• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Fullt seriös.
Skulle definitivt hävda att sätta upp delmål är otrolig viktig del i att kunna nå sina slutmål.
Är delmålen rimligt uppsatta så är det inget konstigt att ha en konstant utveckling, som de flesta som tränar på högre nivå har (Som jag antar att du har koll på i och med att du kommenterar det).
Om jag enligt schema ska ligga på en viss nivå V.5 och jag inte gör det så är det bra att kunna gå tillbaka och söka orsaker, om jag t.ex. äter för dåligt/sovit för dåligt, eller om jag helt enkelt behöver kliva ned ett steg och fortsätta därifrån istället.

Skrev inte att jag når det varje vecka, men målet är att jag ska göra det, så är mitt schema uppbyggt.
De flesta som tävlat i något på högre/elitnivå har garanterat fört loggbok över sin kost och sömn någon gång under karriären, framförallt under försäsong.

Du blandar ihop saker i diskussionen. Jag säger det igen, att sätta upp delmål baserat på vecka till vecka tror jag att så gott som ingen elitidrottsutövare gör undantaget om man närmar sig ett mästerskap. Det är helt enkelt ett för kort perspektiv att kunna få relevant info på. Om du tex har en extremt tung träningsperiod där du medvetet går på gränsen kommer du inte under den perioden att prestera bättre än vad du gjorde två månader innan, så att då ändra upplägg för att man inte presterar bättre blir bara fel. Du skrev "går det sämre en vecka följer jag föregående veckas loggbok för att se vad jag missat i förberedelseväg, mat/sömn/osv för att ta mig framåt".

Du får ju naturligtvis träna som du vill och jag är en stark anhängare att om huvudet tror på upplägget så kommer kroppen må bra av det, (inom rimliga gränser).
Att elitutövare för loggbok har ju inte med resonemanget att göra, det är tidsperspektivet på de förväntade resultaten jag regerade på.

Du blandar ihop saker i diskussionen. Jag säger det igen, att sätta upp delmål baserat på vecka till vecka tror jag att så gott som ingen elitidrottsutövare gör undantaget om man närmar sig ett mästerskap. Det är helt enkelt ett för kort perspektiv att kunna få relevant info på. Om du tex har en extremt tung träningsperiod där du medvetet går på gränsen kommer du inte under den perioden att prestera bättre än vad du gjorde två månader innan, så att då ändra upplägg för att man inte presterar bättre blir bara fel. Du skrev "går det sämre en vecka följer jag föregående veckas loggbok för att se vad jag missat i förberedelseväg, mat/sömn/osv för att ta mig framåt".

Du får ju naturligtvis träna som du vill och jag är en stark anhängare att om huvudet tror på upplägget så kommer kroppen må bra av det, (inom rimliga gränser).
Att elitutövare för loggbok har ju inte med resonemanget att göra, det är tidsperspektivet på de förväntade resultaten jag regerade på.
Det varierar, inom vissa delar av träningen så räcker det gott med att ha delmål vecka för vecka för att kunna följa utvecklingen, andra delmål kräver längre tidsgräns, väl medveten om det. För min del anses veckovis räcka gott och väl, medan andra jag tränar med har delmål med längre tidsgräns.

Nja, tror du missar poängen i delen du citerade, eller inte förstått vad jag menar. En vecka kan ha stor betydelse för om delmålen/slutmålet kommer nås eller inte.
Kan förtydliga lite, schemat är uppbyggt utifrån mina tidigare resultat och därefter sätts nya delmål som ska nås vecka för vecka (kan handla om ökning med så lite som 2,5-5kg i veckan, bli X antal sekunder snabbare). Och det är inte för kort perspektiv att få relevant info på.
Anser att det är bättre att följa upp eventuella fel i träningen tidigt för att inte riskera att sumpa chansen att nå slutmålet.

Allt kan lätt följas upp med hjälp av loggboken om jag har ätit/sovit dåligt den veckan, är delmålet för högt uppsatt och behöver skjutas fram 1 vecka, etc etc.
Med hjälp av loggboken blir den informationen även i det korta perspektivet högst relevant för vidareutveckling.
Det som ändras är förutsättningarna.

