• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Jo, jag är med på det, men vad gör det för själva lyftet? Är det enklare att hålla bra form? Kan man lyfta mer?
Marklyft gynnas av låg/ingen sko då du slipper lyfta lika långt.
I knäböj är det individuellt hur optimal lutning (höjdskillnad fram vs hälhöjd)

Men när jag lyfte som värst var det inte tillåtet att tävla utan skor.
Det är inte kul att se andra skada sig på gymmet då de halkar och skadar sig.
Få gym idag har tex riktiga golv med hög friktion så man inte riskerar glida

Då är jag med. Böjer med brottarskor som är platta men stabila friktionsmässigt. Jag böjer ofta tungt (mer än 2x kroppsvikt). Har funderat på att testa ”riktiga” skor för att se om jag kan lägga på mer vikt.

Då är jag med. Böjer med brottarskor som är platta men stabila friktionsmässigt. Jag böjer ofta tungt (mer än 2x kroppsvikt). Har funderat på att testa ”riktiga” skor för att se om jag kan lägga på mer vikt.
Beror på vad för typ av knäböj du gör och hur du är byggd, men om du får ut något av extra rörlighet i fotlederna kommer lyftarskor hjälpa dig annars inte.

Jag har svårt att tro att tekniken är så lidande när man böjer 2x kv. Tänk dig någon som gör kvartsböj i gympaskor med skakiga knän. De skulle tjäna mest på riktiga skor.

Jag har svårt att tro att tekniken är så lidande när man böjer 2x kv. Tänk dig någon som gör kvartsböj i gympaskor med skakiga knän. De skulle tjäna mest på riktiga skor.
Helt omöjligt att säga, går ju att göra knäböj på så många olika sätt så därför jag sa att det beror på vad för typ av böj man kör och hur man är byggd.

Kör man kvartsböj och vill komma djupare men har begränsad rörlighet i fotlederna kommer det hjälpa mycket. Böjer man med mycket fällning i höften och inte vill ta ut en stor vinkel i knäleden kommer det däremot snarare blir svårare att böja med lyftarskor jämfört mot platta brottarskor iaf en lyftarsko med hög klack.

Så länge man vill böja med en mer upprätt överkropp och med större vinkel i knäleden kommer klacken i lyftarskorna hjälpa om man har stela fotleder, annars inte säkert. Har man dessutom långa lårben blir det oftast svårt att försöka ta ut den stora vinkeln i knäleden varpå man då oftast föredrar en knäböj där man istället fäller mer i höften.

Hankar mig vidare med Ort/Mag, körde precis v3 så nästa vecka blir det vila från mark (hurra!). Hade lite ångest inför denna då jag jag bara gjort en 2a på 230 som tyngst innan och det var utan att ha kört många set innan.

Det gick dock över förväntan så blev 4x4x180 + 2x205 + 2x230 och sen avslutade jag med 12x180, men sista tre på den 12an kände jag att ryggen började ge med sig så nästa gång tror jag att jag nöjer mig med de 8a som krävs för att följa schemat.

Redan 3 veckor in känns det som att schemat boostar ens styrka enormt fort. Skulle jag ta en lugn vecka och sen maxa redan nästa vecka är jag ganska säker på att jag kan förbättra mitt pb redan då, men nu skall jag försöka följa schemat och se om man kan slutföra det.

Ingen direkt hardcore-fråga; men madamen vill ha en walking pad att använda vid vårt höj och sänkbara skrivbord vid hemmakontoret och kunna flytta till tvn osv. Någon som har någon erfarenhet av något som inte är helt skräpkvalitet?

Kvällens gymkompis

IMG_0986.jpeg

Vecka 7 på Ort/Mag och där tog det stopp, visste att jag hade behövt ha en bra känsla i kroppen för att det skulle gå. Men har sovit dåligt och mark blir verkligen en annan övning när kroppen inte känns pigg och så börjar man tänka på massa småsaker som ska ske automatiskt. Speciellt tror jag att jag använder benen mindre.

4x4 190 gick planenligt, kändes som 4orna brukar att man sakta bygger upp trötthet och sen kom 2x215 där det oväntat kändes lite tungt speciellt första repetionen, vilket såklart sätter sig i huvudet när det skall bli dags för den tunga 2an. Utan självförtroende eller styrka fick jag inte ens upp första 240an, men kunde i alla fall avsluta passet med en 8a (kanske 9a, tappade räkningen, men ville försäkra mig om att det i alla fall var 8) på 190.

Blir att försöka igen nästa tisdag när jag skulle fått vila... Får intala mig att även sämre pass ger något.

Vecka 7 på Ort/Mag och där tog det stopp, visste att jag hade behövt ha en bra känsla i kroppen för att det skulle gå. Men har sovit dåligt och mark blir verkligen en annan övning när kroppen inte känns pigg och så börjar man tänka på massa småsaker som ska ske automatiskt. Speciellt tror jag att jag använder benen mindre.

