Exempel på en person som förändrat sin kost såpass radikalt att hon förmodligen får betala dyrt för det i längden i form av hjärt och kärlsjukdomar osv.
Hardcore köttätare, 1:00 min in i klippet.
Hon hittar alltså stöd för sin karnivor-diet hos läkare "över hela världen" som publicerar sina ehm,
forskningsresultat på youtube och insta.
67-åriga Eva från Göteborg äter bara animalisk föda – till frukost, lunch och middag. Hon är en av dem som hakat på alternativa kostråd som sprids på nätet och som går helt emot myndigheternas rekommendationer.
www.svt.se
Hur använder ni youtube och sociala medier?
Jag försöker gallra så mkt det går och avviker råden och tipsen mkt från etablerad forskning sållar jag bort dem. Givetvis kan forskning också spreta givetvis, men jag försöker då hålla mig till metaanalyser.
Gäller inte bara kost men hälsa i allmänhet* och även träningstips (anser att 90% av influencers träningstips på t ex instagram är rent ut sagt tveksamma).
* T ex är en vanlig uppfattning att man måste sola x antal minuter om dagen för att få D-vitamin behovet tillgodosett och solskydd därmed leder till låga D-vitamin nivåer. Det stämmer givetvis inte. D-vitamin får man också via kosten och solskydd skyddar inte till 100%.
Jag skyr gärna solen som pesten då jag fått alldeles för mkt UV strålar i min ungdom, mest från solarier, och ev d-vitamin brist väger så mycket mindre än ökad risk för hudcancer.
Skulle gissa på att influerare och bloggare gärna tipsar om att man måste vara ute i solen 20 min / dag.