• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Äsch, det är när man börjar begränsa sig som förfallet börjar.

On topic - är nyfiken på ni som tränar bara för volym/pump och gör många reps, hur sätter man tydliga mål och får motivation i sin träning? Det är tydligt och konkret när man räknar kilon och strävar efter att lyfta så tungt som möjligt men volym eller utseende osv är ju väldigt abstrakt och inte objektivt mätbart.

Gör inte nödvändigtvis högrepetitioner för att bygga. I snitt ligger jag nog på 6-8 reps. Nosar nere på 5 reps ibland och ibland blir det +20 reps. Beror på dagsformen som kan variera väldigt mycket från dag till dag. För diarie för varje set och vikt, RIR, och kan då få en bra överblick om ev styrkeprogression sker.

Det går ju att jaga progression utan att ligga på toppvikter. Att benböjja 200kg , marka 200kg sliter ju mycket på kroppen också.
Kan ju jaga progression genom att supersetta eller använda olika intesivitetstekniker, lyfttempo osv. Eller olika styrkepyramider i reps/set. Finns ju massvis att göra utan att riskera att få tilltrycka diskar och känna sig ihoptryckt resten av dagen ;)
Jag pratar bara utifrån mig själv men i äldre dagar så väljer man mer kontrollerade övningar att lasta på riktigt tungt i.
Jag får fortfarande progression och har inte slutat att utvecklas.

Räknar progression med RIR eller RPE. Behöver inte vara direkt motiverad för att träna, det går på automatik.

Gör inte nödvändigtvis högrepetitioner för att bygga. I snitt ligger jag nog på 6-8 reps. Nosar nere på 5 reps ibland och ibland blir det +20 reps. Beror på dagsformen som kan variera väldigt mycket från dag till dag. För diarie för varje set och vikt, RIR, och kan då få en bra överblick om ev styrkeprogression sker.
Ok kanske ska ändra frågan lite, vad är målet med er träning vad är det ni jagar?
Trådens rubrik har ju HARDCORE i versaler så jag tänker mig något mer än att ni bara tränar för att hålla igång eller för den allmänna hälsan.

Om ni tränar för progression (i styrkan?) men hur vet ni att det blir en progression om ni aldrig lyfter till max?
Är det att klara 150kg på RPE 7 istället för RPE 9?

Jag tänker att man kan lyfta hardcore utan att jobba för 1 rep max på olika sätt. Ett uppenbart är ju kanske 5 rep max 🤷‍♂️.

Ok kanske ska ändra frågan lite, vad är målet med er träning vad är det ni jagar?
Trådens rubrik har ju HARDCORE i versaler så jag tänker mig något mer än att ni bara tränar för att hålla igång eller för den allmänna hälsan.

Om ni tränar för progression (i styrkan?) men hur vet ni att det blir en progression om ni aldrig lyfter till max?
Lyfta till max är bara intressant om jag ska tävla. Om jag gör 6 reps på 130 i bänk med 2-3 RIR, för att när nästa block är slut gör jag 7 reps. Självklart är detta en ganska subjektiv metod, %-satser är lättare att använda. Men RIR anpassar sig efter min dagsform mer och om jag får feeling så kan man ofta kräma på lite.

Förutom att muskler är praktiskt att ha är det en trevlig känsla att vara fit och se någorlunda fit ut. Och det blir en rolig tävling mot sig själv ; hur mycket klarar jag att pressa (utan att gå sönder nu på äldre dar), när når jag mitt genetiska max osv.

Tycker inte alls att man behöver maxa för att veta om man utvecklas styrkemässigt. Klarar jag 6 reps, 0 rir och nästa gång klarar jag 7 reps 0 rir då har jag ju blivit starkare..? Jag tror inte heller att femmor sliter lika mycket som singlar.

Lyfta till max är bara intressant om jag ska tävla. Om jag gör 6 reps på 130 i bänk med 2-3 RIR, för att när nästa block är slut gör jag 7 reps. Självklart är detta en ganska subjektiv metod, %-satser är lättare att använda. Men RIR anpassar sig efter min dagsform mer och om jag får feeling så kan man ofta kräma på lite.
Jag kanske formulerar frågan dåligt, är alltså inte träningsmetoden i sig jag funderade över jag vet vad RIR innebär. Jag var alltså mest nyfiken på vad folks mål med träningen är här inne. Vi är alla olika och jag kanske är för ung men jag själv strävar efter att lyfta så tungt som möjligt 1RM, sen är såklart majoriteten av min träning ändå inte 1RM men målet med träningen jag gör är ändå för att förbättra den färdigheten.