4x4 190 gick planenligt, kändes som 4orna brukar att man sakta bygger upp trötthet och sen kom 2x215 där det oväntat kändes lite tungt speciellt första repetionen, vilket såklart sätter sig i huvudet när det skall bli dags för den tunga 2an. Utan självförtroende eller styrka fick jag inte ens upp första 240an, men kunde i alla fall avsluta passet med en 8a (kanske 9a, tappade räkningen, men ville försäkra mig om att det i alla fall var 8) på 190.

Blir att försöka igen nästa tisdag när jag skulle fått vila... Får intala mig att även sämre pass ger något.
Vilket max satte du som startpunkt? Var det konservativt eller var det ett verkligt max?

Vilket max satte du som startpunkt? Var det konservativt eller var det ett verkligt max?
Verkligt max, tog 250 sen en vilovecka och sen drog jag igång Ort Mag med 250 som startpunkt. Men är helt klart ett annat sätt att träna mark än vad jag gjort tidigare. Hade t ex gjort en 2a på 230 som tyngst tidigare och det var utan att ha några set i kroppen, så blir lite av en chock att ge sig på tung 2a med så mycket lyftande innan.

Igår skulle jag göra 5x195 i mark. Eftersom att det vankades PB så värmde jag upp med Raubtier och indiandans. När lyftet väl skulle ske var jag supertaggad och alla fem reps flög upp.

Sen upptäckte jag hade jag hade på 190...

Jag tillbringade fem minuter i fosterställning och hysterisk gråt. Sen blev jag arg och höjde till 200. Det blev bara en trea, men det var första gången jag reppar på 200.

Nästa vecka satsar jag på en femma på 200 innan toppningen är över för den här gången! Hur det än slutar får jag vara nöjd med ökningarna.

Igår skulle jag göra 5x195 i mark. Eftersom att det vankades PB så värmde jag upp med Raubtier och indiandans. När lyftet väl skulle ske var jag supertaggad och alla fem reps flög upp.

Sen upptäckte jag hade jag hade på 190...

Jag tillbringade fem minuter i fosterställning och hysterisk gråt. Sen blev jag arg och höjde till 200. Det blev bara en trea, men det var första gången jag reppar på 200.

Nästa vecka satsar jag på en femma på 200 innan toppningen är över för den här gången! Hur det än slutar får jag vara nöjd med ökningarna.

Det blev 3x210 istället. Pb både i reps och vikt!

Det jävla Ort/Mag-programmet börjar knäcka mig. Misslyckades för andra veckan i rad förra veckan, så denna veckan kände jag att jag var tvungen att bara gå ner och försöka på 2x240 (vilket nu är tyngsta 2an jag gjort) för att bevisa för mig själv att det inte var styrkan det var fel på i alla fall, för att inte riskera att det skulle sätta sig på psyket. Gick "lättare" än väntat när man inte hade massa volym i kroppen och kunde sen avslutade med 3st 5x200.

Tror jag behöver lägga programmet lite åt sidan och gör en liknande variant nästa vecka på 245 resp 205 för programmet är för tufft som det är nu.

Det jävla Ort/Mag-programmet börjar knäcka mig. Misslyckades för andra veckan i rad förra veckan, så denna veckan kände jag att jag var tvungen att bara gå ner och försöka på 2x240 (vilket nu är tyngsta 2an jag gjort) för att bevisa för mig själv att det inte var styrkan det var fel på i alla fall, för att inte riskera att det skulle sätta sig på psyket. Gick "lättare" än väntat när man inte hade massa volym i kroppen och kunde sen avslutade med 3st 5x200.

Tror jag behöver lägga programmet lite åt sidan och gör en liknande variant nästa vecka på 245 resp 205 för programmet är för tufft som det är nu.
Eller börja programmet på 90% av ditt max och köra det från början. Jag klarade te.x aldrig RSR på mitt verkliga max i mark , utan sänkte med 10% varje gång.

Eller börja programmet på 90% av ditt max och köra det från början. Jag klarade te.x aldrig RSR på mitt verkliga max i mark , utan sänkte med 10% varje gång.
Det vore en idé, men tror jag får köra på 95% i så fall, för om jag börjar på 90% kommer sista passet vara lättare än vad jag klarat hittills när jag kalibrerade mot 100%. (skulle sluta på 182,5 4x4/1x2 205/ 227,5 1x2/ 1x8+ 182,5) Jämfört med vecka 6 dit jag kom nu: 185/210/235/185.

Kan lägre andel kroppsfet orsaka smärta i axlar vid chins och bröstövningar? Har gått ner runt 7-8 kg sedan mars. Och senaste veckorna har jag börjat få lite smärta i axlarna vid framförallt viktade chins och bänkpress. Enda skillnaden jag kan identifiera är just viktnedgången (Kanske lite mer golf också, men känner inte av axeln då). Smärtan är inte outhärdlig utan det funkar att träna med. Men känns inte helt 100 att göra det.

Tillbaka
Topp