Tack. Jag tror starkt på det här upplägget så säkert därför det funkar för mig, får det inför varje säsong och är under "bevakning" den perioden, så det brukar lösa sig :)

181cm/85kg
245mark
145bänk
200böj
Dags att trappa upp nu till våren igen, har varit i en "dvala" där jag har slappat med både kost, sömn och annat :)

Tänkte ordna ett litet minigym i ett av rummen hemma. Behöver endast stång, bänk, ställning och fria vikter.
Har varit i kontakt med gorillasports men tycker inte det känns klockrent.
Någon som har tips på var man kan få tag i bra grejer?

Tänkte ordna ett litet minigym i ett av rummen hemma. Behöver endast stång, bänk, ställning och fria vikter.

Min känsla är att det finns mycket sånt på blocket i sjukt bra skick. Många som tänker att hemmagym/garagegym är en sjukt soft idé, för att sedan märka att det inte används och/eller träffar någon som kräver att utrymmet används till annat. ;)

Västsvenska Träningsprodukter har mycket paketpriser om du vill köpa nytt. Ska tydligen vara bra kvalitet kontra pris. Inte köpt något själv men är sugen, måste få till plats i källaren bara..
https://traningsprodukter.se/

Har varit träningsperiodare senaste åren (typ 9 månader träning och sen 6 månader utan träning) och har haft svårt att bygga upp något eftersom jag förstör det med mina långa slapp-perioder.
För några veckor sedan började träningsmotivationen att tryta ordentligt men för att inte bara lägga av helt som vanligt så bestämde jag mig för att bara lägga om träningen så då började jag köra 5x5. Någon med erfarenhet? Ligger fortfarande på lätta vikter men det ska bli spännande att se sen när man kommer upp i lite tyngd. Är dock lite orolig för att mina halvdåliga knän kommer att ta stryk av alla böj..

Har varit träningsperiodare senaste åren (typ 9 månader träning och sen 6 månader utan träning) och har haft svårt att bygga upp något eftersom jag förstör det med mina långa slapp-perioder.
För några veckor sedan började träningsmotivationen att tryta ordentligt men för att inte bara lägga av helt som vanligt så bestämde jag mig för att bara lägga om träningen så då började jag köra 5x5. Någon med erfarenhet? Ligger fortfarande på lätta vikter men det ska bli spännande att se sen när man kommer upp i lite tyngd. Är dock lite orolig för att mina halvdåliga knän kommer att ta stryk av alla böj..
Jag tycker det är en givande form av träning jag var i samma sits som du. tränade en del men ganska ostrukturerat. 5x5 är roligt och smart. Tycker du ska körs det, efter ett tag ledsnar man men då är man redan igång.

Ännu mer viktigt är att få i sig rejält med protein.

Crossfit kanske kan vara något? Ingen workout är den andra lik vilket gör att man sällan tröttnar. Finns dock några återkommande workouts i syfte att kunna mäta sina framsteg. I min Box brukar vi benchmarka en gång i kvartalet ungefär.

Crossfit kanske kan vara något? Ingen workout är den andra lik vilket gör att man sällan tröttnar. Finns dock några återkommande workouts i syfte att kunna mäta sina framsteg. I min Box brukar vi benchmarka en gång i kvartalet ungefär.
Har testat det där med crossfit (många på jobbet som kör) men det är inte riktigt min grej av nån anledning. Tränade lagidrott på ganska hög nivå i min ungdom och antar att jag är lite trött på att träna i grupp och på att någon annan säger åt mig vad jag ska göra. Träningen för mig nu är MIN tid där JAG bestämmer vad jag ska köra och där jag kan gå och småfundera lite på olika saker mellan seten utan behöva vara social med andra människor. Går liksom in i min egen lilla bubbla när jag tränar.
Har dock inga tvivel om att crossfit är en grymt bra träningsform!

Jag har kört 5x5 under vissa perioder under min träningstid då jag har haft långa uppehåll och upplever att det är ett bra upplägg för att bygga grundstyrkan. Min rekommendation är att när du når 1.5x kroppsvikt med god teknik på böj/mark momenten är det kanske läge att byta till t.ex omvänd pyramid där upplägget fungerar som följande:
3 x set á 3-6 rep med ca 2-3 min vila mellan set'en där du droppar 10% av vikten mellan varje set.
Klarar du inte minst 3 rep så sänker du vikten på set'et med 10% till nästa pass.
När du kan lyfta 6+ rep är det dags att öka vikten med 2.5kg på set'et till nästa pass.

