• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tror ditt nervsystem och benmuskler helt enkelt inte återhämtat sig helt från de andra aktiviteterna.
Måste vila dem en stund nu.. När jag gör samma rörelse sittande på en stol skakar dom.
Min högra fot har alltid skakat när jag gjort leg ext men nu är det båda benen, precis ovanför knät som skakar. Kan inte sänka benen i jämn takt.

Tror ditt nervsystem och benmuskler helt enkelt inte återhämtat sig helt från de andra aktiviteterna.
Kan det vara så att jag har elektrolytbrist eller motsvarande? Hade två magsjukor efter varandra i vintras och min mage har inte blivit sig lik efter det.
Är ofta ganska skakig nuförtiden och läkaren tror jag har IBS. Kanske tarmen inte tar upp all näring vilket gör att jag inte återhämtar mig?

Studerar till brandman så är väldigt fysiskt aktiv.

Kan det vara så att jag har elektrolytbrist eller motsvarande? Hade två magsjukor efter varandra i vintras och min mage har inte blivit sig lik efter det.
Är ofta ganska skakig nuförtiden och läkaren tror jag har IBS. Kanske tarmen inte tar upp all näring vilket gör att jag inte återhämtar mig?

Det där hade jag mycket problem med för några år sedan. Lösningen var god sömn och kost på bestämda tider, oavsett vardag, helg eller semester.

Ingen aning. Men om du t ex ofta har lös avföring kommer ju maten och salterna inte absorberas på ett optimalt vis.
Jag tycker att doktorn bör utreda dig mer noggrant som i slutändan leder till nån form av diagnos.
Eftersom din läkare misstänker IBS är det ju det som bör utredas. Och kanske ta det lite lugnare med träningen under tiden. Har du testat pro-biotika?

Behandling för IBS är knepigt, men ett alternativ som kanske inte är det första man tänker på är KBT. Finns tillgängligt via internetpsykiatri oavsett var i landet man bor. Kan man tänka sig att lägga 12 veckor och lite engagemang så är chansen god för gott resultat.

Det där hade jag mycket problem med för några år sedan. Lösningen var god sömn och kost på bestämda tider, oavsett vardag, helg eller semester.
Hade du samma symtom? Skakig och ”svag”? Hur började dina problem?

Jag har märkt att bra rutiner hjälper, jävligt svårt när man reser mycket tyvärr…

Ingen aning. Men om du t ex ofta har lös avföring kommer ju maten och salterna inte absorberas på ett optimalt vis.
Jag tycker att doktorn bör utreda dig mer noggrant som i slutändan leder till nån form av diagnos.
Eftersom din läkare misstänker IBS är det ju det som bör utredas. Och kanske ta det lite lugnare med träningen under tiden. Har du testat pro-biotika?
har ej testat ännu men ska köpa det i veckan!

Senast ändrad:
Hade du samma symtom? Skakig och ”svag”? Hur började dina problem?

Jag har märkt att bra rutiner hjälper, jävligt svårt när man reser mycket tyvärr…
Skakig och svag, ibland även om jag hade ätit. Kändes som att blodsockret var jättelågt men alla utredningar visade att så inte var fallet. Men detta var innan jag började med styrketräning, träningen i kombination med kost, sömn och allt annat har gjort underverk för min psykiska och fysiska hälsa.

Ok, det tog längre tid än vad det hade behövt på grund av sjukdomar, ryggskott och allt vad det nu är (man är inte purung längre tyvärr), men nedan är till sist 250@89 kg kroppsvikt, så nu känns det som att resan mot 300 börjar på riktigt:

250 dl.png

Nu dags att hoppa på OrtMag som någon tipsade om tidigare.
Lycke Till!
Tipsar om riktiga lyftarskor. Viktigt då du lägger på lite vikt.
Adidas Powerlift kör jag för mark. Adidas Power Perfect för knäböj. Bra pris/performance-ratio.

Om du inte kör olympiska lyft eller andra övningar du har nytta av bra kullager, övningar du kommer släppa stången eller knäböj/mark med mycket vikt (typ 150-200kg). Kommer du antagligen inte känna så stor skillnad mot en bättre stång.

De stora fördelarna med en bra stång är:
Tyngdlyftningsstång - snurrar bra och kommer göra det även vid höga vikter och efter mycket användning många släpp osv.
Bra räffling och rimlig styvhet dvs så länge du inte har typ 200kg+ kommer det inte vara någon vidare flex i stången. (Beroende på hur breda viktskivor du kolvar den med).

Styrkelyftstång - mycket bra räffling och väldigt styv dvs du kommer aldrig känna någon svikt i den oavsett vikt (typ).

Även solitt ihopsatta så minimalt med skrammel från stången när man släpper den gäller på båda, sen såklart att de är precist kalibrerade.
Att köpa kvalitet lönar sig alltid. Hatar skräpvikter och stänger, men dåliga hantlar är nog värst.

Tror inte heller på någon variant av keto. För att gå ner i vikt krävs det ett underskott. Sen hur man gör det handlar ju om vad man föredrar som individ. Inte heller säker på att olika dieter släpper fett på olika ställen utan att det är genetiskt var och hur fettet släpper och vart vi håller mer.
Jag känner precis som dig att kolhydraterna är viktigt som bränsle. Man kan ju gå relativt lågt på kcal men få in en relativt hög mängd kolisar runt ex träning för prestation.
Jag spar hellre på fettet och dess kcal😀
Sen verkar du ju ha ett jobb som kräver ganska mkt energi😃
Testat de flesta olika kostvarianterna, LCHF är sämst för mig. Tappar vikt ja...men även styrka och volym. Kass, för MIG.
Jag behöver kolisar för att träna och öka.
Som du säger, underskott är det som gäller om man ska minska fettprocenten. Långa promenader och cykling är det jag gör.

