• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Jobbigt. Känns det samma när du kör hantelpress med armarna i 45 graders vinkel? Annars känns det som det är vila och uteslutande av vissa övningar som gäller tills vidare.
Vinkel ut från kroppen spelar ingen roll, det är när armbågen böjs strax över 90 grader som nerven "ploppar" till och lägger sig på andra sidan av knölen. Bänkpress, militärpress, bicepscurls och pullups går bort helt och hållet.

Vinkel ut från kroppen spelar ingen roll, det är när armbågen böjs strax över 90 grader som nerven "ploppar" till och lägger sig på andra sidan av knölen. Bänkpress, militärpress, bicepscurls och pullups går bort helt och hållet.

Sjukt jobbigt. Men tills vidare går det ju att köra flyes, hantellyft, kanske pullover osv. Hoppas att de kan fixa skadan snart!

När du är frisk är det väl bara att köra igång? Jag tog lätta promenader under tiden jag hade det också, då jag hade en mild variant.
Är jävligt rädd för att börja för tidigt. Studerar till brandman och det är så extremt fysiskt tungt plus att jag ska ha allt i skick före jag får ut några papper så vill inte börja för tidigt och få några efter sjukdomar

Är jävligt rädd för att börja för tidigt. Studerar till brandman och det är så extremt fysiskt tungt plus att jag ska ha allt i skick före jag får ut några papper så vill inte börja för tidigt och få några efter sjukdomar
Jobbade som det i 10 år men det var klart mer ansträngande under utbildningen. Samtidigt finns det lugnare positioner där med. Ta förarplatsen så under den närmaste tiden så undviker du det värsta. 😉 #protip

Slipar på en Upper/Lower-split på 5 dagar per vecka. Vad tror ni om detta veckoschemat? 5 dagar träning, 2 dagar vila. Mycket 3x12, jag vet.

1662040402693.png

Fast den tränar bröstet mest? Bakom nacken är isf ett bättre alternativ
https://www.frontiersin.org/articles...22.825880/full

Nja, "bröstet mest" är det väl ändå inte? Visst, bröstet aktiveras också men det är ingen bröstövning direkt.

Aktiverar en del övre pecs men det är en axelövning.
Beror väl mest på hur man utför sin militärpress.

Om man böjer sig mycket bakåt och pressar stången rakt upp (dvs lite bort från kroppen eftersom du lutar dig bakåt) så det liknar en sned bänkpress mer kommer det såklart vara bröstet som får jobba mycket.

Men om du står med en rak överkropp och stången pressas rakt uppåt (alltså ovanför dig och inte bort ifrån dig) kommer det vara axlarna som aktiveras mest.

Jag har alltid pressat som nr 2 och har iaf aldrig känt att jag använder bröstet.

Beror väl mest på hur man utför sin militärpress.

Om man böjer sig mycket bakåt och pressar stången rakt upp (dvs lite bort från kroppen eftersom du lutar dig bakåt) så det liknar en sned bänkpress mer kommer det såklart vara bröstet som får jobba mycket.

Men om du står med en rak överkropp och stången pressas rakt uppåt (alltså ovanför dig och inte bort ifrån dig) kommer det vara axlarna som aktiveras mest.

Jag har alltid pressat som nr 2 och har iaf aldrig känt att jag använder bröstet.
I studien som jag postade så utfördes pressen sittandes, dvs ingen strongman press. Rent anekdotiskt är bakom nacken bättre för att hålla axlarna i gott skick, men det kan jag bara säga att det funkat för egen del.

Jag ersatte militärpress med uppåtlutande bänk/hantelpress för några månader. Har inte märkt av någon skillnad på muskelmassa men främst känns det bättre i kropp och leder.

Någon som vet skillnaden hur armbågar kopplas in när man kör apgreppet i bänkpress jämfört med vanlig?
Har ju haft problem länge nu med armbågar i bänk och har tvingats lägga övningen på hyllan. Testade lite lätt häromdagen med "apgreppet" på lättare vikter och då kändes det OK. Kopplar man bort någon led eller liknande genom annat tumgrepp?