Mitt nuvarande upplägg: (2-3 dagar per vecka ca 20-45min/pass)
pass1:
Mark 2-3 set
Chins 2-3 set

pass2:
Bänk 2-3 set
Dips 2-3 set

pass3:
Böj 2-3 set
Militärpress 2-3 set

När jag vill variera mig brukar det hända att jag lägger in en släng av GVT (german volume training) dvs 10 set á 10 rep på 60% av ditt 1RM med 90 sec vila mellan varje set. Dessa passen brukar inte behöva några assistansövningar.
Gällande dåliga knän så blev jag ordinerad att köra böj just för att stärka upp min muskulatur kring knän efter att ha spelat innebandy under en längre tid.
Hoppas detta kan vara till lite inspiration!

Jag har kört 5x5 under vissa perioder under min träningstid då jag har haft långa uppehåll och upplever att det är ett bra upplägg för att bygga grundstyrkan. Min rekommendation är att när du når 1.5x kroppsvikt med god teknik på böj/mark momenten är det kanske läge att byta till t.ex omvänd pyramid där upplägget fungerar som följande:
3 x set á 3-6 rep med ca 2-3 min vila mellan set'en där du droppar 10% av vikten mellan varje set.
Klarar du inte minst 3 rep så sänker du vikten på set'et med 10% till nästa pass.
När du kan lyfta 6+ rep är det dags att öka vikten med 2.5kg på set'et till nästa pass.

Mitt nuvarande upplägg: (2-3 dagar per vecka ca 20-45min/pass)
pass1:
Mark 2-3 set
Chins 2-3 set

pass2:
Bänk 2-3 set
Dips 2-3 set

pass3:
Böj 2-3 set
Militärpress 2-3 set

När jag vill variera mig brukar det hända att jag lägger in en släng av GVT (german volume training) dvs 10 set á 10 rep på 60% av ditt 1RM med 90 sec vila mellan varje set. Dessa passen brukar inte behöva några assistansövningar.
Gällande dåliga knän så blev jag ordinerad att köra böj just för att stärka upp min muskulatur kring knän efter att ha spelat innebandy under en längre tid.
Hoppas detta kan vara till lite inspiration!
Grymt bra, tack för tips! Kan inte det här med träning egentligen utan har bara kört "pannbens-gym" (=man går till gymmet och lyfter, sliter och drar i allt man ser och sen lär man sig efterhand, -lite lite i taget) genom åren. Så alla tips på olika upplägg är värdefulla! Dips får jag dock stryka, -körde det en hel del förut men det mördar mina axlar tyvärr. En fråga hur ofta varierar du till GVT? Och i hur långa perioder innan du bryter tillbaka? Alltså, -kör du GVT något enstaka pass ibland eller kör du det typ en/flera veckor?

Grymt bra, tack för tips! Kan inte det här med träning egentligen utan har bara kört "pannbens-gym" (=man går till gymmet och lyfter, sliter och drar i allt man ser och sen lär man sig efterhand, -lite lite i taget) genom åren. Så alla tips på olika upplägg är värdefulla! Dips får jag dock stryka, -körde det en hel del förut men det mördar mina axlar tyvärr. En fråga hur ofta varierar du till GVT? Och i hur långa perioder innan du bryter tillbaka? Alltså, -kör du GVT något enstaka pass ibland eller kör du det typ en/flera veckor?
Vad roligt att det kan vara till lite hjälp. Ist för dips kan du ju köra hederliga armhävningar med lite olika bredd mellan händerna (händer att jag gör det när jag verkligen måste köra ett kort pass).
GVT blir enstaka pass (egentligen ska man köra det under en 8v period för full effekt sägs det). Brukar oftast daska av det när jag känner mig lite låg på energi (då jag på förhand känner att jag inte kan ge ett 3RM-tungt pass) eller precis tillbaka från en vilovecka.
I min vanliga regi kör jag väldigt tungt, nära 3RM varje pass i ca 8v sen blir det 1 vecka helt off med promenader enbart.