Förutom att muskler är praktiskt att ha är det en trevlig känsla att vara fit och se någorlunda fit ut. Och det blir en rolig tävling mot sig själv ; hur mycket klarar jag att pressa (utan att gå sönder nu på äldre dar), när når jag mitt genetiska max osv.

Tycker inte alls att man behöver maxa för att veta om man utvecklas styrkemässigt. Klarar jag 6 reps, 0 rir och nästa gång klarar jag 7 reps 0 rir då har jag ju blivit starkare..? Jag tror inte heller att femmor sliter lika mycket som singlar.
Finns nog ingen data på det vad jag har sett så det blir bara gissningar utifrån egna erfarenheter (men såklart med individuella skillnader) men ser inte varför 5RM maxningar skulle slita mindre på kroppen än 1RM max, snarare är det väl så att de flesta inte gör 5RM helt till max. Volymmässigt blir det antagligen mindre också då man inte lär klara så många set av något av dem om de verkligen är till max.

Jag säger såklart inte att 1RM är det rätta eller att man bara ska träna 1RM, inte ens om man ska bli så bra som möjligt på 1RM. Min fråga rörde endast vad folk hade som mål och syfte med träningen och när de hänger i HARDCORE tråden blir jag lite fundersam när de flesta verkar undvika att lyfta så tungt som möjligt och snarare bara "hålla igång".

De flesta i den här tråden tror jag inte tränar speciellt hårt eller på en hög nivå, oavsett om det är "lätt" eller "tung" träning. Det ser man lite på svaren i din frågeställning.

Jag ställer mig för övrigt rätt tveksam till påståendet att det skulle vara mer skadligt för kroppen att köra högre intensitet = högre vikt på stången och färre reps jämfört lägre vikt. Bara för att det är tungt, 1-3 reps på betyder det inte att man sliter ut kroppen och kan göra det 7 dagar i veckan 52 veckor om året på RPE10. Jag tror vi blandar äpplen med päron här.

Här är det folk som håller på med löpning och allehanda saker som också skall prioriteras, då blir det inte riktigt på den nivån. Ungefär som att prata med en maratonlöpare som deltid jobbar med sumobrottning, nej det är liksom inte där vi har referensen är jag rädd.

Trådens titel heter gym styrketräning hardcore. Dvs 3 rätt skilda träningskoncept. Jag kanske missförstår intentionen med tråden. En bättre passande titel hade varit styrkelyft, hardcore om det bara ska diskuteras maxlyft och PR (inte för att det postas speciellt mycket om singlar och PR. tråden hade bestått av 5 sidor om den bara skulle avhandla det) Generella spörsmål om styrketräning, gymmande eller bilder på svällande muskler hör liksom inte hit. Det känns lite som att en del tycker att vanliga gymråttor borde starta en egen tråd och inte hänga här.

Senast ändrad:
Trådens titel heter gym styrketräning hardcore. Dvs 3 rätt skilda träningskoncept. Jag kanske missförstår intentionen med tråden. En bättre passande titel hade varit styrkelyft, hardcore om det bara ska diskuteras maxlyft och PR (inte för att det postas speciellt mycket om singlar och PR. tråden hade bestått av 5 sidor om den bara skulle avhandla det) Generella spörsmål om styrketräning, gymmande eller bilder på svällande muskler hör liksom inte hit. Det känns lite som att en del tycker att vanliga gymråttor borde starta en egen tråd och inte hänga här.

Har väl också tänkt att det här är den allmänna gymtråden på ks, och fått uppfattningen att de flesta tänker lika, men så kanske det inte är? Kanske inte alltid så mkt hardcore och PBn, men bra snack och lärorikt då och då. Har uppskattat det mesta jag läst här här även om jag inte lusläst tråden från sida ett, och hoppas väl tråden kan rulla på som den gör även om allt kanske inte är så jäkla hardcore.

Har väl också tänkt att det här är den allmänna gymtråden på ks, och fått uppfattningen att de flesta tänker lika, men så kanske det inte är? Kanske inte alltid så mkt hardcore och PBn, men bra snack och lärorikt då och då. Har uppskattat det mesta jag läst här här även om jag inte lusläst tråden från sida ett, och hoppas väl tråden kan rulla på som den gör även om allt kanske inte är så jäkla hardcore.
Jag delar din tolkning och uppskattar också tråden. Lite kul också att någon slänger in en gymbild lite då och då.
Finns ju trots allt lite bra fysiker här inne ;)

Jag tycker det är en lämplig tråd för alla som styrketränar att posta i, oavsett vad man identifierar sin träning med. Det är väl trots allt ett klockforum i grunden.