Någon som vet skillnaden hur armbågar kopplas in när man kör apgreppet i bänkpress jämfört med vanlig?
Har ju haft problem länge nu med armbågar i bänk och har tvingats lägga övningen på hyllan. Testade lite lätt häromdagen med "apgreppet" på lättare vikter och då kändes det OK. Kopplar man bort någon led eller liknande genom annat tumgrepp?
”Apgreppet”? Är det synonymt med ”suicide grip”?
9C63E2BE-921B-4014-A1AC-11CD0B615CCC.jpeg

Suicide grip känns snällare mot axel och armbågsleden då greppet tillåter att armarna vinklas lite inåt mot kroppen. Många varnar för den då stången riskerar att rulla iväg men kör man inte aptungt kan det vara ett alternativ. De få gånger jag kör bänk föredrar jag suicide grip.

Suicide grip känns snällare mot axel och armbågsleden då greppet tillåter att armarna vinklas lite inåt mot kroppen. Många varnar för den då stången riskerar att rulla iväg men kör man inte aptungt kan det vara ett alternativ. De få gånger jag kör bänk föredrar jag suicide grip.

Kör man med safety straps eller liknande lösning så skulle det nog kännas tryggare.
1662103457585.png

I studien som jag postade så utfördes pressen sittandes, dvs ingen strongman press. Rent anekdotiskt är bakom nacken bättre för att hålla axlarna i gott skick, men det kan jag bara säga att det funkat för egen del.
Press bakom nacken kräver ju bra god rörlighet och skadefria axlar vilket majoriteten av de vuxna som tränar styrketräning inte har (av min erfarenhet). Sittande kräver dessutom ännu bättre rörlighet.

Jag tycker själv att press bakom nacken är en jättebra övning om man har rätt förutsättningar men i kombination med andra övningar, nästan ingen övning blir bra i längden om det blir för ensidigt och för mycket av samma belastning. Även fast jag tycker mig ha tillräckligt god rörlighet och friska axlar känner jag att jag inte alls kan pressa mig lika hårt bakom nacken jämfört med en vanlig press, både vad gäller tyngre vikter och fler reps till failure.

Känns det i armbågen även på låg vikt och när du vilat länge från bänkpress dvs med vanligt grepp?
Eller är det bara så att nu testade du "suicide grip" enligt ovan premisser dvs att även vanligt grepp kanske hade funkat smärtfritt.

Det är sån liten skillnad med tummen på ena eller andra sidan stången vilket inte borde göra jättemycket för vinklarna rent biomekaniskt, det jag kan komma på blir väl att du kan lägga stången mer rakt igenom underarmen dvs långt ner i handlfatan jämfört med vanligt grepp så måste stången ligga lite högre upp mer mitt i handflatan.
Det i sig gör att du får större böjning i handleden eller behöver jobba mer för att hålla handeden rakt beroende på hur du vill ha handleden när du pressar, vilket kanske kan påverka armbågen.

Känns det i armbågen även på låg vikt och när du vilat länge från bänkpress dvs med vanligt grepp?
Eller är det bara så att nu testade du "suicide grip" enligt ovan premisser dvs att även vanligt grepp kanske hade funkat smärtfritt.

Det är sån liten skillnad med tummen på ena eller andra sidan stången vilket inte borde göra jättemycket för vinklarna rent biomekaniskt, det jag kan komma på blir väl att du kan lägga stången mer rakt igenom underarmen dvs långt ner i handlfatan jämfört med vanligt grepp så måste stången ligga lite högre upp mer mitt i handflatan.
Det i sig gör att du får större böjning i handleden eller behöver jobba mer för att hålla handeden rakt beroende på hur du vill ha handleden när du pressar, vilket kanske kan påverka armbågen.
Jag testade några set med vanligt grepp. Märkte att det började kännas ganska omgående. Gick över och testade ett par set med apgrepp och då kändes det bättre.

Men kan hända att det blir samma sak. Tänkte testa nästa vecka att bara köra några lätta set med apgrepp.

Jag testade några set med vanligt grepp. Märkte att det började kännas ganska omgående. Gick över och testade ett par set med apgrepp och då kändes det bättre.

Men kan hända att det blir samma sak. Tänkte testa nästa vecka att bara köra några lätta set med apgrepp.
Måste du bänka då? Upplever att hantelpressar är snällare mot både axlar och armbågar för mig. Isolerar egentligen bröst bättre också tycker jag, även om det är roligare med bänkpress om det går smärtfritt. Kanske klokast att låta bänkpressen va tills det känns bättre?

Tillbaka
Topp