Hej!
Har en fråga om styrketräning som jag tänkte att ni skulle få hjälpa mig med eftersom jag själv inte kan ett dugg om det här. Tänkte först regga mig på nåt gym-forum men det verkar ju finnas några riktiga oxar härinne så jag försöker här istället.
Bakgrund:
Är strax under 40 och började träna styrka för 4-5 år sen. Har dock varit "periodare" sen dess och tränat typ 6-7 månader följt av er uppehåll på 5-6 månader. Denna sommar har jag dock försökt att underhålla träningen för att inte tappa allt och nu har jag satt upp ett mål med träningen. Ett enda mål som är det enda jag bryr mig om just nu:
Jag vill innan nästa sommar klara att köra 5x5 på 100 kilo i bänk.
Jag vet att detta inte är så mycket för er som tränat länge och mycket men för mig är det väldigt mycket (inte viktmässigt men 5x5 på 100 blir mycket för mig).
Nu är bara frågan (och det är här ni kommer in i bilden); -hur f-n ska jag lägga upp träningen för att klara det? Vikten är ju inte så jättehög men det är ju ganska många set och reps så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Olika förslag jag fått:
-Köra tunga ettor tills man kommer upp ordentligt i vikt och sen gå ner och öka set+reps.
-Köra 3x3 och öka steg för steg tills man kommer upp i vikt och sen öka set+reps.
-Köra 5x5 hela tiden och långsamt nöta sig uppåt i vikt.
-Köra 2-2-4-4 och öka successivt.
-Köra bulgaren och öka löpande.
-Köra pyramider.
-Köra 1 max, plocka av fem kilo och köra en 2:a. Sen plocka av fem kilo till och köra en 3:a. (Och sen likadant ner på 4 och 5. Alltså 5 set med fallande vikt och ökande reps. Räknas detta också som pyramid?)
Vad tror ni om ovanstående? Andra förslag?
En till fråga som är minst lika viktig: Hur mycket komplementövningar ska man köra och hur mycket ska man ta ut sig varje pass? Idag kör jag 3-4 komplementövningar och kör alltid max tills jag är helt slut på varje övning. Men det kanske inte är rätt? Ska man ta det lite lugnt istället så att man har mer ork till nästa pass?
Förutsättningar:
-180 lång, 80 kilo.
-Vegan och äter nog lite för lite (Ska öka matintaget men tänker inte börja äta kött).
-Tränar alltid ensam och har därför ej passningshjälp.
-Har en kronisk sjukdom som blir bättre av styrketräning men klart sämre av kreatin så där har jag ingen "extra-hjälp" att hitta.
-Idag ligger jag på 4x8 på 80 kilo och 4x5 på 85 kilo. (Maxar omkring 105.) Alltså måste jag upp 15-20 kilo på 5x5 men som sagt, -hur ska jag göra för att klara det?
Tagga gärna dem som ni vet kan det här med träning på riktigt så att jag får lite bra svar. Klarar jag det inte innan nästa sommar så får NI skämmas..