Vad är anledningen till dieten? 9 månader har du ju kört, kännt att du förlorat mycket muskelmassa? Hur mycket har du gått ner och har du tappat eller ökat i vikterna på gymmet?
Diet kan ju också vara ett kontrollerar överskott.
Ja visst, men man får vibbarna om kaloriunderskott när han pratar om ”enda dålig dag” och ”pizza var stört gott”. Vi får se vad svaret blir
Jo det är klart. Själv försöker jag ligga på ett kvalitativt överskott och ser det därför som en "dålig dag" om jag äter glass och godis. Även om jag alltså vill gå upp i vikt.
Då ska vi se vart vi ska börja med detta

Kort historik: Alltid lyft tungt och varit rofylld med det. Tävlade i styrkegrenar för armén under 12 år och lite strongman på det, inga super ambitioner på det eller BB ambitioner heller för den delen utan mest för själen.
Detta fortsatte även efter min militära anställning men blev lite nyfiken på att prova något annat.
Fick en små elak bänkpress skada så det blev naturligt lite mindre och lättare ett tag.
Även jag blev mindre och lättare.
Jag har varit skapligt seriös med kosten genom åren men på en "lagom" nivå då jag inte haft toppade resultat som främsta mål.
Så i Augusti 2017 börjar jag en ca 10 månader lång "kontroll period" att träna mer funktionellt och hålla en långsiktig inställningen av ett sunt leverne och varierad funktionell träning.
Mest för att se om jag gillar det livet.
Nu är det absolut inget fel med ett hel sunt leverne rakt igenom, bara lite ovant för mig.
Således ingen alkohol, socker, nästan ingen processad mat,bra sömn väl avvägda makros osv ( låter ju rätt gott och sunt...men jag tog det till en nivå utan avsteg)
Det inleddes med en kortare viktnedgång, sedan balans, sedan lätt plus för att avslutas med en lite nedåt push inför sommaren.
Detta har genererat en smidigare kropp, små men stadiga ökningar, mer dynamik och flexibilitet, uthållighet. Inga konstigheter så långt.
Dock så har det givit flertalet insikter:
1. Vill jag leva på det sättet?
Svar: Nej, det passade inte mig och tog bort mycket av min livskvalitet faktiskt.
2. Vill jag träna på det sättet?
Svar: Nej, tränar hellre enligt tidigare rutin detta var katastrof för själen.
3. Var det en nyttig upplevelse?
Svar: absolut, nu har man provat att vara i "hälsobubblan" fullt och kan ta med sig några insikter och kost och kosthållning framförallt, men också förkasta en del som blir lätt överdrivet.
Så att dra en pizza och en bärs och lite lösgodis är väl inget sunt avslut eller en dag att stoltsera med men det var dock skönt att få leva upp lite från en väldigt grå och kvalitativt värld.
Men nu går jag framåt med en plan med lite gammalt och lite nytt och framförallt lever lite