Vad roligt att det kan vara till lite hjälp. Ist för dips kan du ju köra hederliga armhävningar med lite olika bredd mellan händerna (händer att jag gör det när jag verkligen måste köra ett kort pass).
GVT blir enstaka pass (egentligen ska man köra det under en 8v period för full effekt sägs det). Brukar oftast daska av det när jag känner mig lite låg på energi (då jag på förhand känner att jag inte kan ge ett 3RM-tungt pass) eller precis tillbaka från en vilovecka.
I min vanliga regi kör jag väldigt tungt, nära 3RM varje pass i ca 8v sen blir det 1 vecka helt off med promenader enbart.
Gött mos, tack för alla tips.. Ska köra på med Stronglift några veckor till och sen testa lite GVT (hade en kollega som pratade om det förut så jag är lite nyfiken). Sen har jag ditt bakåtvända pyramidpass som en joker i leken när kroppen tror att den har vant sig.. :D

Hoppar in i tråden när det snackas om GVT och SL.

Jag har kört SL och ökat stadigt under våren, snart på 100 i böjen och tänkte köra en vända GVT då. Har någon ursprungsschemat/ ett bra för de?

Har testat det där med crossfit (många på jobbet som kör) men det är inte riktigt min grej av nån anledning. Tränade lagidrott på ganska hög nivå i min ungdom och antar att jag är lite trött på att träna i grupp och på att någon annan säger åt mig vad jag ska göra. Träningen för mig nu är MIN tid där JAG bestämmer vad jag ska köra och där jag kan gå och småfundera lite på olika saker mellan seten utan behöva vara social med andra människor. Går liksom in i min egen lilla bubbla när jag tränar.
Har dock inga tvivel om att crossfit är en grymt bra träningsform!

Skaderisken är tydligen rätt hög med Crossfit.

http://traningslara.se/stor-skaderisk-i-crossfi/

Inte för att jag förespråkar Crossfit men allt blir farligare & bidrar med högre skaderisk om det inte utförs korrekt från första början. Man ska inte jämföra elitidrottare med amatörer heller, är en skillnad mellan en mellanmjölks crossfittare & Rich Froning.

Ser dagligen Personliga Tränare som lär ut felaktiga tekniker i basövningar, frivändningar m.m. till sina klienter. Ryggar som kröks som ostbågar i någon typ av hybrid-mark, inte sumo och inte vanliga.

Förstår verkligen inte hur vissa av dem klarat av den såkallade "utbildningen" eller hur vissa ens kan kalla sig för PT's när man själv inte ens har korrekt teknik. Tragiskt. Gymmet jag tränar på har ungefär 20% vettiga PT's, resten är rent av okunniga och bör inte titulera sig själva som PT's.

Inte för att jag förespråkar Crossfit men allt blir farligare & bidrar med högre skaderisk om det inte utförs korrekt från första början. Man ska inte jämföra elitidrottare med amatörer heller, är en skillnad mellan en mellanmjölks crossfittare & Rich Froning.

Ser dagligen Personliga Tränare som lär ut felaktiga tekniker i basövningar, frivändningar m.m. till sina klienter. Ryggar som kröks som ostbågar i någon typ av hybrid-mark, inte sumo och inte vanliga.

Förstår verkligen inte hur vissa av dem klarat av den såkallade "utbildningen" eller hur vissa ens kan kalla sig för PT's när man själv inte ens har korrekt teknik. Tragiskt. Gymmet jag tränar på har ungefär 20% vettiga PT's, resten är rent av okunniga och bör inte titulera sig själva som PT's.

Precis. Crossfit är lika farligt som vilken sport som helst så länge det inte görs rätt. Förespråkar inte någon att börja med crossfit på egen hand. Crossfit kan man börja med om man har en kunnig som hjälper en från första början eller efter man nött in rätt teknik i övningarna i månader innan

Jag har inte skadat mig någon gång under de ca 5 månader som jag har utövat Crossfit och jag tror inte att det medför större skaderisk än många andra sporter. Precis som snoozarn skriver så handlar det om att lära sig grunderna ordentligt. Visst är det ofta stora volymer och många reps, men jag tycker också att det handlar om sunt förnuft precis som med annan träning. Man behöver ju inte lasta på gristunga vikter om man är ny i sporten.

Tillbaka
Topp