Alltså vad fan händer…
Mina ben (från höften ner till foten) skakar som fan på vägen ner när jag gör leg extensions. Ingen skillnad på om det är 10kg eller 70kg på.
Förut var det endast höger fot som skakade men nu är det båda jävla benen. Skakade även lite när jag körde vader.

Har nyligen börjat stretcha? Kan det bero på det?
Kan vara överträning. Lägger du in viloperioder i träningen? Eller lättare träning emellanåt?

Lycke Till!
Tipsar om riktiga lyftarskor. Viktigt då du lägger på lite vikt.
Adidas Powerlift kör jag för mark. Adidas Power Perfect för knäböj. Bra pris/performance-ratio.
Jag är klen och lyfter inte så tungt. Efter nån rekommendation så kör jag ett par gamla Converse när jag kör styrka. Jäkligt mycket bättre än andra mer eller mindre dämpade träningsskor.

Vad säger professionen om Converse? Hiss eller diss??

Jag är klen och lyfter inte så tungt. Efter nån rekommendation så kör jag ett par gamla Converse när jag kör styrka. Jäkligt mycket bättre än andra mer eller mindre dämpade träningsskor.

Hiss för att de är platta och stabila, diss för ingen klack om man behöver den extra rörligheten i fotlederna för knäböj. Sen för marklyft skulle nog de flesta tjäna på en lägre sula, Converse är ju trots allt rätt höga.

Men som du säger är de långt mycket bättre än mjuka löparskor!

Bättre i vilket avseende?
Menar du Converse basket är de ju kass för stabilitet i min bok. De har en stum och platt sula o det är bra. Men om det är det du vill ha kan du lika väl köra utan skor.
Jag vill ha stabilitet och riktiga lyftarskor på lyftarmatta blir kanonhög friktion mellan sko och golv, och foten sitter i ett skruvstäd i skon.
Men man är olika.
Testa dig fram.
Min preferans är skitbra skor & underlag, och utan bälte, dragremmar, talk och handskar.

PS
Enda klädesplagget som är viktigt för mig är cykelbyxor där jag har flera Castelli (skorpion-logga)
Köpte två nya "Castelli Unlimited Ultimate Liner" i vinter.
Den bästa komforten som passar mig kropp, de har "Progetto X² Air" pad i baken.
(gå upp en storlek om du har vältränade lår, de är gjorda för cyklister...jag brukar stretcha ut dom för hand några veckor, annars stryper de åt blodet till fötterna)

Behövs inte klack för mark, hellre barfota då.
Rätt, men man är olika. Gillar stabiltet.
Och du ska köpa de äldre Adidas Powerlift, de är lägre och stabila. (de finns fortarande på nätet, leta konkurslager)
De 2-3 nyaste generationerna är kass för mark.
Powerlift 5 har jag mätt upp till 34 mm hälhöjd. Rena knäböj-skon numera. Och mjuka i sulan.

De tidiga Powerlift har 15mm hälhöjd och mycket rakare och stabilare sula. De har har 3 par av.

Köpte Powerlift 4 på nätet 2018 men den är kass. Sämsta skon jag har. Mjuk överdel i kanvas-liknande tyg???? Va fan?

Power perfect är en bättre sko. Kör man konventionella marklyft tror jag de flesta tjänar på att köra i strumplästen.

Det är inte många som kan knäböja utan skor med klack.

Ser att ni redan diskuterat det, men självklart kör jag skor när jag kör knäböj (har kört med ett par Adipower Weightlifting 2, lagom höjd på klacken och smala), man behöver ha väldigt bra rörlighet för att det skall vara någon idé att köra utan där. Däremot mark skulle jag aldrig köra i skor (undantaget om det inte är tillåtet att köra i strumpor och då går jag hellre till annat gym).

Kan förstå om man tycker det är lite äckligt att gå runt i strumpor så har i alla fall strumpor som jag endast använder till när jag markar. Funderar dock på att skaffa några högre strumpor även om det är bekvämast i ankelstrumpor. Anledningen är att jag nu när jag börjat köra mer volym skrapat upp ett sår på smalbenet och det hinner liksom inte läka helt mellan passen och även om det inte stör jättemycket när man väl är igång så stör det ändå lite.

Senast ändrad:
Jo, jag är med på det, men vad gör det för själva lyftet? Är det enklare att hålla bra form? Kan man lyfta mer?
Inte alla men majoriteten har en rejäl fördel med en klack i hälen, sen att de är platta och stabila gör ju såklart att man kan lyfta mer vikt jämfört med mjuka skor.

Testa själv att göra några knäböj med bara stång på några yogamattor staplade eller en ihopvikt så den iaf blir 5cm hög och känn efter hur mycket kraft du måste använda bara för att stabilisera och hålla balansen. Nu är detta ett extremt exempel men jag tror du fattar grejen med varför du vill att dina skor ska stå stabilt och platt mot golvet.

Inte alla men majoriteten har en rejäl fördel med en klack i hälen, sen att de är platta och stabila gör ju såklart att man kan lyfta mer vikt jämfört med mjuka skor.

Testa själv att göra några knäböj med bara stång på några yogamattor staplade eller en ihopvikt så den iaf blir 5cm hög och känn efter hur mycket kraft du måste använda bara för att stabilisera och hålla balansen. Nu är detta ett extremt exempel men jag tror du fattar grejen med varför du vill att dina skor ska stå stabilt och platt mot golvet.

Yes. Stabiliteten är avgörande i alla lyft om man är ute efter något annat än balans och aktivering av s.k "stabilitetsmuskler". Ju mer kroppen måste ödsla energi och värdefull cns aktivering på sådant där desto mindre aktivering av de primära musklerna.

Tillbaka
Topp