxlyft och PR (inte för att det postas speciellt mycket om singlar och PR. tråden hade bestått av 5 sidor om den bara skulle avhandla det) Generella spörsmål om styrketräning, gymmande eller bilder på svällande muskler hör liksom inte hit. Det känns lite som att en del tycker att vanliga gymråttor borde starta en egen tråd och inte hänga här.
Jag tycker det är en lämplig tråd för alla som styrketränar att posta i, oavsett vad man identifierar sin träning med. Det är väl trots allt ett klockforum i grunden.
Jag postade med lite vinkling på postaren som efterfrågade kanske lite udd på det hela, felaktigt skrev jag nog lite om maxvikter osv då postaren andra stycke handlade om det som jag citerade vilket naturligtvis är helt ointressant för en riktig byggare som bara vill ha stora muskler. Oftast.
Nog om det, jag kanske var fel ute och tycker oavsett att det är en bra tråd för ALLA styrketränande.
Tråden hade nog inte bara varit på 5 sidor om den skulle avhandla maxvikter, (kanske här inne iofs) det finns ju sporter som just går ut på det och en hel värld av kunskap och lärande inom just den delen, men det är inte inriktningen här vilket är bra. Det finns inte underlag då de flesta inte är intresserade av det utan istället av lite vanligt hederligt gymande.
De flesta härinne, inklusive mig själv nuförtiden, är nog mest intresserade av styrketräning för välbefinnande och att det är roligt att vara stor och stark. Men även inom vanlig styrketräning, inte maxvikter hit och dit, så tycker jag att det finns några nivåer till att avhandla här om man vill ta sig vidare i sin träning utan att balla ur fullständigt. Det pratas ganska lite om olika periodiseringar, RPE och massa annat.
På ren anekdotbasis så tycker jag också att man ofta ser gymande 3-4 ggr i veckan där absolut inget händer och det uppstår aldrig någon progression, år ut och år in. Jag tror att väldigt många hamnar där eftersom de inte riktigt tar i ordentligt, fortfarande pratar vi inga maxvikter. Folk gör det lite för enkelt för sig, de kör sina 8-12 reps a la 3 set, byter övning och sen 2 övningar till och ser inte ens ansträngda ut när passat är klart. Här tror jag vissa i den här tråden också hamnar, det är lite bekvämt.
Viss insats tror jag behövs för att komma vidare, lite tankemöde, ansträngning och lite småskavanker här och där. Ingen kommer någonstans utan att sätta lite mål med träningen, det gäller väl för övrigt det mesta här i livet. Jag tror den avsaknaden, av konkreta mål gör att många hamnar i slentraingymandet med noll progression.