Jag postade med lite vinkling på postaren som efterfrågade kanske lite udd på det hela, felaktigt skrev jag nog lite om maxvikter osv då postaren andra stycke handlade om det som jag citerade vilket naturligtvis är helt ointressant för en riktig byggare som bara vill ha stora muskler. Oftast.

Nog om det, jag kanske var fel ute och tycker oavsett att det är en bra tråd för ALLA styrketränande.

Tråden hade nog inte bara varit på 5 sidor om den skulle avhandla maxvikter, (kanske här inne iofs) det finns ju sporter som just går ut på det och en hel värld av kunskap och lärande inom just den delen, men det är inte inriktningen här vilket är bra. Det finns inte underlag då de flesta inte är intresserade av det utan istället av lite vanligt hederligt gymande.

De flesta härinne, inklusive mig själv nuförtiden, är nog mest intresserade av styrketräning för välbefinnande och att det är roligt att vara stor och stark. Men även inom vanlig styrketräning, inte maxvikter hit och dit, så tycker jag att det finns några nivåer till att avhandla här om man vill ta sig vidare i sin träning utan att balla ur fullständigt. Det pratas ganska lite om olika periodiseringar, RPE och massa annat.

På ren anekdotbasis så tycker jag också att man ofta ser gymande 3-4 ggr i veckan där absolut inget händer och det uppstår aldrig någon progression, år ut och år in. Jag tror att väldigt många hamnar där eftersom de inte riktigt tar i ordentligt, fortfarande pratar vi inga maxvikter. Folk gör det lite för enkelt för sig, de kör sina 8-12 reps a la 3 set, byter övning och sen 2 övningar till och ser inte ens ansträngda ut när passat är klart. Här tror jag vissa i den här tråden också hamnar, det är lite bekvämt.

Viss insats tror jag behövs för att komma vidare, lite tankemöde, ansträngning och lite småskavanker här och där. Ingen kommer någonstans utan att sätta lite mål med träningen, det gäller väl för övrigt det mesta här i livet. Jag tror den avsaknaden, av konkreta mål gör att många hamnar i slentraingymandet med noll progression.

Jag står vid ett vägskäl i min träning. Har efter 1 års fokus kommit upp i 1rm-pbvikter i bänkpress (ja, jag tränar ben också 😉) efter att inte ha varit i närheten av det i 4-5 år.

Kroppen är äldre och jag vill fortsätta min progression utan för hög risk att gå totalt sönder.

I mitt huvud har jag två val. Antingen göra ett byggarblock med hög volym på lägre vikter eller köra ytterligare en Sheiko-programmering med fokus på styrka på högre vikter.

Finns det fler vägar att gå? Känner mig rätt inboxad i mitt tänkande här…

Som sagt, nästa block kommer utmana min kropp mot nya pb-vikter (vilket i sig är kul, men inte ett life goal)

Vad skulle ni gjort?

Jag får väl bjuda på en dagsfärsk bild och sluta posta surkuksinlägg. 😜 200 cm @ 118 kg. Hardcore eller inte, så är läget.
B8E6C00E-4256-4E99-8618-FCC89ADBE4A4.jpeg

Jag tycker det är en lämplig tråd för alla som styrketränar att posta i, oavsett vad man identifierar sin träning med. Det är väl trots allt ett klockforum i grunden.

Jag postade med lite vinkling på postaren som efterfrågade kanske lite udd på det hela, felaktigt skrev jag nog lite om maxvikter osv då postaren andra stycke handlade om det som jag citerade vilket naturligtvis är helt ointressant för en riktig byggare som bara vill ha stora muskler. Oftast.

Nog om det, jag kanske var fel ute och tycker oavsett att det är en bra tråd för ALLA styrketränande.

Tråden hade nog inte bara varit på 5 sidor om den skulle avhandla maxvikter, (kanske här inne iofs) det finns ju sporter som just går ut på det och en hel värld av kunskap och lärande inom just den delen, men det är inte inriktningen här vilket är bra. Det finns inte underlag då de flesta inte är intresserade av det utan istället av lite vanligt hederligt gymande.

De flesta härinne, inklusive mig själv nuförtiden, är nog mest intresserade av styrketräning för välbefinnande och att det är roligt att vara stor och stark. Men även inom vanlig styrketräning, inte maxvikter hit och dit, så tycker jag att det finns några nivåer till att avhandla här om man vill ta sig vidare i sin träning utan att balla ur fullständigt. Det pratas ganska lite om olika periodiseringar, RPE och massa annat.

