• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hänger inte riktigt med, trodde ni skulle tävla i totalt lyft vikt kontra kroppsvikt?
Tex 400kg på 80kg kv = 500%
Mot din polare som gör 350kg på 70kg kv = 500% och tävlingen blir oavgjord? :)
För lyften spelar % roll. Det är en pinne.

Vikten är en tävling i sig. Också värd en pinne.
Jag ska väga mindre än 10kg mer än vad han gör för att vinna.
Idag vägde jag 80.3 och han 70.5.

Blir det lika blir det avgörande löpning på milen.
Jag är rätt säker jag loosar den.
Så. Måste vinna viktävlingen.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
För lyften spelar % roll. Det är en pinne.

Vikten är en tävling i sig. Också värd en pinne.
Jag ska väga mindre än 10kg mer än vad han gör för att vinna.
Idag vägde jag 80.3 och han 70.5.

Blir det lika blir det avgörande löpning på milen.
Jag är rätt säker jag loosar den.
Så. Måste vinna viktävlingen.
Då hänger jag med, ja då är det bara att äta så lite som möjligt och tömma så mycket vätska som möjligt :D
Lycka till!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Exakt. Hjälp till att berätta hur!
Till på måndag hinner du inte göra en riktigt vätskefyllning/tömning.
Men en light version är ju att dricka på som fan med vatten idag + äta mycket salt.
Ta bort salt imorgon och fortsätta dricka mycket imorgon. Sluta både med salt och vätska söndag+måndag fram till invägning.
Och helst basta/promenera med varma kläder innan invägning.
Du kan även försöka sova med mycket kläder natten till måndag för att försöka svettas så mycket som möjligt :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Till på måndag hinner du inte göra en riktigt vätskefyllning/tömning.
Men en light version är ju att dricka på som fan med vatten idag + äta mycket salt.
Ta bort salt imorgon och fortsätta dricka mycket imorgon. Sluta både med salt och vätska söndag+måndag fram till invägning.
Och helst basta/promenera med varma kläder innan invägning.
Du kan även försöka sova med mycket kläder natten till måndag för att försöka svettas så mycket som möjligt :)
Låter sådär.
Vad göra med käk? Fasta söndag?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Äta så lite kolhydratet som möjligt, gärna mat med stor volym och lite energi (bukfyllnad).
Dessa råd är som sagt inga råd om du ska prestera på själva lyftningen.
Men detta har jag gjort flera gånger när jag tävlat i tyngdlyftning, i olika skalor beroende på hur mycket vikt jag ska tappa.
Skillnad då är att man väger in 2 timmar innan tävling och hinner få tillbaka en del vätska och hinna äta igen litegrann!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Så torsk och broccoli fram till måndag.
Ingen dryck söndag.
Ev ingen middag söndag.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Morgon-PW. Bara jag och ekorrarna vakna. Och så @leben som redan är hemma igen och äter torskblock till frukost. :)

C533606A-3A5C-4197-A361-1FD7D30F3653.jpeg
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nu är ju detta inget jag inte kan googla eller klura på själv men det är ju skojigt med lite aktivitet här och lite gött input:)

Jag är själv förtjust i min 4 dagars split och kör den rullande men lite haltande med vila och så vidare.
Hur lägger ni som tränar 6 dagar i veckan upp eran träning, nån som har en riktigt slipad 6a eller rullar ni på 3or?
 