På ren anekdotbasis så tycker jag också att man ofta ser gymande 3-4 ggr i veckan där absolut inget händer och det uppstår aldrig någon progression, år ut och år in. Jag tror att väldigt många hamnar där eftersom de inte riktigt tar i ordentligt, fortfarande pratar vi inga maxvikter. Folk gör det lite för enkelt för sig, de kör sina 8-12 reps a la 3 set, byter övning och sen 2 övningar till och ser inte ens ansträngda ut när passat är klart. Här tror jag vissa i den här tråden också hamnar, det är lite bekvämt.

Viss insats tror jag behövs för att komma vidare, lite tankemöde, ansträngning och lite småskavanker här och där. Ingen kommer någonstans utan att sätta lite mål med träningen, det gäller väl för övrigt det mesta här i livet. Jag tror den avsaknaden, av konkreta mål gör att många hamnar i slentraingymandet med noll progression.

Ett balanserat och bra inlägg i diskussionen. Tack för det.
Ja jag tycker ju självklart att alla ska känna sig inkluderade och välkomna. Spelar liksom ingen roll om dagens ämne handlar om singlar, bästa sätt att öka massa eller hur man bör träna för att undvika skador och mycket mer. Eller nån bild på ens eventuella progression.
Periodvis skrivs det mycket om just byggning och det kanske kan orsaka lite frustration hos styrkelyftare men då är det väl bara att posta på om hur ens lyft blir bättre från en dag till annan kan jag tycka. Blev rätt konfunderad ett tag av de senaste inläggen och kände lite att motionärer inte var riktigt välkomna här. Jag kanske jag missförstod dig @hejsam .

Just periodisering, kanske utbrändhet som hör ihop med ämnet, hur träna när man är i medelåldern och sånt tycker jag är väldigt intressant och hoppas på givande diskussioner om detta. För dessa ämnen är ju viktiga för många för att fortsätta sin utveckling både styrka och volym.

Nu, on topic.
Själv upplever jag att om jag tar ut mig i flertalet set (0 rir) i t ex knäböj så känner jag mig oerhört seg fysiskt mentalt, känslomässigt i flera dagar. Typ dränerad.
Lämnar jag 2-3 rir däremot är jag hur pigg som helst och känner ändå att musklerna har fått sin stimulans. Om det däremot är optimalt vet jag inte än. Det skrivs ju väldigt mycket om att 2-3 rir är ungefär lika bra för hypertrofi som 0 rir men det kanske mest gäller nybörjare? Så jag har kommit till en fas i mitt tränande där jag funderar på vad som är bäst för mig. Att köra lågvolym ; max 10 set / vecka per muskel och ligga på 0-1 rir eller öka ett par set i alla övningar men hålla mig till 2-3 rir. Vad tycker du?

Tack!

Själv ser jag fortfarande en tjockis med sönderbantade muskler. Lätt att få konstig uppfattning av sig själv när man fokuserar så mycket på byggning/träning.

Såg ur så här Årsskiftet-18/-19.
och sedan det har det ju ändå hänt grejer.
IMG_20221124_052459-01-01.jpeg

Shit, verkligen fantastisk progression! Väldigt imponerad!
Och ryggen är helt ok nu? Visst var det du som hade fått skador på ryggen p ga mkt stillasittande.

Är ledsen om jag trampade några på tårna, min mening var såklart inte att alla som inte strävar efter att lyfta så tungt som möjligt inte platsar i tråden.

Min fundering var ursprungligen vad ni andra här inne har för mål med träningen och i synnerhet ni som inte jagar vikter (oavsett om det är 1RM eller 6RM max) då den träningen är rätt främmande för mig. Jag ser helt enkelt inte hur man motiverar sig själv att göra det lilla extra för att bli bättre när man inte kan mäta resultatet, iallafall inte lika lätt som en vikt.

Sen kan man såklart göra sin satsning på att bygga volym, deffa, bli så bra som möjligt på calisthenics eller whatever så länge ens mål är att bli bättre och man gör det lilla extra för att försöka nå dit mer än att man bara "håller igång" är ju de lika hardcore.

Men jag är inte att moderera tråden, bara för att jag gillar tung styrketräning och framförallt tyngdlyftning eftersom det är vad jag håller på med kanske majoriteten gillar att diskutera viktnedgång och vardagsmotion vilket jag såklart får acceptera :)

Kan man anmäla sig till något träningspass med trådens hårdaste tränande så man kan lära sig något? En GTG med bänk-maxningar med och utan utrustning ( dvs tröja).

Kan man anmäla sig till något träningspass med trådens hårdaste tränande så man kan lära sig något? En GTG med bänk-maxningar med och utan utrustning ( dvs tröja).
Den som gillar att lyfta tungt i bänk kan säkert ordna det, men frågan är om det är så många här som kan vara med då de flesta verkar slita ut kroppen bara av att tänka på 1RM lyft!

Tillbaka
Topp