joca

Patek
2-Faktor
Ok. Snabbt nu.
Har en kombinerad vikttävling/styrketävling med kollega. Styrka i % av kroppsvikt.
Blir dessutom stora pluspoäng om jag väger mindre än 10 kg mer än vad han gör. Han vägde idag in på 70.5. Jag på 80.3. På tok för liten marginal. Behöver kapa ngt kilo eller två till måndag lunch.
Så, vad är bästa upplägget? Att svettas måndagmorgon är såklart en dead giveaway men tänkte faktiskt inte sitta i bastun. Kör ett intervallpass precis innan invägning så det får räcka.
Klipper kolhydrater i helgen (eftersom de enligt uppgift binder dubbelt med vätska). Fasta söndag?
Bring it.
Hur gick det? :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Gällande diskussionen EAA, BCAA och vassle lite längre bak i tråden så ser jag knappt några fördelar att inta EAA eller BCAA framför vassle, visst ligger du på en strikt diet så kan du spara några kalorier med anta inta EAA. Man ska dock vara vaksam att många EAA-tillskott inte ens innehåller alla 9 essentiella aminosyror. BCAA lever på en hajp och några sponsrade studier från kosttillskottföretag och att det är lättare att smaksätta än EAA.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Gällande diskussionen EAA, BCAA och vassle lite längre bak i tråden så ser jag knappt några fördelar att inta EAA eller BCAA framför vassle, visst ligger du på en strikt diet så kan du spara några kalorier med anta inta EAA. Man ska dock vara vaksam att många EAA-tillskott inte ens innehåller alla 9 essentiella aminosyror. BCAA lever på en hajp och några sponsrade studier från kosttillskottföretag och att det är lättare att smaksätta än EAA.
Du spar på magen.
 
Ja det har du rätt i.

Brukar väl främst vara tryptofan som fattas, kan vara ute och cykla nu men har för mig att den är läkemedelsklassad i fri form. EAA Chained Nutrition och XLNT Sports EAA saknar tryptofan.
Absolut, så är det. Men tryptofan har ju ingen effekt på muskelproteinsyntesen ändå så för min del är den helt ovidkommande och mig veterligen har studier där man kollat på den synergiska effekten hos EAA där man tänker att endast BCAA brister inte heller haft tryptofan så jag tänker att den inte bidrar med något där heller.
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Absolut, så är det. Men tryptofan har ju ingen effekt på muskelproteinsyntesen ändå så för min del är den helt ovidkommande och mig veterligen har studier där man kollat på den synergiska effekten hos EAA där man tänker att endast BCAA brister inte heller haft tryptofan så jag tänker att den inte bidrar med något där heller.
Stämmer, min kritik var mer riktat mot BCAA och att EAA inte är superior kontra vassle i ett muskeluppbyggande syfte. Sen kan de såklart finnas andra personliga fördelar med EAA som t.ex. att man vill dra ner på sitt kalciumintag :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Stämmer, min kritik var mer riktat mot BCAA och att EAA inte är superior kontra vassle i ett muskeluppbyggande syfte. Sen kan de såklart finnas andra personliga fördelar med EAA som t.ex. att man vill dra ner på sitt kalciumintag :)
Finns ingenting som är bättre med aminosyror kontra proteinpulver.
Och de som tar aminosyror är förmodligen alla insatta inom kost redan och äter tillräckligt med protein ändå.
De få kalorier du tjänar på att dricka aminosyror istället för vassle/kasein är nog försumbart i det stora hela! :)
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
När jag kör bänkpress eller stående axelpressar så känner jag ofta ett tryck mot svanskotan och den allra nedersta delen av ryggraden. Ingen smärta utan mer som obehag, kan detta bero på att jag inte aktiverar coren under övningarna?

Vet att jag har glömt att tänka på den biten.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
När jag kör bänkpress eller stående axelpressar så känner jag ofta ett tryck mot svanskotan och den allra nedersta delen av ryggraden. Ingen smärta utan mer som obehag, kan detta bero på att jag inte aktiverar coren under övningarna?

Vet att jag har glömt att tänka på den biten.
Spänn rumpan o puta ut magen vid axelpress.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Finns ingenting som är bättre med aminosyror kontra proteinpulver.
Och de som tar aminosyror är förmodligen alla insatta inom kost redan och äter tillräckligt med protein ändå.
De få kalorier du tjänar på att dricka aminosyror istället för vassle/kasein är nog försumbart i det stora hela! :)

Vassle kan innehålla en del tungmetaller. EAA och BCAA framställs på kemisk väg så tungmetaller slipper man förhoppningsvis.
 
Topp